Volgens mij heb ik een probleem dat zeer eenvoudig op te lossen is, maar aangezien ik geen idee heb waarop te zoeken kom ik er niet uit. Ik heb (sterk vereenvoudigd) de volgende tabel:
Ik loop al vast bij de laatste kolom. De enige manier die ik kan bedenken om daar een totaalbedrag uit te krijgen is door in plaats van "X" het getal "1" te gebruiken, die enen bij elkaar op te tellen en vervolgens te vermenigvuldigen met de prijs van dat product. Zo dus:
Maar: dit moet toch ook kunnen door gewoon die "X" symbolen te gebruiken?
Het tweede probleem waar ik echt geen oplossing voor kan vinden is de onderste rij: hoe bereken ik die totalen?
Als ik dit in een database zou hebben zou ik met een willekeurige programmeertaal (PHP, Python) er zo de juiste getallen uit kunnen trekken. Maar: ik moet het met de Excelsheet doen...
Wie helpt mij verder?
| Product | Prijs | Persoon 1 | Persoon 2 | Persoon 3 | Totaal |
| Appel | € 3,00 | X | X | € 6,00 | |
| Peer | € 2,00 | X | € 2,00 | ||
| Citroen | € 1,50 | X | X | X | € 4,50 |
| Totaal | € 4,50 | € 1,50 | € 6,50 | € 4,50 |
Ik loop al vast bij de laatste kolom. De enige manier die ik kan bedenken om daar een totaalbedrag uit te krijgen is door in plaats van "X" het getal "1" te gebruiken, die enen bij elkaar op te tellen en vervolgens te vermenigvuldigen met de prijs van dat product. Zo dus:
code:
1
| =SUM(C2:E2)*B2 |
Maar: dit moet toch ook kunnen door gewoon die "X" symbolen te gebruiken?
Het tweede probleem waar ik echt geen oplossing voor kan vinden is de onderste rij: hoe bereken ik die totalen?
Als ik dit in een database zou hebben zou ik met een willekeurige programmeertaal (PHP, Python) er zo de juiste getallen uit kunnen trekken. Maar: ik moet het met de Excelsheet doen...
Wie helpt mij verder?