Ik heb hier thuis een Easynote J2301 staan. Nu is het moederbord dus doorgebrandt. Is het mogelijk een vervangend moederbord van hetzelfde type te plaatsen. De specs van de laptop zijn als volgt, Celeron M 1.5 ghz. 512 MB Ram, SIS M661MX Chipset, Ingebouwde video. En een simpele ATA100 hdd. Ik heb het ding gekregen van familie, Zij moesten de hele tijd met de stekker van de netvoeding heen en weer drukken. Voordat het apparaat aanging. Ook viel hij soms uit. Ik weet wel zeker dat alle andere onderdelen nog intact zijn, Want ik heb hem nog een halve minuut aangehad. Of hij moet dan doorgebrand zijn. Maar het is alleen doorgebrand bij het voedingsstekkertje. Dus de rest moet zowiezo nog werken.
Verwijderd
als ik het goed begrijp vraag je of je er zo een nieuwe mobo in kan hangen. Dat zou idd kunnen als je dezelfde chipset gebruikt zou het met je os installatie wel goed moeten gaan. Het is alleen de vraag of het de moeite waard is. Ik zou het denk ik niet doen want het is een oud systeem en een moederbord kan behoorlijk prijzig zijn.(als je hem uberhaupt nog kan vinden.) Voor een paar honderd euro heb je al een veel betere laptop.
Maar ik zie nu net dat het voedingsbusje is doorgebrandt, en de rest niet. Misschien valt het opnieuw te solderen.
Met wat solderen en eventueel een nieuw spoeltje of iets dergelijks moet het wel te fixen zijn.jessewillem schreef op maandag 16 november 2009 @ 18:41:
Maar ik zie nu net dat het voedingsbusje is doorgebrandt, en de rest niet. Misschien valt het opnieuw te solderen.
Als de andere onderdelen op het moederbord door het regelmatig krijgen van stroompieken niet beschadigd zijn geraakt natuurlijk.
Maar het is alleszinds het proberen waard
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Dan zal ik het in het weekend proberen, Hem er opnieuw op te solderen.
Al zitten er kleine brandplekken naast het tin. Maar het zit wel los. Omdat er ook een brandplek op het beschermings plastick zit.
Ik heb anders geen tijd wegens school enzo, Maar in de tussentijd mag je nog altijd tips geven over het solderen. Alvast bedankt voor de hulp.
Al zitten er kleine brandplekken naast het tin. Maar het zit wel los. Omdat er ook een brandplek op het beschermings plastick zit.
Ik heb anders geen tijd wegens school enzo, Maar in de tussentijd mag je nog altijd tips geven over het solderen. Alvast bedankt voor de hulp.
[ Voor 80% gewijzigd door jessewillem op 16-11-2009 19:59 ]
Veel tips over het solderen kan ik je niet geven, zie dat je je bout niet op plaatsen duwt waar die niet hoort, laat je temperatuur niet al te hoog oplopen (om gewoon iets vast te solderen is het eigenlijk enkel nodig het tin wat vloeibaar te maken).jessewillem schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:51:
Dan zal ik het morgen proberen, Hem er opnieuw op te solderen.
Het zwarte komt wellicht door de kleine vonkjes bij het uittreken of insteken.
Beschermingsplastick kan je er meestal zonder enige gevolgen aflaten, al hangt dat natuurlijk van situatie tot situatie af
Succes ermee alvast !
[ Voor 36% gewijzigd door Petervanakelyen op 16-11-2009 20:04 ]
Ik denk dat het erop moet blijven, Je moet de laptop maar niet van binnen zien
,
Dus vandaar dat ik het maar laat zitten.
Ik denk inderdaad ook door kleine vonkjes bij iedere keer in en uitsteken van het adapter. Is inmiddels ook alweer het derde examplaar voor die laptop. Alleen kapot bij de stekker waren ze. Die ik nu heb is nog heel.
Dus vandaar dat ik het maar laat zitten.
Ik denk inderdaad ook door kleine vonkjes bij iedere keer in en uitsteken van het adapter. Is inmiddels ook alweer het derde examplaar voor die laptop. Alleen kapot bij de stekker waren ze. Die ik nu heb is nog heel.
er zijn ook bedrijven die zijn gespecialeerd in om de voedingbus vervangen.
ik heb het zelf 1 keer geprobeerd is helaas niet gelukt en de hele notebook moest daarvoor uit elkaar.
tip: ga het niet zelf doen behalve als je echt goed kan solderen, vaak met zelf doen maak je nog meer schade
ik heb het zelf 1 keer geprobeerd is helaas niet gelukt en de hele notebook moest daarvoor uit elkaar.
tip: ga het niet zelf doen behalve als je echt goed kan solderen, vaak met zelf doen maak je nog meer schade
Het solderen is echt geen probleem. Het is vooral het in en uit elkaar halen van de laptop.tip: ga het niet zelf doen behalve als je echt goed kan solderen, vaak met zelf doen maak je nog meer schade
Als je al wat ervaring hebt is het gemakkelijk, maar als je het de eerste keer doet, neem ik aan dat je best voorzichtig te werk gaat, en heel goed elk onderdeel observeert voor je het losschroeft.
De laptop is al helemaal uitelkaar. Ook is alles eraf gehaald. Zoals geheugen en processor enzo.
Het is niet de eerste keer dat ik een laptop uitelkaar heb gehaald. Heb het al eens eerder gedaan met een oude 486 laptop voor een grotere hdd, Ding leeft nu nog steeds. Maar bij die laptop moest echt alles eraf. Scherm, Toetsenbord enzo. Dan vond ik deze makkelijker te demonteren.
Het is niet de eerste keer dat ik een laptop uitelkaar heb gehaald. Heb het al eens eerder gedaan met een oude 486 laptop voor een grotere hdd, Ding leeft nu nog steeds. Maar bij die laptop moest echt alles eraf. Scherm, Toetsenbord enzo. Dan vond ik deze makkelijker te demonteren.
[ Voor 59% gewijzigd door jessewillem op 17-11-2009 13:09 ]
Nog even een vraag. Moet je hem er helemaal afhalen of moet je alleen de puntjes op de achterkant van het mobo doen, Want die maken geen contact meer met de het soldeertin erom heen.
Moet je de brandplekken ook verplicht schoon maken?
Ik heb het soldeer werk uitgevoerd en het was niet succesvol. Daarom zoek ik nu naar een laptop met alleen een moederbord, scherm enzo. Daar hoeft dan ook geen processor en geheugen of een hdd bij. Als je nog wat over hebt, kijk hier http://tweakers.net/aanbo...n-moederbord-gezocht.html , Daar staat ook nog wat meer informatie.
Pagina: 1