Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Cellen bij elkaar optellen onder voorwaarde

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:39
Volgens mij heb ik een probleem dat zeer eenvoudig op te lossen is, maar aangezien ik geen idee heb waarop te zoeken kom ik er niet uit. Ik heb (sterk vereenvoudigd) de volgende tabel:

ProductPrijsPersoon 1Persoon 2Persoon 3Totaal
Appel€ 3,00XX€ 6,00
Peer€ 2,00X€ 2,00
Citroen€ 1,50XXX€ 4,50
Totaal€ 4,50€ 1,50€ 6,50€ 4,50

Ik loop al vast bij de laatste kolom. De enige manier die ik kan bedenken om daar een totaalbedrag uit te krijgen is door in plaats van "X" het getal "1" te gebruiken, die enen bij elkaar op te tellen en vervolgens te vermenigvuldigen met de prijs van dat product. Zo dus:
code:
1
=SUM(C2:E2)*B2

Maar: dit moet toch ook kunnen door gewoon die "X" symbolen te gebruiken?

Het tweede probleem waar ik echt geen oplossing voor kan vinden is de onderste rij: hoe bereken ik die totalen?

Als ik dit in een database zou hebben zou ik met een willekeurige programmeertaal (PHP, Python) er zo de juiste getallen uit kunnen trekken. Maar: ik moet het met de Excelsheet doen... :'(

Wie helpt mij verder?

omniscale.nl

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Voor de eerste kan je gewoon dit doen:
code:
1
=COUNTA(C2:E2)*B2

Voor de 2e vraag... geen idee hoe dat eenvoudig kan eigenlijk.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 20:48
Doen sum.if en count niet wat je wil?

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• posttoast
Ongetwijfeld, maar dan zul je me misschien iets meer uit moeten leggen :)

omniscale.nl

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 07:04
Eerst maar even je tabel aanpassen zodat er ook letters en cijfers bij staan:
posttoast schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 19:47:
ABCDEF
1ProductPrijsPersoon 1Persoon 2Persoon 3Totaal
2Appel€ 3,00XX€ 6,00
3Peer€ 2,00X€ 2,00
4Citroen€ 1,50XXX€ 4,50
5Totaal€ 4,50€ 1,50€ 6,50€ 4,50
Helaas geen exel bij de hand on het te controleren naar het volgende zou moeten werken.
code:
1
C5=sum(if(C2="X";$B2;0);if(C3="X";$B3;0);if(C4="X";$B4;0))

De $ staat erin om de rij (B) vast te zetten zodat als je deze copieerd naar D en E 5 de juiste rij geselecteerd blijft.
p.s. voor de nederlandse versie van excel moet je "if" vervangen door "als" en "sum" door "som"
@pedorus weer wat geleerd vandaag, die functie is nieuw voor me.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Whoh, wat ingewikkeld. ;) Ik zou toch even kijken naar som.als, oftewel voor vraag 2:
code:
1
=SUMIF(C2:C4,"<>",$B2:$B4)

Ziet er wel wat gek uit. Vanaf Excel 2007 heb je ook:
code:
1
=SUMIFS($B2:$B4,C2:C4,"<>")

Dat lijkt me een betere volgorde.

En het getal helemaal rechtsonder lijkt me gewoon fout. :)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• posttoast
pedorus schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 20:16:
Whoh, wat ingewikkeld. ;) Ik zou toch even kijken naar som.als, oftewel voor vraag 2:
code:
1
=SUMIF(C2:C4,"<>",$B2:$B4)

Ziet er wel wat gek uit. Vanaf Excel 2007 heb je ook:
code:
1
=SUMIFS($B2:$B4,C2:C4,"<>")

Dat lijkt me een betere volgorde.

En het getal helemaal rechtsonder lijkt me gewoon fout. :)
Hahaha, ik zeg ook niet dat het ingewikkeld is, alleen weet ik niet wat de juiste syntax in Excel is. Dat getal rechtsonder is een copy-paste foutje inderdaad :)

Bedankt voor je oplossingen, maar zodat ik er ook nog iets van leer: wat doen die formules precies?

Oh, toch maar even geprobeerd, maar beide formules geven bij mij een foutmelding: "The formula you typed contains an error".

[ Voor 8% gewijzigd door posttoast op 14-11-2009 21:20 ]

omniscale.nl

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
posttoast schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 20:38:
Bedankt voor je oplossingen, maar zodat ik er ook nog iets van leer: wat doen die formules precies?
Ik weet verder niet hoe je Excel gebruikt en welke versie, maar als je in 2007 een formule in aan het typen ben, komt eronder een lijstje met aanvulmogelijkheden te staan. Selecteer er eentje, druk op F1, en je ziet een schitterende omschrijving van die formule. ;) Daarnaast heeft Excel ook een functiewizard, en mooie overzichten per gebied online staan. Hmm, lijkt zo wel bijna een marketingpraatje...

Het enigste gekke is misschien "<>", wat staat voor het niet-matchen van een lege string. Je kan ook "=X" gebruiken, maar voor de symmetrie is het dan handig om ook countif te gaan gebruiken (stel dat je een keer geen X maar iets anders invult).
Oh, toch maar even geprobeerd, maar beide formules geven bij mij een foutmelding: "The formula you typed contains an error".
Vergeet niet de juiste scheidingstekens en namen te gebruiken (dus , wordt waarschijnlijk ; ).

[ Voor 10% gewijzigd door pedorus op 14-11-2009 21:27 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• posttoast
pedorus schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 21:25:
[...]

Ik weet verder niet hoe je Excel gebruikt en welke versie, maar als je in 2007 een formule in aan het typen ben, komt eronder een lijstje met aanvulmogelijkheden te staan. Selecteer er eentje, druk op F1, en je ziet een schitterende omschrijving van die formule. ;) Daarnaast heeft Excel ook een functiewizard, en mooie overzichten per gebied online staan. Hmm, lijkt zo wel bijna een marketingpraatje...

Het enigste gekke is misschien "<>", wat staat voor het niet-matchen van een lege string. Je kan ook "=X" gebruiken, maar voor de symmetrie is het dan handig om ook countif te gaan gebruiken (stel dat je een keer geen X maar iets anders invult).

[...]

Vergeet niet de juiste scheidingstekens en namen te gebruiken (dus , wordt waarschijnlijk ; ).
Top! Ik begrijp het en het werkt nog ook. Ontzettend bedankt hiervoor.

omniscale.nl

Pagina: 1