Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PSU] Niet dood, maar slaat niet aan

Pagina: 1
Acties:

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 10:57
Na dagen lang al ploeteren met mijn configuratie maak ik eindelijk maar een topic aan.
Het probleem, mijn voeding (Eminent ATX voeding van 450W) slaat niet aan.

Uit o.a. Hangen en Opstartproblemen troubleshooter geprobeerd de voeding handmatig op te starten door de groene draad met één van de zwarte te verbinden maar dit zonder resultaat. Wanneer ik de voeding aansluit op het Asus A7N8X-E (socket A mobo met een AMD XP 2800+ erop geprikt) dan begint de groene LED op het mobo wel te branden (er staat dan spanning op het mobo, volgens de handleiding).

Het handmatig verbinden van de pinnetjes op de mobo om de voeding te starten werkt niet, het zelf verbinden van de groene en zwarte draad (met daarbij een DVD-ROM aangesloten op de voeding) werkt ook niet. Wat daarbij komt kijken is dat de configuratie die ik heb het enige is wat ik tot mijn beschikking heb. Kan nergens wat lenen of dergelijke om testen uit te voeren. Wat zou ik nog meer kunnen proberen om mn voeding aan de praat te krijgen. Eigenlijk wil ik mijn ATX stekker niet mollen om te kijken of ik de POWER on draad te bereiken op een andere manier.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik vermoed dat je 12volt circuit doorgeslagen is, maar dat het 5V circuit het nog wel doet. Vandaar dat ledje wat brand :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Eigenlijk weet je het dan toch al, de voeding is kaduuk. Of je kabel moet wel heel erg toegetakeld (kabelbreuk of connector kaduuk) zijn maar dat zie je meestal wel aan de buitenkant.

Dat er een ledje op het mobo begint te branden zegt niet zo veel, misschien is de hardware van de voeding die hem moet starten wel kaduuk.

Tenzij je veel verstand heb van elektronica, zou ik gewoon een nieuwe kopen en dat kastje lekker dicht laten ;)

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
aanvulling op de 2e post;

"het 5V circuit" --> 5V STB

dit is een aparte voedingslijn die actief is zodra de stekker erin zit en de 1/0 switch aan staat.
deze levert een laag ampèrage (500 mA?) dus kan maar 2,5 Watt trekken.

Dit is normaal gezien voldoende om het deel van je moederbord dat het aan/uit verhaal regelt aan te sturen, en in veel gevallen blijft er ook spanning aanwezig op de USB poorten zodat je de pc met een USB toetsenbord uit standby kunt halen.

de 'gewone' 5V voedingslijnen worden samen met de 12V lijnen aangeschakeld op moment dat de voeding reageert op het aan massa leggen van de power_on draad, en succesvol opstart.

Dit laatste gebeurt dus NIET, zelfs niet als je de power_on draad handmatig aan massa legt.
conclusie dat de voeding kapot is, klopt dus.

Petrolhead en draadjesnerd