Toon posts:

Cat6 ipv RJ11

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gezien ik hier computers heb staan met gigabyte netwerk verbindingen is mijn oude fritzbox niet meer van mijn tijd. Ik had al gezocht naar een betere router. Dankzij hardware.info recente test valt mijn oog op deze:
http://www.hardware.info/...N_Gigabit_Router_WRT610N/
Maar ik zit min of meer met de bekabeling van cat5/rj11 naar cat6.

Op ons IS/RA punt steekt een kabel uit die is aangesloten op een telefooncontactdoos. Kan ik hier ook cat 6 kabels op aan sluiten? Mooiste zou dan zijn een volledig netwerk aan te leggen met Cat6. Dus via pc -> router -> splitter (mss overbodig) -> telefooncontactdoos -> is/ra punt.

Ook zit ik nog met telefonie via internet. Op mijn huidige router heb ik een analoge (rj11) telefoon aangesloten. Is die mogelijk op bovenstaande router te verbinden en VOIP te activeren? Via een adapter of iets dergelijks?

Ik heb ADSL met Internet Telephonie (VOIP)

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-03 07:30
Ik neem aan dat je nu ADSL hebt?
Dan kun je die router (waar jouw oog op valt) niet op je is/ra punt aansluiten, het is ADSL modem.
Wat je dan zou moeten doen is PC -> Router -> fritzbox -> is/ra punt.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je verbinding met het isra hoeft echt geen CAT6 te zijn, simpel cat5 kabeltje voldoet daar ruim voor.

Voor analoog > voip wordt waar ik werk meestal een Linksys PAP2T gebruikt.

[ Voor 74% gewijzigd door Joolee op 17-11-2009 20:55 ]

• kevlar
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik weet niet of ik je helemaal begrijp, maar ik doe een poging. Reageer maar waar ik evt. de mist in ga.

de combinatie cat5 bekabeling met RJ11 stekkers is opmerkelijk. RJ11 is voor telefonie en hierbij wordt over het algemeen geen cat5 bekabeling gebruikt.
Ik denk dat jij bedoeld dat je cat5 bekabeling hebt met RJ45 stekkers.
Hier een plaatje van een RJ11 en RJ45 stekker naast elkaar (RJ45 is de grote). Afbeeldingslocatie: http://www.scorrere.hu/img/vezetekek/RJ11_RJ45_n.jpg

Als je probleemloos gigabit ethernet wil draaien dan is cat6 bekabeling aan de raden. Dit dan uiteraard in combinatie met RJ45 connectoren.

Het apparaat wat jij op het oog hebt is een router zonder ADSL modem.
Je huidige modem zal je dan in stand moeten houden. de nieuwe router sluit je met de WAN poort aan op de LAN poort van het modem. Deze verbinding tussen deze twee apparaten is 100MB en kan gewoon via cat5 lopen.

De kabels waar nu RJ11 stekkers aan zitten zou ik van afblijven. dit is voor je telefonie. Ik zou niet weten waarom je dat zou willen vervangen.

I wish I had a cool signature like everybody else

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-03 07:30
kevlar schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 20:56:
Hier een plaatje van een RJ11 en RJ45 stekker naast elkaar (RJ45 is de grote)....
Is geen RJ11, dat is RJ12 :P
kevlar schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 20:56:
Als je probleemloos gigabit ethernet wil draaien dan is cat6 bekabeling aan de raden. Dit dan uiteraard in combinatie met RJ45 connectoren...
CAT6 is niet echt nodig, CAT5e is echt genoeg. ik gebruik het al een paar jaar zonder enige problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door brambo123 op 17-11-2009 21:05 . Reden: RJ12 toevoeging ]

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:32
• RJ11 is inderdaad zo'n klein stekkertje met 4 contactpunten, maar komt vaak met maar 2 draadjes.
• RJ45 is inderdaad zo'n grote stekker, maar heeft vrijwel altijd 8 draden ipv 4 zoals het plaatje.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie snelle goede reacties!

Sorry dat ik er niet bij heb gezet wat ik nu precies allemaal heb. Ik heb inderdaad ADSL met internet telefonie zonder vaste telefoonverbinding (xs4all only) Splitter heeft 3x vrouwelijke RJ/11 insteeksloten . De speciale kabel van de fritzbox heeft een RJ/45 stekker. Die moet ik nu met een adapter met elkaar verbinden.

Als ik het goed begrijp en ja ik ga niet aan de IS/RA -> telefooncontactdoos zitten. Dus vanaf de telefooncontactdoos plaats ik een CAT5 Telefoonkabel naar de splitter.Dan verbind ik de speciale fritzbox kabel aan de splitter naar de fritzbox. De fritzbox verbind ik dan met de nieuwe router via wan > lan. De pc's verbind ik dan met cat6 op de nieuwe router.

Ik hoop dat ik het zo goed begrepen heb. Maar mocht het verkeerd zijn hoor ik het graag van jullie.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2009 22:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:03:
Dus vanaf de telefooncontactdoos plaats ik een CAT5 Telefoonkabel naar de splitter.
Nix daarvan, afblijven! Jouw netwerk begint aan de LAN kant van je DSL modem. (In dit geval je Fritzl-box) Naar de splitter gebruik je gewoon de standaard platte telefoonkabel met RJ11 die erbij geleverd wordt, en van de splitter naar je ISRA blijf je ook gewoon af. Bekabelingswaanzin is schön und fein maar jij gaat nu dingen kapot maken omdat je cat6 wilt gebruiken voor iets wat met een doodeenvoudig koperen aderpaartje werkt.
Dan verbind ik de speciale fritzbox kabel aan de splitter naar de fritzbox. De fritzbox verbind ik dan met de nieuwe router via wan > lan. De pc's verbind ik dan met cat6 op de nieuwe router.
Dit stuk is deels redundant: de fritzbox is al aangesloten op je splitter tenslotte.

Het enige dat jij dus doet is dat je een nieuwe router haalt, die met z'n WAN poort met een netwerkkabeltje (geen idee waarom je cat6 zou willen hebben) aan de Firtzbox LAN2 hangt, en dat je cat6 door je huis trekt voor de verbindingen van je PCs naar je router.
Alles aan de WAN kant van de Fritzbox moet je gewoon afblijven als dat nu werkt.

Je zou jezelf echter ene hoop moeite en geld kunnen besparen door ipv een nieuwe router gewoon een gigabit switchje te halen. Je internet wordt heus niet sneller van cat6 dus als je je interne netwerkje op gbit hebt en daar je Fritzlbox met 100mbit tussen hangt als internet gateway dan werkt dat perfect, gen instellingsellende, geen router-achter-router problemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2009 09:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
De kabel van de telefooncontactdoos naar de splitter heb ik in het verleden zelf ingetrokken. In dit huis zat veel oude niet gebruikte kabels, het was voordat ik erin kwam een klein bankgebouw. Dus veel kabels die van ruimte naar ruimte gingen die vervallen zijn. De kabel ga ik vervangen omdat er wel 3 kroonsteentjes tussen zitten en graag hou ik het netjes. Geen flauw idee wat voor kabel het was maar het werkte. Toch ik heb wel een paar keer opnieuw die kabel gestript omdat het internet na x aantal maanden constant uitviel. Pas na het vernieuwen van de kroonsteentjes bleef de connectie weer stabiel. Dus die kabel ga ik nu vervangen door een nieuwe telefoonkabel.

De fritzbox heb ik in mijn eigen huiskamer. Dit omdat ik er een telefoon aanhangt. Aan de fritzbox zit een speciale kabel aan die bij de fritzbox is geleverd. Die is iets van 2 meter lang. Die zit op de splitter. Daarna gaat er dus die oude kabel die ik wil vervangen op naar de telefooncontactdoos, dat is ongeveer iets van 10 meter verder (dus de telefoonkabel van een meter die erbij geleverd word haalt dat niet :))

Wat er tussen het is/ra punt zit en de telefooncontactdoos zelf kom ik niet aan zoals ik zei, dat is ook niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de tips... het netwerk zit er hier weer mooi in.
Pagina: 1