Probleem met Port forwarding wireless router icm met modem

Pagina: 1
Acties:

• Rayman1987
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06-2025
Goedendag allemaal,

Ik heb een probleem en daar kom ik niet uit. Eerst maar even de opzet van mijn apparaten.

Internet van Telfort.
Modem adsl: Zyxel 2602r-d1a
Draadloze router: Sitecom wl-312

Ik heb het modem nu zo ingesteld, dat als ik mijn pc met een kabel rechtstreeks verbind, ik daar een internet verbinding mee heb, en ook de poort ''geforward'' heb, de test wees ook uit dat de poort open was.

Nu staat mijn modem beneden en de pc's boven, en een kabel vind ik ook niet echt mooi, dus daarom de draadloze router.

echter als ik die aansluit, kan ik die niet instellen zoals in deze link beschreven:
http://telfort.gebruikers...wthread.php?thread_id=810
Waardoor die als het goed is wel gaat werken.

Hier wordt namelijk gebruik gemaakt van 192.168.1.1, maar in mijn router wordt gebruik gemaakt van 192.168.0.1. En ik krijg het maar niet voor elkaar omdat te laten werken.

Als ik namelijk de statische ip van de router hierin verander, geeft hij aan dat ik hem opnieuw moet inloggen, maar dan op de nieuwe ip. Echter als ik dat doe, gebeurt er niets, en kom ik niet meer in het router scherm, noch op internet.

Ook als ik dan de ip van de draadloze netwerkverbinding van mijn pc hierop aan pas, gebeurt er niets.

Dus wie kan mij helpen dit op te lossen.

MVG Raymond

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Oke doe het volgende.

- Sluit een pc rechstreeks aan op het Zyxel ADSL modem en kijk hier in wat voor subnet je komt. Een subnet zijn in dit geval gewoon de eerste 3 groepjes van het ip adres dus bijvoorbeeld 192.168.1.

- Beperk de DHCP poule in de Zyxel bijvoorbeeld x.x.x.100 tot x.x.x.200 dit om zeker te zijn dat je een vrij ip kunt nemen voor je sitecom.

- Koppel je pc nu nu tijdelijk even los van de Zyxel en sluit je sitecom met een van zijn lan poorten aan op je pc.

- Vervolgens moet je inderdaad DHCP uitschakelen op die sitecom en zijn ip veranderen in een ip wat in hetzelfde subnet ligt als dat van de Zyxel maar dus wel buiten de DHCP poule ligt (zie hierboven). Als je daarna niet meer kan verbinden dan maakt dat op zich nu even niet meer uit maar als je vergeten bent iets in te stellen kun je even je eigen pc een statisch ip geven wat ook in dat subnet ligt, hierna kun je wel weer verbinding maken. Sluit daarna je sitecom router met een van zijn lanpoorten aan op je Zyxel, de WAN laat je dus leeg. Ook je pc kun je nu weer aansluiten op een van de LAN poorten van de Zyxel of de sitecom, dat maakt niet meer uit. Vergeet niet deze weer op DHCP te zetten als je dat veranderd hebt.

- Dan is het nog een kwestie van het draadloze deel instellen. Je PC zal nu namelijk weer een ip van de DHCP van de Zyxel krijgen en dan is het ook weer mogelijk naar het nieuwe ip van de Sitecom te verbinden.

Succes ermee.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 17-11-2009 09:46 ]

• Rayman1987
Oke bedankt, ga het gelijk even proberen en laat even weten of het gelukt is.

• Rayman1987
Even kijken want kom er nog niet helemaal uit.

Wat ik kan invullen op de zyxel:

DHCP : Server (kan ook op none en relay, maar op server laten staan)
Ip pool starting adres: 192.168.1.33 ( veranderd in 192.168.1.100)
Pool Size: 38 (veranderd in 100)
Remote DHCP Server: 0.0.0.0 (niets ingevuld)

DNS Servers Assigned by DHCP Server

First DNS Server: DNS Relay: 192.168.1.254
Second DNS: Server Obtained From ISP: 195.241.77.55
Third DNS: Server Obtained From ISP: 195.241.77.58

Toen heb ik op apply gedrukt, was allemaal prima gelukt.

Inloggen op de sitecom,

Hier dhcp uitgeschakeld, en de ip veranderd van 192.168.0.1 naar 192.168.1.210.

Daarna dus de router met een lan poort aangesloten op de zyxel, mijn pc zat dus al op een lan poort.
Hij kon vrijwel meteen op internet, ook wireless. Alleen ik kan nog steeds niet inloggen op de sitecom, nu ik de ip veranderd heb.

Wat heb ik verkeerd gedaan?

MVG Raymond

• ik222
  • Niet online
Je subnetmasker is gewoon 255.255.255.0?

Volgens mij zou het zo gewoon moeten werken namelijk...

• Rayman1987
Ip subnetmask is op de zyxel gewoon 255.255.255.0

• Rayman1987
Ik heb dan geprobeerd in te loggen op http://192.168.1.1, en http://192.168.1.210.
Van beide krijg ik geen reactie.

Nog wat gegevens van de zyxel:

Host Name: adsl-modem
Model Number: P-2602R-D1A
MAC Address: 00:19:cb:b6:b5:9b
ZyNOS Firmware Version: V3.40(ASG.2)_20091022
DSL Firmware Version: TI AR7 06.00.04.00
WAN Information
- DSL Mode: ADSL2PLUS
- IP Address: 195.240.237.9
- IP Subnet Mask: 255.255.248.0
- Default Gateway: 195.240.239.254
- VPI/VCI: 0/34
LAN Information
- IP Address: 192.168.1.254
- IP Subnet Mask: 255.255.255.0
- DHCP: Server
Security
- Firewall: Enabled
- Content Filter: Disable

Moet de ip van mijn pc statisch moeten zijn of op dhcp.
Hij geeft nu een ipv4 van 192.168.1.100
Subnet van 255.255.255.0
Gateway van 192.168.1.254.

• ik222
  • Niet online
Ip van je PC kan gewoon op DHCP blijven staan. Dat werkt ook gewoon goed, je pc krijgt netjes een ip van de Zyxel,

Verder weet je zeker dat je de sitecom een juist ip hebt gegeven? 192.168.1.1. krijg je sowieso geen verbinding mee aangezien die host voor zover ik kan zien niet bestaat. Controleer ook even of je het ip van de sitecom in hebt gegeven op de LAN kant en niet op de WAN. Die WAN kant zou ik overigens op disabled zetten als dat kan.

• Rayman1987
Bedankt voor de hulp,

Ik heb het even opnieuw geprobeert.

Het enige wat ik anders heb gedaan, is dat ik bij de sitecom router de dhcp aan heb gelaten.

Dus dan krijg je:

Lan ip:

Ip Adress: 192.168.1.210
Ip Subnet: 255.255.255.0
802.1d Spanning Tree : Disabled
DHCP Server : Enabled
Lease Time : Forever

DHCP Server:

Start ip: 192.168.1.200
End ip: 192.168.1.250
Domain Name : sitecomwl312

Ik kon er toen in eerste instantie nog niet in, maar toen heeft de probleemoplosser de gateway aangepast, want die bleek niet goed, en toen deed hij het wel.

Maar alsnog bedankt voor alle hulp. Ik ga even alles instellen verder en ik red me wel.

MVG Raymond

• ik222
  • Niet online
Ja en toch moet je nooit 2 DHCP servers in je netwerk hebben, dat gaat de meest vreemde problemen opleveren. Wat je wel kan doen dan is de DHCP van de Zyxel uitschakelen en alleen die op de sitecom gebruiken maar andersom zou het normaal ook gewoon moeten werken.

• Rayman1987
Ik kom nu inderdaad ook niet meer op de zyxel. Probeer toch nog even de dhcp uit te schakelen.

• Rayman1987
Nu heb ik op de sitecom de dhcp, de firewall, en de nat uitgeschakeld.
Toen ik net de dhcp nog aan had staan werkte het alleen als ik de kabel naar de zyxel in de wan poort had zitten.

Nu ik dhcp uit heb geschakeld werkt dat niet meer, en heb ik hem in de lan poort aangesloten, dat werkt wel.
Tenminste ik heb dan toegang tot internet. Echter niet meer tot de sitecom.

Ik heb wel weer verbinding met de zyxel.

Als ik de probleemoplosser gebruik geeft hij aan na het proberen te verbinden met sitecom:

Website 192.168.1.210 is online, maar reageert niet op verbindingspogingen.

Ik weet niet of je nog wat heb aan ipconfig, ik weet alleen niet hoe ik dat op het forum moet krijgen. Je kan het niet even knippen/plakken.

• Rayman1987
Ik kan zowel met lan als met wlan op internet, alleen is mijn sitecom nog steeds onbereikbaar.

De probleemoplosser zegt hierover dat de host 192.168.1.210 wel online is maar niet reageerd.

Ik kan met mijn andere xp pc nu wel verbinding maken met het netwerk, maar nog niet met het internet.
De pc waar ik zelf mee bezig ben is uitgerust met windows 7. Weet niet of dat uit maakt.

• ik222
  • Niet online
Die andere XP PC moet je dus ook instellen op DHCP en dan eventueel even een ipconfig/release en ipconfig/renew uitvoeren.

Verder de kabel in de WAN poort kan wel werken wat betreft internet maar dan heb je een dubbele NAT wat zeer onhandig is bij het portforwarden. Sowieso moet je dan achter de sitecom een ander subnet gebruiken.

Maar als je alles hebt ingesteld zoals in mijn eerste uitleg zou het gewoon moeten werken, waarom dat niet het geval is kan ik natuurlijk niet zien.

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:01

arie_papa

Running on Ubuntu

Heb je het interne of het externe ip adres aangepast in de Sitecom??
Het klinkt namelijk dat je 192.168.1.210 bij de WAN poort hebt ingesteld, maar het is de bedoeling dat je dit ip adres gebruikt voor het interne netwerk.
Als het goed is kun je 2 verschillende IP adressen invullen. Bij mijn Linksys is dat duidelijk aangegeven door de eerste kop als Internet Setup te benoemen (WAN) en de tweede kop als Network Setup (LAN)
Als je het daar instelt zou het gewoon moeten werken zoals hierboven beschreven.

Als je twijfelt, doe nog eens IP config en gebruik dan het Gateway IP adres van de Wireless kaart om de sitecom te benaderen, ik durf er wel een wedje om te maken dat je dan wel in de Sitecom komt. Ook verklaart het waarom je niet in je Zyxel komt, omdat die via Wifi in een andere netwerkgroep zit

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Pagina: 1