Toon posts:

Hier kan ik me zo aan irriteren.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
... Houser merkt in het interview verder op dat het Rockstar 'irriteert' dat makers van games altijd ter verantwoording worden geroepen over het geweld in games, terwijl diverse films in zijn ogen minstens zo gewelddadig zijn.
Stoute Jurian!

Het 'stoort' Rockstar of ze vinden het 'irritant'

nieuws: Rockstar: 'Script GTA V is tien keer langer dan dat van films'

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Irriteren is gewoon een werkwoord hoor, geen samentrekking :)
Hmm.. Nu ik naar die quote kijk vraag ik me inderdaad af of het zo hoort (qua lijdend voorwerp enzo).

[ Voor 48% gewijzigd door anandus op 16-11-2009 19:19 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Ik dacht ook dat het een echt volwaardig werkwoord was :$

Of ligt het aan mij?

http://www.vandale.nl/van...boek/?zoekwoord=irriteren
Gelukkig iemand die aan mijn zijde staat :Y) ( ben ik niet de enige die het dadelijk fout kan hebben :+ )
edit:
/me LinuX-TUX is leergierig en wacht op onderbouwing. Ik ben nooit te oud om te leren en sta open voor de uitleg.

[ Voor 45% gewijzigd door LinuX-TUX op 16-11-2009 19:23 ]

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Hmm, vraag me af of het in deze zin zo fout is of niet; Ik geloof dat je doelt op de veelgemaakte fout waarbij er gezegd wordt: 'Hij irriteert zich aan dit', ipv 'Hij ergert zich aan dit'. Maar hier staat dat 'het' (onderwerp) 'Rockstar' (lijdend voorwerp) irriteert, waarbij 'het' daarna wordt uitgebreid met 'dat makers van games altijd ter verantwoording worden geroepen over het geweld in games'. Dus:

'Dat makers van games altijd ter verantwoording worden geroepen over het geweld in games irriteert Rockstar.'

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb een gloeiende hekel aan mensen die zich storen aan taalfouten maar hun eigen taalgevoel niet dubbelchecken alvorens dat te ventileren ;).

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/431/

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
http://www.onzetaal.nl/advies/irriteer.php

Als je de zin anders gaat formuleren zoals MaximusTG doet word het inderdaad grammaticaler.
Het verschil is me nog niet helemaal duidelijk, ondanks het nalezen van bovengenoemde sites, maar ik ben al wel heel erg over mijn opmerking gaan twijfelen :)

Verwijderd

"iets" irriteert "Rockstar"

Daar is niets mis mee, in tegenstelling tot het onderwerp van dit (deze ;)) topic, want "irriteren aan" is wél fout.

Kortom, de topicstarter zit ernaast.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 14:06
Ik hoop dat je topictitel bewust is gekozen, want die is zo fout als het maar zijn kan (naar miujn idee, ook ik ga nu twijfelen).

Je ergert je ergens aan, en iets irriteert je. Je kan je niet ergens aan irriteren. Correct me if I'm wrong.

Edit : ergeren doe je zelf, irriteren doet iemand/iets anders. Toch?

[ Voor 12% gewijzigd door DigiK-oz op 16-11-2009 19:51 ]

Whatever

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het komt erop neer dat irriteren aan + meewerkend voorwerp fout is, maar irriteren + lijdend voorwerp (dat in de praktijk vaak een persoon wordt) goed is. Voor de foutieve combinatie irriteren + meewerkend voorwerp is er de correcte combinatie ergeren aan + meewerkend voorwerp.

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 16-11-2009 19:49 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
I stand corrected :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:43:
"iets" irriteert "Rockstar"

Daar is niets mis mee, in tegenstelling tot het onderwerp van dit (deze ;)) topic, want "irriteren aan" is wél fout.
Er is anders niets mis met "SMS irriteren aan naar 3040" :Y)

(het woord "zich" mist hier - "irriteren aan" is idd fout, maar "ergeren aan" net zo goed - "ik erger aan jou" slaat natuurlijk nergens op. Feitelijk is "aan" dan ook niet eens relevant, want "hij ergert zich" kan ook. Oftewel, het is "irriteren" en "zich ergeren", maar niet "zich irriteren").

[ Voor 32% gewijzigd door .oisyn op 17-11-2009 00:54 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1