• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Kraan

Veteraan
Topicstarter
In mijn nieuwe woonkamer wil ik geen kabels meer langs de muur hebben liggen en dus moet alles weggewerkt worden. Met het antennesignaal (Ziggo) kom ik echter in de knoei.

De Cai-kabel komt binnen in een hoek van de woonkamer binnen. De eerste digitale televisie-ontvanger komt echter in een andere hoek van de kamer binnen en de tweede digitale televisie-ontvanger zelfs op zolder. Het verdelen van de kabels hiervoor wil ik allemaal weggewerkt in de muur hebben. Hiervoor wil ik met Hirschmann inbouwdozen werken. Er komt daarvoor een doos in de muur naast de Ziggo-doos waar een klein kabeltje het signaal bij wijze van spreken de muur invoert. Achterin deze doos mag het signaal in 2-en gesplitst worden en richting de andere hoek van de kamer en richting zolder gevoerd worden. Hier moet het dus weer op beide plekken in een doos eindigen. Een en ander heb ik geprobeerd in een tekeningetje te verduidelijken.

Antennesplitten

Nu tot de kern van het probleem; je hebt einddozen en doorvoerdozen. Welke aansluitdozen heb ik ndoig en wat is de beste manier om te werk te gaan? De Ziggo-einddoos moet in ieder geval op zijn plek blijven, want daar zit ook de aansluiting voor de modem op.

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt idd einddozen en rijgdozen. Je tekening laat een sternetwerk zien, wat niet geschikt is voor rijgdozen. Ik weet niet in hoeverre je het een en ander weg kunt werken, maar persoonlijk zou ik een splitter met F-connectors gebruiken, waarvan de kabels naar je beide einddozen gaan. Als je rijgdozen gaat gebruiken zal je een kabel moeten trekken van je doos beneden naar de doos op zolder.
Let op dat rijgdozen altijd van mindere kwaliteit is dan een fatsoenlijk aangesloten sternetwerk. Of je met rijgdozen op zolder nog digitale TV kunt ontvangen is dan nog maar de vraag.

• Kraan

Kraan

Veteraan
Topicstarter
Dus dan heb ik drie einddozen nodig en moet ik proberen achter de doos nog een splitter te proppen?

En de doos die naast de Ziggo-doos komt, wordt als invoer gebruikt (wat volgens mij vrij ongebruikelijk is). Kan ik hier ook gewoon een einddoos voor gebruiken dan?

• _JGC_
  • Nu online
Je hebt van Ziggo een AOP, daarop zit de splitter waaruit signaal voor je kabelmodem en je TVs komen. Ik kan op je plaatje niet zien welk type splitter en AOP je precies hebt op dit moment. Als jij besluit om geen TV aan te sluiten in de hoek waar je AOP zit, hoef je daar ook geen einddoos te plaatsen.
Een F-connector splitter zelf hoeft niet veel ruimte in te nemen, maar aangezien kabels niet echt tegen scherpe hoeken kunnen en je kabels recht in die splitter gevoerd moeten worden denk ik niet dat het makkelijk is die splitter weg te bouwen in een standaard inbouwdoos.

• Kraan

Kraan

Veteraan
Topicstarter
Tnx _JGC_!

De einddoos die in de hoek waar ik geen TV gebruik, wil ik gebruiken als invoerdoos. Er komt daar een inbouwraam met wcd's, ptt, utp en dus antenne. Die antenne gaat verder door de muur, dus daar moet iets als een doosje voor komen om het netjes weg te werken.

Ik zal vanavond eens wat foto's maken en posten om de boel te verduidelijken.

• _JGC_
  • Nu online
Ik weet niet in hoeverre je daar in een hoek zit met een muur waar je iets achter kunt hangen. Bij mijn broer kwam de kabel binnen in de hoek waarbij de woonkamer grenst aan de kelderkast. Ik heb toen gewoon de kabel door de muur gevoerd, in de kelderkast gesplit, modem opgehangen en het TV signaal door hetzelfde gat in de muur weer teruggestopt de woonkamer in.
Bij mijn eigen huis komt de kabel helaas binnen op een plaats waar beide muren buitenmuren zijn. Hier verhuis ik gewoon het AOP via een kabel door de kruipruimte naar een plaats die mij wel zint.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-02 18:25

PoweRoy

funky!

kruipruimte aanwezig :? Wat ik heb gedaan is AOP naar meterkast verplaatst, gelijk versterker en dan kabels naar beide hoeken van woonkamer getrokken via kruipruimte en daar 2 eindpunten gemaakt. andere uitgangen van versterker gaan naar boven en dan via plinten naar de betreffende kamers. (1 einddoos, en 1rijgdoos+einddoos)

[This space is for rent]

Pagina: 1