Nou 1 ding kan ik je vertellen...hij/zij zal geen graadje kouder worden...
There are 10 kinds of people: Those who understand binary and those who don't.
Ik weet er niet echt veel vanaf, maar het enige dat een peltier element doet is toch de temp van de ene naar da andere kant gooien? Als je het voltage verhoogt gaat dat toch niet sneller ofzo? Daar heb je dan toch geen baat bij?
Of wel?
Of wel?
Er gebeuren een paar dingen,
I = U * R
r is de weerstand, die blijft redelijk gelijk.
U is de voltage die je ophoogt, en I is de stroom die evenredig hoger wordt aan U als R constant blijft.
Q = U * I
Q is de energie gemeten in watts, die dus exponentieel omhoog gaat.
deze energie die gebruikt wordt om warmte van kant een van de peltier naar kant twee te verplaatsen, wordt puur naar extra warmte omgezet.
Door meer watts toe te voegen wordt uiteindelijk de delta T, temperatuursverschil tussen beide kanten verhoogd.
Nu kunnen er twee dingen gebeuren,
- de koude kant wordt kouder
- de warme kant kan al deze extra hitte niet meer kwijt en wordt aanzienlijk warmer, waardoor de koude kant ook warmer wordt.
dit is dan weer puur afhankelijk hoeveel warmte wordt afgevoerd aan de warme kant van het peltier element.
gebeurd dit door luchtkoeling op een koelelement, is het meestal niet voldoende en wordt het geheel warmer. gebruik je bijvoorbeeld waterkoeling of andere vloeistof, gaat het meestal wel beter.
verder wordt er meestal een maximum temperatuur en maximum voltage meegegeven,
maximum temperatuur ligt redelijk onder het smeltpunt van de soldeertin waar het peltierelement uit opgebouwd is,
en het maximum voltage zorgt ervoor dat er in het peltier element geen lekstromen komen die van invloed zijn op de werking van het element.
oeps ik draaf weer eens door, sorry
grtz
tazitiz
I = U * R
r is de weerstand, die blijft redelijk gelijk.
U is de voltage die je ophoogt, en I is de stroom die evenredig hoger wordt aan U als R constant blijft.
Q = U * I
Q is de energie gemeten in watts, die dus exponentieel omhoog gaat.
deze energie die gebruikt wordt om warmte van kant een van de peltier naar kant twee te verplaatsen, wordt puur naar extra warmte omgezet.
Door meer watts toe te voegen wordt uiteindelijk de delta T, temperatuursverschil tussen beide kanten verhoogd.
Nu kunnen er twee dingen gebeuren,
- de koude kant wordt kouder
- de warme kant kan al deze extra hitte niet meer kwijt en wordt aanzienlijk warmer, waardoor de koude kant ook warmer wordt.
dit is dan weer puur afhankelijk hoeveel warmte wordt afgevoerd aan de warme kant van het peltier element.
gebeurd dit door luchtkoeling op een koelelement, is het meestal niet voldoende en wordt het geheel warmer. gebruik je bijvoorbeeld waterkoeling of andere vloeistof, gaat het meestal wel beter.
verder wordt er meestal een maximum temperatuur en maximum voltage meegegeven,
maximum temperatuur ligt redelijk onder het smeltpunt van de soldeertin waar het peltierelement uit opgebouwd is,
en het maximum voltage zorgt ervoor dat er in het peltier element geen lekstromen komen die van invloed zijn op de werking van het element.
oeps ik draaf weer eens door, sorry
grtz
tazitiz
Begrijp ik het dus goed dat mits je het warme deel goed genoeg extra koelt, een hoger voltage zal resulteren in een kouder koude gedeelte van de peltier?
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Sorry maar een kick van 5 jaar is echt niet nodig voor zo'n vraag 
Kijk eens in de FAQ van DOC voor de werking van peltiers
Kijk eens in de FAQ van DOC voor de werking van peltiers
'When you're not paying for the product, you are the product!'
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()