Minimalistische Java IDE

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben student Informatica, en op school krijg ik Java als voornaamste programmeertaal.

Hiervoor gebruiken we momenteel TextPad als IDE, echter ben ik op zoek naar iets meer functionaliteit

De functionaliteiten die TextPad biedt zijn de volgende:

- Compileren en uitvoeren van een Java bestand
- Syntax highlighting

Ik ben op zoek naar net iets meer zoals minimale package-ondersteuning, etc...

BlueJ heb ik reeds geprobeerd, en Netbeans of Eclipse zijn voor mij nog te uitgebreid, ik wil eerst de taal leren dan pas de mogelijkheden van een industriële IDE.

Ik weet niet in hoeverre je Notepad++ kunt aanpassen met een aantal plugins die me deze functionaliteiten bieden?

Dank bij voorbaat,

Mathias Lavaert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 21:48
Tijdens mijn informatica-opleiding gebruikten we JCreator. Link website JCreator. (LE editie is gratis).

Zit tussen TextPad en Borland JBuilder in.

En bekijk hier de featurs van JCreator.

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Dan zou ik toch naar Eclipse kijken. Je hoeft alle features niet te gebruiken en het concept van workspaces en projects lijkt sprekend op dat van andere tools, zoals JCreator. De panelen die je niet gebruikt (dus alles behalve de package explorer en console) klik je gewoon dicht...

In feite is het gewoon een kwestie van unzippen en opstarten. Je kiest een directory voor je workspace (gewoon een directory waar je projecten komen te staan). Dan kies je voor "File > New > Java Project". Je kiest een naam voor je project en je kunt beginnen. Je Package Explorer (linker paneel) is in feite gewoon een fancy directory listing. Je krijgt een "src" directory cadeau. Daarin stop je je class files. Rechtermuisknop op de class met de main method en je kunt hem draaien ("Run as > Java Application" ofzo). Afhankelijk van het soort class, geeft Eclipse aan op welke manieren je hem kunt draaien (ook Applets worden herkend). Als je dit weet, kun je volgens mij al je schoolopdrachten uitvoeren.

Voordeel: Als je Eclipse kent, kun je straks overal aan de slag, want veel bedrijven gebruiken Eclipse based tooling. Als je je IDE onder de knie hebt, heb je een grote pré, want de meeste developers die ik zie, gebruiken lang niet alle features en missen dus een stuk kracht/productiviteit, zoals refactoring.

Daarnaast heeft Eclipse een handige "incrementele compilatie" feature (staat standaard aan) waarmee je tijdens het typen al compilatiefouten ziet. Die code wordt dan rood onderstreept.

(ps. ik ben trouwens helemaal geen Eclipse fan. Doe mij maar IntelliJ IDEA, maar daarvoor moet je betalen en dat zoek je denk ik niet...)

[ Voor 3% gewijzigd door JKVA op 16-11-2009 21:32 ]

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Eclipse lijkt me een prima oplossing voor jou. Ja, het is uitgebreid maar zelfs als je er niet zoveel ervaring mee hebt kun je er redelijk makkelijk mee werken. Ook zijn er genoeg tutorials online te vinden.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:08

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

ik snap wat je bedoelt, toen ik ooit 15jaar geleden ofzo ;) begon vond ik die IDE dingen ook wat overweldigend, toen ik later java enzo ging doen gebruikte ik oa. http://www.jedit.org/
Zo te zien bestaat dat nogsteeds, en heeft veel plugins syntax highliting etc.. maar niet dat overdreven 'ide' gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 16:09

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

JKVA schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:31:
(ps. ik ben trouwens helemaal geen Eclipse fan. Doe mij maar IntelliJ IDEA, maar daarvoor moet je betalen en dat zoek je denk ik niet...)
Er is van IDEA tegenwoordig ook een gratis versie: http://www.jetbrains.com/idea/nextversion/free_java_ide.html
Eclipse lijkt mij trouwens ook een prima keuze, wij werken er naar tevredenheid mee. (Alleen sommige plugins zijn ruk, maar dat terzijde).

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja, over het algemeen kies ik liever voor iets met meer functionaliteit dan ik nodig heb ( zolang ik het maar kan wegklikken ) dan dat ik later van tool moet switchen.

Ik zou gewoon voor een eclipse / netbeans gaan en dan gewoon alles wat overbodig is wegklikken, dan kan je in ieder geval in dezelfde tool blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Emacs met een console buffertje erbij open :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
icyx schreef op maandag 16 november 2009 @ 22:47:
Serieus emacs :') Je lijkt mijn leraar wel :P Dat kan je echt geen IDE noemen, maar gewoon een text editor.

Trouwens als je met netbeans / eclips aan de slag gaat dan zal je zien dat je workspace structuur erg veel tegenkomt tegenwoordig. Visual Studio en Flex3 gebruiken het bv ook.

[ Voor 22% gewijzigd door Megamind op 16-11-2009 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:43
Megamind schreef op maandag 16 november 2009 @ 23:00:
Dat kan je echt geen IDE noemen, maar gewoon een text editor.
Ajjj .....

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VNA9216
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-07 00:48
Zelf ben ik van jCreator naar eclipse gegaan binnen een maand nadat ik met mn opleiding begon. Eclipse werkt zo veel productiever naar mijn idee.

Een andere tip is om (ja dit is al wat geavanceerder) je code formatters in het menu in te stellen volgens de eisen van de opleiding. Altijd een 9-10 voor de consequente layout! :D (en voor de eigen leesbaarheid is het ook wel prettig).

Eclipse is redelijk uitgebreid, maar het in dusverre te leren dat je er goed mee kan werken hoeft niet meer dan een dagje te duren (om de basis concepten te begrijpen en te kunnen gebruiken).

Zelf ben ik sinds gisteren van java afgestapt omdat ik er achter kwam dat java problemen heeft met rekenen ;)
(edit: kennelijk zijn computers over het algemeen niet zo goed in rekenen en ontstaat het probleem zelfs in alle talen :X )

Maar even terug on topic. eclipse is ideaal. Het werkt op eigenlijk ieder platform waar java voor beschikbaar is, kan ook gebruikt worden voor andere programmeertalen, ondersteunt oa CVS, het heeft een redelijke debugger, het is redelijk vlot voor zo'n grote IDE, het kan makkelijk uitgebreid worden met eigen modules en externe tools (GUI design tool, programma ontwerp, database ontwerp etc) . Super spul imho.

[ Voor 5% gewijzigd door VNA9216 op 17-11-2009 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:53

Haan

dotnetter

Ik leerde programmeren met BlueJ, dat is nou echt een IDE waar je net genoeg mee kan om de basics van programmeren onder de knie te krijgen, zonder te worden afgeleid door alle toeters-en-bellen van een volledige IDE. Je zegt dat je deze al geprobeerd hebt, maar niet waarom deze niet voldoet.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties, heb Eclipse net gedownload en zal er vanavond aan de slag mee gaan...

Ik post nog wel ff een eerste reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 10:31:
Ik leerde programmeren met BlueJ, dat is nou echt een IDE waar je net genoeg mee kan om de basics van programmeren onder de knie te krijgen, zonder te worden afgeleid door alle toeters-en-bellen van een volledige IDE. Je zegt dat je deze al geprobeerd hebt, maar niet waarom deze niet voldoet.
Ik vind TextPad prettiger werken dan BlueJ, omdat je bij die laatste zo een minimalistische UML krijgt en je hebt niet de mogelijkheid om applets uit te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Zo, even wat offtopic zaken verplaatst naar [JAVA] problemen met getal na de komma/punt :Y)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrandWazoo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48
Netbeans geen optie? :) Simpele IDE, met behoorlijk wat features en werkt op elk platform. Uit te breiden met verschillende plugins. Bevat een Swing GUI builder en profiling en debugging support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 21:48
TheGrandWazoo schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:34:
Netbeans geen optie? :) Simpele IDE, met behoorlijk wat features en werkt op elk platform. Uit te breiden met verschillende plugins. Bevat een Swing GUI builder en profiling en debugging support.
Voor mij persoonlijk geen optie. Netbeans vindt ik veel te log en een onpraktische interface.

JCreator LE is prima (zoals hierboven al gezegd). Maar Eclipse is voor de TS beter (argumenten zijn al genoemd).

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheGrandWazoo schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:34:
Netbeans is niet echt een optie want het is net de bedoeling, een IDE te hebben met wat minder features...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icyx schreef op maandag 16 november 2009 @ 22:47:
Um. . . minimalistisch he, nou dan denk ik niet gelijk aan Emacs, hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrandWazoo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:47:
[...]

Netbeans is niet echt een optie want het is net de bedoeling, een IDE te hebben met wat minder features...
Waarom is Eclipse dan wel een optie? Aangezien die veel en veel meer opties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:31
Eclipse is redelijk zwaar. Ik heb zelf in het verleden wel eens DrJava gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

NetForce1 schreef op maandag 16 november 2009 @ 22:03:
[...]

Er is van IDEA tegenwoordig ook een gratis versie: http://www.jetbrains.com/idea/nextversion/free_java_ide.html
Eclipse lijkt mij trouwens ook een prima keuze, wij werken er naar tevredenheid mee. (Alleen sommige plugins zijn ruk, maar dat terzijde).
offtopic:
Versie 9 is nog best wel brak. Ik wacht met upgraden tot er een paar patches geweest zijn.

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 18:44:
[...]

Um. . . minimalistisch he, nou dan denk ik niet gelijk aan Emacs, hoor ;)
Emacs is vooral schaalbaar vind ik, je hoeft de functies niet te gebruiken, je kan immers alles 'negeren' totdat je bedenkt dat je f(x) nodig hebt. Je kan, als je alleen de basis gebruikt, het toch wel als minimalistisch zien vind ik :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
Op school gebruiken we BlueJ en voor mijn eigen programeer dingen gebruik ik Netbeans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:47:
[...]

Je hoeft natuurlijk niet alle features van de IDE te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:31
Een probleem met een IDE, dat veel features heeft, is dat je daar als beginneling wel eens door overweldigt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
icyx schreef op woensdag 18 november 2009 @ 11:26:
[...]

Emacs is vooral schaalbaar vind ik, je hoeft de functies niet te gebruiken, je kan immers alles 'negeren' totdat je bedenkt dat je f(x) nodig hebt. Je kan, als je alleen de basis gebruikt, het toch wel als minimalistisch zien vind ik :)
Ik heb Emacs al eens gebruikt op mijn Linux-bak, maar ik wist niet dat deze Java ondersteunde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Remus schreef op woensdag 18 november 2009 @ 13:00:
[...]

Je hoeft natuurlijk niet alle features van de IDE te gebruiken...
Het probleem bij Eclipse en Netbeans is dat er zoveel features zijn dat ik echt niet meer weet wat ik eigenlijk nodig heb.

Maar toch heb ik Netbeans geïnstalleerd en zal die straks even uittesten.

Maar ik vrees dat ik net als bij Eclipse wat overweldigd zal worden door features... Maar heb net vandaag gehoord dat we volgende semester een maand besteden aan Eclipse/Netbeans in de les.

Maar voorlopig zoek ik dus naar een vervanger voor TextPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 17:59:
[...]
Het probleem bij Eclipse en Netbeans is dat er zoveel features zijn dat ik echt niet meer weet wat ik eigenlijk nodig heb.

Maar toch heb ik Netbeans geïnstalleerd en zal die straks even uittesten.

Maar ik vrees dat ik net als bij Eclipse wat overweldigd zal worden door features... Maar heb net vandaag gehoord dat we volgende semester een maand besteden aan Eclipse/Netbeans in de les.

Maar voorlopig zoek ik dus naar een vervanger voor TextPad.
Simpel, steek er 2 uurtjes in zodat je weet waar de functies zitten die je wel nodig hebt en zet de rest uit.

Scheelt je ontiegelijk veel tijd als wanneer je straks precies weet waar alles in TextPad zit en de 1e werkgever gebruikt eclipse. Nu heb je makkelijk 2 uur, straks heb je een werkgever die productie wil en geen cursus eclipse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrietZke
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 11:05
Mijn leraar programmeren raadt ook emacs aan :). Vooral als het gaat om de taal te leren omdat je dan echt focust op de taal zelf en niet alle functies die het allemaal voor je voorkauwen. Zelf ben ik na de eerste paar weken gestopt met en gebruik ik nu netbeans. Kwestie van wennen en je kan een heleboel aanpassen in netbeans naar je eigen wens. Tegenwoordig is het ook niet meer log omdat als je netbeans voor het eerst installeert nog geen enkele module actief is. Je activeert dus echt alleen de modules die je daadwerkelijk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

BrietZke schreef op woensdag 18 november 2009 @ 22:11:
Mijn leraar programmeren raadt ook emacs aan :). Vooral als het gaat om de taal te leren omdat je dan echt focust op de taal zelf en niet alle functies die het allemaal voor je voorkauwen.
[...]
Hier ben ik het mee eens. Doordat de focus inderdaad op de taal ligt, krijg je (naar mijn mening) sneller een feeling met de taal, maar nog belangrijker, met de structuren. Zodra je een typo of (beperkte) structuurfout maakt zal netbeans dingen gaan suggesten om te veranderen. Emacs doet dit niet, waardoor je ook accurater op compiler errors moet gaan reageren, en je wat meer moet verdiepen waarom je in situatie x ook al weer op wijze y had gehandeld.
Natuurlijk is een 'full-fledged' IDE soms ook handig, ik moet zeggen dat ik voor java (waar ik redelijk snel naar een debugger grijp) wel netbeans met de emacs keybinding gebruik. Voor C blijft emacs echter mijn favoriet, waardoor het minstens een keer per dag toch nog wel op mijn scherm te vinden is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
BrietZke schreef op woensdag 18 november 2009 @ 22:11:
Vooral als het gaat om de taal te leren omdat je dan echt focust op de taal zelf en niet alle functies die het allemaal voor je voorkauwen.
Dat vind ik echt zo'n ongelofelijk b*llsh*t.
Alsof er ook maar 1 serieuze programmeur ter wereld ( enigszins overdreven maar ok ) is die een complete taal en alle daarbij behorende functies en functieaanroepen uit zijn hoofd kent.

Dingen als intellisense etc zijn juist perfect om je te focussen op een taal.
Al het geneuzel over ik weet welke argumenten bij deze functie horen, maar wat is nu ook alweer de juiste volgorde. Wat is ook alweer precies de 100% correcte schrijfwijze van deze functie.

Al die kleine rot-irritaties die ervoor zorgen dat je telkens weer het boek / de help / internet erbij moet pakken ipv dat je gewoon bezig kan zijn met de code die doet een moderne editor voor je.

Ik kan redelijk in php programmeren in notepad, maar ik moet wel elke save-ronde xx minuten de website help erbij pakken omdat ik weer een error krijg omdat ik dacht dat de functie aanroep net iets anders was.
Fatsoenlijke editor geeft mij gewoon de functie volgorde en scheelt mij gewoon vloekwerk.
icyx schreef op woensdag 18 november 2009 @ 22:38:
[...]

Hier ben ik het mee eens. Doordat de focus inderdaad op de taal ligt, krijg je (naar mijn mening) sneller een feeling met de taal, maar nog belangrijker, met de structuren. Zodra je een typo of (beperkte) structuurfout maakt zal netbeans dingen gaan suggesten om te veranderen. Emacs doet dit niet, waardoor je ook accurater op compiler errors moet gaan reageren, en je wat meer moet verdiepen waarom je in situatie x ook al weer op wijze y had gehandeld.
Natuurlijk is een 'full-fledged' IDE soms ook handig, ik moet zeggen dat ik voor java (waar ik redelijk snel naar een debugger grijp) wel netbeans met de emacs keybinding gebruik. Voor C blijft emacs echter mijn favoriet, waardoor het minstens een keer per dag toch nog wel op mijn scherm te vinden is :)
Nope, het ene moet je imho oplossen met interesse ( het waarom iets moet ).
Het andere kan een fatsoenlijke IDE perfect voor je afhandelen, ik kan in C / C++ / C# / Java / Php / acucobol etc redelijk programmeren maar vraag mij niet wat in de ene taal of de andere taal de functie parameter volgorde is, daar heb ik een IDE voor.
Ik weet wat de functie is die ik moet hebben en wat de naam van die functie ( of de omzeiling ) in een andere taal is, maar de functie volgorde. Nee, dat is teveel gevraagd.

Laatste keer dat ik C++ schreef in een niet fatsoenlijke editor kreeg ik 50 compiler errors op 300 regels code, en 90% daarvan was gewoon functie aanroep volgorde.
Realistisch debuggen ok, maar moeten debuggen met het boek in de hand om de semantische regels goed te krijgen, nee dank je...

[ Voor 40% gewijzigd door Gomez12 op 18-11-2009 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:43
Als ik bezig ben met ontwikkelen, ook al is het een mega IDE als VS, dan nog heb ik mijn MSDN er bij open, altijd. Ik snap niet wat daar op tegen is?

Overigens, je schrijft eerst 300 regels C++ code voordat je het door een compiler haalt? Niet echt verstandig, zeker niet als je het niet elke dag doet. ( Dan nog telt alleen de eerste compiler error. )

Al met al reageer je wel erg ehm...fel. Kon je ook niet wennen aan de emacs toetsen? ;)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Gomez12
farlane schreef op woensdag 18 november 2009 @ 23:43:
[...]
Als ik bezig ben met ontwikkelen, ook al is het een mega IDE als VS, dan nog heb ik mijn MSDN er bij open, altijd. Ik snap niet wat daar op tegen is?
Tja, ik weet niet hoe het bij jou zit uiteraard, maar mijn msdn heeft een beperkte schermgrootte ( / paginagrootte ) en daarna moet ik zoeken / bladeren. En dat zoeken / bladeren kost giga veel tijd als het enkel maar om een klein dingetje gaat.
Overigens, je schrijft eerst 300 regels C++ code voordat je het door een compiler haalt? Niet echt verstandig, zeker niet als je het niet elke dag doet. ( Dan nog telt alleen de eerste compiler error. )
Serieuze vraag, heeft iemand een strikt aantal regels waarna hij compiled?
Ik compile alleen maar als ik iets nuttigs kan zien / testen. Soms is dat na 50 regels, soms na 500 regels.
Voordat ik iets kan zien / testen is het enkel maar semantisch geneuzel wat ik er met een compile uit kan halen.
Al met al reageer je wel erg ehm...fel. Kon je ook niet wennen aan de emacs toetsen? ;)
Als je het echt wilt weten, werk ik liever met vi dan met emacs.
Vi is bijna overal beschikbaar, emacs is een extra dependency. En als ik toch dependency's ga invoeren dan liever een full-blown IDE waarin ik alles ter beschikking heb dan iets wat enkel makkelijker als VI werkt als het beschikbaar is en als je er vertrouwd mee bent.
Enkel VI / notepad is een noodgreep, Emacs is bijna overal waar ik kom gewoon een dependency

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 16:09

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Gomez12 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 00:08:
[...]

Serieuze vraag, heeft iemand een strikt aantal regels waarna hij compiled?
Ik compile alleen maar als ik iets nuttigs kan zien / testen. Soms is dat na 50 regels, soms na 500 regels.
Voordat ik iets kan zien / testen is het enkel maar semantisch geneuzel wat ik er met een compile uit kan halen.

[...]
De incrementele compiler van Eclipse slaat aan na iedere save, daarbij geeft ie tijdens het typen ook al aan waar fouten zitten in het bestand waar je in aan het werk bent. Dat is echt ideaal, je krijgt instant feedback (iig over de syntax). Laatst moest ik een keer zonder deze features, en dat is dus echt een ramp als je hier eenmaal aan gewend bent.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

Pagina: 1