Toon posts:

wifi snelheid router hoger dan wan/lan snelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis 60 mbit internet van upc en ik ben op zoek naar een nieuwe router, omdat mijn oude router het niet meer trekt.

Nu kom ik veel N routers tegen die een wifi snelheid van 300 mbit hebben, maar Wan en lan snelheid van 100 mbit. Ik heb overal gezocht maar ik kom er niet uit, dit zou dan toch betekenen dat je op het internet nooit hoger dan 100 mbit kan komen ook al is je wifi snelheid 300 mbit.

Ook zie je nergens staan wat de wan --> lan doorvoer snelheid is wat toch eigenlijk het belangrijkste gegeven voor mij is.
Welke router zou voor mij nu het beste zijn, ik heb 1 pc die gewoon bedraad aangesloten zal worden en een playstation die draadloos draait.
Thx

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

In theorie heb je gelijk... echter is er flink wat overhead van toepassing bij die wireless snelheid, waardoor je die 300Mbit never nooit zult halen helaas.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
^^

Daarbij zou ik in geval van een nieuwe router maar gelijk kijken voor eentje die een Gbit WAN poort heeft, plus een ingebouwde Gbit switch. Zoals de Linksys WRT320N bijvoorbeeld.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Voor mij is de wan --> lan doorvoer het belangrijkste. Is die ook een Gbit ?
Ik heb een 60 mbit abbonement , dan zou een 100 mbit router toch moeten volstaan?
Of is het zo dat die Gbit wan stabieler is omdat hij de snelheid makkelijker aankan?

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:40
Poortsnelheid maakt weinig uit (tenzij je 100+ mbit internet hebt en alleen een 100Mbit WAN poort) het gaat erom hoeveel data je router kan verwerken van WAN > LAN.

Meeste routers met een Gbit WAN verbinding kunnen idd meer verwerken dan een router met alleen een 100Mbit WAN poort.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Michael Knight schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:02:
In theorie heb je gelijk... echter is er flink wat overhead van toepassing bij die wireless snelheid, waardoor je die 300Mbit never nooit zult halen helaas.
Specifieker: ik heb vooralsnog geen single-band WiFi AP/router gevonden die hoger dan 96Mb/s scoort onder werkelijk perfecte omstandigheden. Om boven de 100Mb/s uit te komen met WiFi moet je naar dual-band kijken, en dan zit je meestal in een stuk duurdere categorie routers :o

De combo single-band WiFi-N ("300Mb") + 100Mb is wat dat betreft erg logisch. Het is alleen het marketinggeblaat dat het onduidelijk maakt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de reacties.

Maar wat eigenlijk het belangrijkst is, is 100mbit wan genoeg voor mijn 60 mbit verbinding?
Die routers zijn toch weer een stuk goedkoper. Maar mocht het zo zijn dat hij er problemen mee krijgt ga ik natuurlijk gewoon voor de Gb wan.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of de WAN-poort 100Mb is of niet zegt bijzonder weinig. Je zult op zoek moeten gaan naar z'n routeervermogen oftewel WAN-to-LAN performance.

Er zijn routers met 100Mb WAN poort die dat ding ook 100% kunnen benutten en dus 92Mb/s kunnen routeren, maar er zijn net zo goed routers met 100Mb WAN die niet meer dan 10 of 20Mb/s kunnen routeren.

Gewoon een kwestie van goede reviews zoeken. "WAN-to-LAN" is daarvoor een goede zoekterm, want een goede review meldt het en een slechte review niet :z

Oslik blyat! Oslik!

• abhaas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 21:57
op www.smallnetbuilder.com kan je vinden wat de doorvoersnelheid is van een groot aantal routers

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup, dat is absoluut een van de beste sites ervoor, niet alleen omdat ze veel routers vermelden, maar ook wegens grondige werkwijze (lees hun achtergrondstukken maar eens als je je in wilt lezen over hoe WiFi echt werkt in praktijk). Hardwareinfo.nl is normaal niet een site die ik aanraad, en ik heb ook aardig wat bedenkingen over hun reviews van (WiFi) routers, maar er zijn routers (denk aan Sitecom en Sweex) die nauwelijks buiten deze streken verkocht worden en die je dus niet op US-sites als Smallnetbuilder gaat vinden. Dus ook de moeite waard om te kijken, al zou ik in geval Hardwareinfo en Smallnetbuilder elkaar tegenspreken nogal de neiging hebben die laatste te geloven.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1