Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

meerjarig support van hardware...

Pagina: 1
Acties:

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-11 08:56
Ik word af en toe niet goed van de hardware ondersteuning van fabrikanten. Als je het product gekocht hebt weet je niet zeker of het volgend jaar nog support word.

Voorbeeld:

Ik heb van hp zo'n printer met glasplaat (PSC 1350) en een mooie imac. Op tiger was dit geen probleem. alles werkte gewoon out of the box. Met de brakke hp software, maar ook met alleen de drivers + een programma als adobe acrobat.
Scannen kan het ding ook, maar dat gebruik ik incidenteel.

Inmiddels zijn we 3jaar verder en draai ik op snow leopard. Printen werkt na een nieuwe driver van hp wel aardig, maar de scan functie is nergens meer te bekennen. Oftewel, scannen kan ik nu wel vergeten. Ik kan een perfect werkend apparaat van 3jaar gewoon de vuilnisbak in mikken.
Zonde! Ook nog eens slecht voor het milieu.
Dit geintje is me vaker gebeurd. Creative kan er zo ook wat van...

Hoe gaan jullie hier mee om?
Let je op een merk welke wel goede support bied in de toekomst (welke moet dat dan zijn)?
Of gooi je het spul ook gewoon maar weg en vervang je het door wat nieuws?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

consumentenprinters <1000 euro (noem maar wat) worden over het algemeen vrij beroerd gesupport.
dat valt perfect in lijn van printerbedrijven om iedere zoveel tijd nieuwe printers te moeten verkopen, zodat ze je weer kunnen vastzetten aan hun (dure) propertary cartridges die nog niet nagemaakt worden. printerbedrijven verdienen namelijk aan de inkt, bijna niet aan de machine..

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:56
Het probleem is dat jij er vanuit gaat dat deze printers de upgrade mee overleefd.

Je hebt deze printer gekocht met een bepaalde OS ondersteuning, en Leopard zat er niet bij.
HP probeert tegenwoordig door een Universal driver de meeste upgrades te laten lukken, maar zij hebben duidelijk aangegeven dat enkel de business printers geupdated drivers krijgen.

Voor Hardware geld hetzelfde als voor Software. Eerst kijken dat er geen updates zijn, en dan pas upgraden. Het is gewoon de onnoemelijke drang van Tweakers om altijd met het laatste nieuwe te willen werken ( Schreef ik van mijn Windows 7 met de office 2010 preview erop :) )

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je moet denk ik twee dingen hier onderscheiden:

1) support op de hardware
2) softwaresupport bij nieuwe operating systems

Punt 1 is wettelijk vastgelegd en veel fabrikanten en/of leveranciers gaan regelmatig verder in wat ze doen dan wat minimaal verplicht is. Apparaat dood? Zij lossen het op. Daarnaast kun je doorgaans tot in de eeuwigheid dingen als toner/inkt kopen (ik zag laatst nog ergens cartridges voor de HP Deskjet 500 verkocht worden 8)7 )

Punt 2 is een geheel ander verhaal. Jouw printer/scanner werkt namelijk nog prima in de situatie waar hij voor verkocht was (in dit geval: onder Tiger) en reserve-supplies zijn er ook nog volop voor te krijgen. Het enige wat veranderd is, is jouw OS, en dat heb je toch echt zelf gedaan. Dat bij een OS upgrade niet alle hardware vanzelfsprekend (volledig) blijft werken is algemeen bekend.

Het zou op zich een fabrikant sieren als hij legacy hardware ook voorziet van driver updates voor nieuwe OSsen, maar dat is allerminst iets waar je recht op hebt. Bekijk het eens van de kant van de fabrikant: je vraagt hem om flink werk te leveren (driver dev is allerminst goedkoop/gratis) voor iets waar hij geen cent voor terug ziet. Creative heeft dat anders proberen aan te vliegen door destijds wel geld te vragen voor de nieuwe (Vista) drivers voor een aantal producten. Dat werd niet bepaald gewaardeerd.

Zou jij ongedwongen iets doen zonder dat je er ooit iets voor terug ziet :? Misschien uit liefdadigheid of solidariteit - maar fabrikanten zijn geen liefdadigheidsinstellingen :o Als ze het doen is het puur om kille zakelijke redenen, en de ene keer zal de business case aangeven dat het een goed idee is om alsnog nieuwe drivers te schrijven, de andere keer niet.

Wat je er zelf aan kunt doen is simpelweg stilstaan bij bovenstaande voordat je een OS upgrade doet. Zolang je "oude" OS nog voorzien wordt van veiligheidsupdates is er geen enkele dwingende reden om over te stappen op moment dat de functionaliteit van het OS nog voldoet. Moet je toch overstappen (omdat je dingen moet kunnen doen die in het oude OS niet kunnen), dan ben je zelf degene die een nieuwe situatie creeert en dan moet je ook rekening houden met de gevolgen.

Oslik blyat! Oslik!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-11 08:56
tc982 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 11:18:
Het probleem is dat jij er vanuit gaat dat deze printers de upgrade mee overleefd.

Je hebt deze printer gekocht met een bepaalde OS ondersteuning, en Leopard zat er niet bij.
HP probeert tegenwoordig door een Universal driver de meeste upgrades te laten lukken, maar zij hebben duidelijk aangegeven dat enkel de business printers geupdated drivers krijgen.

Voor Hardware geld hetzelfde als voor Software. Eerst kijken dat er geen updates zijn, en dan pas upgraden. Het is gewoon de onnoemelijke drang van Tweakers om altijd met het laatste nieuwe te willen werken ( Schreef ik van mijn Windows 7 met de office 2010 preview erop :) )
daar ga ik idd vanuit. ik kan er niet vanuit gaan dat tiger of leopard kwa security patches ook zo goed bij de tijd blijft, dus ga ik mee. betekend dus dat ik bij een os upgrade veel nog goedwerkende apparatuur kan wegmikken. in dit voorbeeld gaat het nog niet eens om een oud parallel printertje. deze modellen stonden vorig jaar nog in de winkel.
sterker nog, ik 'vermoed' dat er vast wel een afgeleide model is welke wel ondersteunt word en intern dezelfde componenten bevat. het lijkt af en toe wel opzettelijk zo gedaan te zijn om de consument tot nieuwe aanschaffen te dwingen.

Wat je zegt, business modellen worden vaak wel bijgehouden, maar zijn 5x zo duur. kan ik beter elk jaar een nieuwe goedkope halen... hoezo slecht voor het mileu?
jammer..