Volgorde Aansluting Gbit netwerk met Cat6 Kabels

Pagina: 1
Acties:

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:05
Bij ons nieuwe huis hebben we een netwerk aangelegd met Cat6 kabels. Alles wordt straks aangesloten op een Gbit switch en gaan dan naar de kamers. Op de kamers hebben we dan een aansluiting in de muur naast de stopcontacten. Nu vraag ik mij af of ik de kabels nog op een bepaalde volgorde moet aansluiten. Hiermee bedoel ik dus bijvoorbeeld: O-OW-B-BW-B-BW-BR-BRW.

Nu zei de elektriciën dat het op de europese D standaard moest worden aangesloten (zoals hierboven genoemd), maar als ik rond kijk op internet kom ik weer allerlei andere volgordes tegen. Kan iemand mij misschien uitleggen welke volgorde ik nu moet gebruiken (en eventueel waarom :) )

Verwijderd

Ik denk dat je het beste gewoon deze uit de FAQ van tweakers kunt gebruiken:

http://gathering.tweakers...ak-ik-zelf-een-UTP-kabel-

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2009 10:03 ]

Verwijderd

Kleuren maakt eigenlijk niet zo veel uit, maar de standaard aanhouden is wel zo makkelijk, zo blijft het voor je zelf overzichtelijk. Wat je wel moet aanhouden zijn de posities 1,2,3 en 6. Hiervoor maar 2 aderparen gebruiken! Zodat de rx over 1 paar gaat en de tx over 1 aderpaar gaat. Hierdoor (en zeker bij cat6) haal je de snelheden omdat je de twist gebruikt van je aderparen.

• NL-RaVeR
Oke, super. Was die nog helemaal niet tegengekomen. Thnx :)

Nog wel 1 vraagje (misschien wel een hele domme XD):
Met de normale Straight, zoals afgebeeld in het eerste plaatje, kan ik ook gewoon Gbit snelheden halen? of moet ik dan de Gbit cross variant gebruiken? Cross is normaal gesproken voor tussen 2 dezelfde apparaten, maar met de switch die ik heb zou dat volgens mij geen probleem moeten zijn, of ben ik nu helemaal in de bonen?!

Edit:
@ Jonn: Heb je misschien een aanbeveling op welke volgorde ik de aansluitingen moet doen? Gewoon aan beiden kanten van de kabel hetzelfde, of een twist gebruiken, zodat er 2 kabeltjes omgedraaid worden?

[ Voor 19% gewijzigd door NL-RaVeR op 18-11-2009 10:13 ]

Verwijderd

NL-RaVeR schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:11:
Oke, super. Was die nog helemaal niet tegengekomen. Thnx :)

Nog wel 1 vraagje (misschien wel een hele domme XD):
Met de normale Straight, zoals afgebeeld in het eerste plaatje, kan ik ook gewoon Gbit snelheden halen? of moet ik dan de Gbit cross variant gebruiken? Cross is normaal gesproken voor tussen 2 dezelfde apparaten, maar met de switch die ik heb zou dat volgens mij geen probleem moeten zijn, of ben ik nu helemaal in de bonen?!

Edit:
@ Jonn: Heb je misschien een aanbeveling op welke volgorde ik de aansluitingen moet doen? Gewoon aan beiden kanten van de kabel hetzelfde, of een twist gebruiken, zodat er 2 kabeltjes omgedraaid worden?
Je kunt gewoon straight gebruiken..
Cross heeft tegenwoordig toch al niet heel veel toegevoegde waarde meer omdat de meeste apparaten auto-sensing zijn.
(tenzij je met specifieke netwerkapparatuur gaat werken cisco ed.)

• NL-RaVeR
Oke. Ik gebruik gewoon normale apparatuur, verder geen Cisco (tenzij je linksys meetelt XD).

Dan weet ik genoeg. Thnx voor alle info & reacties :)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:06
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:10:
Kleuren maakt eigenlijk niet zo veel uit, maar de standaard aanhouden is wel zo makkelijk, zo blijft het voor je zelf overzichtelijk. Wat je wel moet aanhouden zijn de posities 1,2,3 en 6. Hiervoor maar 2 aderparen gebruiken! Zodat de rx over 1 paar gaat en de tx over 1 aderpaar gaat. Hierdoor (en zeker bij cat6) haal je de snelheden omdat je de twist gebruikt van je aderparen.
De twist is inderdaad van belang om de verbinding uberhaupt te laten werken (op langere afstanden werkt het gewoonweg niet als de aderparen niet goed zijn aangesloten). Het is dan ook van belang om te zorgen dat je de kabels zo min mogelijk "untwist". Dit heeft allemaal te maken met overspraak, en het zou zonde zijn als je geen gbit snelheden kan halen omdat de kabel teveel stoort.

• NL-RaVeR
Toch nog even voor de duidelijkheid:

Als ik aan beide uiteinde van de kabel de volgende volgorde gebruik:
-Wit Oranje
-Oranje
-Wit Groen
-Blauw
-Wit Blauw
-Groen
-Wit Bruin
-Bruin

Dan zou het goed moeten gaan en zou ik theoretisch 1Gbit moeten kunnen halen?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-03 21:59
Ja :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• NL-RaVeR
Oke, Thnx allemaal.

Volgens mij kan hier een slotje op?!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:06
NL-RaVeR schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:56:
Oke, Thnx allemaal.

Volgens mij kan hier een slotje op?!
correct me if I'm wrong, maar volgens mij gaan er alleen slotjes op topics als ze uit de hand lopen (met ruime interpretatie van "uit de hand lopen")

tip: Als je veel kabels gaat aanleggen is het handig om een test tool te gebruiken voordat je alles doorpatched/dichtschroeft.

• NL-RaVeR
correct me if I'm wrong, maar volgens mij gaan er alleen slotjes op topics als ze uit de hand lopen (met ruime interpretatie van "uit de hand lopen")
Oke, wist ik niet :P
tip: Als je veel kabels gaat aanleggen is het handig om een test tool te gebruiken voordat je alles doorpatched/dichtschroeft.
In totaal 18 kabels + 1 voor internet... Test tool is idd goed idee. Maar ik wou dat gewoon gaan doen door aan beide kanten even een laptop eraan te hangen, aangezien ik geen kabeltester heb liggen :P
Pagina: 1