MA785GT-UD3H + X4 955BE - Hoge temps + BIOS update

Pagina: 1
Acties:

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Ik ben net klaar met het installeren van een nieuwe PC met een 785GT-UD3H moederbord en een AMD Phenom II X4 955BE. Alles werkt normaal en XP is net geïnstalleerd (Vista installeer ik later). Het enige rare was dat hij tijdens het booten het volgende zegt:

AMD Data change - Update New data to DMI!

Vervolgens gewoon in windows gegaan en gekeken welke BIOS versie ik heb, welke dus F2 was. Op de site stond versie F3 al dus heb deze vervolgens geïnstalleerd via Q-Flash zonder probleem en ondertussen er ook een back-up van gemaakt.

Daarna opnieuw opgestart en dan kwam er terug dezelfde warning maar dan daar achter: Update succesfull!

Echter, na het opnieuw rebooten is deze regel al weer weg dus zegt hij opnieuw AMD Data change - Update new data to DMI!

Wat ik ook raar vind is dat men temps met de stock koeler ronde de 50°C liggen helemaal idle tijdens het booten. Volgens mij is 50°C toch echt niet normaal voor een idle CPU met bijna 0% belasting.

Ik heb de thermal pad eraf gehaald en er Arctic Silver 5 op gesmeerd en de temps zouden dan normaal toch lager dan 50°C moeten liggen. Ik heb het ook gewoon aangebracht zoals ze zeggen, een kleine druppel de groote van 1 en een halve rijstkorrel en deze door de koeler laten uitspreiden.

Heb de koeler er af gehaald om te kijken of alles mooi uitgespreid was en ik zag een bijna perfecte cirkel, het is dus goed gelukt en hier zou het niet aan mogen liggen.

Op de site staat achter dat er pas support voor de 955 is bij BIOS F4i maar deze is niet via hun site beschikbaar, ze gaan voor de 785GT maar tot F3 welke stamt uit juli. Is het alsnog mogelijk dat de temps aan de BIOS versie liggen? verkeerde temp readings ofzo en kan ik alsnog F4i gewoon installeren, indien ik deze kan vinden.

Of is 50°C alsnog normaal (volgens vele Google resultaten alleszinds niet)?

Verwijderd

50 graden is wel veel, maar het kan wel kloppen als je bijvoorbeeld een slechte airflow hebt. Ikzelf heb hier bijvoorbeeld een athlon x2 op idle rond de 45 graden, wat ook vrij warm is. Probeer eens een ventilator (geen fan, echt een grote huis-tuin- en keuken ventilator) op je processor te richten. Het lijkt me sterk dat een biosflash andere waarden aangeven. Toch zou ik wel de bios flashen, aangezien ze zelf al aangeven op hun site dat het nu nog niet gesupport is.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:11
Een 955BE is een 125W processor, dat zijn gewoon heethoofden. Ik zelf heb met boxed altijd op 52c idle gezeten. Na er een dure noctua koeler op te zetten ging dat omlaag naar 43c idle en 50 full-load.

Boxed koeler van AMD is gewoon een beetje bagger....

Even niets...

Verwijderd

Je moet je koelpaste altijd geheel over het oppervlakte uitsmeren, en iets meer dan een halve rijstkorrel mag ook wel. Verder kan het zijn dat je fan op je cpu koeler niet snel genoeg draait. Laat hem eens volle toeren draaien en kijk hoe warm tie word.

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Blijkbaar iets te vroeg gepanikeerd. Hij zit nu tussen de 35 en de 45 idle. Ik vind het wel raar dat de temps nogal verspringen wanneer hij niets doet, en ik gebruik verschillende temp loggers, Core Temp, HW en FanSpeed. Maar ik neem aan dat dit normaal is. Ik ga hem een van de dagen eens ondervolten samen met mijn i7 en een kijken naar de resultaten aangezien ik soms temp drops van 10°C of meer tegen kom.