Toon posts:

Schrijfruimte vrijmaken op server 2003

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Bij mij op werk hebben we problemen met schijfruimte op onze windows 2003 servers. Dit zijn server met allerlei verschillende rollen zoals domain controllers\applicatie server etc etc.

Nu ben ik op zoek naar een script om geautomatiseerd (+/- 130 servers) schrijfruimte terug te winnen.

Het zou dus ideaal zijn om de temp directories en dergelijke te legen.

google geeft verrassend weinig resultaten terug, waarschijnlijk ik omdat ik niet weet waar ik op moet zoeken.

Wat ik al wel heb is een script om alle oude ntuninstall folders te verwijderen.

Ik kan me echter voorstellen dat 1 van jullie een beter script hebben om schijfruimte vrij te maken. Als jullie andere sugesties hebben om dit te doen, we maken gebruik van SMS, dus eventuele utils kan ook een oplossing zijn.

Bedankt.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-01 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Opruimen op applicatieservers is altijd een risico, hoop dat je weet hoe alles is geinstalleerd en dat er geen rare bestanden toch nodig blijken te zijn na verwijderen :) Oude ntuninstall directory's opruimen kan, heb het toen bij Microsoft als case gemeldt of dit mogelijk was en het zou geen probleem moeten zijn... Tot ik een update ging doen naar Sevicepack 2 van Windows 2003 en hij ineens toch erg op zoek was naar zo'n directory die ik net had opgeruimd :(

Ik had zelf, bij mijn vorige werkgever, een script die alle d:\temp directory's elke maand verwijderde (Wat er ook in stond, Temp is een tijdelijke directory en niet voor installatiebestanden bedoeld).

Daarnaast is het niet onverstandig om de lokale profiles in c:\documents and settings op te ruimen waarvan de ntuser.dat al tijden niet meer is gewijzigd (Meer als drie maand bijvoorbeeld). Exclude daar natuurlijk wel de standaard profilepaden van opruiming, All users/Default User/Local Service/Network Service en directory's van mogelijke Service Accounts.

Logfiles van IIS (c:\windows\system32\logfiles) worden ook vaak niet opgeruimd, default staat er logging aan op directory's binnen IIS en dat kan soms flink groeien (4Gb of meer gezien op servers). Je kan een script daarvoor maken die alleen de laatste maand bewaard en de rest verwijderd.

Bekijk eens de hoeveelheid SQL dumps die tijdens een maintenanceplan op disk worden gezet, hou er zelf altijd maar drie op disk (Je backupped toch elke dag en mocht het in het weekend fout gaan, dan heb je in ieder geval nog een versie op disk staan). Heb databaseservers gezien met 14 versies op disk, is zo handig bij terugzetten van een database want dan hoeven we niet op jullie van beheer te wachten :r

Zelf had ik de meeste dingen in PowerShell geschreven, maar batch/vbs kan ook natuurlijk :)

[ Voor 12% gewijzigd door Tags NL op 17-11-2009 21:15 ]

https://powershellisfun.com

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn goede tips, daar heb ik zelf nog niet aan gedacht.. Heb jij hier een Powershell script voor die ik misschien van jouw mag kopieren ? Ik ben zelf niet zo een guru op dat gebied.

in ieder geval bedankt voor de geweldige tips. daar ga ik zeker wat mee doen.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-01 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:05:
Dat zijn goede tips, daar heb ik zelf nog niet aan gedacht.. Heb jij hier een Powershell script voor die ik misschien van jouw mag kopieren ? Ik ben zelf niet zo een guru op dat gebied.

in ieder geval bedankt voor de geweldige tips. daar ga ik zeker wat mee doen.
Het zijn op zich staande scripts die specifiek voor mijn omgeving hier op werk zijn, ik zou je willen aanraden om Powershell gewoon te gaan proberen en het zo te leren (Zo heb ik het ook gedaan natuurlijk)

Kijk eens naar het Mastering Powershell book, heeft mij echt geholpen! http://powershell.com/cs/blogs/ebook/

https://powershellisfun.com