Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenophof
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-11-2022
Hoi allemaal,

Ik heb het volgende probleem en dat is dat beeld in hd-kwaliteit bijzonder slecht wordt weergegeven (korrelig) op mijn Samsung LE32A436 LCD-scherm.

Ik heb om eens HD-beeld uit te proberen een aflevering van Rail Away in HD gedownload van internet. Als ik dan mijn computer via een VGA-kabel op het lcd-scherm aansluit is het beeld perfect. Zet ik het bestand (het is een .TS-bestand) over naar de PS3 en speel ik het via HDMI af op mijn lcd-scherm dat is het beeld erg korrelig en absoluut geen hd.

Wie weet toevallig hoe ik dat kan oplossen? Best raar dat beeld via VGA nog beter is dan via HDMI... Volgensmij klopt daar iets niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:20
Dat kan niet dus ergens zit er iets fout.

Is het content daadwekelijk HD? Stuurt je pc het wel in HD uit? Staat de PS3 instelling goed?
Is t content beveiligd met hdcp? Dan zal t als je pc dit niet ondersteunt, het in SD uitsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenophof
De content is daadwerkelijk HD want dat zeg ik in de openingspost. Ik heb merk ik nu trouwens niet alleen met deze film maar over het algemeen slecht beeld via HDMI op mijn Samsung LE32A436. Zijn er instellingen die ik kan veranderen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Dat is heel gek ja. Hoe zien blu-rays eruit? Die moeten echt prachtig zijn anders klopt het niet.

De tv onthoudt beeldinstellingen per source, dus daarmoet je wel ff naar kijken.
Haal m zeker van stand Dynamisch af! Die stand is alleen gemaakt voor in de winkel.
Zet scherpte zo laag mogelijk (0-10%). Probeer t liefst een calibratie dvd te lenen of gebruik t instelprogramma wat zit bij de Pixar en Star Wars dvd's.

Probeer ook een andere hdmi ingang van je tv.

(ik weet wel wat over hdtv's, maar van streamen weet ik niets)

[ Voor 6% gewijzigd door Ferry34 op 15-11-2009 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenophof
Ferry34 schreef op zondag 15 november 2009 @ 15:23:
Dat is heel gek ja. Hoe zien blu-rays eruit? Die moeten echt prachtig zijn anders klopt het niet.

De tv onthoudt beeldinstellingen per source, dus daarmoet je wel ff naar kijken.
Haal m zeker van stand Dynamisch af! Die stand is alleen gemaakt voor in de winkel.
Zet scherpte zo laag mogelijk (0-10%). Probeer t liefst een calibratie dvd te lenen of gebruik t instelprogramma wat zit bij de Pixar en Star Wars dvd's.

Probeer ook een andere hdmi ingang van je tv.

(ik weet wel wat over hdtv's, maar van streamen weet ik niets)
Oke, bedankt voor je reactie.
Ik heb boven nog een andere HD-tv staan van Pioneer en als ik daarop die aflevering van Rail Away afspeel is die wel echt in goede HD-kwaliteit dus het ligt duidelijk aan mijn Samsung LCD-scherm.

Ik zal er even mee knooien en mijn bevindingen zal ik zometeen hier plaatsen. :)

-EDIT 15:35-
Bedankt! Ik heb de scherpte (die stond op 95) aangepast en op 5 gezet en het is nu veel beter. Dit kan ik nu bijv. merken doordat het Nederland 2 HD-logo rechtsbovenaan veel scherper is. Ook bij een filmpje van BBC HD zie ik nu duidelijk verschil. Nogmaals dank. _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door stephenophof op 15-11-2009 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Graag gedaan. Blij dat het heeft geholpen.

De scherpte te hoog zetten is zo'n beetje de meest voorkomende fout. Bij HD moet de scherpte echt zo laag mogelijk staan (0-10% dus), aangezien HD al scherp is.

De scherpte zorgt er sowieso niet voor dat het beeld daadwerkelijk scherper wordt. Meestal krijg je meteen artifacts (beeldfouten) in je beeld.
Er is nog veel meer te winnen met de rest van de beeldinstellingen zoals contrast, helderheid etc.

De helderheid zorgt voor de zwartweergave (verwarrende naam dus). Een scherm heeft een maximale zwartweergave. Je kunt de zwartweergave dan wel lager zetten, maar zwarter wordt het niet. Wat wèl gebeurt is dat dingen die donkergrijs getoond zouden moeten worden, dan óók zwart worden weergegeven.
Je verliest dus detail in het beeld.

Contrast regelt de witweergave en ook hier geldt een maximale witweergave en verlies in details bij een te hoog contrast. Een te laag contrast zorgt voor een dof beeld.
Een perfect afgestelde tv zorgt voor een diepte in je beeld!

In dit Engelstalige filmpje kan je goed zien wat voor effect de veranderingen die je maakt op het beeld hebben.
1 klik verkeerd en je verknoeid het beeld al!
http://www.avforums.com/tv/index.php?videoid=53

Zet in ieder geval de tv niet op stand dynamisch en gebruik een instelprogramma zoals op die dvd's.
Veel plezier!
Pagina: 1