Servers fysiek verhuizen naar andere locatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:58
Situatie
Ik zit momenteel op stage, op mijn school. Ik ben samen met een collega uit een andere klas 'verantwoordelijk' voor het 'up' houden van ons ict-netwerk.

In Q2 2010 gaat de school verhuizen naar een andere locatie. De school wil, qua ict, alles 1 op 1 over zetten. Dit vanwege simpele financiele redenen, en omdat ze binnen 2 dagen moeten verhuizen, het dan weer moet werken omdat er dan leerlingen zijn en Dan kunnen ze even kijken wat er veranderd kan worden qua servers of client-pc's.

Probleem
De school heeft een hele slechte serverruimte, 2 ventilatoren koelen deze ruimte en 2 kleine gaten in de muur zorgen voor de afvoer. (Jullie hoeven mij/ons niet te vertellen dat dit niet echt bepaald is zoals het moet :P)

In die ruimte is het altijd 25+ graden celsius.
Ik lees op internet wel eens verhalen dat, wanneer een pc/server na een hele lange tijd aanstaan, uit gezet wordt, hij soms problemen heeft met het opstarten.
Omdat een harde schijf bijvoorbeeld 24/7 aan staat, en daarbij de koeling niet optimaal is, zetten de leeskoppen (eventueel platters) een klein beetje uit. Wanneer je die harde schijf dan stop zet, laat afkoelen (of afkoelt tijdens transport) kan hij wel eens problemen hebben met opstarten, of totaal niet meer opstarten.

De servers
2x 1U-server (Dell)
5x Towers (2x Dell, 3x OEM)
(1x Switch en 1x Modem)

Vraag
Hoe kunnen wij nu het beste de servers verhuizen?

Eventuele oplossingen
1. De serverruimte is 25+ graden. Vlak voordat we de servers verhuizen warmen we vrachtwagenkabine op met een airco of iets dergelijks op een bepaald warmteniveau te brengen (wat overeenkomt met die serverruimte) om de 'krimpsituatie' te voorkomen.

2. Een airco kopen en deze in de serverruimte te zetten, en elke week een aantal graden lager te zetten, zodat ze juist zonder problemen in een koude vrachtwagen kunnen staan. Een beetje zoals plan 1, maar dan exact andersom.

Ik heb internet en tweakers flink onderzocht naar soortgelijke topics, maar ik kom niet echt iets relevants tegen helaas.

Suggesties zijn zeer welkom

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Een suggestie van een van mn oude stagebegeleiders heb ik zojuist binnen gekregen:
Servers afsluiten en even laten acclimatiseren bij een gewone kamertemperatuur als deze uitstaat. Daarna deze in een doos met piepschuim zodat deze de warmte isoleert en dan de vrachtwagen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 09:47

4VAlien

Intarweb!

Wat is er mis met de standaard situatie: zorgen dat je backups het doen? Je kunt eventueel vooraf een schijf aanschaffen. En wat is het protocol als er op dit moment een schijf stuk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

HDD platters zetten sowieso uit, ongeacht de koeling in je ruimte. Die dingen worden namelijk veel warmer dan die 25°C. Bij het afkoelen raakt dat weer ongedaan. Dat is vrij standaard voor hdd's en daar worden ze op ontworpen.

Anyhoo, deze hoeveelheid servers in twee dagen verhuizen lijkt me al heel ruim genomen. Ik heb meer gedaan in vier uur tijd en met een downtime van ruwweg een half uur a drie kwartier.

Als je je die paar uur downtime kunt veroorloven: maak overal backups van (inderdaad is 't niet ongehoord dat een hdd niet meer opspint na lang draaien, hoewel 't mij al een tijdje niet meer is overkomen) en zet alles in een keer over. Zorg dat hdd's het niet te zwaar te verduren krijgen met trillingen en dergelijke. Als je RAID sets hebt, bedenk even hoe je ervoor zorgt dat je één bus in een ravijn kunt laten storten en dat je toch al je data nog hebt. Bij mirrored sets is dat vrij simpel natuurlijk.

Als Internet belangrijk voor je is, zorg dat dat vantevoren werkt. Ga er niet van uit dat telco's alles netjes op het moment dat jij dat wilt overzetten. (Als je dat wel voor elkaar krijgt is een applaus gerechtvaardigd.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-08 23:05
KoffieNT schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 13:57:
Een suggestie van een van mn oude stagebegeleiders heb ik zojuist binnen gekregen:

[...]
Dat dus, je hebt 2 dagen dus waarom zo moeilijk doen?
Ik heb hele serverruimtes verhuisd soms in een dag van A > B en is nog nooit wat fout gegaan, altijd backup achter de hand.

Ik hoop overigens dat de nieuwe ruimte wel een beetje fatsoenlijke koeling heeft.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
4VAlien schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 13:58:
Wat is er mis met de standaard situatie: zorgen dat je backups het doen? Je kunt eventueel vooraf een schijf aanschaffen. En wat is het protocol als er op dit moment een schijf stuk gaat?
Back-ups maken we sowieso natuurlijk.

Protocol nu: Bij de Dell-servers komt er, in geval van hardware-failure, iemand van Dell het probleem oplossen. Vorig jaar heeft inderdaad een Dell-monteur een harde schijf vervangen hier. De 3 OEM-pcs/servers draaien op zich services op die niet gebackupped worden. (Terminal server en Proxy)

Zoals ik al zei: De school (serverruimte) is (qua protocols etc) niet te vergelijken met een datacenter of hostingbedrijf. Situaties zijn alles behalve optimaal.
Het gaat om het zo goedkoop mogelijk, zonder moeite overzetten van een compleet netwerk.

Ik persoonlijk zou het ook wat anders/professioneler aanpakken natuurlijk, maar zo is het nou eenmaal.. :'(
CyBeR schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:01:
HDD platters zetten sowieso uit, ongeacht de koeling in je ruimte. Die dingen worden namelijk veel warmer dan die 25°C. Bij het afkoelen raakt dat weer ongedaan. Dat is vrij standaard voor hdd's en daar worden ze op ontworpen.

Anyhoo, deze hoeveelheid servers in twee dagen verhuizen lijkt me al heel ruim genomen. Ik heb meer gedaan in vier uur tijd en met een downtime van ruwweg een half uur a drie kwartier.

Als je je die paar uur downtime kunt veroorloven: maak overal backups van (inderdaad is 't niet ongehoord dat een hdd niet meer opspint na lang draaien, hoewel 't mij al een tijdje niet meer is overkomen) en zet alles in een keer over. Zorg dat hdd's het niet te zwaar te verduren krijgen met trillingen en dergelijke. Als je RAID sets hebt, bedenk even hoe je ervoor zorgt dat je één bus in een ravijn kunt laten storten en dat je toch al je data nog hebt. Bij mirrored sets is dat vrij simpel natuurlijk.
Het wordt gedaan in 1 weekend, dus dat weekend mag het hele netwerk er uit liggen, maandag ochtend moet alles weer werken.
Als Internet belangrijk voor je is, zorg dat dat vantevoren werkt. Ga er niet van uit dat telco's alles netjes op het moment dat jij dat wilt overzetten. (Als je dat wel voor elkaar krijgt is een applaus gerechtvaardigd.)
Ze hebben hier momenteel (ja ik weet het), een particulier adsl-abonnement van XS4ALL @ 20Mbit. In het nieuwe gebouw is er een glasvezelaansluiting dus sowieso komt er een nieuwe modem. Als internet (via glas dus) op maandagochtend werkt dan vind ik dat ook een hele prestatie hehe. Het gaat er vooral om dat leerlingen op maandag kunnen inloggen en hun word-bestandjes kunnen openen. Internet zelf heeft dan prioriteit 2
Ballebek schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:03:
[...]

Dat dus, je hebt 2 dagen dus waarom zo moeilijk doen?
Ik heb hele serverruimtes verhuisd soms in een dag van A > B en is nog nooit wat fout gegaan, altijd backup achter de hand.

Ik hoop overigens dat de nieuwe ruimte wel een beetje fatsoenlijke koeling heeft.
Better safe than sorry natuurlijk. Ook de nieuwe serverruimte is niet optimaal. Ik geloof (weet het niet zeker) dat het alweer een gewoon klein lokaaltje is..

[ Voor 193% gewijzigd door KoffieNT op 17-11-2009 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demoterror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-10-2020

Demoterror

Mascotte @ Skullcrusher

Mwah, temperatuur verschil zal zeker effect gaan hebben maar dan niet alleen in het verschil tussen ruimtes maar ook vooral de duur.
Hoelang zijn de servers onderweg naar de nieuwe locatie vanaf het moment dat je er de deur bij je oude pand uitloopt totdat je het nieuwe pand binnenloopt?

Zorg er iig voor dat je servers vrijwel direct weer aan kunnen staan binnen de nieuwe locatie, niet dat je ze overhuist terwijl er nog geen (werkende) stroomvoorziening is in je nieuwe server ruimte.

Verder je servers inpakken in een dikke deken zodat de warmte die de kasten zelf in zich hebben enigzins constant blijft (Of iig dat je servers niet direct blootgesteld staan aan de koude buitenlucht) en de reistijd zo kort mogelijk proberen te houden. Dus inladen en gaan, niet inladen en dat je chauffeur eerst nog eens een koffie pauze gaat houden of iets dergelijks. Je kan de vrachtwagen eventueel opwarmen van te voren al zou ik hier geen airco voor aanschaffen.

Een uurtje met een kleine radiator op wieltjes (Vraag maar eens rond, zal vast wel iemand zo'n ding nog op zolder hebben staan ofzo) doet al wonderen.
Het komt ook niet op de graad precies aan, de duur van het verschil is meer van belang dan hoe groot het verschil precies is.

Edit: En ja, zorg dat je iig backups hebt van je belangrijke data, zodat je iig de problemen kan indammen mocht er toch iets fouts gaan (Een file van 4uur zal uiteraard plaatsvinden :P )

[ Voor 7% gewijzigd door Demoterror op 17-11-2009 14:12 ]

Hate us when you see us, fear us when you dont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Back-ups maken, servers uitzetten, servers inladen in 2 auto's (denk aan zinnige spreiding van je data), naar de nieuwe locatie karren, servers ophangen, eventuele kapotte onderdelen vervangen en draaien maar. :) Ik zou er niet te moeilijk over denken. Hoe eenvoudiger het plan hoe minder stappen er mis kunnen gaan. Het belangrijkste is dat je een goede backup hebt (controleer die ook voordat de servers uitgaan!) en je wat reserveonderdelen hebt om kapotte dingen te vervangen.

[edit]
En vergeet dat "op temperatuur houden". Dat lukt je nooit fatsoenlijk en maakt de boel alleen maar nodeloos complex.

[ Voor 11% gewijzigd door AtleX op 17-11-2009 14:11 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Allright, dan ga ik inderdaad niet te moeilijk toen met het op temperatuur houden via airco's ofzo.

Ik zal ze aanraden: De servers uitzetten, even af te laten koelen (dit mag maximaal een aantal uur vanwege die tijds'nood'), in 2a3 auto's of een vrachtwagen laden en dan rustig vervoeren :). Wel eventuele dikke dekens om ze niet te snel te laten afkoelen oid.

En niet te vergeten, back-ups.
Demoterror schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:10:
Edit: En ja, zorg dat je iig backups hebt van je belangrijke data, zodat je iig de problemen kan indammen mocht er toch iets fouts gaan (Een file van 4uur zal uiteraard plaatsvinden :P )
Nja, het gaat om 2,4 kilometer, maar idd, zul je net zien :D.

[ Voor 40% gewijzigd door KoffieNT op 17-11-2009 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:35

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ik mag hopen dat de serverruimte op de nieuwe locatie beter is? :+

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dekens zijn echt niet nodig, tenzij je ze na het uitzetten direct in de vriezer gooit is de krimp door het afkoelen echt geen probleem hoor.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou beginnen met een checklist te maken wat er allemaal moet gebeuren in chronologische volgorde
(denk ook eens aan de volgorde van uit en aanzetten (DC bv)
dan in een weekend alles eens uitzetten en kijken of alles weer in de lucht komt , vaak staat alles al lang aan en start het uberhaupt niet meer correct op.
Service contracten nakijken + lijst maken wie te bellen bij problemen.
Backups maken en voor de zekerheid nog een keer backups maken
Wijzigingen routering enzo in kaart brengen (je krijgt geheid een ander ip adres aan de buitenkant)

Nieuwe lokatie alles ruim van te voren aanzetten (soms komt er eerst een kilo stof uit de airco)
Nieuwe internet verbinding checken
(even een kleine webserver neerzetten en zo en kijken of alles correct werkt)
220 V voorziening !!!

Dan op de dag van de verhuizing
DNS overzetten
Spullen inpakken
verhuizen
uitpakken
laten acclimatiseren
in de juiste volgorde aanzetten
testen

Niets uit je hoofd doen , maar alles van te voren op papier zetten. Ook denken aan de meest slechte situaties , bv wat doen we als we zondagavond nog geen server in de lucht hebben , wie moet er dan geinformeerd worden. Wat moeten we doen als maandag we geen netwerk hebben enz enz. Doemdenken is hier op zijn plaats !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:23:
ik mag hopen dat de serverruimte op de nieuwe locatie beter is? :+
Zojuist even nagevraagd. De nieuwe serverruimte is genoeg gekoeld, maar er is misschien een probleem met echte fysieke ruimte. Maar dat was niet iets waar ik rekening mee hoefde te houden in mijn stageopdracht. (mijn stageopdracht bestaat dus vooral uit deze overzetting plannen en alles wat daar bij komt kijken.)
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:29:
Ik zou beginnen met een checklist te maken wat er allemaal moet gebeuren in chronologische volgorde
(denk ook eens aan de volgorde van uit en aanzetten (DC bv)
dan in een weekend alles eens uitzetten en kijken of alles weer in de lucht komt , vaak staat alles al lang aan en start het uberhaupt niet meer correct op.
Service contracten nakijken + lijst maken wie te bellen bij problemen.
Backups maken en voor de zekerheid nog een keer backups maken
Wijzigingen routering enzo in kaart brengen (je krijgt geheid een ander ip adres aan de buitenkant)

Nieuwe lokatie alles ruim van te voren aanzetten (soms komt er eerst een kilo stof uit de airco)
Nieuwe internet verbinding checken
(even een kleine webserver neerzetten en zo en kijken of alles correct werkt)
220 V voorziening !!!

Dan op de dag van de verhuizing
DNS overzetten
Spullen inpakken
verhuizen
uitpakken
laten acclimatiseren
in de juiste volgorde aanzetten
testen

Niets uit je hoofd doen , maar alles van te voren op papier zetten. Ook denken aan de meest slechte situaties , bv wat doen we als we zondagavond nog geen server in de lucht hebben , wie moet er dan geinformeerd worden. Wat moeten we doen als maandag we geen netwerk hebben enz enz. Doemdenken is hier op zijn plaats !
toon volledige bericht
Goed idee @ Alles :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:18
Over hoeveel data hebben we het nu?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demoterror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-10-2020

Demoterror

Mascotte @ Skullcrusher

AtleX schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:28:
Dekens zijn echt niet nodig, tenzij je ze na het uitzetten direct in de vriezer gooit is de krimp door het afkoelen echt geen probleem hoor.
Ofc, maar aangezien het een stageopdracht is kun je wss zo wel extra punten scoren voor totaal geen kosten.
Verder zit er ook geen nadeel aan dus ik zou het persoonlijk zeker doen, misschien alleen al voor mn eigen geruststelling.

Hate us when you see us, fear us when you dont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
DiedX schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:01:
Over hoeveel data hebben we het nu?
Wij hebben met zn 2en gegokt op 3 a 4 TB, wat blijkt: Pure D-schijven-data komt totaal neer op 164GB..Als we daarnaast nog alle C:'s etc optellen dan komen we, voor het totaal aan maximaal een GB of 500. Valt me, eerlijk gezegd nogal mee..

Dus dan zou ik simpelweg zeggen: 2x1TB (intern of extern) schijven kopen en van elke schijf die zich in de serverruimte bevindt een image maken. (dus 2 backups op 2 1TB-schijven)
Demoterror schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:01:
[...]
Ofc, maar aangezien het een stageopdracht is kun je wss zo wel extra punten scoren voor totaal geen kosten.
Verder zit er ook geen nadeel aan dus ik zou het persoonlijk zeker doen, misschien alleen al voor mn eigen geruststelling.
Idd, ik ga voor die 10 :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-08 16:52
KoffieNT schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:06:
.....
Ze hebben hier momenteel (ja ik weet het), een particulier adsl-abonnement van XS4ALL @ 20Mbit. In het nieuwe gebouw is er een glasvezelaansluiting dus sowieso komt er een nieuwe modem. Als internet (via glas dus) op maandagochtend werkt dan vind ik dat ook een hele prestatie hehe. Het gaat er vooral om dat leerlingen op maandag kunnen inloggen en hun word-bestandjes kunnen openen. Internet zelf heeft dan prioriteit 2

[...]

Better safe than sorry natuurlijk. Ook de nieuwe serverruimte is niet optimaal. Ik geloof (weet het niet zeker) dat het alweer een gewoon klein lokaaltje is..
Als je van DSL naar een glasverbinding gaat, houd je dan ook rekening met je routers enz? Als je nu je dsl modempje routing laat doen, of een simpele router hebt, zul je een nieuwe moeten aanschaffen. Glas wordt meestal op koper opgeleverd, dus een dsl modempje gaat niet werken. Daarnaast is je router misschien niet snel genoeg om de glasverbinding volledig te benutten.
Zoals ik het nu zie heb je alleen een modempje, dus je zal toch moeten investeren in een fatsoenlijke router.

Test ook vantevoren de dingen: Check dat glas werkt, regel rDNS, zet SPF records goed indien nodig, enz. De nieuwe router kun je al helemaal kant- en klaar configureren vantevoren en testen.

Door zoveel mogelijk te plannen kun je een hoop al vantevoren oplossen en regelen, en dan zal het geen groot probleem zijn.

Zoiezo klinkt het niet enorm spannend, zeker als je 2 dagen hebt voor de paar servertjes die je noemde.

Belangrijke is gewoon planning en structuur. Werk je met vlans? Maak dat ook inzichtelijk, niets is leuker dan een half netwerk omdat er ergens een vlannetje niet gedocumenteerd was.

[ Voor 24% gewijzigd door DJSmiley op 17-11-2009 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:38

_Apache_

For life.

KoffieNT schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:09:
[...]

Wij hebben met zn 2en gegokt op 3 a 4 TB, wat blijkt: Pure D-schijven-data komt totaal neer op 164GB..Als we daarnaast nog alle C:'s etc optellen dan komen we, voor het totaal aan maximaal een GB of 500. Valt me, eerlijk gezegd nogal mee..

Dus dan zou ik simpelweg zeggen: 2x1TB (intern of extern) schijven kopen en van elke schijf die zich in de serverruimte bevindt een image maken. (dus 2 backups op 2 1TB-schijven)
[...]
Externe schijven staan nou niet bekend om hun snelheid, betrouwbaarheid en goede koeling. Neem een grote interne schijf uit een server serie, je betaalt een paar knaken meer maar voor je toepassing verdien je het relatief snel terug.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-08 16:37
_Apache_ schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:21:
[...]

Externe schijven staan nou niet bekend om hun snelheid, betrouwbaarheid en goede koeling. Neem een grote interne schijf uit een server serie, je betaalt een paar knaken meer maar voor je toepassing verdien je het relatief snel terug.
zoals ik het zag was dit alleen om backups op te maken voor tijdens de verhuizing?
nja, je kan ze natuurlijk constant blijven inzetten dan natuurlijk in een andere server, maar dna moet je inderdaad heel wat meer investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
DJSmiley schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:16:
[...]
Als je van DSL naar een glasverbinding gaat, houd je dan ook rekening met je routers enz? Als je nu je dsl modempje routing laat doen, of een simpele router hebt, zul je een nieuwe moeten aanschaffen. Glas wordt meestal op koper opgeleverd, dus een dsl modempje gaat niet werken. Daarnaast is je router misschien niet snel genoeg om de glasverbinding volledig te benutten.
Zoals ik het nu zie heb je alleen een modempje, dus je zal toch moeten investeren in een fatsoenlijke router.

Test ook vantevoren de dingen: Check dat glas werkt, regel rDNS, zet SPF records goed indien nodig, enz. De nieuwe router kun je al helemaal kant- en klaar configureren vantevoren en testen.

Door zoveel mogelijk te plannen kun je een hoop al vantevoren oplossen en regelen, en dan zal het geen groot probleem zijn.

Zoiezo klinkt het niet enorm spannend, zeker als je 2 dagen hebt voor de paar servertjes die je noemde.

Belangrijke is gewoon planning en structuur. Werk je met vlans? Maak dat ook inzichtelijk, niets is leuker dan een half netwerk omdat er ergens een vlannetje niet gedocumenteerd was.
toon volledige bericht
Ik hoef in mijn stageopdracht ook geen rekening te houden met de overstap van ADSL naar Glas, maar daar heb je idd een aantal goede punten, dus ik zal het wel in mijn verslag verwerken :).
_Apache_ schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:21:
[...]

Dat zou idd kunnen, maar het is in principe een eenmalig iets en het gaat vooral ook om financiën, snelheid vind is niet zo belangrijk.
Yeseterror schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:29:
[...]

zoals ik het zag was dit alleen om backups op te maken voor tijdens de verhuizing?
nja, je kan ze natuurlijk constant blijven inzetten dan natuurlijk in een andere server, maar dna moet je inderdaad heel wat meer investeren.
Precies :), hoeven in principe maar voor die 2-3 dagen gebruikt te worden, daarna kunnen ze de kast in, of eens in de zoveel tijd gebruikt worden om nog eens een keer een backup te draaien van het gehele netwerk. (qua opslag)

@onder: Internetaansluiting is er wel, maar of het ook meteen werkt is nog de vraag. Bij wie ze gaan klagen als het niet werkt weet ik niet. Ik maak de actual verhuizing niet meer mee, ik slaag eind januari en de verhuizing is 1 april (nee geen grap).

[ Voor 5% gewijzigd door KoffieNT op 17-11-2009 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
KoffieNT schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:19:
[...]
Ik hoef in mijn stageopdracht ook geen rekening te houden met de overstap van ADSL naar Glas, maar daar heb je idd een aantal goede punten, dus ik zal het wel in mijn verslag verwerken :).
Bij wie komen ze klagen dat er geen internet op locatie is?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-08 16:52
Ballebek schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 20:42:
[...]

Bij wie komen ze klagen dat er geen internet op locatie is?
idd. Geen internet nodig is makkelijker gezegd dan gedaan, bekijk maar eens hoevaak het daadwerkelijk gebruikt wordt (denk alleen al bv aan email).

Dus zorg in je plan-van-aanpak dat die verbinding tijdig is opgeleverd en getest is, en dat je router (die je nog moet aanschaffen) geconfigureerd is, dat voorkomt een hoop problemen.
CyBeR schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:01:
....

Houd daar ook rekening mee. Zeker bij grotere partijen heb je heel veel schakels waar je afhankelijk van bent en waar het verkeerd kan gaan, en als je dan in de 'storingsmolen' gaat kan het best ff duren.

Ik beheer zelf (samen met een collega) een glasvezelnetwerk, en kan daardoor een vezel desnoods in 30min actief hebben, maar dat is omdat we meeste zelf doen. Als je een directe verbinding afneemt van bv Priority heb je ook maar 1 partij, maar veel lokale partijen bestaan weer uit vele schakels (dienstaanbieders, beheerders van netwerk enz).

Imho is internet net zo belangrijk als de rest en moet je het ook als zodanig meeplannen. (Tenzij je echt zeker bent dat een weekje latere oplevering geen issue is, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Je hebt helemaal gelijk hoor :P, maar nogmaals, dit behoort niet tot mijn opdracht/verantwoordelijkheid en ik voor de rest genoeg te plannen hehe. Ik zal er wel melding van maken maar ik hoef er geen plan voor uit te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Aangezien het een stage opdracht is: Kan je er mooi van leren wat er allemaal mis kan gaan.
Als jij geen werkende internet verbinding hebt werken je server(s) dan wel?

Melden dat het niet tot de opdracht behoort is zo "Ja, ik ga maar tot laag 3, alles daarboven is voor collega x". Not done dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Ho ho, het is niet dat ik het niet WIL doen he ;), ik vind deze stageopdracht juist helemaal geweldig :D. Maar het is natuurlijk wel een flinke opdracht en het internetinternetgedeelte en de fysieke serverruimte-ruimte behoort niet tot mijn opdracht. Niet omdat het mijn keus is, maar dat MAG ik niet doen, zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:18
KoffieNT schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:09:
[...]

[...]

Idd, ik ga voor die 10 :P.
You catch my drift :)

Is het een idee om één dikke server te kopen, klaar te maken, de data daarop te zetten, over te brengen naar de nieuwe locatie en daar te testen of alles werkt? Ik kan me voorstellen dat een sync-slag wat lekkerder werkt dan niet zeker weten of je backup functioneert...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Dat is HET idee. Wij dachten zelf aan 2 servers replicatie-stijl. Ook mij stagebegeleider is te spreken over dat idee, maar hij kon me al vertellen dat dat niet door zal gaan vanwege alweer financiele redenen.
Misschien, zei hij, dat we alles op die 2x1U-Dell's gaan draaien. Ben zelf benieuwd of ze dat wel aankunnen, morgen eens kijken wat voor hardware er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
KoffieNT schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:55:
Ho ho, het is niet dat ik het niet WIL doen he ;)
Dan nog beperk je jezelf; als er op de nieuwe locatie geen stroom, geen netwerk, geen rack (lijkt mij handig) of andere noodzakelijke meuk is, wiens probleem is het dan opeens?

Toon inzet en intresse! :)

En waarom hoor ik altijd dat scholen geen geld hebben? Ik heb er op een aantal gewerkt, middelbare en hoge scholen en daar was altijd de geldpleuris aanwezig. Als ik aan kan tonen dat ik 10 extra servers nodig heb zijn ze de volgende dag besteld?
Misschien dat ze liever niet in ICT investeren omdat ze het nut er nog niet van inzien? Hele andere discussie maar ik snap 'm nooit. Net als geen airco in je serverruimte, zucht.

[ Voor 36% gewijzigd door Uberprutser op 18-11-2009 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Ballebek schreef op woensdag 18 november 2009 @ 13:29:
[...]

Dan nog beperk je jezelf; als er op de nieuwe locatie geen stroom, geen netwerk, geen rack (lijkt mij handig) of andere noodzakelijke meuk is, wiens probleem is het dan opeens?

Toon inzet en intresse! :)
KoffieNT schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:55:
..dat MAG ik niet doen, zo simpel is het..
En waarom hoor ik altijd dat scholen geen geld hebben? Ik heb er op een aantal gewerkt, middelbare en hoge scholen en daar was altijd de geldpleuris aanwezig. Als ik aan kan tonen dat ik 10 extra servers nodig heb zijn ze de volgende dag besteld?
Misschien dat ze liever niet in ICT investeren omdat ze het nut er nog niet van inzien? Hele andere discussie maar ik snap 'm nooit. Net als geen airco in je serverruimte, zucht.
Iedereen begrijpt hier dat die serverruimte alles behalve optimaal is, zoals ik al zei; dat hoef je mij/ons niet te vertellen. Maar er wordt gewoon niets aan gedaan, zo werkt dat gewoon niet, puur omdat er geld nodig is voor andere zaken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fre0n
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-08 23:52
een temperatuur van 25 graden is niet verkeerd. Veel proffesionele datacentra houden de temperatuur zelfs hoger dan die 25 graden omdat dit aanzienlijk ik koelingcapaciteit en dus stroom scheelt. Het belangrijkste voor een serveromgeving is dat de temperatuur heel erg stabiel is. De hoogte van die temperatuur maakt dan niet zo verschrikkelijk veel uit (jaaaa ok, geen 50 graden natuurlijk)

Belangrijkste is de servers een tijdje in de racks te laten hangen nadat ze uitgezet zijn, niet meteen eraan gaan rommelen. Pas losschroeven als ze een kwartiertje tot een half uurtje off zijn.

Ik weet niet om hoeveel servers het gaat, maar een tip: vervoer ze niet allemaal tegelijk ;)

Nog een andere tip: zorg dat het netwerk op de nieuwe locatie al up en running is, en *getest* is!

https://twitch.tv/magus77nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
fre0n schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:46:
een temperatuur van 25 graden is niet verkeerd. Veel proffesionele datacentra houden de temperatuur zelfs hoger dan die 25 graden omdat dit aanzienlijk ik koelingcapaciteit en dus stroom scheelt. Het belangrijkste voor een serveromgeving is dat de temperatuur heel erg stabiel is. De hoogte van die temperatuur maakt dan niet zo verschrikkelijk veel uit (jaaaa ok, geen 50 graden natuurlijk)

Belangrijkste is de servers een tijdje in de racks te laten hangen nadat ze uitgezet zijn, niet meteen eraan gaan rommelen. Pas losschroeven als ze een kwartiertje tot een half uurtje off zijn.

Ik weet niet om hoeveel servers het gaat, maar een tip: vervoer ze niet allemaal tegelijk ;)

Nog een andere tip: zorg dat het netwerk op de nieuwe locatie al up en running is, en *getest* is!
Ik zou voor de lol eens een temperatuurmetertje op moeten hangen :D.

Serverracks? Die hebben we ze niet :9, maar idd, niet meteen verslepen nadat ze uit staan :).

Pagina: 1