Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-05 14:32

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
Sinds 2.5 jaar heb ik een Acer Aspire 7110 laptop.

Afgelopen week bleek dat de interne 80GB Toshiba SATA-150 harde schijf bad blocks in Windows Vista 32b OEM had.

Daarop heb ik deze schijf vervangen door een WD3200BEKT SATA-300 schijf. Daar SATA-300 backward compatible is met SATA-150 zou dit moeten werken.

Na het verwisselen van de schijven heb ik er windows 7 home premium 32b UK opgezet (retail).

Het probleem is echter nu dat ik een verschrikkelijke (in 1 dag meer dan 6000(!)) hoeveelheid ATAPI error event 11 fouten krijg. Tijdens deze error -soms wel 5 per seconde- blijft de led van de harde schijf branden en kan ik niets meer met de laptop.

Nadat ik dan zo'n 3 minuten niets kan doen kunnen er de volgende 3 dingen gebeuren:

1) Laptop komt weer tot leven tot de volgende atapi error
2) Het scherm wordt zwart en ik zie alleen de muis pointer
3) Er ontstaat een BSOD met KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR. STOP: 0x0000007A

Ik heb het een en ander gegoogeld en een controller fout lijkt nog het meest waarschijnlijk. Het lijkt alsof de SATA-300 schijf niet terug schakelt naar SATA-150. Met OPT1 zou je de schijf kunnen forceren naar SATA-150. Maar de WD3200BEKT schijf heeft deze optie niet (seagate schijven wel). Jumper 5/6 zorgt voor minder elektromagnetische straling (voor laboratorium toepassingen).

In het BIOS van de laptop zijn geen opties om SATA in te stellen.

De S.M.A.R.T. van de HDD geeft verder nog een data van meer dan 3000 op de "UltraDMA CRC Error Count". Maar ik kom er maar niet achter of dat goed of slecht.

Ik ga nu weer de oude VISTA x86 OEM installeren en als dat niets wordt ga ik de SATA-300 harde schijf ruilen voor een SATA-150 schijf.

Mijn vraag is nu of iemand hier ook ervaring mee heeft en weet wat er aan de hand is?

[ Voor 4% gewijzigd door immetjes op 15-11-2009 11:28 . Reden: Titel moet zijn: WD3200BEKT; UltraDMA CRC Error Count toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-05 22:40
Kan ook slechte kabel/verbinding zijn van je hd naar je moederbord.
Misschien andere kabel proberen.

http://wdc.custhelp.com/c...GEgMTUw&p_li=&p_topview=1

[ Voor 83% gewijzigd door jan99999 op 15-11-2009 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
Bij een PC zou dat wel kunnen ja, maar dit is een laptop.

Dus als het daar aan ligt betekent dat een nieuw moederbord en met een 2.5 jaar oude Aspire 7110 is dat dus vrijwel een totall loss.

EDIT:

Goed, van een vriend een 2.5" 120GB Hitachi SATA-150 schijf geleend en er is geen enkel probleem meer.
Blijkbaar heeft de ICH7-M problemen met de Sata-300 interface van Western Digital.

Tip voor mensen die hun "oude" laptop willen upgraden: Pas op voor SATA-150 controllers met SATA-300 schijven.

[ Voor 44% gewijzigd door immetjes op 15-11-2009 22:06 . Reden: OPLOSSING PROBLEEM! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 19:12
1: soms zit er op de schijven wel eens een compatibliteits jumper
2: om zeker te weten of dit het probleem is zou je een linux live cd erin kunnen douwen en kijken of deze fouten ook verschijnen als je bijv: "tail -f /var/log/messages" doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
ruward schreef op zondag 15 november 2009 @ 11:29:
Blijkbaar heeft de ICH7-M problemen met de Sata-300 interface van Western Digital.

Tip voor mensen die hun "oude" laptop willen upgraden: Pas op voor SATA-150 controllers met SATA-300 schijven.
Dit moet ik dan even ontkrachten, mijn Thinkpad X61t met ICH7-M wil prima samenwerken met mijn WD3200BEKT schijf, op AHCI SATA150. Als daar problemen mee waren geweest was dat al wel eerder boven water gekomen.
Ik gok het eerder op een gebroken trace op je moederbord, een elektrostatische puls die de boel gefrituurd heeft, etc.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
P5ycho schreef op maandag 16 november 2009 @ 00:09:
[...]

Dit moet ik dan even ontkrachten, mijn Thinkpad X61t met ICH7-M wil prima samenwerken met mijn WD3200BEKT schijf, op AHCI SATA150. Als daar problemen mee waren geweest was dat al wel eerder boven water gekomen.
Ik gok het eerder op een gebroken trace op je moederbord, een elektrostatische puls die de boel gefrituurd heeft, etc.
Dat is nog eens een interessante opmerking. Zijn er hier mensen die een SATA-2 schijf hebben draaien op een Acer Aspire 7110? En wat voor een merk dan? Die Hitachi schijf doet het trouwens super (beetje langzaam, maar goed). Zou de controller van de WD3200BEKT gefrituurd zijn?
Ik heb in ieder geval een vraag aan WD gestuurd. Kijken wat zij ervan zeggen.

Edit:
Schijf aangesloten op mijn P4C800-Deluxe plankje en de Vista die op de schijf stond geboot. Geen enkele id.11 error. En dit is een ICH5 chipset met SATA-150. Hier is de WD dus wel backward compatible.

[ Voor 11% gewijzigd door immetjes op 17-11-2009 09:13 . Reden: Schijf getest op ICH5 chipset ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Het is moeilijk te zeggen wat er precies b0rked is, dat is een kwestie van uitsluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
Samsung Spinpoint M6 320GB SATA-150 schijf geïnstalleerd op de laptop en het werkt feilloos.

Eindconclusie:
Dus wel een SATA-2/WD probleem met de Acer Aspire 7110. Mocht ik nog reactie van WD krijgen dan post ik die hier (al verwacht ik er niet veel van)

[ Voor 3% gewijzigd door immetjes op 18-11-2009 09:30 . Reden: Volledige naam Samsung schijf toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
ik kan het over het hoofd gezien hebben, maar heb je de WD schijf ook in een andere PC/laptop geprobeerd? Misschien is de schijf gewoon stuk en is het een simpel garantiegeval. Als je van een incompatibiliteitsprobleem gaat spreken moet je wel echt alles uitgesloten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
P5ycho schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:06:
ik kan het over het hoofd gezien hebben, maar heb je de WD schijf ook in een andere PC/laptop geprobeerd? Misschien is de schijf gewoon stuk en is het een simpel garantiegeval. Als je van een incompatibiliteitsprobleem gaat spreken moet je wel echt alles uitgesloten hebben.
Ja, zie mijn edit op mijn eerder post:
Schijf aangesloten op mijn P4C800-Deluxe plankje en de Vista die op de schijf stond geboot. Geen enkele id.11 error. En dit is een ICH5 chipset met SATA-150. Hier is de WD dus wel backwards compatible.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
Voor de goede order plaats ik hier mijn vraag aan WD en de reactie van WD. Ik had gehoopt dat het een bekend probleem is. Niet dus.
Good Day,

After replacing my old 2.5" HD with a brand new WD3200BEKT SATA-2 disk in my 2.5 year old laptop event 11 errors related to atapi.sys started occurring up to 5 per second(!). In half a day more than 5000(!) of these instances occurred. Also BSODs occurred with KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR 0x0000007A.
This both happened in Windows 7 Home Premium x86 as well as in Vista Home Premium X86.

Above mentioned errors are related to a communication fault between the I/O controller of the Motherboard and the WD3200BEKT. Apparently the SATA-2 (3GB/s) controller of the WD3200BEKT is NOT backwards compatible with the IHC7-M (1.5GB/s) controller of my Acer Aspire 7110 Laptop.

Please note that the WD3200BEKT does not allow to select OPT1 through 5/6 to force SATA-150 operation.

When I replaced the WD3200BEKT with a Hitachi 120GB SATA-150 disk all errors stopped and the OS worked like a charm.

You are kindly requested to investigate the above and take it up in your knowledge base to prevent disappointments with your customers.

Kind regards,

Ward van Koperen
+31(0)6 5230xxxx
The Netherlands
Dit nog ge-update met:
I have also connected the WD3200BEKT to my old ASUS P4C800-Deluxe motherboard and booted with the Vista OS that was installed on the drive. It worked flawlessly, not a single id.11 error. This is a ICH5 chipset with SATA-150. The WD3200BEKT is thus backward compatible here. Also when I used it as a secondary drive on this motherboard (with windows 7 x86 Home premium).

I have now installed a brand new Samsung Spinpoint M6 320GB (SATA-150 only) 2.5" disk in my Acer laptop and there are no problems.
En hier de reactie van WD:
Dear Mr. van Koperen.

Thank you for contacting Western Digital Support and Service.

That the WD drive WD3200BEKT has problems with the Acer Laptop indicates that the drive is not compatible with the motherboard.
Every brand mark of computer has his own type of harddisk, so we cannot guarantee that every drive will work on every laptop. We test the drives on some laptops and for them we can be sure that it will work.

For the problems with the laptop we would like to referrer you as well to Acer for further support.

If you have any problems or questions, please do not hesitate to contact us.

Sincerely,

Gerben V.
Western Digital Service and Support
http://support.wdc.com
Pagina: 1