Virtuele Netwerk Drivers in Snow Leopard

Pagina: 1
Acties:

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01-2025
Hoi,

Iemand ervaring met virtualbox/gns3 ?
Ik probeer enkele virtuele besturingssystemen (virtualbox) met elkaar doen praten met gns3, maar heb problemen met de virtuele netwerk-drivers. Daarvoor probeer ik tun/tap te installeren. (aangezien dit op internet blijkbaar een vereiste is)

Na de installatie zie ik in /dev/ inderdaad de tun en tap devices staan. Maar voor de rest gebeurt er niet veel. Ik kan deze niet benaderen.

De rest van de tutorials zeggen dat ik dan gewoon deze als een netwerk device kan benaderen:

sudo ifconfig tap0 10.100.100.100 netmask 255.255.255.0

Alle hulp is welkom, aangezien ik hier al een volledige dag mee heb verloren...

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Is het gebruik van host-only networking niet een optie in jouw situatie?
Van welke documentatie/tutorial/howto ga je uit?

• ZodiacQ
ppl schreef op maandag 16 november 2009 @ 17:06:
Is het gebruik van host-only networking niet een optie in jouw situatie?
Van welke documentatie/tutorial/howto ga je uit?
http://www.bitsontheline....ns/gns3-virtualbox-osx-1/
http://www.snakeoilresear...aptun_interfaces_in_.html

Wat bedoel je met host-only networking? Ik heb een virtueel netwerk: 1 router, 3 servers + een client werkstation. Elk apparaat staat in een ander netwerk. Nu op windows heb ik dit gemakkelijk draaiende gekregen. Voor gns3 te doen werken heb ik nog vanalles moeten doen. Nu ik heb geprobeerd om de "vboxnet"-virtuele netwerk interfaces proberen koppelen in gns3, maar dan krijg ik de volgende fout:

206- unable to create generic ethernet NIO

[ Voor 47% gewijzigd door ZodiacQ op 16-11-2009 18:39 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Ik dacht dat je binnen VirtualBox een compleet netwerk aan het opzetten was tussen wat vm's maar dat is niet zo. Als je die tun/tap driver hebt geïnstalleerd moet je nog even rebooten of handmatig die kext's laden waarna het gewoon een kwestie is van dingen in GNS3 slepen en daarna sudo ifconfig tap0 10.100.100.100 netmask 255.255.255.0, etc. in Terminal intikken. Als je daarna ifconfig intikt zou je die tap devices erbij moeten zien staan.

Het host-only networking verhaal slaat op het gebruik van VirtualBox. Je kunt de vm's limiteren qua networking tot alleen je Mac. Dan hebben ze wel een netwerk maar bestaat die alleen op je Mac en komt het er niet buiten. Als ik die tutorials van je lees dan is juist het zorgen dat alles binnen je Mac blijft de reden waarom ze die tap devices aanmaken. Aangezien GNS3 op de Mac zelf gaat draaien (ik dacht in een vm) heeft het geen zin om gebruik te maken van deze functionaliteit van VirtualBox omdat deze virtuele netwerkkaarten in OS X zelf aanwezig moeten zijn.

Hoe heb je het in Windows voor elkaar gekregen? En welke dingen heb je gedaan om GNS3 aan de praat te krijgen (ik zie ergens dat je 'm alleen als root moet laten draaien en dat je een IOS image nodig hebt)?

• ZodiacQ
ppl schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:02:
Ik dacht dat je binnen VirtualBox een compleet netwerk aan het opzetten was tussen wat vm's maar dat is niet zo. Als je die tun/tap driver hebt geïnstalleerd moet je nog even rebooten of handmatig die kext's laden waarna het gewoon een kwestie is van dingen in GNS3 slepen en daarna sudo ifconfig tap0 10.100.100.100 netmask 255.255.255.0, etc. in Terminal intikken. Als je daarna ifconfig intikt zou je die tap devices erbij moeten zien staan.

Het host-only networking verhaal slaat op het gebruik van VirtualBox. Je kunt de vm's limiteren qua networking tot alleen je Mac. Dan hebben ze wel een netwerk maar bestaat die alleen op je Mac en komt het er niet buiten. Als ik die tutorials van je lees dan is juist het zorgen dat alles binnen je Mac blijft de reden waarom ze die tap devices aanmaken. Aangezien GNS3 op de Mac zelf gaat draaien (ik dacht in een vm) heeft het geen zin om gebruik te maken van deze functionaliteit van VirtualBox omdat deze virtuele netwerkkaarten in OS X zelf aanwezig moeten zijn.

Hoe heb je het in Windows voor elkaar gekregen? En welke dingen heb je gedaan om GNS3 aan de praat te krijgen (ik zie ergens dat je 'm alleen als root moet laten draaien en dat je een IOS image nodig hebt)?
Ik kan even niet volgen :)
Wat ik wil bereiken is het volgende: Ik moet van het school uit, enkele servers in een verschillend netwerk draaien:
1e server: 192.168.x.x
2e server: 10.x.x.x
3e server: 172.16.x.x

Hiervoor zou ik dus gns3 gebruiken om een virtueel netwerk omgeving op te zetten, met een router. Ik heb zelf een Cisco IOS image die ik dan op de router kan zetten.

Voor windows zelf moest ik niet veel doen. In windows heb ik via virtualbox enkele virtuele netwerkkaarten aangemaakt en deze werden beschikbaar in gns3, deze heb ik dan gebruikt om de VM's te koppelen aan de gns3-router.

In osx heb ik eerst hetzelfde proberen te doen, maar krijg ik een error als ik de virtualbox netwerk drivers probeerde te koppelen. Daarom dat ik naar de tun/tap drivers aan het kijken was. Voor GNS3 onder osx was het vooral een kwestie van de dynamips aan de praat te krijgen. Dit is nu gelukt (in preferences heb ik op test gedrukt en dit gaf een status green), ik moet het natuulijk nog eerst effectief testen als de tun/tap drivers in orde zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door ZodiacQ op 17-11-2009 10:05 ]