Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 16:03

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Deze week ga ik aan het werk bij mijn nieuwe werkgever via een bemiddelingsbureau. De komende maanden heb ik daarom nog geen zekerheid en het is daarom te risicovol om meteen te gaan verhuizen. Echter hanteerd het bedrijf een maximaal bedrag reiskostenvergoeding. Ik reis met mijn eigen auto.

De reiskostenvergoeding komt voor mij daarom uit op 3,5 cent per kilometer. Ik ben echter 17 cent aan brandstof en afschrijving per kilometer kwijt. Daarbij heb ik dus niet de wegenbelasting en verzekering meegerekent omdat ik de auto ook prive gebruik. Prive gebruik is echter wel verwaarloosbaar met het aantal zakelijk te rijden kilometers.

Mijn vraag is daarom of ik de 19 cent per kilometer (die de belastingdient vermeld) mag gebruiken bij mijn belastingteruggave volgent jaar. Dus mag ik deze kosten geheel dan wel gedeeltelijk aftrekken van mijn betaalde belasting zodat ik deze kosten weer terug krijg.
Uw werknemer rijdt in zijn eigen auto voor uw onderneming
Als uw werknemer in zijn eigen auto zakelijke ritten maakt voor uw onderneming, kunt u hem daarvoor een belasting- en premievrije kilometervergoeding betalen van maximaal € 0,19 per kilometer. Deze vergoeding kunt u uw werknemer ook betalen voor woon-werkverkeer. Meer informatie daarover vindt u in het site-onderdeel Loonheffingen.

Let op!

Als een werknemer in zijn eigen auto rijdt, maar u vergoedt alle kosten van die auto, dan wordt de auto aangemerkt als een auto van de onderneming.

Als uw werknemer in zijn eigen auto rijdt voor uw onderneming, kunt u geen btw aftrekken.
Ik vind 2 regels overigens nogal in conflict met elkaar liggen;
"Als uw werknemer in zijn eigen auto zakelijke ritten maakt voor uw onderneming, kunt u hem daarvoor een belasting- en premievrije kilometervergoeding betalen van maximaal € 0,19 per kilometer."
--
"Als uw werknemer in zijn eigen auto rijdt voor uw onderneming, kunt u geen btw aftrekken."

Begrijp overigens goed dat ik al starter op de arbeidsmarkt, niet het bedrijf in de verleiding wil brengen om mij uiteindelijk te 'dumpen' voor een kracht met minder reiskosten. Ik vind dat ik me eerst zal moeten bewijzen voordat ik kan gaan praten over een eerlijke reiskosten vergoeding omdat ik zelf heb 'gekozen' voor het bedrijf en dus wel wist dat ik wat in moest gaan leveren. Ik ben echter benieuwd hoe dit belasting technisch in elkaar zit.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
maak jij alleen woon-werk km's voor je werkgever, of moet je ook bijv klanten bezoeken? want daar gaat volgens mij die 19 cent over. dat is de vergoeding die de werkgever uit mag betalen.
woon werk km's is voor eigen rekening, daarvoor krijg je ws een maandelijkse vergoeding bovenop je salaris.
ik begrijp niet geheel wat je dan wilt aftrekken van de belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Notehoutelade schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:02:
maak jij alleen woon-werk km's voor je werkgever, of moet je ook bijv klanten bezoeken? want daar gaat volgens mij die 19 cent over. dat is de vergoeding die de werkgever uit mag betalen.
woon werk km's is voor eigen rekening, daarvoor krijg je ws een maandelijkse vergoeding bovenop je salaris.
ik begrijp niet geheel wat je dan wilt aftrekken van de belasting?
Dan heb ik het verkeerd begrepen. De belasting is gebasseerd op luxe toch ? Dus mijn opvatting was dat ik wellicht de belasting op zakelijke kilometers terug kon vragen. Met alle regels omtrent belasting ben ik ook een starter. Als student was het enkel een TJ invullen op het einde van het jaar. Nu gaat het volgens mij belasting technisch heel wat anders worden.

Sommige mensen zijn zo handig met wat je wel en niet mag declareren en aangezien ik nu als starter voor mijn gevoel ineens best wat belasting ga betalen en vrij weinig per maand ga overhouden hoopte ik dat dit niet als luxe werd gezien en gedeeltelijk af te trekken zou zijn.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
t en tj biljet van vroeger verschillen in de basis niet heel veel van elkaar. als jongere mag je wat meer belastingvrij verdienen, dat zal nu anders zijn. Draai in de loop van het voorjaar het aangifte programma van de belastingdienst. een groot deel daarin wijst zich bijna vanzelf :)

zo ik de regels ken, zijn je woon werk km's deels vergoed door je km vergoeding met max 130 euro per maand geloof ik.

de echte zakelijke km's tijdens werktijd, dus los van woon-werk km's kunnen worden vergoed met 19 cent per km. verder valt hier zover ik weet niets over af te trekken.

edit: de regels die jij in je 1e post quote, zijn regels voor werkgevers, niet werknemers. ik kan me voorstellen dat het dat verwarrend maakt voor je.

er loopt op Got een topic over belastingen en wat wel en niet af te trekken is mocht je daar interesse hebben :)

[ Voor 11% gewijzigd door Notehoutelade op 16-11-2009 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Emiel1984 schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:57:
Mijn vraag is daarom of ik de 19 cent per kilometer (die de belastingdient vermeld) mag gebruiken bij mijn belastingteruggave volgent jaar. Dus mag ik deze kosten geheel dan wel gedeeltelijk aftrekken van mijn betaalde belasting zodat ik deze kosten weer terug krijg.
Nee, dat mag niet. Als werknemer kun je zakelijke reiskosten (waaronder woon-werkverkeer) per auto niet aftrekken.
De 19 cent/km is het bedrag dat een werkgever jou onbelast mag vergoeden, maar als hij dat niet doet is dat niet automatisch een aftrekpost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Notehoutelade schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:14:
t en tj biljet van vroeger verschillen in de basis niet heel veel van elkaar. als jongere mag je wat meer belastingvrij verdienen, dat zal nu anders zijn. Draai in de loop van het voorjaar het aangifte programma van de belastingdienst. een groot deel daarin wijst zich bijna vanzelf :)

zo ik de regels ken, zijn je woon werk km's deels vergoed door je km vergoeding met max 130 euro per maand geloof ik.

de echte zakelijke km's tijdens werktijd, dus los van woon-werk km's kunnen worden vergoed met 19 cent per km. verder valt hier zover ik weet niets over af te trekken.

edit: de regels die jij in je 1e post quote, zijn regels voor werkgevers, niet werknemers. ik kan me voorstellen dat het dat verwarrend maakt voor je.

er loopt op Got een topic over belastingen en wat wel en niet af te trekken is mocht je daar interesse hebben :)
Net begonnen en nu al de reactie "was ik nog maar student" :+ . En sommige regels lees je liever zoals je ze wilt lezen ;) . Vandaar mijn TS want wellicht was er een tweaker met handige tips om mijn reiskosten omlaag te brengen. Moet namelijk elk kwartaal ongeveer 1700 euro bijleggen op reiskosten en dat is danwel niet enkel brandstof maar ik heb een niet al te dure auto die betrouwbaar is. Dat betekent ongeveer 5 weken van mijn loon inleveren per kwartaal om de reiskosten te dekken. Ga er iig wel heel zuinig\rustig door rijden de komende periode. Dan zal het in de praktijk hopenlijk mee gaan vallen. Beetje met vrachtwagens colonnes mee rijden en een kastje inbouwen voor het sociale gebeuren. "Waar rijd u dan in...ehhm een polo.. :+ " .

Ik zal het forum is opzoeken en door gaan nemen. Ben ook bezig met het doornemen van een zorgverzekeringsboekwerk om te kijken hoe ik mezelf nu het beste kan gaan verzekeren of gewoon bij de basisverzekering blijf. Dit soort informatie zullen ze op school eigenlijk ook is goed moeten geven want het kost erg veel tijd om het zelf uit te zoeken. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Emiel1984 op 16-11-2009 20:36 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Emiel1984 schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:32:
[...]

Net begonnen en nu al de reactie "was ik nog maar student" :+ . En sommige regels lees je liever zoals je ze wilt lezen ;) . Vandaar mijn TS want wellicht was er een tweaker met handige tips om mijn reiskosten omlaag te brengen. Moet namelijk elk kwartaal ongeveer 1700 euro bijleggen op reiskosten en dat is danwel niet enkel brandstof maar ik heb een niet al te dure auto die betrouwbaar is. Dat betekent meer dan een maand van mijn loon inleveren per kwartaal om de reiskosten te dekken.

Ik zal het forum is opzoeken en door gaan nemen. Ben ook bezig met het doornemen van een zorgverzekeringsboekwerk om te kijken hoe ik mezelf nu het beste kan gaan verzekeren of gewoon bij de basisverzekering blijf. Dit soort informatie zullen ze op school eigenlijk ook is goed moeten geven want het kost erg veel tijd om het zelf uit te zoeken. :+
als je zoveel moet bijleggen zou je eens moeten kijken in hoeverre je mogelijkheden hebt om met het OV naar je werk te gaan. veel werkgevers betalen 100% OV kosten namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85511

Het enige wat je kunt vragen, is of ze een deel van je salaris ook als reiskosten uit willen betalen.Dit kan dan tot maximaal 19ct/km belastingvrij. Voordeel is dat je dan netto een stuk meer over houdt. Echter wordt het niet gezien als loon. Een eventuele uitkering is dus een stuk lager, en als je voor een hypotheek gaat shoppen wordt het ook niet als inkomen gezien. Denk hier dus goed over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
Emiel1984 schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:32:
[...]

Net begonnen en nu al de reactie "was ik nog maar student" :+ . En sommige regels lees je liever zoals je ze wilt lezen ;) . Vandaar mijn TS want wellicht was er een tweaker met handige tips om mijn reiskosten omlaag te brengen. Moet namelijk elk kwartaal ongeveer 1700 euro bijleggen op reiskosten en dat is danwel niet enkel brandstof maar ik heb een niet al te dure auto die betrouwbaar is. Dat betekent ongeveer 5 weken van mijn loon inleveren per kwartaal om de reiskosten te dekken. Ga er iig wel heel zuinig\rustig door rijden de komende periode. Dan zal het in de praktijk hopenlijk mee gaan vallen. Beetje met vrachtwagens colonnes mee rijden en een kastje inbouwen voor het sociale gebeuren. "Waar rijd u dan in...ehhm een polo.. :+ " .

tja, zorgverzekering. da's ook echt een persoonlijke keus. ik koos vroeger tm nu nog steeds puur voor een basisverzekering, zonder iets erop aan. maarja, nooit ziek, nooit ergens last van, en als ik iets had, loonde het prima om het zelf te betalen ipv uitgebreid pakket. maar als je ouder wordt, is het aan te raden iets meer dan alleen basispakket te nemen. zoals ze zeggen: ouderdom komt met gebreken.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Notehoutelade schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:34:
[...]
als je zoveel moet bijleggen zou je eens moeten kijken in hoeverre je mogelijkheden hebt om met het OV naar je werk te gaan. veel werkgevers betalen 100% OV kosten namelijk..
Zijn de kosten 32 euro retour volgens OV9292. Dan ben ik per dag 5 uur aan het reizen waar ik met de auto 2 uur over doe. Het kost wel 5 euro minder per dag. Met maandabbonement op bus en trein valt dit wellicht nog lager uit.

Maar zal het is bespreken want als het dan wel wordt vergoed ga ik serieus overwegen om met het OV te reizen.

Edit:
@ In_The_Aire Met mijn huidige planning lijkt het mij door jouw al opgegeven reden (hypotheek) niet een optie. Ik ga er namelijk vanuit dat ik namelijk enkel het aankomende half jaar geen zekerheid heb maar daarna mezelf genoeg indruk te hebben nagelaten. Het kan natuurlijk altijd anders uitpakken maar daar ga ik voorlopig nog niet van uit. De kosten die ik nu extra kwijt ben zijn verwaarloosbaar met de lastige regels die er zijn omtrent een hypotheek over 3 jaar denk ik. Liever nu op een houtje bijten dan over 3 jaar nog geen normale hypotheek af kunnen sluiten.

[ Voor 31% gewijzigd door Emiel1984 op 16-11-2009 20:52 . Reden: Reactie op bericht : In_The_Aire ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:30
Met asmi. Een werkgever mag belastingvrij vergoeden voor woon-werk en zakelijke kilometers tot een maximum van 19 cent per kilometer. Tegenwoordig is er geen verschil tussen woon-werk of woning-andere zakelijke bestemming.
Wanneer de werknemer met OV reist, mag de werkgever alles vergoeden op basis van werkelijke (OV) kosten. Ook mag hij de treinkaart voor zijn werknemers regelen en aldus in natura vergoeden.

De vergoeding is vrijgesteld van loonbelasting (= de voorheffing op de inkomstenbelasting die door de werkgever wordt afgedragen). Een niet genoten vergoeding is geen aftrekpost in de inkomstenbelasting.

Je kunt met je werkgever afspreken dat je 19 cent/km netto ontvangt, waarvan 19-3.5=15.5 uit je brutoloon komt. Gunstig: geen belasting over 15.5 cent/km. Ongunsig: lagere pensioengrondslag, lager SV-inkomen etc. Ook moet je met zo'n constructie zorgen dat het voordeel wel bij jou komt. Als je baas jou 100 euro salaris betaalt, komt er zo'n 8% vakantiegeld bovenop en over die 108 euro ongeveer 15% aan werkgeverspremies WW, WGA, WIA. Het kost hem dus zo'n 124 euro. 100 euro reiskostenvergoeding kost je baas slechts 100 euro. Zorg dus dat je iets terugziet van die andere 24 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-07 21:04

Prx

Heb je in die 2 uur reistijd met de auto ook al wat filetijd ingecalculeerd? Ik doe er volgens de planners namelijk altijd 40 minuten over, maar het kost met toch echt het dubbele om van omgeving Den Bosch naar Utrecht te komen. Zit zelf ook in mijn proeftijd en krijg ook maar maximaal 40km enkele reis vergoed, vandaar dat ik gewoon lekker met het openbaar vervoer ga. Kost me wat extra tijd, maar ik vind het helemaal niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Prx schreef op maandag 16 november 2009 @ 23:26:
Heb je in die 2 uur reistijd met de auto ook al wat filetijd ingecalculeerd? Ik doe er volgens de planners namelijk altijd 40 minuten over, maar het kost met toch echt het dubbele om van omgeving Den Bosch naar Utrecht te komen. Zit zelf ook in mijn proeftijd en krijg ook maar maximaal 40km enkele reis vergoed, vandaar dat ik gewoon lekker met het openbaar vervoer ga. Kost me wat extra tijd, maar ik vind het helemaal niet erg.
Gelukkig hoef ik niet richting Utrecht\Amsterdam\etc te rijden maar juist de andere kant op. Ik ben al een aantal keer gedeeltelijk die kant op gereden en tijdens een stageperiode zag ik ook enkel file de andere kant op staan.

Ik heb ook geen problemen met het openbaar vervoer maar in deze omgeving is het OV nogal onbetrouwbaar en kan je met slecht weer niet in een bushokje staan. Daarom heb ik ook een auto. Files heb ik gelukkig door de werktijden van bijbanen en locaties van 'goed gekozen stageplaatsen' en school weinig meegemaakt.

offtopic:
Slechte ervaring 101 :p : Vorig jaar januarie kwam ik terug van een vakantie en heb ik 3 uur op een bus moeten wachten naar het dorp waar ik woon. Voordat ik op het station was had ik ook al 1 uur vertraging gehad met de trein.

De bus op het station kwam 2x niet opdagen en kwam maar 1x per uur. Ik belde naar ov9292 en vroeg of eventuele taxikosten nu vergoed werden maar daarop kon geen reactie worden gegeven. De taxikosten zouden mij 40 euro hebben gekost en was mij een uur wachten op de volgende bus dus wel waard. Achteraf gezien had ik beter meteen een taxi kunnen nemen want het was geen leuke thuiskomer toen het ook nog is flink begon te regenen |:( . Moest vanaf de bushalte zeker nog 20 minuten lopen met koffer voor ik thuis was namelijk. Gelukkig had ik net een koffer met uitschuifbaar handvat aangeschaft.

Ook toen ik tijdens de studie naar huis of school ging kwam het met regelmaat voor dat de bus simpelweg niet op kwam dagen dus het was niet iets nieuws. Bij ons in het dorp zie je daarom steeds meer brommers en nog meer scooters. Helaas kon ik mij dat niet veroorloven.

Ik ben tijdens die periode blijven fietsen en heb uren gewacht op bussen in de winter die niet kwamen en heb op mijn 21e een auto gekocht en wil sindsdien niet meer zonder. Ik hoor nu regelmatig van andere mensen in mijn woonplaats dat het nog slechter is geworden. Ik kom wel is in nijmegen en het OV is daar geweldig en totaal niet vergelijkbaar.

Ik wil daarom ook graag verhuizen maar zonder een beetje zekerheid is mij dat iets te risicovol. Daarnaast zit ik met het bedrijvenaanbod in mijn richting nu heel centraal dus is switchen van bedrijf veel makkelijker als het niet bevalt. Echter is wel elk bedrijf in mijn vakrichting zeker 70km rijden.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Was het niet zo dat een werkgever KM-vergoeding mág geven, maar het niet verplicht is? Dus als je werkgever dat pertinent niet wil heb je gewoon pech 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:30
Klopt. Er is geen wettelijke plicht.

Meestal is reiskostenvergoeding onderdeel van een CAO. Soms wordt een individuele regeling getroffen met een werknemer. Maar lang niet elke CAO bevat een regeling over reiskosten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
t_captain schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 10:12:
Klopt. Er is geen wettelijke plicht.

Meestal is reiskostenvergoeding onderdeel van een CAO. Soms wordt een individuele regeling getroffen met een werknemer. Maar lang niet elke CAO bevat een regeling over reiskosten,
Dat zal vanaf 2012 door de kilometerheffing wel een grote drempel gaan vormen voor starters. Omdat het OV daarom ook vast duurder wordt zal het verschil tussen met de auto of OV reizen waarschijnlijk nog minimaal zijn. Ik zou per dag 4,17 euro meer kwijt zijn met het zelfde aantal kilometers. Dat is 250 euro per kwartaal.

//lBeetje offtopic

Werk in de omgeving vinden is niet altijd mogelijk heb ik gemerkt in de afgelopen tijd en daarnaast krijg je vooral in de eerste paar maanden nooit een vorm van zekerheid om te kunnen verhuizen. Met het aantal km dat ik nu ga maken zou ik 3x zoveel wegenbelasting gaan betalen in 2012. Maar zoals ik al in het topic hierover als reactie heb gegeven ben niet ik direct voor of tegen deze nieuwe vorm van wegenbelasting.

Starters zouden hun OV-kaart dan naar mijn idee nog een jaar langer moeten kunnen gebruiken na de studie zodat ze makkelijker kunnen starten. Via de belasting betaal je dit uiteindelijk toch wel terug. Maar hiermee word dit verhaal wat offtopic dus hier houd ik het daarom maar bij.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Emiel1984 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:22:
[...]
Dat zal vanaf 2012 door de kilometerheffing wel een grote drempel gaan vormen voor starters.
offtopic:
Wees niet bang, op de manier dat ze het nu willen doen, lukt het ze nooit om dat in 2012 al geimplementeerd te hebben ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1