Toon posts:

Kernel compileren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
...

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2018 17:05 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 19:33

leuk_he

1. Controleer de kabel!

kleine clue.. (ik heb geen kant en klaar antwoord)

http://www.google.nl/sear...ute+ignored&start=10&sa=N

[ Voor 9% gewijzigd door leuk_he op 16-11-2009 22:24 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik ben maar een beetje c programmeur en al geen kernel hacker, maar ik vind dit eruit zien als een bug in de C code.
Voor welke architectuur programmeer je en wat is de versie van de kernel source?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:06

Aganim

I have a cunning plan..

Heb je al geprobeerd om zonder -j* te compileren? Het zal dan misschien wat langer duren om de kernel te compileren.

Verder kan het geen kwaad om even 'make mrproper' te draaien van te voren om de boel op te schonen, voor je een nieuwe poging waagt. Zo heb ik inmiddels al wat uurtjes verspeelt met troubleshooten. :p
Vergeet echter niet om even je .config bestand te hernoemen van te voren. Doe je dat niet, dan ben je het bestand kwijt en moet je opnieuw configureren.

Verwijderd

Ik bouwde zelf altijd met make && make modules_install. Geen idee of bzImage onderwater hetzelfde doet als make, maar het is het proberen waard.

Verwijderd

Sowieso zou ik zeggen; volg gewoon fijn de instructies van Ubuntu zelf, ipv een obscure how-to speciaal voor vrouwen.

https://help.ubuntu.com/community/Kernel/Compile

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 07:04:
Sowieso zou ik zeggen; volg gewoon fijn de instructies van Ubuntu zelf, ipv een obscure how-to speciaal voor vrouwen.

https://help.ubuntu.com/community/Kernel/Compile
Off-topic: beetje flauwe reactie. De Ubuntu community documentatie laat nogal eens wat te wensen over. Ik kan me zo voorstellen dat sites voor vrouwen erg zorgvuldig zijn met documenteren. Dat geldt wat mij betreft bijvoorbeeld voor debian-women. Linuxchix ken ik niet, maar het ziet er op het eerste gezicht niet slecht uit. (alleen dat geblaat over self-confidence :r )

Verwijderd

Topicstarter
...

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2018 17:06 ]

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Waarom ben je een heeeeeele oude kernel aan het bouwen? (linux-2.6.9 komt volgens kernel.org uit 18-Oct-2004) Wordt die gerefereerd in de howto? Het kan zijn dat zo'n oude versie van de kernel gewoon niet compatible is met de versies van de libs die je geïnstalleerd hebt uit de 9.04 repo's.

[ Voor 10% gewijzigd door DeKaerften op 17-11-2009 10:50 ]

Verwijderd

GuitarWeed schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 10:48:
Waarom ben je een heeeeeele oude kernel aan het bouwen? (linux-2.6.9 komt volgens kernel.org uit 18-Oct-2004) Wordt die gerefereerd in de howto? Het kan zijn dat zo'n oude versie van de kernel gewoon niet compatible is met de versies van de libs die je geïnstalleerd hebt uit de 9.04 repo's.
Een kernel bouwt helemaal niet tegen libs aan, dat kan ook niet (libs zitten in user space, de kernel in kernel space). De libs praten tegen de kernel aan. Wat wel kan is dat je compiler te nieuw is. Je kunt kijken of je alle optimalisaties uit kunt zetten.

Kun je trouwens eens laten zien wat er zoal staat op de regels die fout gaan.

offtopic:
Nederlandstalige compilers :X

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2009 13:16 ]

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 21:44
Dat is een versie uit 2004, dus ik kan me voorstellen dat die niet geheel naar wens werkt. Misschien eens een moderne versie zoals 2.6.30 proberen?

Verder wordt de initram image tegenwoordig - volgens mij - niet meer door de kernel gebakken maar is daar een userland tooltje voor, dus make bzImage kan ik niet plaatsen.

Verwijderd

Met make && make modules_install maakt hij bij mij automatisch een bzImage aan. (Gentoo)

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:27

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
hostname schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 13:37:
[...]

Dat is een versie uit 2004, dus ik kan me voorstellen dat die niet geheel naar wens werkt. Misschien eens een moderne versie zoals 2.6.30 proberen?

Verder wordt de initram image tegenwoordig - volgens mij - niet meer door de kernel gebakken maar is daar een userland tooltje voor, dus make bzImage kan ik niet plaatsen.
make bzImage was iets wat we vroeger (2.4.*) deden, in plaats van 'make'. Dat is gewoon de kernel image maken, en die met bz compressen zodat hij niet te groot werd. Als je make gebruikt doet hij dat ook al automagisch, je kernel staat ook in $linux-src-path/arch/$arch/boot/bzImage, wat dus de kernel is die je wilt hebben.

Anyway, 2.6.9 is.. oud, ruim 5 jaar oud. Pak een 2.6.30 kernel, daar kun je genoeg mee doen. Uitpakken, make menuconfig / make oldconfig, make -j #cpu*2-1, make modules_install, make install en je hebt je eerste kernel.

(#cpu*2-1 = aantal cpu's * 2 min 1 = vroeger de standaard manier om het aantal threads te bepalen, toen een cpu nog maar 1 core had en een echt brute server vier cpu's had ;). Tegenwoordig is dat allemaal wat minder van belang, maar make -j 31 is wel lekker, mijn record voor een 2.6.30 met defconfig staat op iets van 45 seconden)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:39
Ben ik echt oud... moet je tegenwoordig geen make depend meer intikken na make menuconfig?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:27

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
baggah schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:09:
Ben ik echt oud... moet je tegenwoordig geen make depend meer intikken na make menuconfig?
neuh, in principe gaat het al goed als je 'make menuconfig; make; make install' doet volgens mij. Dat is in de 2.6 series veranderd (en een goede verandering ook)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Topicstarter
...

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2018 17:06 ]

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Ziet GRUB em na t installeren automatisch?
En is t niet beter je oude kernel te bewaren?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Een make install installeert de kernel met een nieuwe naam, en verandert wat symlinkjes in /boot. Met de juiste grub.conf ziet grub hem dus automatisch, en je hebt een backup.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Pagina: 1