[PHP] GD beschikbaar! Of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb een probleem met mijn gd aan de praat te krijgen (geloof ik). Het begint allemaal met de melding:
Fatal error: Call to undefined function imagecreatefrompng() in [bestand] on line [line]

Nu check ik mijn php.ini:
$ php -i
[...]
gd

GD Support => enabled
GD Version => 2.0 or higher
FreeType Support => enabled
FreeType Linkage => with freetype
FreeType Version => 2.3.9        
T1Lib Support => enabled         
GIF Read Support => enabled      
GIF Create Support => enabled    
JPG Support => enabled           
PNG Support => enabled           
WBMP Support => enabled
[...]
Ik snap er *niets* van. Ik zit onder Ubuntu, php5 geïnstalleerd. Daarnaast dus ook php5-gd erbij gezet. Er bestaat een gd.so:
$ locate gd.so
/usr/lib/libgd.so.2
/usr/lib/libgd.so.2.0.0
/usr/lib/graphviz/libgvplugin_gd.so.5
/usr/lib/graphviz/libgvplugin_gd.so.5.0.0
/usr/lib/php5/20060613+lfs/gd.so
En de apache errors geven hier verder geen informatie over, slechts een notice over een restart en verder niets.

Waarom gaat er nu iets mis? Ik had voorheen een gelijke installatie draaien die helemaal geen problemen had Ik heb het idee dat het ligt in dat php toch de gd.so niet kan vinden... Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 13:58

Kwastie

Awesomeness

De php die je op de command-line aan roept is php5-cli, en deze heeft een eigen configuratie bestand. Je kan dus even controleren of php5-apache goed geconfigureerd staat. (/etc/apache2/apache-php5/php/php.ini).

Ook zou ik even kijken of hij aan staat in phpinfo:

Dit bestand op de webserver: (hier staat ook of GD is aangeschakeld)
PHP:
1
2
3
<?php
phpinfo();
?> 

[ Voor 10% gewijzigd door Kwastie op 18-11-2009 10:07 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrandWazoo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48
Komt GD voor in je phpinfo() ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ja, vergeten te zeggen: wat betreft GD is mijn CLI hetzelfde als de apache2 omgeving :) Beide kennen dus (gecheckt via phpinfo() en php -i) de gd configuratie.

Verder kent mijn /etc/php5/apache2/php.ini wél een gd sectie, maar is er slechts een optie om jpeg warnings in te schakelen (of juist uit, zoiets iig). Verder geen default configuratie (en ik heb dus ook geen idee wat er verder in te stellen valt, als phpinfo al aangeeft dat het zou moeten werken)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrandWazoo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48
Werkt GD wel met andere formaten? Probeer eens een jpeg of een gif te maken? Dat zijn andere libraries waar GD mee linked, dus misschien mis je 'libpng' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:39

Matis

Rubber Rocket

Ik kan me herinneren dat ik ook problemen had met GD icm PNG op een Linux server :/ Ik ga even zoeken of ik nog de oplossing kan vinden.

@hierboven, misschien idd een nieuwe libpng binnenhalen via apt, zou goed kunnen dat ik het zo ook gefixed heb.

edit; Laatste versie van libpng op hun site is 1.2.40

[ Voor 48% gewijzigd door Matis op 18-11-2009 11:19 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
*O* Een reinstall (!) van libpng-12-0 liet het werken. Het pakketje was namelijk al wel geinstalleerd. Weird, maar goed. Alles werkt weer dus :)
Pagina: 1