Harddisk crash, recovery problemen

Pagina: 1
Acties:

• DJDarkByte
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 22:02
Okee, het volgende is er aan de hand:

Afgelopen zaterdag zette ik mijn computer aan. Ik kreeg de POST te zien en daarna het scherm met de melding dat Windows niet goed afgesloten was de laatste keer. Ik kies altijd voor "Windows normaal opstarten", dus deze keer ook. Er gebeurde alleen niks. Volgende poging: precies hetzelfde, maar nu koos ik voor "Laatste configuratie die werkte". Nu ging hij wel door. Alleen het zwarte scherm wat erna komt voordat het Windows XP bootscherm tevoorschijn komt bleef wel erg lang hangen, maar na een minuut ging het opstarten toch verder met een mooi XP logo en een blauw balkje (wie kent ze niet). Mijn vreugde was helaas van korte duur toen ik in een miliseconde een BSOD zag en m'n pc begon te rebooten.

Eerste waar ik aan dacht: MBR. Dus ik opstarten met m'n Windows disc en Fixmbr en Fixboot gedaan. Helaas, het mocht niet baten. Toen ging ik eens verder nadenken terwijl ik nog een volgende poging ondernam om op te starten. Toen hoorde ik het: zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz *tik* stilte... Hmmm, wat is dat? Ondertussen was m'n pc al aanbeland bij het zwarte scherm voor het Windows logo en toen hoorde ik het weer, en na een seconde of 7 nog een keer, en daarna nog twee keer. Het Windows logo verscheen en het getik ging in hetzelfde ritme verder. Flits, BSOD en reboot.

Om het even kort maar krachtig te zeggen: ik vermoed dat mijn harddisk is gecrashed en ik heb geen backup (ja ja, ik weet het, het is extreem dom).

Ik durf te zeggen dat ik wel aardig wat van computers afweet, dus ik ben meteen maandag naar de plaatselijke computerzaak gegaan en heb twee Samsung HD103SJ 1TB schijven gekocht die ik in RAID-1 heb gehangen met de RAID Controller in de Nvidia 650i chipset. Windows XP heb ik ook alweer geinstalleerd (na wat geklooi met het slipstreamen van de juiste drivers uiteraard :P ). Maar nu zit ik met het volgende: aangezien ik geen backup heb en geen type ben die snel opgeeft, wil ik eigenlijk wel proberen om mijn data te recoveren. De kapotte schijf is namelijk een Samsung HD501LJ 500GB schijf die behoorlijk vol stond.

Ik heb al de nodige research gedaan en heb daarbij twee bootdisks gevonden die me wel aanspraken voor deze taak: System Rescue CD (Linux Boot CD) en Hirens Boot CD (volgens mij gewoon DOS). Maar uiteraard, als het allemaal gelukt was had ik dit topic niet aan hoeven maken. Ik zit met de volgende vragen en problemen:

1: Mijn harddisk is niet zichtbaar in de BIOS van mijn moederbord of in de recovery tools op HBCD, maar dan wel weer in een aantal diagnostic tools op dezelfde CD. Het zou natuurlijk wel handig zijn om hem te kunnen zien in de gegeven tools. Is hier een mogelijkheid voor?

2: Ik heb een aantal diagnostic tools gedraaid (vanmiddag laat ik een read full surface volledig draaien), maar in al die checks komt de harde schijf door alles, behalve de Read full surface. Na een minuut of 3 geeft hij daar een Bad Sector, elke keer ook op dezelfde plek (dan gaat de schijf ook weer tikken) maar na een kwartier was dat nog steeds de enige. Kan dit betekenen dat mijn data in ieder geval niet ernstig beschadigd is? Vanmiddag laat ik de Read full surface check uitdraaien, dus zie ik of er nog meer bad sectors zijn.

3: Ik heb vanaf de System Rescue CD geprobeerd ddrescue te draaien, want dat schijnt zo'n beetje de beste recoverytool te zijn, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Ik ben een Linux leek, maar als ik Fdisk -l doe en kijk in de lijst met harddisks staat mijn kapotte er tussen. Maar als ik dan ddrescue /dev/sdc /dev/sda/backup.img doe krijg ik de error "cannot open output file: not a directory". Zoals ik al zei ben ik een Linux leek, dus als iemand mij kan vertellen hoe ik ddrescue aan de praat kan krijgen: graag!

4: Ik heb Windows XP dus op m'n nieuwe RAID array staan, maar zodra ik wil booten met m'n kapotte schijf aangesloten gaat het niet. Hij doet alsof de kapotte de opstartschijf is. Als ik naar het Boot menu ga en m'n array kies als Boot device werkt het nog niet. Aangezien de BIOS de schijf niet ziet kan ik hem ook niet onderaan de Boot priority lijst zetten oid. Hoe kan ik dit oplossen?

Mochten jullie nog andere ideeën of invalshoeken hebben, ik wil alles uitproberen om mijn data terug te krijgen.

Mijn specs:

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2,4 GHz
MOBO: Asus P5N-E SLI
HDD: 2x Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
         1x Samsung Spinpoint T166 HD501LJ
Videokaart: Geforce 8600GTS

Mocht ik iets vergeten zijn of mocht er verder nog iets nodig zijn dan hoor ik het wel.

Alvast bedankt,
Darryl

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Nuhvok schreef op woensdag 18 november 2009 @ 01:39:
...
Eerste waar ik aan dacht: MBR. Dus ik opstarten met m'n Windows disc en Fixmbr en Fixboot gedaan. Helaas, het mocht niet baten.
Zonder (juiste) MBR zou je niet eens een besturingsysteem kunnen opstarten.
1: Mijn harddisk is niet zichtbaar in de BIOS van mijn moederbord of in de recovery tools op HBCD, maar dan wel weer in een aantal diagnostic tools op dezelfde CD. Het zou natuurlijk wel handig zijn om hem te kunnen zien in de gegeven tools. Is hier een mogelijkheid voor?
Als de BIOS je harde schijf niet eens meer herkent ziet het er somber uit voor de harde schijf.
2: Ik heb een aantal diagnostic tools gedraaid (vanmiddag laat ik een read full surface volledig draaien), maar in al die checks komt de harde schijf door alles, behalve de Read full surface. Na een minuut of 3 geeft hij daar een Bad Sector, elke keer ook op dezelfde plek (dan gaat de schijf ook weer tikken) maar na een kwartier was dat nog steeds de enige. Kan dit betekenen dat mijn data in ieder geval niet ernstig beschadigd is? Vanmiddag laat ik de Read full surface check uitdraaien, dus zie ik of er nog meer bad sectors zijn.
Het lijkt het me niet verstandig die schijf verder onnodig te belasten voor je je belangrijke data veilig hebt.
3: Ik heb vanaf de System Rescue CD geprobeerd ddrescue te draaien, want dat schijnt zo'n beetje de beste recoverytool te zijn, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Ik ben een Linux leek, maar als ik Fdisk -l doe en kijk in de lijst met harddisks staat mijn kapotte er tussen. Maar als ik dan ddrescue /dev/sdc /dev/sda/backup.img doe krijg ik de error "cannot open output file: not a directory". Zoals ik al zei ben ik een Linux leek, dus als iemand mij kan vertellen hoe ik ddrescue aan de praat kan krijgen: graag!
Je moet het de schijf waar je de data op wilt slaan eerst mounten
code:
1
mount -t <jou filesystem type> /dev/sda /mnt/willekeurige_directory
Moet wel een bestaande directory zijn. Daarna kun je je spullen daar opslaan met:
code:
1
ddrescue /dev/sdc /mnt/willekeurige_directory/backup.img
4: Ik heb Windows XP dus op m'n nieuwe RAID array staan, maar zodra ik wil booten met m'n kapotte schijf aangesloten gaat het niet. Hij doet alsof de kapotte de opstartschijf is. Als ik naar het Boot menu ga en m'n array kies als Boot device werkt het nog niet. Aangezien de BIOS de schijf niet ziet kan ik hem ook niet onderaan de Boot priority lijst zetten oid. Hoe kan ik dit oplossen?
Ik zou me hier niet al te druk over maken. Zorg eerst dat de data van de stervende schijf veilig is, daarna heb je hem niet meer nodig en is het probleem ook weg.

Met bovenstaande gaat het je vast wel lukken. Succes! En laat ons nog even weten of het daadwerkelijk gelukt is :)

ps: raid is geen vervanging voor backup ;)

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je data echt belangrijk is kun je beter er wat geld tegenaan gooien en een recovery bedrijf er naar laten kijken. Ieder moment dat je langer met die disk knoeit is er meer kans dat er echt niets meer te redden valt.

ddrescue zou echter probleemloos een werkende disks met bad sectors moeten kunnen dumpen dus als je nog verder zelf wil knoeien kun je dat doen.

• DJDarkByte
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 22:02
Het is gelukt :D !

Met de tip van KompjoeFriek ging ddrescue wel verder, maar het leek wel alsof hij naar mijn usbstick dumpte ipv naar de gemounte harddisk. Na 1015 MB gaf ie de melding dat de schijf vol was. Het is uiteindelijk dus niet gelukt met ddrescue, maar wel op een andere manier. Zoals ik in m'n startpost al zei heb ik een aantal diagnostic tools laten lopen en één daarvan kon ook bad sectors repareren. Toen ik die had laten lopen tot net na de bad sector die alle andere programma's ook vonden dacht ik dat hij niks gefixed had, want hij gaf een melding dat hij dat niet kon. Blijkbaar is er toch iets veranderd of gefixed, want toen ik eergisteren Windows opstartte en vergeten was de kapotte schijf te ontkoppelen, begon er opeens een CHKDSK te lopen op schijf E:. Bij mijn weten had ik helemaal geen E: partitie, dus annuleerde ik maar zodat ik kon kijken wat hij nou aan het checken was. Toen Windows opgestart was klikte ik Deze Computer aan en verrek, E: was de kapotte schijf :D ! Heb alle data die gered moest worden zonder problemen kunnen kopieren naar m'n nieuwe schijf, dus ik ben weer helemaal uit de problemen :D !

Toch vind ik het wel raar dat Windows de schijf ziet. In het BIOS komt ie namelijk nog steeds niet tevoorschijn :P! Maar goed, mij hoor je niet klagen, want ik heb m'n bestanden terug :D ! M'n oude schijf gaat lekker RMA, want Samsung heeft volgens mij 36 maanden garantie. De schijf is iets meer dan 2 jaar oud, dus dat moet lukken. Kan ik de nieuwe schijf die ik krijg in een behuizing stoppen en gebruiken als backupschijf :D !

Bedankt voor de hulp!

Darryl