Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Grote websites: Java vs PHP

Pagina: 1
Acties:

• IntToStr
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 09:42
Ik ben zelf Java ontwikkelaar met een verleden als PHP ontwikkelaar. Nu was ik laatst wat aan het praten met een collega over grote websites, zoals bijv. tweakers, marktplaats of hyves. Het viel ons op dat veel grote (Nederlandse) sites met PHP zijn gemaakt. Hoe komt het eigenlijk dat dit soort sites in zoveel gevallen met PHP en niet met bijv. Java zijn gemaakt?

Zou het puur het 'hobbyproject' zijn dat uit de hand is gelopen? Meestal maakt de hobbyist niet even een applicatie met Java EE technologie. Bomen en bos en zo met alle frameworks etc...

Stel je zou nu een project starten dat uitgroeit tot de grootte van bijv. tweakers.net. Zou het niet veel verstandiger zijn om het project met Java uit te gaan voeren? Je hebt de performance, de application servers, Java EE. Voordelen voor PHP zijn mogelijk dat je makkelijker hosting en ontwikkelaars kunt vinden, al zou dat in beide gevallen voor een grote site geen groot probleem moeten zijn. Voor PHP heb je het Zend Framework, voor Java bijv. Spring en Hibernate. Ontwikkelen in PHP gaat mogelijk wel sneller dan in Java.

Voor een simpele webapplicatie is PHP waarschijnlijk makkelijker, maar als je naar meerdere servers gaat, met problemen met session management etc., wint Java dan niet op vele vlakken?

Wat is jullie mening hierover?

• branneman
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 07-10-2014