• Frank B268
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09-2024
Hallo, na wat gelezen te hebben op het internet over AHCI heb ik besloten dat te gaan gebruiken met name om dat het 'hot plug' functionaliteit biedt.
Omdat ik externe e-Sata drives heb leek mij dat ideaal. Ik heb de functie dus aangezet in het BIOS en windows 7 heeft daarop de drivers geïnstalleerd (na reg setting HKLM\system\CurrentControlSet\Services\MSahci\start van 3 naar 0 te hebben gezet). Dit alles op een GA-MA785GMT-UD2H.
Echter de hot plug functie lijkt niet te werken. Als ik een extern e-Sata drive inplug nadat W7 is opgestart gebeurt er helemaal niets. Ik kan wel met drive management rescan disks doen en dan ziet W7 de drive wel, maar dat noem ik niet echt 'hot plug'.
Doe ik iets verkeerd of verwacht ik te veel van de hot plug functie ?
Alvast bedankt voor de hulp.
Frank

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:06
Het ligt een beetje aan hoe AHCI hot-swappen interpreteert. Zie ook de lemma van wikipedia. Hierin staat dat het te maken heeft met de connector (eerst de aarde, dan spanning dan signaal draden aansluiten) en met de software, maar dat de software soms buiten beschouwing gelaten wordt. Echter het feit dat je hem in de bios kan aanzetten betekent wel dat de controller het aan moet kunnen. Wat ook nog zou kunnen is dat er een andere S-ATA controller wordt gebruikt voor de E-sata poort dan voor de andere sata poorten (raadpleeg de handleiding hiervoor). Verder zou je nog kunnen proberen om de drivers van de controller te updaten.

• Frank B268
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09-2024
Het lijkt iets te zijn in de richting van je laatste opmerking. Als ik een drive in plug op de mobo aansluiting op de achterkant van het bord inderdaad niets. Maar plug ik in rechtstreeks op het mobo dat komt de drive wel meteen op in windows.

Bedankt voor de tip.

Nu nog een oplossing, want het is toch wel erg handig als die aansluiting op de achterkant ook hot plug enabled zou worden.

Verwijderd

De oplossing zou in het BIOS ergens moeten zitten ;)
Lijkt me dat de handleiding hier wel wat over zegt.