Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

2 Vasteschijfstations

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptop met een HD van 300 GB en liet deze onlangs binnengaan voor reparatie. Nu hebben ze er windows opnieuw opgezet maar wel mijn schijf geformatteerd in 2 delen.

Enerzijds de C (45GB) waar windows opstaat. Nu staat deze schijf bijna vol en werkt mijn pc supertraag. Op de data (D) is er dan weer een 250 GB nog vrij.

Probleem is dat alles onder mijn documenten dus eigenlijk op die C staat, en die dus meteen volzat waardoor mijn laptop nauwelijks meer functioneerde. Ik wil de D: wel houden, het kan handig zijn om belangrijke zaken te scheiden van de rest, maar zou de grootte van beide schijfstations willen aanpassen, iets van een 150GB elk.

Kan ik dat doen zonder mijn PC opnieuw te formatteren ?

• Lourini
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11 16:34
Partition Magic of iets dergelijks? Kun je partities verkleinen en vergroten ;)

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
150GB voor een systeemschijf lijkt me zonde.

Doorgaans heb ik een 40GB "System" disk met het OS en alle "systeem"-verante program files (drivers, tools).
En een 2de "Data" partitie van de overige ruimte voor games, overige applicaties, temp-folders, pagefile, etc.
Dat werkt tot nu toe prima.
Door je tmp-files ed ook naar de D te zetten heb je ook wat minder fragmentatie op de System-disk.

Met programma's zoals Partition Magic kun je inderdaad bestaande partities van grootte wijzigen. Vind het zelf nog al een spannende aangelegenheid...

[ Voor 16% gewijzigd door frickY op 17-11-2009 13:26 ]

• Lourini
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11 16:34
frickY schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 13:26:
Met programma's zoals Partition Magic kun je inderdaad bestaande partities van grootte wijzigen. Vind het zelf nog al een spannende aangelegenheid...
Mee eens... Wil soms nog wel eens wat mis gaan helaas :(
Misschien wel zo'n goed idee om alles behalve windows gewoon op D te zetten ;)

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welk OS draai je op het ding? In Vista kun je gewoon partities uitbreiden. Dan hoef je ook niet van die ranzige tools als partition magic te gebruiken.

Wat je natuurlijk ook kunt doen is je documenten op je D: zetten en je C: eens opruimen (tempfiles nemen al snel een bak ruimte in).

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Vista... Zou het toch in ieder geval iets groter willen. Hoe doe je dat in Vista dan ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Vanuit je diskmanagement (dit is ook eenvoudig te vinden als je even zoekt op google).

Verwijderd

Topicstarter
En hoe kan ik dan bv. instellen dat mijn documenten, mijn muziek,... op de data schijf komt en al die links worden aangepast ?

Want bij veel games installeren ze nu een map in mijn documenten voor savegames en data en dat kan ook heel wat ruimte in beslag nemen...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kom op, zoek zelf eens een beetje.
Wil je je systeem tweaken dan is het handig gewoon eens rond te klikken in je OS en te kijken wat je in kunt stellen, zo leer je er tenminste wat vind. En er zijn echt tig tutorials te vinden waarin dit ook nog uitgelegd wordt. Hoe dan ook, het is niet de bedoeling dat we alles voor gaan kauwen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kleine hint, klik eens met de rechtermuisknop op Mijn Documenten en vervolgens eigenschappen, bekijk hier eens alle tabbladen... vindt je het nu nog niet... dan weet ik het ook niet. :)

.... of heb ik nu alweer te veel gezegd TERW_DAN. :$

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 17-11-2009 14:32 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Mja ik kan een map verzetten, het probleem is al die links... Ik heb Windows 7 gekocht dus alles vanop je bureaublad zit ook in de users folder... en ik zou gans dat pakket op mijn D schijf willen zetten, en op de C dan het bestuursysteem en de programma's...

Bovendien is dat gelinkt vanop je start menu, heb het nu verzet om te testen maar dan kom ik wanneer ik op het menu op documenten klik bij ''libraries'' terecht...

Ik kan natuurlijk ook gewoon 1 partititie maken en alles laten zoals het is. Lijkt dat beter of is het toch meer aangeraden de twee van elkaar te scheiden ?

Nog een extra vraagje:
Ik heb Windows 7 geherinstalleerd (32 bit) en nu komt erop dat er maar 3 vd 4 gb ram usable is.... Ik heb gelezen dat dit zo is bij alle 32 bit versies maar dat kwam voor mijn herinstallatie er niet op ? Bij de 64 bit zou dit niet zo zijn maar ik vind dan weer geen drivers hiervoor op de site van mijn fabrikant. Wat gedaan ?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2009 20:42 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_Dune_ schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:30:
.... of heb ik nu alweer te veel gezegd TERW_DAN. :$
Nee hoor, dit zijn dingen die ik ook niet allemaal uit m'n hoofd weet. Maar 3 keer klikken en je kunt het vinden.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 20:39:
Mja ik kan een map verzetten, het probleem is al die links... Ik heb Windows 7 gekocht dus alles vanop je bureaublad zit ook in de users folder... en ik zou gans dat pakket op mijn D schijf willen zetten, en op de C dan het bestuursysteem en de programma's...

Bovendien is dat gelinkt vanop je start menu, heb het nu verzet om te testen maar dan kom ik wanneer ik op het menu op documenten klik bij ''libraries'' terecht...

Ik kan natuurlijk ook gewoon 1 partititie maken en alles laten zoals het is. Lijkt dat beter of is het toch meer aangeraden de twee van elkaar te scheiden ?

Nog een extra vraagje:
Ik heb Windows 7 geherinstalleerd (32 bit) en nu komt erop dat er maar 3 vd 4 gb ram usable is.... Ik heb gelezen dat dit zo is bij alle 32 bit versies maar dat kwam voor mijn herinstallatie er niet op ? Bij de 64 bit zou dit niet zo zijn maar ik vind dan weer geen drivers hiervoor op de site van mijn fabrikant. Wat gedaan ?
Neem Abbadon in "RAM FAQ" eens door.
En zoek eens wat meer zelf aub.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de 64 bit geinstalleerd en zal dus zelf wel merken of alles werkt, indien niet gooi ik er gewoon weer de 32 bit op.

Nu ivm met die folder te verplaatsen, graag zou ik de volledige "users" folder verplaatsen... Dit lukt me maar niet... Vooral omdat de "desktop" meemoet dan en dit geeft problemen. Heb het al opgezocht maar weet niet of iemand dat al gelukt is. Wat bijvoorbeeld als je een game installeert, gaat die dan automatisch geen map op de standaard C: drive maken ?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Laat users lekker voor wat het is .. áls je het al voor elkaar krijgt, maar eerder gaat het rechten technisch mis en maakt hij doodleuk een nieuw profiel aan. Nee, lekker Mijn Documenten naar een andere partitie verwijzen en daar lekker je belangrijke docs in. Kun je, je C: schijf ongestraft formateren en opnieuw installeren. Zo werk ik al 10 jaar o.i.d. sinds ik het trucje door had :P

[ Voor 8% gewijzigd door Alfa Novanta op 17-11-2009 21:56 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat is een kwestie van je game op de andere drive te installeren.

In elk geval heeft dit weinig meer met hardware te maken, dus ik schop deze naar Windows Clients
Pagina: 1