• bananenbennie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05-2021
Hallo,

Eerst maar wat gegevens:

Ik heb een Samsung LCD, de LE37A552.
Ik heb mijn pc hierop aangesloten dmv een HDMI kabel.
Ik gebruik als videokaart de NVIDIA GeForce 8500 GT
En dit is mijn moederbord:
http://217.110.237.67/Man...%20v1.0%20-%20MS-7046.pdf

Het probleem:

Het beeld is niet scherp. Letters zijn niet gelijkmatig even dik. Foto's zien er niet uit, korrelig etc. Ik had hier al last van toen ik nog XP gebruikte, dan kon ik hem (vanuit XP) niet op de maximale resolutie (1920 - 1080) zetten. Bij een lagere resolutie was er iets beter naar te kijken.

Nu heb ik Windows 7 geinstalleerd (plus uiteraard de bijbehorende driver voor mijn videokaart) en is het beeld nog slechter. Het op een lagere resolutie zetten helpt ook niet meer. Ik heb al flink aan de instellingen lopen sleutelen, zonder resultaat...

Wat zou ik kunnen doen?

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 11:00
Samsung heeft altijd 1 speciale hdmi ingang voor gebruik bij een pc. Dit is bij jouw tv volgens mij de HDMI2 ingang.

Je letters zijn niet scherp? Dat kan enkele oorzaken hebben:

- een hdtv accepteert meestal maar enkele hd resoluties via hdmi. Andere reso's resulteren in een niet scherp/mooi beeld met verkeerde beeldverhoudingen. Meestal zijn alleen 1280x720 en 1920x1080 geschikt.
Het beste beeld bij een full hd krijg je meestal bij 1920x1080 60hz, maar dan kunnen de lettertjes nogal klein worden.
Het kan nooit zo zijn dat je videokaart die reso niet pakt, want dan is er iets verkeerds aangesloten of ingesteld.
Download sowieso ff de nieuwste drivers van de Nvidia site.
Zelfs mijn onboard videochipje doet 1920x1080 hoor, al begint deze bij filmpjes wel ernstig te haperen natuurlijk.
Nogmaals: gebruik alleen deze 2 resoluties en liever geen andere.

- je moet er absoluut voor zorgen dat je videokaart geen enkele overscan of underscan toepast!
Klik met rechter muisknop op bureaublad-bij Nvidia control panel dubbelklik je op Video en Televisie-onder Televisie klik je op het formaat van het hdtv-bureaublad wijzigen.

Afbeeldingslocatie: http://i414.photobucket.com/albums/pp223/ferry077/pc-op-tv-overscan-nvidia-1.png

De optie met de schuifbalken moet je hier niet hebben. Deze is bedoeld om de overscan te compenseren bij hdtv's die deze niet kunnen uitzetten. Mijn plasma heeft dat en hiermee kon ik de overscan compenseren.
Tegenwoordig moeten alle full hd (hdready1080p) de overscan uit kunnen zetten, anders mogen ze geen hdready1080p worden genoemd!
Jij moet de opties aanvinken: do not resise my desktop, waarschijnlijk is er een Nederlandse vertaling maar dat zie je vanzelf.

Hierdoor doet de videokaart niets aan onder- of overscan.

- Ook moet je ervoor zorgen dat je tv geen overscan toepast en dit zit in het menu van de tv, waarschijnlijk bij instellingen. De optie die jij moet hebben heet als ze het niet hebben veranderd "Alleen Scannen" of "Just Scan."

Hopelijk helpt dit!

• bananenbennie
Ik heb de HDMI2 ingang gebruikt. De nieuwste driver heb ik ook geinstalleerd.

Overscan/underscan is toch om je beeld aan te passen als er stukken wegvallen of als je zwarte balken heb aan de zijkant? Daar heb ik geen last van. Vraag me af of het daar meet te maken heeft..

Daar komt bij, die opties om overscan/underscan te regelen heb ik niet. Ik heb hier wat over gegoogled en dat schijnt een specifiek probleem te zijn voor het type videocard die ik heb, de bijbehorende drivers hebben die optie gewoon niet.

In het menu van de tv ook niets over kunnen vinden nog.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:47
Moet je wel 1920*1080 gebruiken?

Ik heb mijn 32A456 ook via HDMI aangesloten (HDMI direct in laptop, of via een HDMI > DVI converter op m'n 8600GT, en nu HD3850) en daar moest ik altijd 1360*768 als resolutiegebruiken. Dan was het beeld haarscherp. 1920*1080 kon hij ook wel weergeven, maar dan waren de lettertjes niet 100% scherp.

• bananenbennie
Ik ben inmiddels wat verder, mijn tv-instellingen gereset, en idd bij 1360*760 heb ik nu wel prima beeld. :)

Toch jammer dat je dan niet gebruikt maakt van de maximale resolutie.. maargoed.. het zij zo...

• Ferry34
Vreemd. Hoe is het beeld bij 1280x720 dan?

• bananenbennie
Ja heel slecht, korrelig, verhoudingen kloppen niet meer.

• Ferry34
De overscan en underscan hebben niets te maken met zwarte balken.

Overscan is iets uit t analoge tijdperk. Het beeld kan iets worden opgerekt om artifact bij de rand van het beeld weg te krijgen.
Als je echter n overscan hebt bij aansluiting van je pc, wordt het beeld en vooral de letters onscherp.

Mooi dat t is gelukt. Ik moet zeggen: op mijn tv staat die wèl op 1080, maar dan zijn de letters wet heeeel klein hoor!
Pagina: 1