Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 12:18:
wat een snelle reacties allemaal!

thnx
Jullie raden me dus duidelijk 0+1 aan. Alleen is het me nu nog niet helemaal duidelij of RAID 1 ook werkt in de cominatie van 4hardeschijven van 2TB stuk? Dat het in de 0+1 setup kan is me door jullie duidelijk geworen alleen de RAID 1 niet?

Wel, ik niet. RAID 10 is doorgaans de betere optie:
The key difference from RAID 0+1 is that RAID 1+0 creates a striped set from a series of mirrored drives. In a failed disk situation, RAID 1+0 performs better because all the remaining disks continue to be used. The array can sustain multiple drive losses so long as no mirror loses all its drives.
(bron=wikipedia).
Het verschil is dit, bij een RAID 10 array blijven er nog steeds drie disks werken als er eentje "offline" gaat; 1 array is echter niet meer mirrored, de andere nog steeds.
Bij RAID 01 blijven er nog maar twee harddisks werken; immers; de ene helft is in 1 klap "offline" gegaan; een RAID-0 array is immers niet redundant! Een halve RAID-0 gaat niet werken, je verliest dan ook meteen 100% je redundancy, waar je bij de ander nog 66% hebt (failure kans van 1 op de drie disk).
Het risico word alleen maar groter bij meer disks; 4 arrays in RAID-1 en die in een hoofdarray, theoretisch kunnen er vier "offline" gaan zonder dat je hoofarray sneuvelt (van elke raid-1 array eentje stuk).
Bij RAID 01 ligt dat een stuk gevoeliger; 2 RAID-0 arrays van vier disks in een RAID-0 array.
Er hoeven er nog steeds maar twee stuk en je hoofdarray is naar zijn grootje. (van elke raid-0 array 1 stuk = beide array's en 8 disks onbruikbaar). Bye, Bye, RAID 01 (R.I.P.).
M2M heeft trouwens wel een puntje. Zeker met onboard RAID en RAID-kaarten zonder cache hebben die geneste RAID's wel een nadeel dat alle disks betrokken zijn in de lees/schrijfacties. Dit knijpt de performance, zoals hij zegt behoorlijk af; een RAID-0 array verloor dan ook altijd tov. van diezelfde disks, maar dan single. Pas met de Raid-controller draaien de rollen om, de cache op die controller zorgt ervoor dat ern niet te vaak kopverplaatsingen plaatsvinden en dat drijft de performance behoorlijk op; de single naar single disk schrijf/kopieer acties moeten het nu afleggen ten voordele van de RAID-0.
[
Voor 35% gewijzigd door
Madrox op 21-11-2009 09:50
]