20" iMac voor 799 euro bij MediaMarkt, goede aanbieding?

Pagina: 1
Acties:

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Op dit moment ben ik in het bezit van een iMac G4 (bolletje) en dat bevalt zo goed dat ik me aan het orienteren ben op een nieuwe iMac. In principe wilde ik gaan voor de goedkoopste 21,5"-versie, maar kwam deze week in de folder van de Media Markt een aanbieding tegen. Het gaat hier om een 2.66GHz 20"-versie voor 799 euro. Dit is, voor zover ik terug heb kunnen vinden, een model uit begin 2009. Is dit nu een goede aanbieding of kan ik hem beter links laten liggen?

n.b. het gaat om model: MB 417 N/A Core2Duo 2.66GHz, 2GB, 320GB HDD, DVD-RW, nVidia 9400M 256MB, FireWire, WiFi & bluetooth.

[ Voor 5% gewijzigd door Pepppie op 16-11-2009 21:08 ]

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou kijken of je iemand met studentenkorting kan regelen als je dat zelf niet hebt en dan gaan voor het basis 21,5 model±
meer geheugen
grotere hd
snellere cpu
veruit superieur scherm
nieuwe muis

En dat voor 2xx meer

Maar ja dan heb je voor 3xx meer weer het basis 27 model en voor 300 meer een quad core >:)

Vraag is wat je er voor over hebt op zich lijkt het mijn geen slechte deal, maar zelf zou ik dan eerder voor het nieuwe model gaan.

• Pepppie
  • Niet online
StephaN900 schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:12:
Ik zou kijken of je iemand met studentenkorting kan regelen als je dat zelf niet hebt en dan gaan voor het basis 21,5 model±
meer geheugen
grotere hd
snellere cpu
veruit superieur scherm
nieuwe muis

En dat voor 2xx meer

Maar ja dan heb je voor 3xx meer weer het basis 27 model en voor 300 meer een quad core >:)

Vraag is wat je er voor over hebt op zich lijkt het mijn geen slechte deal, maar zelf zou ik dan eerder voor het nieuwe model gaan.
Haha, voor je redenering 'voor 3xx meer heb je...' komt me erg bekend voor! Ik ga er echter geen gekke dingen op doen (internet, mail, foto's, muziek, filmpjes kijken), dus in principe is een 2.66Ghz voldoende. Qua beeld vind ik 20" ook voldoende, alleen het geheugen ga ik waarschijnlijk sowieso upgraden (naar 4 of 8GB). Ook wil ik er een multi-boot met Windows 7 ultimate op installeren (dit i.v.m. VPN van mijn werk).

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-12-2025

siemenz

Koetje

prima systeem, maar verwacht geen wonderen.

Voor gamen is deze mac in ieder geval ongeschikt ivm matige video kaart.

Om em in de huiskamer te zetten voor itunes, videotje streamen, word en mail issie natuurlijk prima!

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:25

Exirion

Gadgetfetisjist

Afgelopen voorjaar al kon je een uitlopend 24" model bij Media Markt voor 1099 euro scoren. Ik zou ZEKER voor de 24" gaan. Groter maar vooral ook veel beter beeld.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Nero85
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
het scherm van de 21,5" is echt veel en veel beter dan het 20" scherm. Zeker wanneer ze naast elkaar staan is het een verschil van dag en nacht.

• Painxiom
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2024
Na beide in het echt gezien te hebben raad ik je aan om iets bij te leggen en voor de nieuwe versie te gaan. Dit is bij mij puur gebaseerd op het nieuwe scherm. Zowel de vorm als de prestaties vind ik beter/prettiger.
Maar vergelijk ze even in de winkel en kijk of het het jou waard is.

I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©

• Pepppie
  • Niet online
24" is te groot, keuze gaat echt tussen 20" en 21.5". Ik ga morgen maar eens kijken naar de verschillen tussen deze twee schermen, als jullie aangeven dat dit echt zo aanzienlijk is. Qua specs denk ik dat de 20" meer dan voldoende is, want gamen doe ik er toch niet mee (daarvoor is de Playstation uitgevonden :)). Maar goed, een goed scherm is wel belangrijk, dus toch maar even kijken of dat 300 euro extra waard is!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:16
Ik heb de titel iets aangepast: "20" iMac voor 799 euro bij MediaMarkt, goede aanbieding?". Alleen goede aanbieding is immers wel erg algemeen :)

Ik zou zelf ook een 21,5" aanraden. De resolutie is een stukje hoger, waardoor je makkelijk twee schermen naast elkaar kan open hebben. Daarnaast is het scherm echt stukken mooier. Het TN paneel van de 20" iMac was al niet al te best. Maar het 21,5" scherm van de nieuwe iMac is echt geweldig! Verder krijg je ook nog een draadloze muis (nieuwe model) en draadloos toetsenbord bij het nieuwe model. Tot slot zijn vrijwel alle andere specs (processor, geheugen, harde schijf) ook beter...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
siemenz schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:30:
prima systeem, maar verwacht geen wonderen.

Voor gamen is deze mac in ieder geval ongeschikt ivm matige video kaart.

Om em in de huiskamer te zetten voor itunes, videotje streamen, word en mail issie natuurlijk prima!
Nou nou, zo slecht is de 9400m ook weer niet. Ik kan hier vloeiend de nieuwste bluray films kijken en dat is toch wel een van de zwaardere dingen die je een computer kan aandoen...

• jzn21
Ik zou zeggen: zit je krap bij kas, koop dan de 20" en heb je wat meer te besteden, koop dan zeker de 21,5" die is in vele opzichten beter.

Ik ben zelf een voorstander van het "Cry once, buy expensive" principe.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:15

MsG

Forumzwerver

jzn21 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 10:23:
[...]

Nou nou, zo slecht is de 9400m ook weer niet. Ik kan hier vloeiend de nieuwste bluray films kijken en dat is toch wel een van de zwaardere dingen die je een computer kan aandoen...
Dit slaat natuurlijk als een kreeft op een blok hout. Als een videokaart hardwarematige decoding heeft is het een speciale chip die daarmee bezig is, en zegt dus niets over de verdere 3D-prestaties die bij een 9400M uiteraard niet gewéldig zijn. En als hij niet zo'n chip heeft is het altijd nog de CPU die het werk doet.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• jzn21
MsG schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 10:30:
[...]

Dit slaat natuurlijk als een kreeft op een blok hout. Als een videokaart hardwarematige decoding heeft is het een speciale chip die daarmee bezig is, en zegt dus niets over de verdere 3D-prestaties die bij een 9400M uiteraard niet gewéldig zijn. En als hij niet zo'n chip heeft is het altijd nog de CPU die het werk doet.
9400m heeft wel degelijk hardwarematige decoding. Ik denk dat als de TS een gamemonster wil hebben dat ie sowieso niet bij een mac kijkt en ook al helemaal niet twijfelt over een 20" iMac. De 9400m is echt meer dan genoeg voor de gemiddelde gebruiker.

Verwijderd

nl.mark schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:28:
[...]

.... (dit i.v.m. VPN van mijn werk).
VPN draait hier heerlijk op mijn macbook, beter als op een Windows based pc...!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
jzn21 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 10:40:
[...]

9400m heeft wel degelijk hardwarematige decoding. Ik denk dat als de TS een gamemonster wil hebben dat ie sowieso niet bij een mac kijkt en ook al helemaal niet twijfelt over een 20" iMac. De 9400m is echt meer dan genoeg voor de gemiddelde gebruiker.
Echt niet dus. Ik heb een 9400M in mijn MacBook (slowere proc maar ook lagere res dan de iMac) en daar draait een relatief oude game als WoW al niet lekker op met alle frills aan. Ik moet er niet aan denken daar iets als CoD4 op te draaien, laat staan wat van de nieuwste PC games in bootcamp.

Tenzij je 'gemiddelde gebruiker' definieert als iemand die alleen games van +3 jaar oud speelt en geen high quality whore is raad ik de 20 inch iMac toch echt af. Maar eerlijk is eerlijk: Veel (potentiele) Mac-gebruikers interesseren zich niet voor games.

[ Voor 19% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-11-2009 12:36 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:53

rammes

koekebakker 1e klas

Wacht Anders even op black friday

Ik zou het doen!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
nl.mark schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:28:
[...]
(dit i.v.m. VPN van mijn werk).
FIY: VPN werkt ook perfect onder Mac OS X

• Pepppie
  • Niet online
rammes schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 12:33:
Wacht Anders even op black friday
Wat betreft de grafische chip.. Op dit moment heb ik een PC met een 7400GS en een laptop met een 8600GT chip er in. Dat is voor mij al overkill :) denk dus dat een 9400m prima is!

Doorslag zal het scherm gaan geven. Zelf had ik daar namelijk nog niet zo bij stil gestaan dat het verschil tussen het oude en nieuwe model zo groot zou zijn als sommige mensen hier aangeven. Ik ga daarvoor deze week maar eens kijken.

edit: en wat betreft het VPN; uiteraard werkt dat onder MacOS, maar een aantal programma's die ik gebruik (en die verbinding moeten maken via een VPN connectie) zijn echt Windows-only! Vandaar :)

[ Voor 15% gewijzigd door Pepppie op 17-11-2009 12:46 ]

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
als je echt niet van plan bent om te gamen dan voldoet de oudere 20 inch prima.
af en toe een spelletje kan nog wel. maar verwacht er geen high settings mee.

de 9400M deelt/krijgt een gedeelte van zijn recourses van de hardware van het systeem zelf.
dit is een onboard kaartje zonder eigen geheugen. (dacht ik ergens op de apple site zelf gelezen te hebben)

goed genoeg voor films (HD) enz. ma gamen toch niet. (serieus gamen dan)

ik sluit me wel bij de rest aan.
Haal dan de standaard minimale 21,5 inch 2009 iMac ;) dan kun je ook weer stevig vooruit zonder dat je opeens hebt: had ik nu maar een wat tegenwoordiger model, of had ik maar toch een wat snellere <xxx>
en via studenten korting heb je voor 200-220 (zonder SK 300) euro een nieuw model, met groter LED scherm en nieuwere technologie meer gericht op de toekomst voor langer gebruik.

geheugen bij prikken wil nog wel gaan bij een iMac... maar dan heb je het ook gehad.
Ikzelf heb gister me eigen i5 standaart iMac 2009 besteld. puur omdat ik hier geheid nog 5 jaar mee vooruit wil(bij wijze van spreken, en ik doe dan ook wel meer zwaardere taken met de machine dan alleen internet en film) zonder dat ik iets heb van: had ik nu maar de betere versie gepakt.

Mac is niet bepaald goedkoop, en iMac vervang je niet zo simpel, of een onderdeel ervan (mocht je willen upgraden) dus een beetje meer uitgeven zodat je langer zeker weten vooruit kan en goed zit is hier geen overbodige luxe, dit is mijn mening :)

[ Voor 11% gewijzigd door Taurnil op 17-11-2009 14:07 ]

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Taurnil schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:02:
de 9400M deelt/krijgt een gedeelte van zijn recourses van de hardware van het systeem zelf.
dit is een onboard kaartje zonder eigen geheugen. (dacht ik ergens op de apple site zelf gelezen te hebben)
Van notebookcheck:
Grafische kaart
NVIDIA GeForce 9400M (G) - MB, Core: 450 MHz, 256MB gedeeld geheugen
de laptop gebruik maakt van een nieuwe chip van nVidia, GeForce 9400M. Dit is een videokaart met gedeeld geheugen, die tot 256 MB van het snelle DDR3 geheugen van het Mac OS X besturingssysteem afsnoept. Volgens Apple zorgt deze wijziging tot 5 keer betere prestaties dan met de oude GMA X3100. In de Cinebench OpenGL test was de nieuwe MacBook ongeveer 2,3 keer sneller (bijna 2000 punten voor de oude zwarte MacBook). In vele gales (nVidia gaf onderandere Call Of Duty 4 aan) zou het mogelijk moeten zijn een prestatiewinst van 5x waar te nemen. De prestaties van deze videokaart zijn ongeveer gelijk aan de instapniveau videokaarten met dedicated geheugen zoals bijvoorbeeld de GeForce 9300M GS. Huidige games, zoals Spore zouden dus minstens vlot moeten lopen op lage details (wat overigens niet geld voor veeleisende games zoals Crysis).

[ Voor 49% gewijzigd door souljah1h op 17-11-2009 14:27 ]

• Pepppie
  • Niet online
Zojuist bij de MediaMarkt geweest.. Vond het verschil tussen de 21.5" en de 20" (die ze daar naast elkaar hadden staan) nogal meevallen. De hogere resolutie van de 21.5" is leuk, maar de cijfers/letters waren ook wel weer een slag 'kleiner'. Neig nu toch richting de 20" te gaan. Kan overigens voor hetzelfde geld ook voor een draadloos keyboard kiezen. Die dingen hebben ze 'over', omdat er veel mensen bij de nieuwe iMac kiezen voor het oude (grote) keyboard met draad!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:53

rammes

koekebakker 1e klas

Tja danheb je je beslissing gemaakt toch of heb je nog meer advies nodig

Ik zou het doen!

• Pepppie
  • Niet online
Ik denk inderdaad dat ik nu redelijk zeker ben van m'n zaak! Ik weet nu voor 99,9% zeker dat ik over de belangrijkste zaken heb nagedacht! Hartelijk dank iig voor al jullie tips!! :)
Pagina: 1