Vergelijking service mobiele aanbieders
Introductie
Wie kent het niet? Tientallen tabs met reviewsites en ervaringentopics staan open, want het is weer zover: de tijd om het mobieletelefoonabonnement te verlengen staat weer voor de deur. Door de vele bomen is het telecombos onzichtbaar geworden.Hierom wil ik, graag met jullie input, een schema opstellen met de verschillende aanbieders en daarbij hun plus- en minpunten. Uiteraard doe ik dit niet enkel voor mezelf en zijn er tig vergelijkingssites, maar de input van de GoT-community is in mijn ogen onmisbaar. Wellicht hebben veel mensen iets aan een dergelijk topic, zodat ze niet tientallen topics en andere sites met gebruikerservaringen hoeven door te lezen.
Ik wil dit initiatief nemen omdat ik ten eerste geen centraal punt met ervaringen kan vinden, en daarnaast omdat voor iedereen de motivatie wellicht anders is. Heb je geen behoefte aan een overzichtelijke telefoonrekening, maar wil je wel overal bereik hebben? Of betaal je liever iets meer voor een bundel met 1000 sms'jes, zodat je je over die kosten in ieder geval geen zorgen meer over hoeft te maken?
Ik dacht zelf aan het vergelijken van de volgende punten:
- Prijs
- Kortingen
- Bundeltegoed opvragen
- Bereik
- Klantenservice
- Overzichtelijke nota
Uitleg beoordelingsgebieden
Een klein beetje uitleg bij die punten is wellicht handig.Prijs
Hoe duidelijk is een provider in zijn prijsstelling? Vindt een provider dat 1 minuut en 1 seconde bellen 2 minuten van je bundel moet kosten? En gaan de sms-prijzen buiten de bundel rustig vier keer over de kop?
Kortingen
Heeft de provider aantrekkelijke staffelkortingen, of kost een abonnement van 500 minuten gewoon 5 keer zoveel als bundel van 100 minuten? Zijn er tegen voordelige tarieven sms- of internetbundels af te sluiten bij je abonnement?
Bundeltegoed opvragen
Is het mogelijk om je resterende maandbedrag op te vragen, en werkt deze functionaliteit altijd?
Bereik
Wellicht een overbodige categorie? Maar hoe is het bereik van jouw provider?
Klantenservice
Wil de provider graag dat je contact met ze opneemt bij problemen, of is het e-mailformulier dertig niveaus diep verborgen op de site van je aanbieder?
Overzichtelijke nota
Is duidelijk te zien wat je in een maand hebt verbruikt en waar aan, of wordt alles op één hoop exclusief btw gegooid en staat er onder de streep een bedrag waarvan je geen idee hebt waar het vandaan komt?
Uitleg scores
Om de verschillende providers te kunnen vergelijken, zijn uiteraard scores nodig. Ik had zelf de volgende gradaties bedacht:Score | Betekenis |
---|---|
++ | De provider steekt boven de rest uit op dit gebied |
+ | Prestaties zijn bovengemiddeld |
+/- | Neutraal / geen mening |
- | Provider laat wel eens steekjes vallen |
-- | Op dit gebied komt deze provider (ernstig) tekort |
Actuele scores
De providers staan in de volgende tabel, met hun actuele score.Provider | Prijs | Kortingen | Bundeltegoed opvragen | Bereik | Klantenservice | Overzichtelijke nota | Info |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ben | +/- | +/- | +/- | +/- | +/- | +/- | Info |
Chippie | +/- | +/- | +/- | +/- | +/- | +/- | Info |
Hi | + | +/- | + | + | + | +/- | Info |
KPN | - | +/- | + | + | - | - | Info |
T-Mobile | + | ++ | + | -- | ++ | ++ | Info |
Tele2 | +/- | +/- | +/- | +/- | +/- | +/- | Info |
Telfort | +/- | +/- | +/- | +/- | +/- | +/- | Info |
Tringg | + | - | +/- | + | + | +/- | Info |
Vodafone | -- | ++ | -- | ++ | +/- | ++ | Info |
Wat kun jij nu doen?
Plaats een reactie als je vindt dat de score op een bepaald onderdeel bij een bepaalde provider omhoog of omlaag moet, met een onderbouwd verhaal. Deze score zal door mij, en bij grote interesse door de mede-auteurs (wie weet...) bijgewerkt worden wanneer dit verhaal goed gemotiveerd is.Neem in je reactie de volgende template over en vul de betreffende kopjes zeer goed onderbouwd in, met daarbij de vermelding "+" of "-" om aan te duiden dat de score volgens jou omhoog respectievelijk omlaag moet.
Het noemen van meerdere onderdelen in één post kan, maar hoeft zeker niet. Als je wat voorbeelden noemt is dat helemaal fijn. Heb je alleen ervaring met de klantenservice, post dan ook gewoon alleen dat!
[h3]Providernaam[/h3]
[b]Prijs: +-[/b]
[b]Kortingen: +-[/b]
[b]Bundeltegoed opvragen: +-[/b]
[b]Bereik: +-[/b]
[b]Klantenservice: +-[/b]
[b]Overzichtelijke nota: +-[/b]
Korte omschrijving providers
Onder deze paragraaf vind je tenslotte een korte omschrijving van de providers, met daarbij een motivatie van de scores die de providers krijgen. Dit zal worden ingevuld vanaf een nog te bepalen aantal reacties.Ben
Chippie
Hi
KPN
T-Mobile
Tele2
Telfort
Tringg
Vodafone
En uiteraard ben ik benieuwd naar reacties op dit initiatief. Ben ik bijvoorbeeld een provider vergeten, meld het dan gerust. Mocht het topic niet populair (genoeg) blijken, laat het dan maar een stille dood sterven

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 30-11-2009 20:10 . Reden: Bijgewerkt tot 20-11-2009 22:28 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...