Opstartproblemen en melding ontbreken stuurprogrammahandtek.

Pagina: 1
Acties:

• dstar
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-11 22:46
Mijn zelfgebouwde PC van ruim een jaar start niet meer op. Hij blijft tijdens het booten steeds op willekeurige punten 'hangen'.
Bij ongeveer 1 op de 20 reboots loopt het booten zover door dat het systeem windows wil gaan starten maar er een melding verschijnt:

"Door een recente wijziging in software of hardware is mogelijk een bestand geinstalleerd dat onjuist ondertekend is of is beschadigd, of dat mogelijk schadelijke software van een onbekende bron is.

..

Als u weet waarom de digitale handtekening niet kan worden gecontroleerd en als u windows zonder dit bestand wilt starten, kunt u het bekrachtigen van stuurprogrammahandtekeningen tijdelijk uitschakelen.

Status: 0xc0000428
Informatie: Kan de digitale handtekening voor dit bestand niet controleren"

De keuze is vervolgens:
enter = doorgaan of esc = afsluiten

Iedere keer als ik enter druk dan reboot het systeem automatisch i.p.v. het beloofde opstartmenu te tonen. Dit is dus het verste punt waar ik kom met het opstarten. Deze melding verschijnt overigens dan in het Nederlands en dan in het Engels.

Mijn PC staat bijna continue aan. Ik heb twee keer eerder gehad dat als het systeem langdurig was uitgeschakeld (1 weekend of week) deze als het ware op moest warmen voordat het windows inlogscherm werd bereikt. Het was dan nodig om ca. 20 keer te rebooten voordat dit werd bereikt. Daarna liep het systeem weer als een zonnetje.

Nu was de aanleiding voor het afsluiten van mijn systeem dat mijn CPU koeler stuk was gegaan en ik deze heb vervangen voor een Scythe Mugen 2. Dit zou de reden kunnen zijn voor de melding van de ontbrekende stuurprogrammahandtekening.

Het feit dat hij zichzelf reboot na deze melding is alleen niet te verklaren door mij. Wie weet raad??

Verdere relevante systeemspecs.:
Vista 64bit
Asus P5Q moederbord

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-12 23:48

Tags NL

Harmful or Harmless?

Je koeler was stuk gegaan en je computer heeft zich toen uit zelfbescherming uitgeschakeld? (Vraag me af of je processor het wel overleefd heeft)

Heb je een Live-Cd (Ubuntu ofzo) liggen die je zou kunnen starten als test? Als je daarmee dezelfde problemen hebt, het niet willen laden van het OS, dan is je processor misschien het probleem...

https://powershellisfun.com

• dstar
-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 16 november 2009 @ 22:45:
Je koeler was stuk gegaan en je computer heeft zich toen uit zelfbescherming uitgeschakeld? (Vraag me af of je processor het wel overleefd heeft)

Heb je een Live-Cd (Ubuntu ofzo) liggen die je zou kunnen starten als test? Als je daarmee dezelfde problemen hebt, het niet willen laden van het OS, dan is je processor misschien het probleem...
Nee mijn koeler begon te ratelen zonder dat er een snoertje oid tussen was gekomen. Ik heb toen zelf de computer uitgeschakeld, de koeler gedemonteerd en een nieuwe gemonteerd.

Ik heb helaas geen live-cd liggen om te testen. Wel geprobeerd om vanaf de Vista cd te starten, maar dan kom ik tot precies hetzelfde punt als bij opstarten vanaf de hdd.

Zou het dan kunnen zijn dat de koeler niet goed gemonteerd zit, derhalve de processor te heet wordt en het OS niet wil laden? Is het logisch dat dit precies op moment van laden OS gebeurd?

• dstar
Heb Ubuntu nog gebrand. De cd-rom speler gaat even gas geven maar daarna reboot het systeem zichzelf en zijn we weer terug bij af.

Zou alleen graag zeker weten of het de processor is voordat ik een nieuwe Q6600 aanschaf ...

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

dstar schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 13:55:
[...]

Zou het dan kunnen zijn dat de koeler niet goed gemonteerd zit, derhalve de processor te heet wordt en het OS niet wil laden? Is het logisch dat dit precies op moment van laden OS gebeurd?
Heb je in de bios een temperature control iets waarin je kan zien hoe warm je CPU is? Laat hem op dat scherm staan om te kijken of hij snel warm wordt...

• dstar
Een vriend van me had het nog over het geheugen wat misschien defect zou kunnen zijn. En inderdaad!!! Er was één bankje kapot, zodra die eruit was gehaald startte vista gewoon weer op!
6gb ipv 8gb is natuurlijk ook mee te leven ;)

Fred_Perry iig bedankt voor je hulp en het meedenken.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

dstar schreef op woensdag 18 november 2009 @ 14:59:
Een vriend van me had het nog over het geheugen wat misschien defect zou kunnen zijn. En inderdaad!!! Er was één bankje kapot, zodra die eruit was gehaald startte vista gewoon weer op!
6gb ipv 8gb is natuurlijk ook mee te leven ;)

Fred_Perry iig bedankt voor je hulp en het meedenken.
Geen dank, goed dat het weer werkt en dat het duidelijk is geworden waar het probleem zat

Pagina: 1