Nieuwe pc bouwen die goed omgaat met divers virtual platform

Pagina: 1
Acties:

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-01 17:03
Hallo Tweakers,

Ik ben op dit moment bezig om de spec's voor dee nieuwe pc te verzamelen. Het hoofddoel van de nieuwe pc is dat deze meerdere virtual omgevingen krijgt, door middel van VMware, om zo meerdere gebruikers hun eigen omgeving te geven.

Wat mijn vraag is: Is alleen een goede SSD afdoende om een goede snelheid te houden op de verschillende omgevingen. Ik ben hier niet echt op thuis en wil kijken wat ik allemaal nodig heb. Sla ik met bovenste opmerking de plank geheel mis en moet ik ook meer dan 4gb inprikken. Wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie nog tips?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:49

_Apache_

For life.

Om hoeveel gebruikers gaat het? Zelf draai ik een tweetal VM's op een harde schijf, andere VM's weer op een andere schijf.

Veel ram (8-16GB), dikke processor en klaar.

Of ben ik nu heel kort door de bocht?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je veel virtuele machines wilt draaien tegelijk heb je vooral veel geheugen nodig.

• tijlemanz
Het zal om 4 tot 8 verschillende omgevingen gaan, en deze hoeven niet perse tegelijk te draaien.

Ik begrijp ut jullie reactie dat de SSD niet echt het verschil gaat maken, maar meer het intern geheugen en een goede cpu. Klopt dit?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ligt er natuurlijk ook weer aan of de taken op je virtuele machines harddisk intensief zijn. Als dat het geval is zul je natuurlijk ook een voldoende snel opslagsysteem moeten hebben. SSD's zijn daar een mogelijkheid voor maar ook RAID waarmee je gelijk een vorm van failover kan creeren zodat het je uptime verbeterd.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor je cpu en ram, kijk wat je wilt gaan draaien en hoeveel tegelijk en daarbij moet je dan de geschikte hardware zoeken.

Mocht je bijvoorbeeld ESX server gaan gebruiken dan moet je wel zorgen dat de hardware die je kiest ondersteunt wordt door dat OS. Bij een virtualisatieomgeving bovenop bijvoorbeeld windows server 2008 zal dat minder spelen aangezien daarvoor vaak vista of windows 7 drivers gewoon werken.

[ Voor 23% gewijzigd door ik222 op 16-11-2009 15:29 ]

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-02 07:27
Naast CPU en Memory is een schijf natuurlijk ook een belangrijke factor. Je moet niet vergeten dat als je 8 mensen hebt die allemaal op hetzelfde moment flink de schijf aanroepen wordt dit natuurlijk een bottleneck.

Daarom een goed idee om SCSI of SAS te gebruiken aangezien die een hele hoge doorvoersnelheid hebben. daarnaast is een RAID set natuurlijk altijd wenselijk voor snelheid en veiligstelling van data. Dit wil niet zeggen dat je nooit een backup moet maken maar je voorkomt dataverlies door een defecte HDD in ieder geval wel.

[edit] Ik was niet snel genoeg:)

[ Voor 4% gewijzigd door Pinooo op 16-11-2009 15:27 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik weet niet waarvoor je het gaat gebruiken, maar voor 4 tot 8 VM's die je redelijk gelijktijdig wilt gebruiken met iets dat op performance lijkt zou ik je minimaal aanraden te kijken naar het volgende:
- Quadcore Nehalem
- 16GB geheugen (meer is beter)
- 4 x 10.000 of 15.000 toeren SAS schijven in RAID5 of RAID10

Voor dit soort toepassignen kom je al snel op dit soort configuraties. Je geeft niet aan in welke setting jij het gaat gebruiken, kan me voorstellen dat je in een thuissituatie genoegen neemt met veel minder en het afdoet met een minder systeem

• tijlemanz
OK, duidelijk. Even een verbeterde situatie schets. Het zal gaan om 1 machine, die initieel niet in een netwerk komt te staan, maar wel de mogelijkheid moet hebben voor de toekomst. Dat ik bijvoorbeeld vanaf het thuisfront kan inloggen om 'mijn' omgevingen. Tot die tijd, is het de bedoeling dat verschillende gebruikers (niet tegelijkertijd) de eigen omgeving kunnen oproepen en kunnen werken.

Wellicht dat dit wat meer info is waar jullie wat mee kunnen. Jullie feedback is zowiezo als top,daar kan ik echt wat mee!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
Je bedoeld dus gewoon 1 computer die iedereen gebruikt als ik het goed lees en daardoor nooit meer dan 1 persoon tegelijk...

Kan misschien dom klinken, maar kan je dan niet beter gewoon binnen windows o.i.d. iedereen een aparte account geven? Scheelt aanzienlijk in zowel software als hardware.

Dan kom je weg met een gewone i5 of i7 met 4-6gb en een enkele harde schijf... hoewel bij meerdere gebruikers raid zeer aan te raden is, aangezien er altijd wel 1 is die het toch lukt om wat kapot te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door Xanaroth op 17-11-2009 09:53 ]

Pagina: 1