Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wat is kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een week een nieuwe pc opgebouwd;

Behuizing: Cooler Master Haf 922
Processor: Intel Core i7 920 2.66GHz 4.8GT/s Box
Moederbord: Asrock X58 Extreme
Geheugen: OCZ 3x2GB DDR3 PC10666 CL7.0 Platinum
Harde schijf: Samsung 1TB SATA300 32MB, HD103SJ
Videokaart: 2x 3870 Crossfire (tijdelijke oplossing i.v.m. moeilijke verkrijgbaarheid HD5850)
Voeding: Corsair HX650W
Processorkoeler: Scythe Mugen 2 SCMG-2000
DVD Speler: Samsung SHS223B 22x S/B zwart

Voor mijn werk was ik bezig met het renderen van een bestand in 3D Studio Max 2010 met Vray plugin.

Ik controleerde de temperatuur van de videokaarten (41, 44 graden) en die van de processor (61 graden).
Niks mis leek mij zo, maar opeens slaat de computer af midden in het renderproces.
Er was verder niets mis, geen error, alleen opeens valt alles uit zonder geluid. Wel kwam er een vreemde lucht uit de pc.....

De computer start nu niet meer op, na lang wachten met de stroom uit, opnieuw stroom erin, startknop indrukken, en heel even licht het lampje zwak op aan de voorzijde van de pc, waarna het snel weer dooft.

Verder gebeurt er helemaal niets meer, heb al vanalles geprobeerd, maar ben bang dat er toch iets kapot is.
De vraag is alleen wat is er kapot? En hoe kom ik daarachter?

Moederbord? Processor? Geheugen? Voeding? of ?

Alvast bedankt

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 08:45:
Verder gebeurt er helemaal niets meer, heb al vanalles geprobeerd, maar ben bang dat er toch iets kapot is.

Alvast bedankt
Kijk is of je ergens een brandplek ziet of een plek waar het vies ruikt. Grote kans dat het je voeding is hoor. Schroef deze anders is open en kijk is naar zwarte/beschadigde plekken.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2009 08:49 ]

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 08:13

racoon

mooowwww

Heb je al geprobeerd met een reepje geheugen te testenof met een andere voeding.

Je kan de pc met een minimaal aantal onderdelen testen en zo uitsluiten wat wel en of niet werkt.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• DJT88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07 19:37
Niet te snel dingen als voedingen operschroeven, dan kan je garantie vervallen. Maar klinkt wel alsof je voeding het onder de load niet aankon, wat enigszinds vreemd is omdat 650 W toch voldoende zou moeten zijn. Maar kan natuurlijk gewoon een productiefoutje zijn.
Andere voeding proberen, als dat werkt de kapotte terugbrengen naar de winkel.

2JZ TT6 :D

• donker11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04-2021
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 08:49:
[...]

Kijk is of je ergens een brandplek ziet of een plek waar het vies ruikt. Grote kans dat het je voeding is hoor. Schroef deze anders is open en kijk is naar zwarte/beschadigde plekken.
Klinkt alsof je voeding het heeft begeven, zou hem niet openschroeven dan heb je namelijk de kans dat de garantie vervalt (?). Kun je het testen met een andere voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de processor eruit gehaald en bekeken, maar zag er allemaal clean uit, moederbord kon ik zo ook niks op bespeuren.

Met 1 reepje geheugen heb ik nog niet geprobeerd, vanmiddag ga ik er een andere voeding aanhangen...hopelijk werkt het dan...

Ik meld hier de vorderingen...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2009 08:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo...

Ik heb een andere voeding aangesloten, alles netjes overal opgeklikt, dubbel gecheckt en aangezet.

Meteen bij het indrukken van de aanknop een grote vonk uit de voeding en alles is weer dood....

Lijkt dus behoorlijk op kortsluiting... kan ik nu concluderen dat mijn moederbord de prullenbak in kan?

• Shootingstar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-09-2019
Lijkt een flinke sluiting.

Mijn eerste gedachte was voeding, maar aangezien je al een andere geprobeerd hebt is het dat dus niet

Kontroleer eerst je ventilators (buiten de voeding) werken die ?

Haal dan alles los dvd/disk/ enz.
Alleen de video erin en het minimum aan ram. Als het bord mogelijk een on board video heeft, ook de video er uit. Start op en kijkt of hij aan gaat. Zo niet dan blijft eigelijk alleen het moederbord of de video over.
De video kun je dan eventueel nog kontroleren op een ander systeem.

Doet de zaak het wel dan stuk voor stuk je onderdelen aansluiten en opnieuw proberen.
Je harde schijf met het OS als laatste, want dan kun je tussendoor je systeem zonder al te veel problemen uit zetten.

Op die manier moet blijken wat het is, maar gezien je ervaringen lijkt het inderdaad of het moederbord het heeft opgegeven.

Succes er mee.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 08:45:

Alvast bedankt
Dat zul je zelf moeten uitzoeken door te testen, zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Zeggen dat je van alles geprobeerd hebt is niet informatief, wat heb je precies al gedaan?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Wat heb ik precies al gedaan:

1. Alles uitzetten, stroom uit, knop van de voeding uit. Start/stop knop 10 sec. ingedrukt houden en rust
Vervolgens stroom er weer in, knop van de voeding aan en opstarten --> Geen resultaat (kort oplichten van
de opstartlampjes)

2. Stap 1 herhalen, maar dan ook de batterij van het moederbord er even uithalen en daarna weer terug. -->
Zelfde resultaat als in stap 1

3. Stap 1 herhalen, maar nu ook op de achterkant van het bord ClearCMOS switch inhouden en weer
opstarten --> Zelfde resultaat als in stap 1.

4. Na het vermoeden dat de voeding wellicht dood zou zijn, andere voeding aangesloten. Daarnaast ook
alleen 1 videokaart en 1 streep geheugen laten zitten. Bij het opstarten een grote flits uit de voeding en
verder geen resultaat.

5. Onderdelen van het moederbord gehaald en bekeken. Nergens een spoor van verbranding of verkleuring.

Ik heb dus geen goed idee van wat kapot is, maar heb het sterke vermoeden dat mijn moederbord de schuldige is. Ik sta dan ook op het punt om die terug te sturen.....

iig bedankt voor de tips

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:34

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:07:
Zo...

Ik heb een andere voeding aangesloten, alles netjes overal opgeklikt, dubbel gecheckt en aangezet.

Meteen bij het indrukken van de aanknop een grote vonk uit de voeding en alles is weer dood....

Lijkt dus behoorlijk op kortsluiting... kan ik nu concluderen dat mijn moederbord de prullenbak in kan?
Heb je wel de afstandbusjes onder je moederbord gezet? Haal anders alles eens uit je kast en test het los op je bureau met nog weer een andere voeding

Verwijderd

Topicstarter
De afstandbusjes zaten er netjes tussen ja,

Het zat gewoon normaal in mijn kast gemonteerd zoals tevoren, alleen de voedingskabels veranderd.

Ik ben bang dat ik een andere voeding op dezelfde manier kapot maak...en zo makkelijk koop ik geen nieuwe..

Wat echter wel is opgevallen is de backplate van de Scythe Mugen 2 koeler, ik heb de originele van het bord vervangen voor deze, om de koeler te kunnen monteren over de processor. Een afbeelding van de backplate (linksboven op de afbeelding): http://www.scythe-usa.com/product/cpu/040/scmg2000-acc.html

Hier zit een beschermstofje op dat het eerste tegen het moederbord komt. Dit stofje is in een hoek gekrompen en voelt ook anders dan de rest. Lijkt alsof het daar warm is geweest. Bij het weghalen van de backplate zijn afdrukken te zien in het stofje, blijkbaar hebben puntjes aan de achterkant van het moederbord daarin gedrukt gezeten. Kan het zijn dat dit voor kortsluiting heeft gezorgd?

Ik zal kijken of ik vandaag nog een paar foto's kan uploaden...

• Geintje2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-02 23:36

Geintje2

Zijne Heiligheid

hmm zou raar zijn dat dat stofje voor de koortsluiting heeft gezorgt, het hoort immers daar te zitten achter je moederbord.
Der staat nergens in de beschrijving van je mugen dat je deze er eerst af moet halen?

Kan dit stofje er af? zojah test het dan allemaal nog eens een keer zonder die stof erop.
Ik betwijfel het maar je kan het altijd proberen.

Jottum, jemig, mieters

• iPims
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-07-2024

iPims

~Lv200 Broan Nightlord~

Omweerde het toen het gebeurde? (spike)
Zou ook een kans kunnen zijn dat je mobo defect is.
Heb je een andere waarop je alles zou kunnen plaatsen?

What the BBQsaurusrex?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Zelfbouw en vervangen van andere dingen kunnen wat problemen opleveren. Je maakt ergens een kortsluiting doordat het ergens tegenaan komt of verkeerd ingestoken is, of ergens draadje kapot tegen massa.

Eerst dus alles open op tafel testen, eerst met NIET gemodificeerde videokaart (alles origineel dus) en niet hd / lezer aansluiten. In meest kale setup opstarten zodat je bios scherm kan zien.
Vervolgens langzaam aan 1 voor 1 vervangen en steeds opstarten. Hiermee kun je probleem vanzelf tegenkomen op het moment dat ie niet meer wil werken. Vervang die onderdeel.

Kale setup = mobo + cpu + ram + videokaart + voeding (zonder drives aangesloten)
En inderdaad eerst 1 reepje, dan 2 reepjes...
Stap voor stap controleren.
En graag zonder kast, alles eruit!

Kijk ook uit voor metalen backplate. Dat mag niet direct op printplaat. Altijd plastic ertussen.

Succes.

[ Voor 8% gewijzigd door MrDummy op 19-11-2009 12:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het onweerde niet toen het gebeurde, dus inslag kan het niet geweest zijn,

Wat ik precies met het stofje bedoelde is dat het aan een kant wat gekrompen is.
Hierdoor zou er wellicht de mogelijheid zijn geweest dat de pinnetjes aan de achterkant van het moederbord in contact zijn gekomen met het metaal van de backplate dat onder dit beschermstofje zit.

De reden dat de set een paar dagen normaal draaide was dat ik het hem nog niet moeilijk had gemaakt. Toen ik echter ging renderen in 3DS Max zou het allemaal te warm geworden kunnen zijn. Wat overigens wel vreemd is.. voordat het systeem uitviel had ik de temperaturen nog gecheckt:

CPU : 61 Graden
Videokaart 1: 44 Graden
Videokaart 2: 41 Graden

Echt te warm kan ik dit niet noemen...

Helaas heb ik geen alternatief moederbord om de onderdelen op te testen,

Ik ga vanavond het moederbord buiten de kast weer zo kaal mogelijk opbouwen, maar dan met de originele koeler die bij de processor zat. Hopelijk dan een ander resultaat....als het daar aan zou liggen. Ik upload dan ook de foto's van de backplate en de achterzijde van het moederbord om de situatie iets beter uit te kunnen leggen.

Kan het trouwens kwaad om zonder processor koeler op te starten (alleen tot bios, als het zover mag komen)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2009 12:55 ]

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Heb je de pc zelf in elkaar gezet? Kijk goed of je mobo goed van de achterplaat afstaat. Ik heb 1 keer gehad dat ik wat schroefjes tussen het mobo en de achterkant van de kast kwijt was en toch er tegen aangezet, Bleek dus dat de mobo bij aanzetten een kortsluiting maakte. 1 van de soldeertin lengte kwam toch tegen de achterkant van de kast aan.
Vervolg..mobo dood en voeding. Gelukkig alleen dat. Maar koste me wel 2 uur om erachter te komen dat dat het probleem was.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Topicstarter
Xtr3me4me schreef op donderdag 19 november 2009 @ 12:57:
Heb je de pc zelf in elkaar gezet? Kijk goed of je mobo goed van de achterplaat afstaat.
PC heb ik zelf in mekaar gezet, overal heb ik gecheckt op de afstandsbusjes, dus denk niet dat dat het geweest zou kunnen zijn, daarnaast startte hij gewoon normaal op voor het probleem zich voordeed. De computer heeft een paar dagen normaal gedraaid. Toen ik hem echter wat rekenwerk bezorgde ontstond het probleem...

• DJT88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07 19:37
Kan het trouwens kwaad om zonder processor koeler op te starten (alleen tot bios, als het zover mag komen)
Dit zou ik niet doen, wat je misschien kan proberen is als je toch je moederbord plat op de tafel hebt liggen, om het koelblok gewoon op je processor te leggen, dus zonder backplate (hij ligt dan dus los, maar hij moet wel contact maken) Eventueel zonder aangesloten ventilator...

2JZ TT6 :D

• Geintje2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-02 23:36

Geintje2

Zijne Heiligheid

Het beste idee is denk inderdaad alles even uit de kast om er zeker van te zijn dat hij door geen koortsluiting mee maakt,

Jottum, jemig, mieters

Verwijderd

Topicstarter
Is het ook mogelijk om het moederbord zonder processor aan te zetten? Puur om te testen of het moederbord iets doet? Dat er lichtjes blijven branden o.i.d.?

Mocht de voeding er dan meteen al uitspringen, dan is duidelijk dat er kortsluiting in het moederbord zit en hoop ik te voorkomen dat ik mijn processor mogelijk beschadig (mits dit al niet gebeurd is)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2009 13:57 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:53:
Is het ook mogelijk om het moederbord zonder processor aan te zetten? Puur om te testen of het moederbord iets doet? Dat er lichtjes blijven branden o.i.d.?

Mocht de voeding er dan meteen al uitspringen, dan is duidelijk dat er kortsluiting in het moederbord zit en hoop ik te voorkomen dat ik mijn processor mogelijk beschadig (mits dit al niet gebeurd is)
Dit kan je idd doen, als het goed is heeft het mobo een lampje erop zitten dat het stroom krijgt. Doe het wel voorzichtig zonder pootjes te buigen of breken van de proc.
Dat heb ik dus vaak meegemaakt als ik een proc eruit wilde halen :+

Sowieso is het verstandigst om stap gewijs de dingen na te lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Is 650W eigenlijk wel voldoende voor mijn set??

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2009 @ 15:43:
Is 650W eigenlijk wel voldoende voor mijn set??
Ja hoor. Sowieso als de pc alleen hoeft op te starten (en vooral omdat de videokaarten het meeste stroom zuipen, en die hebben dan toch nog niks te doen).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
bwerg schreef op donderdag 19 november 2009 @ 15:49:
[...]
Ja hoor. Sowieso als de pc alleen hoeft op te starten (en vooral omdat de videokaarten het meeste stroom zuipen, en die hebben dan toch nog niks te doen).
Ook als de set zoals bovenaan vermeld hard moet werken om een afbeelding te renderen;)? (om uit te kunnen sluiten of een te zwakke voeding oorzaak is voor het uitvallen van mijn pc)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2009 15:53 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2009 @ 15:52:
[...]

Ook als de set zoals bovenaan vermeld hard moet werken om een afbeelding te renderen;)? (om uit te kunnen sluiten of een te zwakke voeding oorzaak is voor het uitvallen van mijn pc)
Ja 650Watt moet meer dan genoeg zijn. Is het trouwens wel Truewatt wat het levert? Niet dat je een piek vermogen hebt van 650Watt?

Mwah zie dat het Corsair is, dat moet wel goed zijn.
Loop alles eventjes na, hardware voor hardware. Plug eerst 1 geheugen module erin enz...zo kom je alleen achter waar de fout zit.
Kijk overal even naar zwarte plekken en controleer ook of je de voeding in een geaarde stopcontact plugged. (ja ja ik kon mensen die dit niet hadden...de complete 230v snoer smolt zowat weg)

Tevens controleer ook of je de 2x3870 goed erin hebt geplaatst! (dus goed aangedrukt)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:27

Thandor

SilverStreak

Omdat Complete Systeme en Laptops eigenlijk geen thuishonk is voor probleemtopics ga ik dit topic naar Overige Hardware verplaatsen :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1