Toon posts:

Weer maar dan goed: van 800Mhz FSB naar 1066Mzh

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heren,

Sorry Moderaters dat ik verkeerd topic was gestart.
Zo vaak ben ik niet in het forum. Lees wel veel maar post weinig.
Maar goed even een verbeterde vraag en versie dan:
Mijn vraag is:

Ik wil het geheugen van 800Mhz FSB naar 1066 FSB opkrikken. Dit had ik al eerder gedaan, voltages opgehoogd en etc. Maar steeds blijft hij terugkomen in hetzelfde na een paar dagen: "Overclocking failed. Press F1 for default settings our F2 for BIOS settings." Dus tijdje gaat goed en dan weer fout.

Ik heb een ASUS M4N82Deluxe moederbord
AMD Phenom II X4 955 en Corsair 4 GB DDR2-1066 Dominator EPP Kit geschikt voor 1066Mhz. Maar deze krijg ik hier dus niet op.

Wat moet ik precies doen en ja het moet in je BIOS, maar de juiste instelling.

Wie o Wie kan mij helpen?

Peter

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
Het kan zijn dat je je CAS-latency een tikje te strak heb staan. Hoe lager die latencies, hoe moeilijker je chipset en je geheugenplankjes het zullen krijgen. Ze zullen nu waarschijnlijk op iets van 4-4-4-12 of 5-5-5-15 staan. Probeer eens 6-6-6-18 voor een paar dagen, en kijk dan of het wel werkt.

Edit: niet om je af te bokken, maar zo te zien heb je weinig ervaring met overklokken, dus vandaar deze vraag: hoe heb je die geheugensnelheid opgehoogd? Heb je de memory ratio opgehoogd, of de FSB?
Als je het met FSB gedaan hebt, dan heb je namelijk ook je CPU overgeklokt, en het zou kunnen dat die dan de boosdoener is ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Xtrafris op 15-11-2009 16:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Xtrafris schreef op zondag 15 november 2009 @ 16:53:
Het kan zijn dat je je CAS-latency een tikje te strak heb staan. Hoe lager die latencies, hoe moeilijker je chipset en je geheugenplankjes het zullen krijgen. Ze zullen nu waarschijnlijk op iets van 4-4-4-12 of 5-5-5-15 staan. Probeer eens 6-6-6-18 voor een paar dagen, en kijk dan of het wel werkt.

Edit: niet om je af te bokken, maar zo te zien heb je weinig ervaring met overklokken, dus vandaar deze vraag: hoe heb je die geheugensnelheid opgehoogd? Heb je de memory ratio opgehoogd, of de FSB?
Als je het met FSB gedaan hebt, dan heb je namelijk ook je CPU overgeklokt, en het zou kunnen dat die dan de boosdoener is ;)
Haha ik voel mij niet afgebokt. :P Ik heb inderdaad niet zo heel veel ervaring meer met overclocking. In den beginnen nog wel, maar dan had je zo'n makkelijk progje. van asus, die doet het niet meer op windows7.

Hmm maar om op jou vraag terug te komen, ik dacht inderdaad de FSB. Maar ook Memory ratio. Ik zal het wel even nakijken als ik in BIOS zit.
Voor nu ga ik wel even die CAS-latency veranderen. En zal ik memory ratio weer op 1066zetten. Die staat namelijk standaard op 800.

Thx anyway alvast voor reactie.

peter

• Xtrafris
Misschien kan je een fotootje nemen van je BIOS-pagina waar je alles in aanpast? Dan wordt het allemaal wat duidelijker wat je doet, en kunnen we dus gerichter advies geven :)

Verwijderd

Topicstarter
Xtrafris schreef op zondag 15 november 2009 @ 18:45:
Misschien kan je een fotootje nemen van je BIOS-pagina waar je alles in aanpast? Dan wordt het allemaal wat duidelijker wat je doet, en kunnen we dus gerichter advies geven :)
Ik zal een foto maken.
Had hem bijgesteld naar 1066Mhz maar helaas, vandaag een BSOD:

The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x000000f4 (0x0000000000000003, 0xfffffa8006026b30, 0xfffffa8006026e10, 0xfffff80002f8d670). A dump was saved in: C:\Windows\MEMORY.DMP. Report Id: 111609-22089-01.

Misschien dat jullie hier al iets mee kunnen voor mij abra ca dabra

Verwijderd

Topicstarter
Xtrafris schreef op zondag 15 november 2009 @ 18:45:
Oke, bij deze de foto's van mijn bios.
http://i191.photobucket.c...5/Peertje767/P1030541.jpg
http://i191.photobucket.c...5/Peertje767/P1030542.jpg
http://i191.photobucket.c...5/Peertje767/P1030543.jpg
http://i191.photobucket.c...5/Peertje767/P1030544.jpg
http://i191.photobucket.c...5/Peertje767/P1030545.jpg

Je moet ze even aanklikken, want heb/had niet de tijd om ze te verkleinen. Ben namelijk nog met andere issue bezig. Waar ook heel veel tijd in gaat zitten.
Ik hoop dat iemand mij kan aanwijzen waar ik de timings precies kan veranderen.

Groet Peter

• Xtrafris
even heel snel: ik zie dat je de memory voltage op auto hebt staan. Dit kan in veel gevallen wel eens misgaan. Wat je het beste kan doen is even op de sticker van je memory bankjes kijken wat voor voltage ze moeten hebben, en dit dan handmatig instellen. Dit doe je op je tweede foto bij DRAM voltage.

Als het voltage dat op de sticker staat niet genoeg is, kan je ook nog proberen het te verhogen met 0.1v. Als je niet verder gaat dan dat loop je niet zoveel gevaar :)

• Schumaster
  • Laatst online: 16:16
Screen 4 staan je memory timings

• Xtrafris
verder valt me op dat je timings al erg los staan. 5-7-7-24 is in ieder geval een heel stuk losser dan 6-6-6-18 die ik voorstelde :)

De vier getallen die normaal gesproken genoemd worden als het over memory-timings gaat (die ik dus nu ook steeds rondstrooi) zijn: CL-RCD-RP-TRAS. Op jouw mobo zit daar de TRTP nog tussen, da's niet erg. Probeer eens die 4 latencies op 6-6-6-18 in te stellen, en de rest op auto te laten staan. Als het dan (met het beetje extra voltage) niet werkt, heb je wat mij betreft een geheugensetje in handen dat rijp is voor RMA. Of het je de moeite waard is om RMA te sturen als je ze ook op 800 kan blijven draaien is aan jou natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Xtrafris schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:52:
verder valt me op dat je timings al erg los staan. 5-7-7-24 is in ieder geval een heel stuk losser dan 6-6-6-18 die ik voorstelde :)

De vier getallen die normaal gesproken genoemd worden als het over memory-timings gaat (die ik dus nu ook steeds rondstrooi) zijn: CL-RCD-RP-TRAS. Op jouw mobo zit daar de TRTP nog tussen, da's niet erg. Probeer eens die 4 latencies op 6-6-6-18 in te stellen, en de rest op auto te laten staan. Als het dan (met het beetje extra voltage) niet werkt, heb je wat mij betreft een geheugensetje in handen dat rijp is voor RMA. Of het je de moeite waard is om RMA te sturen als je ze ook op 800 kan blijven draaien is aan jou natuurlijk :)
Goedenmorgen,

Nou hoop gelezen op het net en hier en geleerd weer. Ik zal kijken of ik dus die timings kan bijstellen. Voltages had ik al eens verhoogd. Dus weet dat het tot 2,1v ging zo uit mijn hoofd. Ga nog even kijken voor exacte waardes!!

Zodra ik verder ben horen jullie het. RMA, ja weet niet. 1066mhz merk ik toch wel op 1 of andere manier. Vooral met laden van games etc. Maar goed, ga eerst proberen.

Keep you updated!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik had gekeken op de geheugenbankjes:

latancy is: 5-5-5-15 en voltage 2.10v
Dus voltage ingesteld. Maar krijg de timings nog niet echt voor elkaar.
Pagina: 1