Toon posts:

[ADVIES] Upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 698 views

Verwijderd

Topicstarter
Allen,
Onderstaand zie je mijn systeem:

Moederbord: P5B (Socket 775)
Processor: Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz (2 CPUs)
Videokaart: ATI Radeon HD 4800 Series
RAM: 2048MB RAM

Vraag:
De Kaart draait op 1Gig.
Ik heb het gevoel dat mijn processor momenteel een bottleneck is, als ik deze vervang voor de onderstaande zal dit denk je een positieve invloed hebben op mijn FPS in games?
Evt. kan ik het moederbord daarbij ook vervangen, hoewel ik me afvraag of dat veel zin heeft. (moet wel een 775 blijven)

Keuze:
E8600 (€ 219)

Ik heb geen benchmarks kunnen vinden in combinatie met mijn kaart.

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je kan je cpu nog een aardig stukje opkrikken met overclocken. Ik heb zelf ook de e6600 op 3200 mhz draaien icm een ati 5770 en kan de meeste spellen wel aardig op high (res1900x1280) spelen. Alleen crisis kan ik niet alles op ultra zetten.

Rapapa...

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb het gevoel dat mijn processor momenteel een bottleneck is, als ik deze vervang voor de onderstaande zal dit denk je een positieve invloed hebben op mijn FPS in games?
Hier valt helemaal niets over te zeggen als je niet vermeldt om welke game(s) het gaat en op welke settings (bijv resolutie, detail, AA, AF) je deze speelt.

Performance van je gehele systeem is ook niet echt een aangelegenheid voor in PMG. Het past denk ik beter in CSL forum, maar daar hoort wel het volgende leesvoer bij: CSL FAQ en dan specifiek PC Upgraden.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een paar puntjes van onduidelijkheid: Een HD4800-kaart kan een HD4830 zijn of een HD4890. Dat zal minstens een factor twee in prestaties schelen. Met die eerstgenoemde zal de GPU goed een bottleneck kunnen zijn, met de HD4890 waarschijnlijk de CPU. Ook maakt het wel uit op welke resolutie je speelt, op lage resolutie is de CPU eerder een bottleneck en met hoge resolutie eerder de GPU. Dus is wel handig om te weten welke GPU en welke resolutie.

Een E8600 is zeker een verbetering maar ik vind hem ontzettend duur. Dat is het nadeel van het upgraden van een (semi-)oud socket: je kan niet altijd voor het beste kiezen omdat nieuwere CPU's een ander socket nodig hebben. Voor 219,- heb je namelijk al een heel fatsoenlijk AM2+ moederbord met een phenom II quadcore. (=sneller dan een E8600). Een tweedehands E8400/E8500 is dan misschien ook een betere optie, die zijn voor onder de 100,- wel te vinden, zijn veel in omloop en zijn ook een leuke upgrade.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:14
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 11:56:
Evt. kan ik het moederbord daarbij ook vervangen, hoewel ik me afvraag of dat veel zin heeft. (moet wel een 775 blijven)

Keuze:
E8600 (€ 219)
Heb je uberhaupt al opgezocht of je mb deze cpu ondersteund?* En als je 't mb eventueel ook wil vervangen, waarom dan nog bij S775 blijven? Op een nieuwere socket krijg je ws meer prestaties voor hetzelfde geld. Mogelijk dat je nieuw geheugen moet halen, maar 2GB was toch al krap en geheugen is niet zo heel duur.

* Beetje flauw natuurlijk want heb stiekem al gekeken, en ondersteuning van deze cpu heeft de 'beta' status, mede omdat het bord officieel geen FSB1333 ondersteuning heeft.

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-02 16:43

fstieger99

www.Isaia.it

als je even googled op E8600 vs E6600 dan zie je voldoende

persoonlijk zou ik niet upgraden van E6600 naar E8600 maar gewoon een kleine overclock doen

The Sartorialist

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
fstieger99 schreef op maandag 16 november 2009 @ 14:58:
als je even googled op E8600 vs E6600 dan zie je voldoende

persoonlijk zou ik niet upgraden van E6600 naar E8600 maar gewoon een kleine overclock doen
Psies of eerder een quad aanschaffen. Zit er zelf namelijk ook over na te denken..

Rapapa...

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-02 16:43

fstieger99

www.Isaia.it

Ik heb een E6600 gehad

Daarna E8500 geprobeerd = weinig verschil gezien meerprijs

Nu Q9650 merkbaar verschil incl OC

The Sartorialist

Verwijderd

Wat wil je upgraden....je OS of je hardware...? Waarom moet het dan een socket 775 blijven?
Ik heb namelijk bijna exact dezelfde hardware(dezelfde processor, evenveel geheugen, p5b-mx), pas geleden geupgraded naar windows7. Alleen de ATK0110 ACPI driver wil maar niet via windows update updaten. Dus was ik aan't denken aan een nieuwe plank met sneller geheugen, de processor is goed genoeg denk ik en anders word het te duur. De processor draait nu op 1066 Mhz, maar ik moet effe naar het serienummer kijken om precies te weten om welke Q6600 het gaat en wat z'n maximale bussnelheid is. Maar ik loop ook tegen een aantal problemen aan;
1) Kunnen CPU en geheugen beide op 1066 Mhz draaiien?
2) Zijn pc8500 geheugen-reepjes wel geschikt voor 32-bits systemen (ik heb vroeger in de verpakking van corsair-modules gelezen dat ze alleen geschikt waren voor 64-bit (garantie))?
3) Het aluminium plaatje voor de I/O wordt dat geleverd bij een moederbord of hoort dat bij de behuizing?
4) Als je de processor deinstalleerd moet je dan ook z'n koeler losmaken, anders moet ik ook met koelpasta zitten te rotzooien (is niet zo'n heel groot probleem)?

• Nielson
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:01:
1) Kunnen CPU en geheugen beide op 1066 Mhz draaiien?
Waarom zou je dat willen? Dual Channel DDR2-533 heeft al genoeg bandbreedte voor FSB1066.
2) Zijn pc8500 geheugen-reepjes wel geschikt voor 32-bits systemen (ik heb vroeger in de verpakking van corsair-modules gelezen dat ze alleen geschikt waren voor 64-bit (garantie))?
Snelheid van het geheugen heeft niks met x86/x64 te maken, hoeveelheid wel. Een single channel geheugenbus is trouwens ook 64bit breed, misschien verkeerd gelezen.
3) Het aluminium plaatje voor de I/O wordt dat geleverd bij een moederbord of hoort dat bij de behuizing?
ATX backplate hoort bij het mb te zitten aangezien de layout van de aansluitingen nogal kan verschillen.
4) Als je de processor deinstalleerd moet je dan ook z'n koeler losmaken, anders moet ik ook met koelpasta zitten te rotzooien (is niet zo'n heel groot probleem)?
Uhm ja, zonder de koeler eerst te verwijderen kun je (normaal gesproken) niet de cpu verwijderen.

Verwijderd

[quote]Nielson schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:11:
[...]
Waarom zou je dat willen? Dual Channel DDR2-533 heeft al genoeg bandbreedte voor FSB1066.
[...]

Omdat ik dacht dat mijn pc misschien wat sneller zou worden (1 milliseconde?). Maar als jij dat zo stelt ben ik weer wat goedkoper uit, zet ik ook gewoon mijn pc5300 geheugen over. In de windows prestatie-index is op dit moment het geheugen de laagste waarde, 5,5.

• Nielson
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:35:
[quote]Nielson schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:11:
[...]
[...]

Omdat ik dacht dat mijn pc misschien wat sneller zou worden (1 milliseconde?). Maar als jij dat zo stelt ben ik weer wat goedkoper uit, zet ik ook gewoon mijn pc5300 geheugen over. In de windows prestatie-index is op dit moment het geheugen de laagste waarde, 5,5.
Je bord ondersteunt alleen maar DDR2 533/PC4200 en 667/PC5300 snelheden dus sneller geheugen heeft geen nut. Hoeveel MB heb je nu? Overigens zit er ondanks de naam nog aardig wat verschil tussen de -MX en de normale P5B.

Verwijderd

Nielson schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:56:
[...]
Je bord ondersteunt alleen maar DDR2 533/PC4200 en 667/PC5300 snelheden dus sneller geheugen heeft geen nut. Hoeveel MB heb je nu? Overigens zit er ondanks de naam nog aardig wat verschil tussen de -MX en de normale P5B.
Nu heb ik 2 Gb pc5300, m'n Q6600 op een p5b-mx, maar als ik het moederbord zou vervangen zou ik evt. voor sneller geheugen kunnen gaan. 2 Gb is voor mij meer als genoeg, bij het opstarten zit ik nu pas rond de 30% tegenover 50% met vista. Daarbij komt ook nog dat men niet boven de 3 Gb kan bij 32-bits (ik zie overigens wel laptops met 4 Gb dus?) meen ik gelezen te hebben, dus 2 x 1 Gb is genoeg, 1 + 1 + 1 zou misschien ook nog wel kunnen maar heb ik geen dual-channel denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ok,
Bedankt voor de reactie allemaal.
Ik heb besloten een nieuw systeem te kopen.

Wellicht dat je hier ook wat over te zeggen hebt?

Indication 28 Nov. 2009 (tweakers.net) Price

Basic setup

Case
Cooler Master HAF 932 € 126.95
"High tower (Dimension (W / H / D) (W)243 x (H)560 x (D)564 mm
(W)9.6 x (H)22.0 x (D)22.2 inch)"

Motherboard
Asus P6T Deluxe V2 € 221.85
S1366 thus supporting i7, Supports SLI / Crossfire, 6DIMM DDR3 max 1600Hz

CPU
Intel Core i7 920 € 228.90 Supported by motherboard

RAM
Corsair Dominator TR3X3G1600C8D € 95.26
Windows XP or 7 supports 3Gigs. No need for overkill

GPU:
EVGA GeForce GTX 285 2 GB DDR3 PCI-E € 376.95
Nvidia SLI tech. (could go for Crossfire wich is about 150 Euros cheaper (less GHz)

Powersup.
Corsair HX1000W € 150.00
Needed when running SLI

Subtotal: € 1,199.91

• Nielson
Ziet er niet zo heel logisch uit allemaal. Je kunt beter 6GB iets langzamer geheugen halen lijkt me, en ook die voeding is zwaar overkill. Videokaart heb ik niet zoveel verstand van maar ATI heeft ook goede kaarten voor dat geld.

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 20:14
Ik vind het een beetje onzin om nu nog een DX-10 kaart te kopen. Voor je videokaart zou ik nu kijken naar een ATi kaart, 5850 of 5870 voor 200.- en 300.- mits op voorraad.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tip: Kijk even naar de BBG. Het systeem wat je noemt is aardig, maar voor dat geld kan je zeker nog beter krijgen. Bijvoorbeeld een core i5 is sneller en goedkoper dan de i7 920, en de nieuwe HD5000-kaartjes zijn helemaal top dus die zou ik in een systeem voor zo veel geld niet willen missen (al hebben de HD5800- en HD5900-kaarten wel een lange levertijd, de HD5770's niet). De voeding is echt overkill, 700W is al ruim genoeg als je SLI of Xfire wilt draaien en als dat niet hoeft is een goed 450W-voeding al voldoende.

Mocht je nog vragen hebben over onderdelen in je nieuwe systeem dan kun je dat beter in het [BBG aanschaf]-topic vragen, daar is dat topic voor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 28-11-2009 13:46 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) crossposten met een Engelstalig forum is nou niet echt een teken van veel eigen moeite steken in je posts hier
2) [BBG Aanschaf] Game- en high-end gamesysteem november 2009 - is er niet voor niets.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.