Nieuwe monitor stuit op probleem

Pagina: 1
Acties:

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 18:07
Hallo allemaal,

De monitor van een PC van een vriend van mij heeft het enige tijd geleden begeven en hij heeft vervolgens een nieuwe monitor aangeschaft. Bij het aansluiten van de monitor via VGA en het vervolgens opstarten van de PC stuit hij op de volgende foutmelding:

"attention: unsupported video configuration detected. Action is required. This computer has an add-in graphics card, but the monitor cable is plugged into the integrated video connector. To attach the monitor cable into the add-in graphics card: 1. shut down the computer 2. plug the monitor cable into the add-in graphics card connector, this may require a video adapter cable (provided with the system) 3. turn on the computer."

Ik heb geprobeerd het een en ander verder uit te zoeken en kom tot op heden alleen tot de aangeboden oplossingen om enerzijds de monitor aansluiten op de juiste (andere) VGA-poort of anderzijds om gebruik te maken van een DVI-VGA-adapter.

Echter, de kennis geeft aan dat er slechts een (1) aansluitmogelijkheid is voor de monitor (volgens de door mij geraadpleegde manual van de PC zou dit onboard moeten zijn), hetgeen de eerste oplossing uitsluit. De andere suggestie zou ook niet kunnen kloppen m.i. omdat de nieuwe monitor 'gewoon' met VGA wordt aangesloten en niet met DVI (wat ook wordt ondersteund volgens de handleiding). Dit sluit zodoende ook de tweede oplossing uit.

Is er misschien iemand die bekend is met dit probleem er een juiste oplossing voor heeft. Het betreft een Dell Dimension 4700 met een (nieuwe) Acer X193HQ LCD-monitor.

Alvast bedankt.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 16:19

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Kun je wel in de BIOS komen? Desnoods testen met een ander scherm?

Het lijkt er inderdaad toch op dat er is aangesloten op een verkeerde aansluiting, zoals ook de melding aangeeft. Ik haal alleen niet duidelijk uit het verhaal of er ook daadwerkelijk de beschikking is over DVI? Anders zou jet het scherm zo eens kunnen aansluiten misschien.

• Jewie
Ik moet binnenkort zelf nog eens langs om het een en ander eens te bekijken. Een aansluiting voor DVI is niet aanwezig op de PC (wel op de monitor voor zover ik kan zien in de online handleiding). De monitor kan dus volgens mij alleen worden aangesloten via de VGA.

Wat zou er anders moeten worden ingesteld in de BIOS? Voor zover ik kan beoordelen is een kapotte VGA-monitor vervangen voor een nieuwe VGA-monitor.

[ Voor 22% gewijzigd door Jewie op 17-11-2009 22:57 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor videokaart en wat voor moederbord hebben we het hier over? Want als ik het zo zie dan wordt het ding gewoon verkeerd aangesloten en moet je het ding niet aan de IGP hangen, maar op de losse VGA kaart.

• Jewie
Op de informatie die ik heb doorgekregen is het een Dell Dimension 4700. Volgens de handleiding welke ik heb kunnen vinden is het een Intel 915G Express-chipset en is de video-kaart "integrated or PCI Express".

Volgens de manual zijn er twee mogelijkheden: of er is enkel een onboard grafische kaart of er is een add-in grafische kaart (bij het duurdere model; PCI-Express). In dat laatste geval is de onboard grafische kaart wel aanwezig maar afdekt met een 'plastic kapje' om te voorkomen dat een stekker verkeerd wordt ingestoken in de onboard-aansluiting.

Nu snap ik wel dat de kans bestaat dat de stekker alsnog verkeerd is aangesloten, maar als mijn kennis garandeert dat er absoluut geen andere aansluitmogelijkheid aanwezig is lijkt mij enkel de onboard-aansluiting aanwezig te zijn of dat het vermelde 'kapje' keurig zijn werkt doet waardoor de kabel correct in de add-in kaart gaat :).

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:41
Jewie schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:19:
Nu snap ik wel dat de kans bestaat dat de stekker alsnog verkeerd is aangesloten, maar als mijn kennis garandeert dat er absoluut geen andere aansluitmogelijkheid aanwezig is lijkt mij enkel de onboard-aansluiting aanwezig te zijn of dat het vermelde 'kapje' keurig zijn werkt doet waardoor de kabel correct in de add-in kaart gaat :).
Niet om vervelend te doen, maar ik schat die kans aardig hoog in :) De melding is volgens mij vrij duidelijk, het is mij al meer dan eens voor gekomen dat ik na het afleveren van pc, op de weg terug naar huis wordt gebeld dat de pc het niet doet! Zo heeft die ouwe van mij me een keer om 1:00 's nachts laten aanrukken, alleen maar om er achter te komen dat hij de monitor op de onboard had geplugged. Misschien toch nog vragen de achterkant nog een keer extra te inspecteren thv de slots achterop?

Weet je wat mijn vermoeden overigens is, het is een nieuwe monitor... is deze persoon niet gewoon met de verkeerde kabel aan de monitor bezig? Misschien dat de insteek videokaart een dvi aansluiting heeft ;) Dan kan ik mij voorstellen dat de gebruiker maar 1 aansluiting kan vinden als hij/zij een vga-kabel vasthoudt en die ergens probeert in te prikken :*)

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 18-11-2009 04:40 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jewie schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:19:
Op de informatie die ik heb doorgekregen is het een Dell Dimension 4700. Volgens de handleiding welke ik heb kunnen vinden is het een Intel 915G Express-chipset en is de video-kaart "integrated or PCI Express".
Heel simpele vraag dan. Sluit je de monitor aan op de onboard of op de losse VGAkaart.

• Jewie
Volgens de manual zijn er twee mogelijkheden: of er is enkel een onboard grafische kaart of er is een add-in grafische kaart (bij het duurdere model; PCI-Express). In dat laatste geval is de onboard grafische kaart wel aanwezig maar afdekt met een 'plastic kapje' om te voorkomen dat een stekker verkeerd wordt ingestoken in de onboard-aansluiting.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tja, die plastic kapjes kun je er natuurlijk ook vanaf halen.
Vaak zat meegemaakt toen ik nog op de helpdesk zat. Moederbordjes met een IGP, maar ook een losse kaart. Hoeveel telefoontjes we daar wel niet over gehad hebben omdat de monitor het niet deed. Terwijl het ding ook met een plastic kapje was afgedekt, en zowel op de installatieposter als in de handleiding stond hoe het ding aan te sluiten.

Kijk gewoon even op de achterkant hoe het zit, dan weet je het zeker (of laat je kennis een foto maken als je niet zelf bij het systeem zit).

• Jewie
Zucht... Ik kreeg zojuist bericht. Op mijn aanwijzing er nogmaals goed naar te kijken blijkt de monitor het nu toch goed te doen. Ik weet niet zeker of het nu lag aan het feit dat de kabel er niet goed instak, de verkeerde poort die werd gebruikt of een combinatie van beide. Maar het werkt.

In ieder geval mag dit topic van mij van het internet verdwijnen, schaam me dood. En dan hebben we het hier (mijn kennis) over een jongen van in de 20-er jaren die toch wel dagelijks met een PC werkt en niet geheel onhandig is. Zucht.
Pagina: 1