GTX260 of GTX275 op een P35 moederbord (pci-e 1.1)

Pagina: 1
Acties:

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 21:55
Ik zit momenteel te twijfelen tussen een tweetal opties voor een nieuwe graka.
Ik heb al zitten zoeken naar een antwoord op mijn meest prangende vraag, maar ik heb niets kunnen vinden dus ik zal wel verkeerd zoeken :) Maar als iemand mij op de juiste weg kan helpen of een antwoord kan geven op mijn vraag dan stel ik dat zeer op prijs.

Allereerst de specs van de huidige setup.
MSI P35 Platinum Combo moederbord
Intel E8500 processor
4GB RAM
Asus radeon 8600gts silent videokaart.

De 8600gts wil ik vervangen door een snellere kaart. Nu is mijn moederbord geen pci-e 2.0, maar een pci-e 2.0 kaart moet gewoon werken in een pci-e 1.1 slot alleen dan met verminderde prestaties.

Ik zit te twijfelen tussen een kaart gebaseerd op een Nvidia gtx260 core 216 of op een gtx275.
Nu is de vraag waar ik mee zit, ga ik op mijn systeem nog verschil merken tussen een GTX275 en een GTX260 of zit ik met een GTX260 al een beetje tegen de limiet van het moederbord aan.
De 30 tot 40 Euro prijsverschil maken mij niet uit, maar ik heb geen zin om onnodig geld uit te geven als het geen merkbaar verschil gaat opleveren.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

De GTX275 gaat gewoon goed werken dat 1.1 PCI-E is geen erge bottleneck. GTX275 presteert uiteraard beter als de GTX260. Als jij prijsverschil waard vind gewoon doen dan.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• golfdiesel
Bedankt voor het antwoord.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 20:09
als je niet onnodig geld wilt uitgeven voor je prestaties? waarom zal je dan een (onofficieel) EOL graka kopen terwijl de concurrent meer fps voor zn geld bied?

Verwijderd

Kan je voeding het wel aan?
PCIe 1.1 slot is iig geen probleem, maar waarom geen HD5770, HD5850?

• golfdiesel
eerlijk gezegd, heb ik niet echt naar de ATI kaarten gekeken.
Ik zal weer eens verder gaan lezen.

Een bijkomend voordeel van de nvidia kaarten voor mij is het cuda gebeuren wat nuttig is voor bijvoorbeeld Photoshop.

Verwijderd

golfdiesel schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:35:
eerlijk gezegd, heb ik niet echt naar de ATI kaarten gekeken.
Ik zal weer eens verder gaan lezen.
Zou ik maar doen ja. ;)
Een bijkomend voordeel van de nvidia kaarten voor mij is het cuda gebeuren wat nuttig is voor bijvoorbeeld Photoshop.
Photoshop CS4 werkt niet met CUDA maar OpenGL

In tegenstelling tot wat we eerder schreven maakt Adobe Photoshop CS4 geen gebruik van nVidia's CUDA-architectuur. Voor het uitvoeren van berekeningen op de gpu wordt gebruik gemaakt van OpenGL en Direct 3D. Dit werkt dus net zo goed op ATI-kaarten als nVidia-kaarten.

Bron: http://www.nieuws.be/nieu...aar_OpenGL_20ef1700.aspx#
En? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2009 23:06 ]

Verwijderd

Ik zou echt voor een ATi gaan, sneller, goedkoper en meer features.

En vandaag nieuwe drivers ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2009 22:54 ]

• golfdiesel
550 Watt voeding dus het zit een beetje op de grens, maar hij kan wel een hoge stroom leveren aan de 12 volt lijn dus het moet wel gaan werken, zo niet dan gaat er een andere voeding in.

Alleen valt me weer op dat de meeste webwinkels er geen voorraad meer op nahouden...

De twijfel tussen ATI en Nvidia is er nog steeds, de ATI kaarten verbruiken volgens de reviews die ik gelezen heb wat minder dan de Nvidia kaarten.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
De HD5770 gebruikt wel een stúk minder dan de nVidia kaarten. Daarbij komt dat deze ook DX11 ondersteuning heeft. Hij is alleen wel duurder dan de GTX 260 en presteert iets minder. Het is dus net wat je belangrijk vindt.

De HD5850 presteert weer een stuk beter dan beide nVidia alternatieven, namelijk op het niveau van een GTX 285, maar is ook weer een stukje duurder. Hij is in idle veel zuiniger, maar onder load gaat dat niet op.

Het is dus net waar je zelf je prioriteiten legt.

specs

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 18:14
Ik kijk nooit naar die andere producent en adviseer de Asus GTX275. Zie ook: http://www.hardwarereview.nl/page.php?id=85

Prima kaart en half volgend jaar als ze nog maar 100 Euro kosten er eentje bijsteken.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Verwijderd

Maar zwaar verouderd en te duur. :p
en half volgend jaar als ze nog maar 100 Euro kosten er eentje bijsteken.
Niet alleen ondersteund zijn mobo geen SLi, maar hij heeft ook nog een P35 chipset al heb je dan CrossFire ondersteuning dan nog is het tweede PCIe 1.1 slot maar met 4 lanes aangesloten en gaat dit ook nog eens via de southbridge. Of te wel een tweede videokaart zal er voor zorgen dat ongeveer alle nieuwe games van speelbaar naar onspeelbaar gaan. :+

• golfdiesel
SLI/Crossfire is voor mij niet iets dat ik wil gaan gebruiken.

Ik heb nu de 8600gts er in zitten en die is gewoon niet echt vlot om het maar eens zo te omschrijven.
Daarom zoek ik naar een geschikte kaart die ik er in kan zetten.

Ik ben geen 1x per jaar een nieuwe PC type, ze gaan hier gemiddeld 4 jaar mee. Ik hoef ook niet de meest recente spellen te spelen.

Verwijderd

golfdiesel schreef op donderdag 19 november 2009 @ 19:37:
Daarom zoek ik naar een geschikte kaart die ik er in kan zetten.
pricewatch: Club3D HD5770 1GB GDDR5 PCI-E :)

• golfdiesel
Het is inderdaad een HD5770 geworden. Het is overigens een Asus geworden.
Deze kaart geeft voor mij op dit moment de juiste prijs/prestatie verhouding en ook het stroomverbruik blijft binnen de perken zodat mijn voeding ook niet tegen de limiet loopt.

Hiermee kan ik weer een tijdje door en heb ik toch een aanzienlijke prestatieverbetering ten opzichte van de Nvidia 8600GTS.

• B-BOB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-04 09:08
Ikzelf hou ook mijn ogen open voor een systeem dat op snelheid met AVCHD kan werken. Een i7 systeem vind ik nog niet de moeite, maar is de beste keuze momenteel.
Het blijft wachten om heel snel met AVCHD te werken. Het gebruik van GPU's (met 240 cores of de opkomende Fermi met 512 cores) zijn veel beter geschikt voor video codering dan een 4 of 6 core CPU. De laatste jaren proberen videokaartfabrikanten om hun GPU power ook te kunnen inzetten voor algemene processings. De valabele protocollen om dit te doen is Nvidia Cuda en OpenCL (niet te verwarren met openGL!). Jammer genoeg staat OpenCL nog in kinderschoenen en heeft Adobe nog geen van beide protocollen in gebruik

Nvidia is wel zo hevig met het pushen van hun CUDA protocol, dat het zelf plug-ins voor adobe CS4 gemaakt heeft, die werken met photoshop en premiere CS4. De snelheid van videocodering ziet er razend snel uit:

http://www.nvidia.co.uk/object/builtforadobepros_uk.html

Prijskaartje is helaas iets anders, dit werkt enkel met premiere versie 11.0.1xx (of zoiets) waarvoor je dus een officiele versie moet hebben om deze updates te hebben.
-> 370€ met studentenlicentie
Deze plugins werken enkel met Quatro Nvidia kaarten, welke beginnen vanaf 440€.
En de plugins zelfs kosten ook al snel 300 tot 500 euro per stuk!

Dus conclusie: er is heel wat moois op komst, de technologie is al een beetje in stukjes voorhanden, maar de echte innovaties zullen pas later komen, wanneer GPU en videoprocessing hand in hand werken.
Pagina: 1