• Obscurax
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Topicstarter
beste mensen,

Ik ben al een tijdje mijn hoofd aan het pijnigen met deze BNC. Eerst even de situatie schetsen, ik heb hier thuis een server staan waar Windows Server 2008 opdraait. Omdat ik psyBNC native voor linux is heb ik virtueel een Ubuntu Server 9.10 aangemaakt in VMware. Nu ik ben altijd een Windows gebruiker geweest en heb dus weinig ervaring met Linux. Eerste wat ik als Windows gebruiker gedaan heb is een GUI :+ geïnstalleerd en webmin.

Nu dit werkt allemaal en ik kan de machine over het netwerk benaderen, wel enkel via IP en dus niet via naam, is dit te verhelpen? (zonder SAMBA). Na ettelijke uren proberen heb ik ook psyBNC werkend gekregen met SSL (wat een pain in the ass). Nu kan ik dus met mijn desktop een connectie maken naar de Ubuntu Server met psyBNC, ik krijg dit enkel lokaal aan de praat via "/server 192.168.2.5:31227 paswoord" waarna ik als antwoord krijg "-Welcome- psyBNC2.3.2-7".

Ik kan wel geen servers toevoegen in ijn mIRC client van de desktop, de stappen die ik gedaan heb staan hieronder:
/addnetwork l
/addserver l~S=irc.link-net.org :7000

<-psyBNC> Sun Nov 15 05:55:52 :User test () trying e~S=irc.link-net.org port 7000 ().
<-psyBNC> Sun Nov 15 05:55:52 :User test got disconnected from server.

Wanneer ik dan psybnc.conf open zie ik onderstaande. Waarom er opeens 2 users zijn met dezelfde gegevens is me een raadsel? Dit is niet zo het geval voor ik via mIRC connecteer naar de server. Wat doe ik verkeerd?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
PSYBNC.SYSTEM.PORT1=31227
PSYBNC.SYSTEM.ME=psyBNC 
PSYBNC.SYSTEM.HOST1=*
PSYBNC.HOSTALLOWS.ENTRY0=*;*
USER1.USER.NICK=test
USER1.USER.USER=test
USER1.USER.PASS==0j0i'I`W1D'`05's'20h1M`P0L`J0'1i'x1h1g0M0h0S1C0@'=`y1E0C'N'`'71q
USER1.USER.LOGIN=test
USER2.USER.LOGIN=test
USER2.USER.USER=test
USER2.USER.PASS==0j0i'I`W1D'`05's'2
USER2.USER.NETWORK=l
USER2.USER.RIGHTS=0
USER2.USER.VLINK=0
USER2.USER.PPORT=0
USER2.USER.PARENT=1
USER2.USER.QUITTED=0
USER2.USER.DCCENABLED=0
USER2.USER.AUTOGETDCC=0
USER2.USER.AIDLE=0
USER2.USER.LEAVEQUIT=0
USER2.USER.AUTOREJOIN=0
USER2.USER.SYSMSG=0
USER2.USER.LASTLOG=0
USER2.USER.CERT=+
USER2.USER.NICK=test
USER1.SERVERS.SERVER1=l~S=irc.link-net.org
USER1.SERVERS.PORT1=7000

Nog een andere vraag, ik heb de "no-ip.org" applicatie draaien op mijn Server 2008, kan dit gebruikt worden ism psyBNC en hoe? Want nu veronderstel ik dat mijn WAN ip zichtbaar is wat niet echt de bedoeling is. Is dat wat er bedoelt wordt met een vhost? Of is dit enkel mogelijk op een shell account?
Nu gebruik ik deimos.no-ip.biz, zou het dan mogelijk zijn te connecteren naar "deimos.no-ip.biz:31227" ?

Nu heb ik nog iets vaag met mijn router, binnen mijn eigen netwerk kan ik mijn Server 2008 niet bereiken adhv deimos.no-ip.biz voor RDP maar indien ik me op het werk of bij de buurman bevind kan ik er wel op.
Adhv van de interne IP's werkt dit echter wel. Ik veronderstel dat dit een beveiliging is; wil dit zeggen dat dit ook niet voor psyBNC zal werken? Mijn router: USR5461, alle portforwarding werkt en is gechekt.

Hopelijk leest iemand dit

mvg

EDIT: Staat waarschijnlijk op de verkeerde plaats, verplaats dit gerust.

• soczol
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:24

soczol

Doet iets met energie

Obscurax schreef op zondag 15 november 2009 @ 15:23:
Na ettelijke uren proberen heb ik ook psyBNC werkend gekregen met SSL (wat een pain in the ass).
Heb je getest of SSL ook daadwerkelijk werkt? Kun je wel verbinding maken over een normale (geen SSL) verbinding? Mocht een normale verbinding wel werken dan kun je eventueel nog testen of je handmatig, vanaf de ubuntu server, een verbinding kan maken via SSL, werkt dat dan wel?

Eventueel kun je ook nog proberen om in plaats van een hostname ook een IP adres te gebruiken, dus bijvoorbeeld 213.145.209.132 i.p.v. 'irc.link-net.org', mogelijk heeft psyBNC of de server zelf problemen met de DNS.
/addnetwork l
/addserver l~S=irc.link-net.org :7000

<-psyBNC> Sun Nov 15 05:55:52 :User test () trying e~S=irc.link-net.org port 7000 ().
<-psyBNC> Sun Nov 15 05:55:52 :User test got disconnected from server.
Heb je hier nou een typfout gemaakt, of heeft psyBNC het in de logmessages echt over een netwerk 'e' terwijl jij een netwerk 'l' toevoegt?

Het lijkt me trouwens niet erg nuttig om een netwerk toe te voegen als je niet van plan bent om naar meer dan 1 irc netwerk te verbinden met deze gebruiker, al kan ik natuurlijk niet inschatten in hoeverre dit wel of niet het geval is ;)

Mocht je enkel naar 1 netwerk willen verbinden dan kun je het 'addnetwork' commando overslaan en vervolgens ook het 'l~' gedeelte weglaten bij addserver: addserver S=irc.link-net.org :7000 dus.
Wanneer ik dan psybnc.conf open zie ik onderstaande. Waarom er opeens 2 users zijn met dezelfde gegevens is me een raadsel? Dit is niet zo het geval voor ik via mIRC connecteer naar de server. Wat doe ik verkeerd?
Dat komt omdat je een nieuw netwerk hebt toegevoegd, onder de naam 'l'.

psyBNC maakt voor elk netwerk een aparte user. Deze user is echter gewoon gelinked, zoals te zien aan de regel 'USER2.USER.PARENT=1' welke weer refereert aan de eerste gebruiker.

Niets aan de hand dus :)

[ Voor 6% gewijzigd door soczol op 15-11-2009 17:08 . Reden: typo's \o/ ]

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Topicstarter
soczol schreef op zondag 15 november 2009 @ 15:52:

Heb je getest of SSL ook daadwerkelijk werkt? Kun je wel verbinding maken over een normale (geen SSL) verbinding? Mocht een normale verbinding wel werken dan kun je eventueel nog testen of je handmatig, vanaf de ubuntu server, een verbinding kan maken via SSL, werkt dat dan wel?

Eventueel kun je ook nog proberen om in plaats van een hostname ook een IP adres te gebruiken, dus bijvoorbeeld 213.145.209.132 i.p.v. 'irc.link-net.org', mogelijk heeft psyBNC of de server zelf problemen met de DNS.
Ik ben zo tot de conclusie gekomen dat SSL werkt,
http://img337.imageshack.us/img337/48/sslsupport.jpg
eerst stond hier telkens No, ... omdat een aantal packages ontbraken en het pad naar de SSL bin verkeerd was.
Ik had nog niet getest of het normaal wel ging maar ben tot de conclusie gekomen dat het niet werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
<-psyBNC> You have no new Messages.
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:15:06 :User Obscurax () has no server added
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:16:36 :User Obscurax () has no server added
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:18:06 :User Obscurax () has no server added
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:19:36 :User Obscurax () has no server added
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:21:06 :User Obscurax () has no server added
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:22:14 :New Network l added by Obscurax
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:22:36 :User Obscurax () has no server added
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:24:06 :User Obscurax () has no server added
<-psyBNC> Server l~eu.link-net.org port 6667 (password: None) added.
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:25:21 :User Obscurax () trying l~eu.link-net.org port 6667 ().
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:25:24 :User Obscurax got disconnected from server.
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:25:39 :User Obscurax () trying l~eu.link-net.org port 6667 ().
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:25:40 :User Obscurax got disconnected from server.
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:25:55 :User Obscurax () trying l~eu.link-net.org port 6667 ().
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:25:55 :User Obscurax got disconnected from server.
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:26:10 :User Obscurax () trying l~eu.link-net.org port 6667 ().
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:26:10 :User Obscurax got disconnected from server.
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:26:25 :User Obscurax () trying l~eu.link-net.org port 6667 ().
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:26:26 :User Obscurax got disconnected from server.
<-psyBNC> Server l~77.244.242.98 port 6667 (password: None) added.
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:26:41 :User Obscurax () trying l~77.244.242.98 port 6667 ().
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:26:44 :User Obscurax got disconnected from server.
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:26:59 :User Obscurax () trying l~eu.link-net.org port 6667 ().
<-psyBNC> Sun Nov 15 09:27:00 :User Obscurax got disconnected from server.
Heb je hier nou een typfout gemaakt, of heeft psyBNC het in de logmessages echt over een netwerk 'e' terwijl jij een netwerk 'l' toevoegt?

Het lijkt me trouwens niet erg nuttig om een netwerk toe te voegen als je niet van plan bent om naar meer dan 1 irc netwerk te verbinden met deze gebruiker, al kan ik natuurlijk niet inschatten in hoeverre dit wel of niet het geval is ;)

Mocht je enkel naar 1 netwerk willen verbinden dan kun je het 'addnetwork' commando overslaan en vervolgens ook het 'l~' gedeelte weglaten bij addserver: addserver S=irc.link-net.org :7000 dus.
Ik had meerdere netwerken en heb ook meerdere malen geïnstalleerd, heb waarschijnlijk op het verkeerde moment de text gekopieerd of zo. Ik heb de meerde netwerken hier weggelaten om het eenvoudig te houden.
Dat komt omdat je een nieuw netwerk hebt toegevoegd, onder de naam 'l'.

psyBNC maakt voor elk netwerk een aparte user. Deze user is echter gewoon gelinked, zoals te zien aan de regel 'USER2.USER.PARENT=1' welke weer refereert aan de eerste gebruiker.

Niets aan de hand dus :)
Paniek voor niets dus :)
Maar ondertussen werkt het nog niet :/ , ik weet niet waar het nog aan kan liggen.
Bedankt voor de reactie.

• soczol

soczol

Doet iets met energie

Het lijkt er op dat SSL gewoon moet werken ja :)

Ik bedenk me net dat de psyBNC developers een tijdje geleden de ~ hebben vervangen door de ', misschien kun je dus eens proberen om in plaats van l~server.name gebruik te maken van l'server.name.

Om dit te bevestigen kun je nog even kijken naar BHELP ADDSERVER. Als jij de versie hebt met de ' in plaats van de ~ dan staat daar nu iets als:

ADDSERVER [network'][S=]server :port password

.. terwijl de oudere versies de volgende syntax hebben:

ADDSERVER [network~][S=]server :port password

Dit lijkt in iedergeval het geval te zijn in de versie die jij gebruikt. Misschien dus het proberen waard.

[ Voor 13% gewijzigd door soczol op 15-11-2009 19:54 ]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Probeer anders eens Quassel.

Deze bestaat uit een "core" die zowel op Windows of Linux kan draaien, en een "client" waarmee je vanuit Windows of Linux (grafische client) kunt chatten. Ideaal, ik gebruik het sinds kort.

Heeft ook multiuser support, wel zo handig als je wil chatten vanaf je laptop en je desktop en niet met 2 nicks in kanalen wil zitten :P

[ Voor 31% gewijzigd door maartena op 15-11-2009 20:10 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Topicstarter
Dat was het inderdaad soczol dankje, werkt perfect, ook ism SSL.

Maar nu zit ik nog met het probleem hoe ik mijn IP kan verbergen daar weet je toevallig ook geen raad mee?

Dankje maartena voor de tip. Ziet er insteressant uit. Enkel spijtig dat DCC niet ondersteund wordt.

[ Voor 38% gewijzigd door Obscurax op 15-11-2009 21:45 ]

• soczol

soczol

Doet iets met energie

Obscurax schreef op zondag 15 november 2009 @ 21:39:
Dat was het inderdaad soczol dankje, werkt perfect, ook ism SSL.
Mooi, goed om te horen ;)
Maar nu zit ik nog met het probleem hoe ik mijn IP kan verbergen daar weet je toevallig ook geen raad mee?
Een IP verbergen gaat je niet lukken ben ik bang.

Heel misschien kan je het voor elkaar krijgen om jouw IP naar een hostname te verwijzen (dus IP 1.2.3.4 -> een.hostname.com). Hier heb je een vast IP voor nodig en een ISP die bereid is om reverse DNS aan te passen (bijv. XS4ALL).

Maar zelfs dan is er niets 'verborgen' (je hebt enkel een "leuke hostname" op irc, een 'vhost') en zal iedereen nog gewoon jouw hostname kunnen 'resolven' en d.m.v. van een een simpele DNS lookup aan jouw IP kunnen komen.

Ik heb geen idee in hoeverre jouw IRC netwerk mogelijkheden bied om de hostname te verbergen. Sommige IRC netwerken hebben een usermode '+x' waarmee de hostname verborgen kan worden, sommigen hebben een 'HostServ' service, anderen hebben weer helemaal niets.

Nog even een quote uit je oude post:
Nu heb ik nog iets vaag met mijn router, binnen mijn eigen netwerk kan ik mijn Server 2008 niet bereiken adhv deimos.no-ip.biz voor RDP maar indien ik me op het werk of bij de buurman bevind kan ik er wel op.
Dit komt zeer waarschijnlijk omdat "deimos.no-ip.biz" wijst naar het externe IP adres. Om dit op de lossen zou je kunnen spelen met de "hosts" file (in windows) en "deimos.no-ip.biz" laten verwijzen naar het interne IP adres van je server met een entry zoals:

code:
1
192.168.0.1 deimos.no-ip.biz

(uiteraard met het juiste interne IP adres)

• maartena
Obscurax schreef op zondag 15 november 2009 @ 21:39:
Je hebt altijd een IP, dat kun je moeilijk/niet verbergen. Als je afhankelijk bent van een normale ISP en de server draait bij je thuis.... dan kun je leuk met vhosts gaan knoeien, maar uiteindelijk loopt een DNS query gewoon uit op jouw IP. Wel kun je zo'n bouncer ergens hosten, en dat kost dan een paar euro per maand voor een "shell".

Overigens kun je met een IP niks. Men kan er hooguit uit afleiden in welke stad je woont, maar daar houdt het wel mee op.
Dankje maartena voor de tip. Ziet er insteressant uit. Enkel spijtig dat DCC niet ondersteund wordt.
Het is ook nog maar een beta client inderdaad, versie 0.5.... Voor de keren dat ik DCC nodig heb gebruik ik alsnog DCC rechtstreeks met mIRC, en zo heb ik mijn router ook ingesteld voor goedlopend zend/ontvang verkeer.

Komt nog wel. Maar qua gebruikersvriendelijkheid is Quassel 10x beter dan een shell/bnc en irsii.

[ Voor 5% gewijzigd door maartena op 16-11-2009 06:17 ]

Proud to be an American.
Hier woon ik

• Obscurax
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Topicstarter
Bedankt voor de reacties,

De server draait thuis en ik heb een dynamisch IP van mijn ISP.
Om het probleem van het dynamisch IP op te lossen maak ik gebruik van de services van "no-ip.com" of "dyndns". Dit werkt zo voor mijn webserver, RDP, ...
Ik was dus in de veronderstelling dat dit ook te gebruiken voor psyBNC en zo kon ik ondertussen mijn IP "verbergen". Blijkbaar is dit niet het geval.

Nu zit ik dus wel met het probleem van mijn dynamisch IP, hoe zal psyBNC hier op reageren?
De bouncer zal wellicht offline gaan, maar komt die ook terug online?

Voorlopig draait alles goed, ik ben geconnecteerd met 3 SSL servers en zit op een aantal channels.
Mijn IP veranderd om de 36 uur, wanneer is mijn volgend IP krijg weet ik niet.

@soczol,

Ik denk niet dat mijn ISP dit ondersteund aangezien ik een dynamisch IP heb.
Bedankt voor de tip ivm de netwerken zelf, mijn IP is niet meer zichtbaar op 2 van de 3 netwerken, spijtig genoeg ondersteunt efnet dit niet.

Uit jouw tekst maak ik dus op dat het volkomen normaal is dat ik niet via mijn wan IP naar een service op mijn server kan connecteren? Kun je even toelichten waarom dit niet gaat?

@ maartena

Zie eerste zin aan soczol.
Ik had vroeger een shell, aangezien ik zelf een server draaien heb vind ik het zonde van het geld een shell te huren ook al kost dit weinig.

Enig idee hoe Quassel reageert op een dynamisch ip?

[ Voor 0% gewijzigd door Obscurax op 16-11-2009 21:38 . Reden: typos ]

• maartena
Obscurax schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:36:
Enig idee hoe Quassel reageert op een dynamisch ip?
Gaat prima, ik heb ook een dynamisch IP. :)

Nu veranderd die van mij hooguit 1 keer per twee jaar of zo, wanneer ze weer eens werk doen.... want mijn router staat verder gewoon altijd aan.

De Quassel Core is ook niets meer dan een IRC client, als je provider down gaat, en je krijgt een nieuw IP adres, dan verbind ie gewoon weer als vanouds.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1