Open-ISCSI deamon laat Ubuntu server hangen bij reboot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 17:43
Het volgende probleem kan ik al een tijd niet oplossen:

Ik beheer een Dell PowerEdge server 1950 die Ubuntu draait. Op deze server staat een document-management systeem. Om wat extra opslag te krijgen wil ik met open-iscsi een stukje van ons SAN benaderen.
Na installatie lijkt alles te werken. Met iscsiadm kan ik de disk vinden en zelfs mounten.
Helaas kan ik de machine hierna niet meer rebooten, ik krijg de volgende error: iscsi: can not broadcast skb (-3)
Er zou iets met de volgorde van services stoppen zijn, ik kan het alleen niet ontdekken.
Ook wordt de disk na een reboot niet automatisch gemount.

De volgende 2 commands laten mij de disk mounten en de data op de disk gebruiken:
Linux:# sudo iscsiadm --mode node --targetname iqn.1984-05.com.dell:powervault.md3000i.6002219000bf67d60000000049c64fd0 --portal=192.168.130.101:3260 --login -I iface1 -P 1
Linux:# sudo mount-a

Relevante /etc/fstab:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'vol_id --uuid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# / was on /dev/md0 during installation
UUID=20340319-1a07-42ab-8bc3-0c648c1332eb / ext4 relatime,errors=remount-ro 0 1
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
/dev/sdc1 /mnt/iscsi ext3 defaults,auto,_netdev 0 0

Open-iscsi versie: open-iscsi 2.0.870.1-0ubuntu3
Ubuntu versie: 2.6.28-14-server #47-Ubuntu SMP Sat Jul 25 02:03:55 UTC 2009 x86_64 GNU/Linux

[ Voor 4% gewijzigd door Creep op 16-11-2009 13:36 ]

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:08

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Mischien dat iscsi iets probeert te doen voordat je netwerk up is? Gebruik je de standaard open-iscsi scripts om de boel op te starten? Die zouden pas mogen draaien als het netwerk op is.

Verder, je hebt meerdere portals op die md3000i, je zou gewoon de 'normale' manier kunnen gebruiken,
(eenmalig): iscsiadm --mode discovery --type sendtargets --portal 192.168.130.101
en vervolgens: isciadm --mode node --login om de disks te krijgen. Je kunt het beste daarvoor ook multipath gebruiken met als hardware_handler "1 rdac" en prio_callout '/sbin/mpath_prio_rdac'. Maar dat staat allemaal ernaast.

Tijdens het rebooten gaat het dus niet goed, maar als hij eenmaal gereboot is, dan lukt het inloggen wel? Lijkt erop dat er inderdaad iets niet goed gaat tijdens de boot, je zou het kunnen oplossen door de commando's in een rc.boot te zetten en het op die manier fixen, of gewoon zelf kijken hoe het systeem in elkaar zit, wat er fout gaat, en de juiste volgorde opzetten.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 17:43
De uiteindelijke oplossing was simpel, had alles te maken met afsluiten van iscsi en netwerk volgorde.

Dit heeft voor mij de beste werking:

mv /etc/rc6.d/S20sendsigs /etc/rc6.d/S39sendsigs
mv /etc/rc0.d/S20sendsigs /etc/rc0.d/S39sendsigs

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:08

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Dat klopt inderdaad, dat is wat ik ook al zei. Uit mijn 'iscsi copy-paste' post die ik voor de t.net servers gebruikte;
update-rc.d -f open-iscsi remove
update-rc.d open-iscsi start 45 S . start 06 0 6 .

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:25

Snow_King

Konijn is stoer!

Dit is een bekende bug onder Ubuntu, kan op launchpad de bug even niet vinden, maar dit speelt al langer.

Wat Kees aan geeft is inderdaad de oplossing hier voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Dit heeft Ubuntu trouwens wel vaker. Ik heb het ook wel gehad met cifs mounts in fstab bijvoorbeeld. Ubuntu is wat dat betreft niet erg zorgvuldig. En totaal niet snel met patchen van die problemen.
Pagina: 1