[Testcase] Noorwegen voor fotowedstrijd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Ik wil graag meedoen aan een lokale fotowedstrijd.
Nu zit ik met een probleem, ik weet niet welke foto ik moet insturen.
Ik heb een aantal foto's geselecteerd, en ik wou aan jullie vragen wat jullie de mooiste vinden.
De foto's zijn door mij gemaakt in Noorwegen.
Ze zijn onbewerkt, dus opmerkingen voor eventuele bewerkingen zijn welkom. Ook opmerkingen met betrekking tot composities e.d zijn welkom, hier kan ik van leren.
Dit zijn ze:
Foto 1:
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_GJBKuj3eF14/Sv8tAYIPUhI/AAAAAAAAAx0/6QhK1BnWIWg/Noorwegen%202008%20496.JPG

Foto 2:
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_GJBKuj3eF14/Sv8tAgkCi3I/AAAAAAAAAx4/oA4vebPj43U/Noorwegen%202008%20376.JPG

Foto 3:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_GJBKuj3eF14/Sv8tBAyu5TI/AAAAAAAAAx8/NLBE7B4bxj0/Noorwegen%202008%20235.JPG

Foto 4:
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_GJBKuj3eF14/Sv8tBemf5gI/AAAAAAAAAyA/5ATvcTZR6ZY/Noorwegen%202008%20236.JPG

Foto 5:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_GJBKuj3eF14/Sv8tB0SLGZI/AAAAAAAAAyE/6IMFSZ2WZ7I/Noorwegen%202008%20445.JPG

Ter informatie: De foto's zijn allen genomen met een Sony H-5 (digitale compact zoom camera)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Ik zou gaan voor nummer drie, ik vind daar de compositie het meest interessant en ook komt hij lekker warm/fris over. Zo'n winterochtend gevoel.

Echter zou ik er wel een beetje nabewerking overheen gooien. Dit heb ik snel gedaan in een paar minuutjes met foto drie. klik

ohja: succes met je wedstrijd! :z

[ Voor 5% gewijzigd door pauldegroot op 15-11-2009 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Ik sluit me daar bij aan... Foto 3 is het leukst om naar te kijken. Misschien even de electriciteitskabel verwijderen?

Overigens vind ik foto 5 ook prachtig, maar dat is verder een wat algemeen shot.

De bewerking van pauldegroot brengt het geheel nog wat meer tot leven, helaas nog wel de kabel dwars door het beeld.

En succes. Laat je horen hoe het afloopt??

[ Voor 29% gewijzigd door JvW op 15-11-2009 01:30 . Reden: er is altijd wat toe te voegen ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

ondanks een fototechnisch ding, wat me gelijk trekt (overbelichte stukken) lekkere serie, consistente kleuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:00

Markie

Voorheen BBE

Foto 3 en 4 geven een voor mijn idee typisch Noors beeld.
Als het om een lokale fotowedstrijd gaat, zou ik me afvragen welk beeld dat typisch lokale uitstraalt. Heb je misschien iets meer info over het thema van de wedstrijd?

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:10

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik vind 3 en vooral 5 de beste, maar dan ben ik van mening dat ze nog wel wat moeten worden bijgesneden. Nu neigt het meer naar een sjiek kiekje vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:55
ik vind foto 4 erg fijn. wel even de elektralijnen wegshoppen en de overbelichting op de boot.

foto 3 is ook prettig. de kleur van het water is erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08
Ik vind de term showcase hier volledig misplaatst. Bij een showcase verwacht ik een zekere basistechniek en die ontbreekt hier, van de uitgebeten lucht op 1 tot het gebrek aan scherpte bij bijna alle platen. Ook mist het "wow" gehalte wat een showcase kenmerkt.

Er zitten leuke tussen, zeker 3 (kloon even de randen schoon) en 4 (probeer die 's gespiegeld) zijn leuk.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Het gaat hier om een wedstrijd op school, het moet een foto van de vakantie zijn, alles is verder toegestaan :)
Met de wedstrijd kan je een tegoed bon winnen die je mag uitgeven voor een camera. Ik heb nu nog een digitale superzoom camera van Sony (DSC-H5).
Persoonlijk vind ik Noorwegen een heel erg mooi land om foto's te maken. Het is alleen jammer dat overal de elektriciteitskabels bovengronds zijn.
Deze kwam ik ook op mijn pc tegen.
Foto 6:
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_GJBKuj3eF14/SwBQqAbGdQI/AAAAAAAAAzE/Hp_5Kc1GsvQ/Noorwegen%202008%20215.JPG

@Pauldegroot: Hij is om half 7 's ochtends gemaakt in de zomer, hij is zo noordelijk gemaakt dat de zon praktisch niet ondergaat. Bedankt voor je bewerking ! Ik zie dat je de kleuren wat opgehaald hebt, dit ziet er mooi uit verder zal ik ook de elektriciteitskabel weghalen.

@MediJack: Zelf vind ik foto 5 ook iets indrukwekkend hebben met die bergen en dat water, is er iemand die weet hoe ik deze foto wat spannender kan maken ?

@BBE: Met lokaal bedoel ik dat het voor deelnemers is van mijn school. Sorry voor de verwarring, het thema is reizen.

@Bastiaan: Hoe kan ik de foto's bijsnijden zodat ze er meer uitspringen of bijzonderder worden

@Matthijs B: Ik vind de kleur van het water ook mooi, dat beetje azuur blauw verwacht je niet in Noorwegen.

@Wijnands: Zou u misschien een voorbeeld kunnen geven. Wat bedoeld u met kloon? Ik heb nog geen "echt" foto programma, ik doe het nu met picassa en daar kan je niet mee spiegelen :(

commentaar en opmerkingen zijn nog steeds welkom, geef ook aan wat jij de mooiste foto vindt.

[ Voor 49% gewijzigd door Brilsmurfffje op 15-11-2009 20:43 . Reden: reacties toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Hmmm... Dat is echt een vakantiekiekje. Ik ben het met je eens dat Noorwegen erg moois, maar deze is - denk ik - alleen maar de moeite waard als je erbij bent geweest.

Ik blij bij foto 3.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Wijnands schreef op zondag 15 november 2009 @ 19:29:
Ik vind de term showcase hier volledig misplaatst. Bij een showcase verwacht ik een zekere basistechniek en die ontbreekt hier, van de uitgebeten lucht op 1 tot het gebrek aan scherpte bij bijna alle platen. Ook mist het "wow" gehalte wat een showcase kenmerkt.

Er zitten leuke tussen, zeker 3 (kloon even de randen schoon) en 4 (probeer die 's gespiegeld) zijn leuk.
Ik ben het wel een beetje met Wijnands eens wat betreft showcase-waardigheid. Ook qua inhoudelijk commentaar ga ik met Wijnands mee.
Ik snap je bedoeling van het topic, maar ik denk dat je het dan een andere naam moet geven.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

brilsmurfffje schreef op zondag 15 november 2009 @ 20:29:
@Bastiaan: Hoe kan ik de foto's bijsnijden zodat ze er meer uitspringen of bijzonderder worden
Snijd bijvoorbeeld een stukje van de lucht en het water weg op #5. De hoeveelheid is een beetje spelen om te bekijken wat het mooist uitkomt.

Bij #3 zou je wat kunnen bijwerken met de zijkanten. Hóe weet ik eigenlijk ook nog niet :( Het is jammer dat er links een beetje een rare leegte is terwijl de huisjes allemaal naar rechts 'wijzen', en dat er rechts een huisje net half opstaat. Mocht je er naar eigen smaak toch iets op weten te verbeteren, kijk dan ook aan de boven/onderkant; een horizontaal onderwerp op een verticale beeldverhouding is anders ook geen gezicht in dit geval. Echterrr... Dán krijg je weer de vraag of het geheel niet te krap wordt gekadert! 't Is toch allemaal wat :D

Ik weet alleen niet of je inzending moet doen aan bepaalde voorwaarden als beeldverhouding. Anders gaat die hele bovenstaande vlieger namelijk ook niet op :)

Edit: wanneer ik vanmiddag even een momentje heb, zal ik wel even snel een voorbeeld neerzetten, met jouw goedkeuren uiteraard.

[ Voor 5% gewijzigd door Bastiaan op 16-11-2009 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Heb een kleine edit aan je topic gemaakt, door hem van showcase naar testcase te hernoemen.
Een showcase heeft een hoge lat om aan te voldoen en daar voldoe je mijn inziens nog niet aan met deze foto's.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
@Bastiaan, graag zou ik een voorbeeld zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

brilsmurfffje schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 08:20:
@Bastiaan, graag zou ik een voorbeeld zien.
Gister is het er inderdaad niet van gekomen. Ik zal er deze morgen zeker even een blik op werpen, geen probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Zoals beloofd:

#3 - De kabel bovenin heb ik weggehaald. Links en rechts eea weggesneden, evenals wat van de boven- en onderkant.
Afbeeldingslocatie: http://www.theclick.nl/got/noorwegen_2008_235.jpg

#5 - Alleen de boven- en onderkant is wat van weggesneden.
Afbeeldingslocatie: http://www.theclick.nl/got/noorwegen_2008_445.jpg

...waarbij ik als laatst nog wél nadrukkelijk moet zeggen dat ik het quick 'n dirty gedaan heb, en niets méér aan bewerkingen heb gedaan dan wat ik net aangaf. Daarnaast zijn met jouw originele foto's natuurijk betere resultaten te behalen dan met de geposte resolutie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:31

PeaceNlove

Deugleuter

Ik vind je nieuwe nummer 3 veel slechter geworden. Op je origineel zie je op de achtergrond de hoge rotsen en krijg je het gevoel van een dorpje dat ingeklemd zit tussen zee en rotsen. Dat ben je nu kwijt. Ook was de zee onder de huizen echt mooi om te zien en dat heb je ook teveel weggehaald. En doordat je gecropped hebt zie je nu duidelijk dat de huizen net niet scherp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

PeaceNlove schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 11:38:
Ik vind je nieuwe nummer 3 veel slechter geworden. Op je origineel zie je op de achtergrond de hoge rotsen en krijg je het gevoel van een dorpje dat ingeklemd zit tussen zee en rotsen. Dat ben je nu kwijt. Ook was de zee onder de huizen echt mooi om te zien en dat heb je ook teveel weggehaald.
Uiteraard blijft het ook nog een beetje kwestie van smaak. Ik kan me echter wel vinden in jouw punt mbt het ingeklemde tussen de rotsen, echter 'voel' ik dat zelf minder dan jij denk ik. Naar mijn mening zie je dat nog steeds. Ook heb ik al eerder aangegeven dat de foto wat krap is om op deze manier veel mee aan te vangen.
PeaceNlove schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 11:38:
En doordat je gecropped hebt zie je nu duidelijk dat de huizen net niet scherp zijn.
Bastiaan schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 11:29:
Daarnaast zijn met jouw originele foto's natuurijk betere resultaten te behalen dan met de geposte resolutie
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-08 10:35

M.E.Amrani

...heeft honger

Nummer 5 spreekt me het meeste aan. 3 en 4 zijn fototechnisch misschien beter, maar 5 (de onbewerkte) trekt naar mijn mening alle aandacht. Het water lijkt een pad dat leidt naar de grote berg (home). (Nee, ik ben niet stoned :P )

[ Voor 8% gewijzigd door M.E.Amrani op 17-11-2009 23:40 ]

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

ik vind de nieuwe #3 ook een stuk slechter dan de originele als ik eerlijk ben. Ik heb liever de #3 met de kabel, dan de gecropte 3 zonder kabel. Het zegt ook weer wat over het gebied, die kabel vind ik, zo kun je het natuurlijk ook bekijken ;)

De #5 gecropt ben ik ook geen fan van. Ik vind het formaat beter uitzien, maar toch doet het originele mij meer. De foto is wel erg vierkant moet ik zeggen, maar ik vind het belangrijker wat te zien is. Ik vind de verhouding van water-naar-bergen toch goed. Je voelt een bepaalde diepte, terwijl de "pano"-versie eerder een ingezoomde foto laat zien. Beetje moeilijk uit te leggen, maar het origineel voelt levendiger.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
@Deathchant, dat vierkante komt door de sensor van de foto deze is 1/2,5 inch. Met 7.2 megapixels.

Allen bedankt voor de reacties :)
Ik heb een peiling opgemaakt, en daar komt overduidelijk uit dat foto 3 favoriet is. Deze zal ik inzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik niet foto's allemaal niet echt bijzonder vind, omdat je aangeeft dat je voor foto 3 gaat zeg ik: Doe nog even wat aan de bewerking, gewoon om het net even wat spannender te maken.

Even 2 snelle voorbeelden:

Mogelijk iets frisser in de kleuren: 1
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_u6DVYlq5xYM/SwRfhJVUsoI/AAAAAAAAASY/D_yX1kO9v9I/Noorwegen%202008%20235-edit2.jpg

Een lekker over de top bewerking: 2
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_u6DVYlq5xYM/SwRfhPRl4ZI/AAAAAAAAASU/PllS66rMSk0/Noorwegen%202008%20235-edit1.jpg

Edit: Ik heb ook nog even het onderster randje er af gehaald, dit omdat er rechts onder in de hoek iets zat wat mij stoorde.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2009 22:01 ]

Pagina: 1