Toon posts:

Hulp nodig bij overclocken.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey all,

Ik heb nog nooit een systeem overgeclockt en ik weet er weinig van (jaja,. alweer een newbie :)). Misschien heeft iemand nog een graatje in zijn agenda om hier zijn reactie achter te laten.

Dit is mijn systeem zo duidelijk mogelijk uitgewerkt.

Mobo: asus A7V -> Blue orb op Via-chip
Proc: AMD T-bird 800 -> Super Orb
VGA: Asus V6800 DDR deluxe 32mb -> Blue orb
A-merk 2x 128mb - 133Mhz SDRAM
30.0Gb HDD 7200rpm - 66 -> HDD rack met 2
coolers van 3x3cm

Temps: CPU 45c
MOBO 32c
VGA ???

Heb een minitower die dicht is, verder nog een uitblazende cooler in "PCI slot ding" (weet begot de naam niet van die dingen) van 5x5cm.

Kan iemand mij vertellen hoe en hoever ik kan clocken zodat je er het meeste plezier van hebt.

BVD Runner

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Hoe? In bios de Front Side Bus (fsb) verhogen. Processor unlocken (schijnt met potloodtruc te kunnen) en dan multiplier omhoog. Eventueel voltage ook omhoog. Hou temperatuur in de gaten.

Hoever? Verschilt per proc. proberen dus!

Suc6 :)

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

FSB verhogen op bordjes met de VIA KT133 chipset is niet zo'n goed idee, want die trekken dat toch niet(max 107MHz).

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm,... zoals ik zei ben ik een ware newbie op het gebied van overclocken dus wat er gereplied is is net chinees voor mij.

Runner

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

hmmmzz... dan maar eens proberen in normalere taal.....

Een processor werkt op een kloksnelheid (MHz) door de FSB en de multiplier ven de processor. Bij AMD weet ik het niet precies, maar bij mijn PIII 700 betekent dat dat de fsb 100 is en de multiplier 7 (want 7*100=700)

De truc van overklokken is de processor op een hoger aantal Herzen (MHz) laten werken dan waar die voor ontworpen is. Daardoor gaat ie sneller rekenen en wordt ie dus sneller.

Dit soort aanpassingen doe je doorgaans vanuit je bios. Daar kom je meestal in door voor het opstarten op "del" te drukken.

Meer vragen? Er zijn ook heel wat interessante topics hier te vinden (met search moet je de nacht wel kunnen doorhalen!)

(8>

Verwijderd

Topicstarter
hehe,.. ok heb et forum een beetje doorlopen, maar ik zou er graag met iemand opnieuw willen doorlopen om zo geen fouten te maken. maar bedankt voor je uitleg, hoewel ik geen computer newbie ben, alleen een overclock newbie.

Maar ik wist niet dat je kon overclocken in je bios.

Nog een vraag: wat betekenen toch die rev 1.02?

Runner

Verwijderd

Dat is de versie van je BIOS.
Als je gaat kloten in je BIOS en je doet het met kleine stappen kan er weinig fout gaan. Als je onthoudt wat je gedaan hebt en je pc doet het niet meer, dan ga je gewoon een stapje terug of zet je BIOS terug naar de standaard instellingen. Daarvoor moet de/het BIOS dus wel nog kunnen opstarten >:)...

Verwijderd

Topicstarter
Oke,.. ik heb gekeken in mijn bios en zag daar het fsb staan op 100, maar ik zag je multiplier niet staan.

Voordat ik deze fsb ga verzetten moet ik eerst die potloodstreepjes zetten op mijn processor, ofnie.

• Splatter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
neej die fsb kun je gewoon hoger zetten (tot ogeveer 107) maar als je beter resultaten wil moet je die streepjes zetten om je multiplier te unlocken. dan kun je je multiplier bv. op 8.5 zetten (8.5 x 100 = 850 MHz). ik weet niet of je met jou moederbord de multiplier in de bios kunt veranderen, dat zou je even moeten opzoeken in je handleiding.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt,

Enneh,.. handleidingen gaan bij mij met oud papier mee, ze zijn meestal(altijd) zo snel inelkaar gezet dat de meer als de helft niet klopt of niet wordt besproken en dan heb ik het nog niet over de translatie gehad.

Iemand een idee waar die multiplier staat, heb mijn bios geflash op 1006 BTW.

Runner

• Splatter
nou er zit dus een dipswitch op je moederbord
(klein "doosje" met een hoop mini-schakelaartjes) waarmee je de multiplier kan instellen. zie hier voor de combinaties:
http://www.overclockers.co.uk/asus_a7v_2.htm

Verwijderd

Op maandag 05 maart 2001 04:38 schreef FOX_Runner het volgende:
Bedankt,

Enneh,.. handleidingen gaan bij mij met oud papier mee, ze zijn meestal(altijd) zo snel inelkaar gezet dat de meer als de helft niet klopt of niet wordt besproken en dan heb ik het nog niet over de translatie gehad.

Iemand een idee waar die multiplier staat, heb mijn bios geflash op 1006 BTW.

Runner
Meestal zijn de handleidingen van asus toch wel redelijk in orde, als je een beetje technisch engels kunt vertalen :?

• Splatter
ach... een beetje adventure-style kan geen kwaad =]

Verwijderd

Topicstarter
oke dan,.wederom bedankt,.

dat is nu informatie waar je wat aan hebt :)

Maar,....(daar is ie weer)
weet iemand een goed progje om de Temps in de gaten te houden en eventueel te beveilingen of moet ik die van de bios aanhouden.

Runner

• Splatter

Verwijderd

Topicstarter
Oja,.. Is het verstandinger te werken ben mijn fbs of met de multipliers

Runner

• Splatter
met de multiplier, omdat je met de fsb op een kt133 chippie niks opschiet.
maximaal 107x8 = weetikveel ik ben moe.

Verwijderd

Topicstarter
oke,.. dan kan die Probe-troep van asus er ook weer af :)

Verwijderd

Op maandag 05 maart 2001 04:55 schreef Splatter het volgende:
http://mbm.livewiredev.com/
Ik zal t maar wat meer toelichten :) motherboard monitor is een progje om je temps in de gaten te houden, waar je dus zonet om vroeg. Wordt hier op tweakers VEEL gebruikt :P

edit; te laat, dit wist je :)

Verwijderd

Topicstarter
856 (tenminste als je de calculator van windows kunt vertrouwen)

• Splatter
hehe ik ben zo gaar dat ik daar niet eens aan heb gedacht...
ik ga nu maar ff slapen denkik =]
nightynight!

Verwijderd

Topicstarter
Truste, en bedankt voor je hulp.

Runner

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Een combinatie van beiden. Het grote voordeel van AMD is zoals al werdt gezegd dat je de multiplier kan unlocken, waardoor je mogelijkheden sterk vergroot worden. OK, ff tijd voor wat technische info:
De snelheid van je poc is dus gebaseerd op je multiplier en de FSB (front side bus). multplierXFSB=kloksnelheid. Bij je Athlon 800 is dat dus 8X100=800mhz.
De multiplier heeft alleen maar invloed op je processor. Het is verder nergens mee verbonden.
De FSB daarentegen heeft invloed op veel onderdelen in je systeem. FSB geeft in principe de interne communicatiesnelheid aan. We hebben het dan over de communicatie tussen processor, geheugen en Northbridge (dit is het centrale knooppunt op je mobo zeg maar). Als je de snelheid van de FSB verhoogt gaat het geheugen ook sneller werken, en de videokaart, en de PCI-sloten. Deze zijn allen aangesloten op de FSB. De videokaart loopt op 2/3 snelheid van de FSB, en de PCI-bridge op 1/3 snelheid. Bij het verhogen van de FSB verhoog je dus de totale snelheid van je computer, niet alleen van de processor. In principe is dit iets heel moois, want je hele systeem wordt sneller. In de praktijk moet je er echter wel rekening mee houden dat niet alle onderdelen dit aankunnen. Alle onderdelen die sneller gaan lopen kunnen voor problemen gaan zorgen als de FSB overgeklokt wordt. Bij jouw moederbord kom je meestal niet zo heel ver met de FSB. Niet vanwege de onderdelen, maar omdat het moederbord op dit gebied maar beperkte capaciteiten heeft. Vaak kom je niet verderdan 107 a 108mhz FSB. In sommige gevallen haal je wel meer, 117mhz komt ook wel voor af en toe, maar daar kom je alleen maar achter door het te proberen.

De voorkeur zal dus uitgaan naar overklokken naar de FSB, omdat dit veel meer (gunstige) invloed heeft dan overklokken van de multiplier. In de praktijk kom je daar echter niet zo ver mee met een AMD met KT133 chipset (jouw mobo dus) dus moet je het doen met een combinatie van beiden.
De meest gebruite methode is om eerst te kijken hoe ver je processor wil gaan d.m.v. het overklokken van je multiplier. Je moet hiervoor de processor unlocken (search->zoeken op "unlock" als je wilt weten hoe). Vervolgens ga je de multiplier verhogen in je bios net zo lang tot ie niet meer wil opstarten (let er op dat alle andere instellingen in het bios gewoon op default staan). Dan moet je het voltage verhogen en die setting nog eens proberen. Dit verhaaltje herhaalt zich net zo lang tot je de maximale multiplierhebt gevonden en het bijbehorende voltage. Daarna zet je hem langzamer dan normaal. Bijv. op 5 of zo. Dan ga je overklokken met de FSB. Omdatje je processor langzamer laat lopen dan zijn specificatie weet je zeker dat ie de ingestelde snelheid aankan, en dat de bottleneck niet de CPU zal zijn. Als je daarvoor ook de maximale waade hebt gevonden, moet je gaan kijken in hoeverre die waarden tecombineren zijn. Vaak kan een processor bij de maximale multiplier niet ver komenmet zijn FSB. Door de multiplier een stapje lager te zetten kan je verder komen met je multiplier, en vaak kom je met de optelsom dan hogeruit (sneller dus).
Voor de prestaties van je team is bijv een 20mhz langzamere processorsnelheid beter als je FSB daarbij 4 mhz hoger kan. de totale prestatie van het systeem is dan beter.

* worsie gaat toch nog maar ff tukken, maar wenst FOX_runner in ieder geval veel succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu ff geprobeer de fsb te verhogen en het werkt goed, temp is 1 graad hoger geworden maar mijn +3,3 volt staat nu op +3.49, kan dit veel kwaad?

Runner

• bartie
  • Laatst online: 08-01-2023

bartie

algeblaat

zeker weten dat je niet je voltage gewoon hoger hebt gezet ipv je fsb?

Verwijderd

Op maandag 05 maart 2001 03:31 schreef FrankGuthrie het volgende:
FSB verhogen op bordjes met de VIA KT133 chipset is niet zo'n goed idee, want die trekken dat toch niet(max 107MHz).
heb je mn regel onderin al gelezen?
112 draait ie maximaal :)
en 124 trouwens ook (hoger niet)>:)

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Maarre Fox_runner ik heb voor jouw nog wel een cool artikel! Lees dit artikel GOED door en je begrijpt stukken beter waar het nu allemaal om draait in dit forum!

www.hardwareinfo.net/achtergrond.php?id=17

Oh ja, euhmmm al je wilt gaan krassen op je CPU, dan moet je maar even mijn icq-nummer adden :) 41251157 (vanaf April kabel :):)). Ik kan je namelijk wel helpen daarbij! Krassen is trouwens alleen een optie als je je multiplier niet kan verhogen, en aangezien jij de FSB niet hoger krijgt dan rond de 110 MHz is het verhogen van de FSB beperkt mogelijk!! Het is niet aan te bevelen aangezien de FSB niet een heel groot verschil in snelheid creert en de temperatuur van je CPU aanzienlijk laat oplopen!

SUC6

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• Splatter
heeej shamp zit jij hier ook =]

Verwijderd

Topicstarter
oops,. wist niet dat er nog gerepied was op deze topic, maare ik heb het nu allemaal onder die knie, Glottis of Xanadu heeft me nog het nodige informatie gegeven, heb nu een blowhole van 120 in de zijkant zitten en heb een 7/12 babybus gemaakt.(mede dankzij de guides van virtualhideout).

Ik zal aan het einde van de week met foto's komen zodat jullie er een mening op kunnen geven
Pagina: 1