Laptop aansluiten op TV moet 5.1 geluid geven

Pagina: 1
Acties:

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik ben bezig een nieuwe laptop, tv en surround set aan te schaffen.
Nu is het de bedoeling dat er op de laptop films e.d. worden afgespeeld en dus de laptop wordt aangesloten op de TV (via HDMI) dat zowel het beeld en geluid wordt doorgegeven.

Maar nu ben ik aan het zoeken geslagen of er dan wel 5.1 geluid word 'doorgesluist' zodat dit ook uit de surround set ten gehoren komt.
Alleen wordt ik hier niet echt veel wijzer van aangezien er veel mogelijkheden worden geroepen in forums mar nou niet echt een duidelijk antwoord komt wat er nou precies nodig is om het goed werkend te krijgen.

Laptop wordt: HP Pavilion DV8-1080ed
http://h10010.www1.hp.com...4354-4011373-4043814.html
Laptop heeft geen optisch output, alleen een normale mini-jack 3,5mm uitgang (voor bijv. koptelefoon).

TV wordt: Samsung UE40B7000
http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/samsung-ue40b7000

Surround set wordt: daar ben ik nog niet uit.
Op dit moment heb ik een Pioneer XV-DV353, wellicht dat het hier ook mee kan?
Deze heeft kwa aansluitingen niet veel:
- RCA Line in L en R (audio)
- S-video out (beeld)
- Scart (beeld)

Ik zou dus graag willen weten;
- is de laptop hier gezicht voor? (kwa aansluitingen, performance zit wel goed)
- Heeft de TV de juiste aansluitingen?
- Over wat voor aansluiting(en) moet de surround set beschikken?
- Met welke verbinding kwa kabels is de beste optie om dit te realiseren?

Ik heb veel gelezen over S/PDIF, HDMI, RCA kabels e.d. maar wat moet ik nou hebben? Het is me allemaal erg onduidelijk geworden.

[ Voor 8% gewijzigd door DaVaRiOuS op 14-11-2009 18:20 ]

Verwijderd

Da's wel een brute laptop! :) Helaas ook met bijbehorend gewicht en prijskaartje, maar 't is jouw feestje.
't Ding heeft zover ik kan zien geen optische of coax digitale uitgang, dus wanneer je 5.1 wilt ben je aangewezen op de HDMI poort, en je huidige surround set kan daar niet mee overweg. Je moet dus op zoek naar een leuke receiver die wel HDMI 1.3a doet, en daarover zwerven hier wel een aantal topics rond. Je TV heeft wel alle aansluitingen die je nodig hebt: HDMI. En wat kabels betreft is 't ook al heel simpel, een HDMI kabel van laptop naar receiver should do the trick, en nog een HDMI kabeltje van receiver naar de TV (en de kabeltjes van receiver naar de speakers natuurlijk).

offtopic:
Waarom iemand ooit een laptop van 4 kilo zou willen kopen is mij een raadsel...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:51

FeaR

In GoT we trust

Mocht je van dingen als Dolby TrueHD en DTS HD gebruik willen maken (aangezien de laptop een Blu-ray drive heeft) onderzoek dan wel eerst of de laptop deze codecs via HDMI bitstream kan versturen. Er zijn naar mijn weten op dit moment al een berg laptops die het audiosignaal vanaf HDMI terug brengen naar 2.0. Dus een laptop die volledige HD Audio over HDMI geeft heb ik nog niet gezien...

Verder klopt bovenstaande over het doorlinken via de receiver met HDMI 1.3 gewoon. Het gaat met je huidige receiver trouwens niet lukken omdat deze geen digitale of meerkanaals ingangen heeft en je zo dus geen meerkanaals geluid door kan geven (overigens heeft een laptop ook geen meerkanaals uit, dus dat zou toch niet gewerkt hebben...).

Persoonlijk zou ik eerder voor een losse Blu-ray speler gaan en een iets minder dikke laptop aangezien je met de eerste zeker bent van audio over HDMI in bitstream en het met de laptop nog maar afwachten is. Plus dat het totaalplaatje iets beter uit komt qua financien, maar dat is aan jou :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DaVaRiOuS
Bedankt voor de duidelijke reacties.

Het is inderdaad een mogelijkheid om een wat eenvoudigere laptop aan te schaffen en een blu-ray speler te kopen. Maar dan is de vervelende handeling om steeds de films op dvd te branden niet 'opgelost'.
Dit wil ik dus juist voorkomen.
Een andere mogelijkheid zou een mediaspeler aan mijn tv/receiver aan te sluiten en over het netwerk de film eerst overzetten naar de mediaspeler, maar het is gewoon de bedoeling dat een film direct vanaf de laptop afgespeeld kan worden, zonder tussenkomst van allerlei handelingen.

Ik ga maandag even met HP bellen of deze laptop volledig HD audio over HDMI doorzend.

Dus als ik het goed begrijp, gaat het geluid van de laptop normaliter met 2.0 geluid over de HDMI kabel naar de receiver, de receiver zet het geluid om naar 5.1 en dat komt uit de speakers? Dan zou ik hiervoor uiteraard wel een reciver voor moeten aanschaffen met een HDMI in poort
Of blijft het dan gewoon 2.0 geluid?

PS: Op dit moment zit ik op een Toshiba laptop en deze heeft ook een HDMI poort.]In De Geluid eigenschappen, staat 'Apparaat voor digitale uitvoer (HDMI)'
High Definition Audio-apparaat ingeschakeld.

Betekend dit dat deze laptop HD audio over HDMI kan zenden of staat dit er altijd standaard?

[ Voor 37% gewijzigd door DaVaRiOuS op 15-11-2009 23:07 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DaVaRiOuS schreef op zondag 15 november 2009 @ 22:57:
Dus als ik het goed begrijp, gaat het geluid van de laptop normaliter met 2.0 geluid over de HDMI kabel naar de receiver, de receiver zet het geluid om naar 5.1 en dat komt uit de speakers? Dan zou ik hiervoor uiteraard wel een reciver voor moeten aanschaffen met een HDMI in poort
Of blijft het dan gewoon 2.0 geluid?
De meeste laptops putten maar 2.0 stereo uit via de HDMI uitgang. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, maar ik weet dus niet of de HP daar bij hoort.

Let wel dat een receiver 5.1 kan maken uit een 2.0 signaal via codecs als Dolby Pro Logic II of DTS-Neo:6. Maar dat is dus 5.1 geluid maken uit een 2.0 signaal en géén echt 5.1 geluid wat normaal door een speler wordt doorgestuurd. Dus je zal wel uit elke speaker geluid horen, maar het is dan geen dedicated geluid wat het voordeel is van een 5.1 codec als DTS of Dolby Digital.

Hier de uitleg over hoe Dolby Pro Logic werkt, dus het 5.1 maken vanuit een 2.0 signaal:
De vier kanalen zitten in een zogenaamde "matrix" in het stereokanaal. Met deze techniek kunnen in het stereosignaal 4 kanalen gecodeerd worden.

Het centerkanaal is heel eenvoudig te verklaren. Dit is gewoon al het geluid dat mono is opgenomen en uit beide speakers even hard komt. De decoder zal dat herkennen en zal het geluid naar het centerkanaal sturen.

Het surround kanaal is een kanaal dat met van een fase verschuiving in het gewone signaal is gemixed. De decoder zal ook dit signaal herkennen en het naar het achterkanaal sturen. Dit signaal is een beperkt kanaal omdat anders de hoge tonen, waarvoor het gehoor veel gevoeliger is voor fase fouten, te veel gestoord worden. Ook de allerlaagste tonen worden niet weergegeven door het achterkanaal omdat bij deze lange golven een faseverschuiving zeer gemakkelijk leidt tot het uitdoven van de lage tonen. Dit verhaal kan je zelf nagaan door je stereo speakers uit fase aan te sluiten. De hoge tonen, die de meeste richtingsinformatie bevatten, lijken uit alle plekken te komen, behalve uit je speakers.

Dus let wel: ALS de laptop maar 2.0 uit stuurt zou het gewoon zonde zijn. Dan beschik je over Blu-ray en dan luister je nog naar 2.0 geluid of een upmix daar van. En net wat ik eerder zei: het andere voordeel van Blu-ray (dus naast het HD beeld) is het HD geluid. Dus een laptop die DTS HD en Dolby TrueHD uit zou sturen zou nog mooier zijn. Want wat heb je aan Blu-ray als je de helft niet gebruikt?
DaVaRiOuS schreef op zondag 15 november 2009 @ 22:57:Op dit moment zit ik op een Toshiba laptop en deze heeft ook een HDMI poort.In De Geluid eigenschappen, staat 'Apparaat voor digitale uitvoer (HDMI)'
High Definition Audio-apparaat ingeschakeld.

Betekend dit dat deze laptop HD audio over HDMI kan zenden of staat dit er altijd standaard?
Het kan, maar het is zeker niet nodig. Er staat niet welk type HD er uitgezonden kan worden: beeld, geluid of beide. Daarom zijn specificaties veelal verneukeratief aangezien je maar een half beeld krijgt....

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
DaVaRiOuS schreef op zondag 15 november 2009 @ 22:57:
Ik ga maandag even met HP bellen of deze laptop volledig HD audio over HDMI doorzend.
Vergeet niet om notities te maken van het gesprek: Volledige naam / tijd / datum. Als er toezeggingen gedaan worden of iets al dan niet gaat werken en het blijkt niet te kloppen, dan kun je daar op terugvallen, mocht het uiteindelijk zover komen dat je het apparaat gaat terugsturen.

Ik ken de definitie van de term 'HD audio' niet goed genoeg. Betekend dat dat de ruwe en volledige audiostream doorgestuurd wordt, dus niet alleen een 2.0 hidef stream maar ook het orginele DTS of Dolby surround wat op de disc staat, zonder een downmix?

Zoals hierboven al gezegd, wil je echt niet dat je orginele 5.1 audio informatie van je schijf eerst gedownmixt wordt naar stereo en daarna weer met technieken als DTS Neo of Dolby Pro Logic je stereosignaal weer kunstmatig uitgerekt wordt naar 5.1.
(volgens mij is dat in veel huiskamers wel het geval - zonder dat men dat beseft. En dat is jammer)

• DaVaRiOuS
Nou ik heb even contact gehad met HP en ze verwezen me door naar de handleidingen op de website.
Deze heb ik inmiddels gevonden.

http://h10025.www1.hp.com...&product=4043813&lang=nl&

In de Handleiding Multimedia - Windows 7 staat het volgende:

Audio configureren voor HDMI
Om HDMI-audio te configureren, sluit u eerst een audio- of videoapparaat, zoals een highdefinitiontelevisietoestel,
aan op de HDMI-poort van de computer. Daarna configureert u als volgt het
standaardweergaveapparaat voor audio:
1. Klik met de rechtermuisknop op het pictogram Luidsprekers in het systeemvak aan de rechterkant
van de taakbalk. Klik daarna op Afspeelapparaten.
2. Klik op het tabblad Afspelen op Digitale uitvoer of Apparaat voor digitale uitvoer (HDMI).
3. Klik op Als standaard instellen en klik op OK.

Ga als volgt te werk om de audio weer via de luidsprekers van de computer weer te geven:
1. Klik met de rechtermuisknop op het pictogram Luidsprekers in het systeemvak aan de rechterkant
2. Klik op het tabblad Afspelen op Luidsprekers.

Maar haal ik hier nu uit de het ook daadwerkelijk HD Audio is?
Ik niet echt...

*edit*
Zojuist weer even gebeld en gemeld dat ik de handleiding e.d. heb doorgenomen.
De medewerker gaf aan:
- We hebben geen voorverkoop afdeling meer en je spreekt nu met de reparatiecenter.
Wij hebben deze inhoudelijke informatie niet. Het enige wat wij tot onze beschikking hebben is de handleidingen op de website en de productspecificaties, maargoed die heeft u al doorgenomen.
Het beste kunt u het dan navragen bij de winkel waar u de laptop wilt aanschaffen.

Ik zeg: Maar hoe kan die medewerker dat nou weten als jullie het nieteens weten?
Hij zegt: Ja wij kunnen het alleen van de website afhalen en een verkoper in een winkel weet er wel meer vanaf.
Dus ik zeg nog een keer: Maar hoe kan de verkoper nou meer erover weten als u? U werkt bij HP! 8)7
En ik neem aan dat een verkoper zijn informatie ook van jullie website af haalt.

HP medewerker zegt weer: Ja u zult toch bij de verkoper moeten zijn voor de informatie.

:/

[ Voor 27% gewijzigd door DaVaRiOuS op 17-11-2009 12:30 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Niet duidelijk echt duidelijk nee.

@FeaR1986
Maar, softwarematige codecs gaan installeren die voor een volledige passtrue naar die HDMI poort zorgen kan niet?

• DaVaRiOuS
Nou even verder gespit en gebeld...

Een 3 tal op een rijtje...

Centralpoint: Het werkt, heb ervaring met HP laptops en bij HP wordt dit altijd in HD Audio naar de receiver toegestuurd.

Zercom: Ik zou het niet met zekerheid durven zeggen, je zou kunnen zoeken op Tweakers daar kun je het antwoord hoogwaarschijnlijk wel vinden.

4Launch: Ik zou het niet met zekerheid durven zeggen, maar ik neem aan dat het wel gewoon moet werken.

nog wat andere zaken gebeld, alleen die 'durven' het ook niet met zekerheid te zeggen.

*edit*

Ik kwam dit trouwens nog tegen op een site met de specificaties:

Audiosysteem: High Definition Audio

Kom ik nu al meer in de buurt dat het geluid vanuit de laptop HD Audio is?
Als ik een film op de laptop zelf afspeel zal dit zoals aangegeven in HD Audio zijn vanuit de speakers van de laptop, maar ook als dit via de HDMI 1.3a kabel naar de receiver wordt doorgestuurd?

[ Voor 38% gewijzigd door DaVaRiOuS op 17-11-2009 14:22 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DaVaRiOuS schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 12:15:
Daarna configureert u als volgt het
standaardweergaveapparaat voor audio:
2. Klik op het tabblad Afspelen op Digitale uitvoer of Apparaat voor digitale uitvoer (HDMI).

Maar haal ik hier nu uit de het ook daadwerkelijk HD Audio is?
Ik niet echt...
Dat kan je er ook niet uithalen. Er staat namelijk alleen hoe je audio-uitvoer via HDMI kan laten lopen. Maar niets of het gedownscaled wordt naar 2.0 of dat alles één-op-één wordt doorgestuurd...
Saturnus schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 12:21:
@FeaR1986
Maar, softwarematige codecs gaan installeren die voor een volledige passtrue naar die HDMI poort zorgen kan niet?
Al sla je me dood... :P
Ik ben niet zo thuis in laptops, dus weet zo niet wat er mogelijk is of zou moeten zijn. Enige wat ik wél weet is dat je (te) vaak hoort dat de HDMI uitgang van een laptop alleen 2.0 geluid uit stuurt en dat mensen dan teleurgesteld zijn.

Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat je wel goed moet kijken of het kan. Want zou wel zonde zijn om een dergelijke dure laptop te kopen en dan met 2.0 stereo te zitten. Maar wellicht doet dat laptopje wel gewoon Dolby TrueHD via HDMI en is er niets aan de hand. Maar om daar achter te komen schijnt dus nogal lastig te zijn :')

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
FeaR1986 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:24:
[...]

Al sla je me dood... :P
Ik ben niet zo thuis in laptops, dus weet zo niet wat er mogelijk is of zou moeten zijn. Enige wat ik wél weet is dat je (te) vaak hoort dat de HDMI uitgang van een laptop alleen 2.0 geluid uit stuurt en dat mensen dan teleurgesteld zijn.

Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat je wel goed moet kijken of het kan. Want zou wel zonde zijn om een dergelijke dure laptop te kopen en dan met 2.0 stereo te zitten. Maar wellicht doet dat laptopje wel gewoon Dolby TrueHD via HDMI en is er niets aan de hand. Maar om daar achter te komen schijnt dus nogal lastig te zijn :')
Heel erg apart...je zou denken, er zit HDMI op...je stelt in dat er bitstream over die HDMI poort heen moet en het is klaar...maar niet dus...

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Saturnus schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:36:
[...]Heel erg apart...je zou denken, er zit HDMI op...je stelt in dat er bitstream over die HDMI poort heen moet en het is klaar...maar niet dus...
Idem met receivers: er zit HDMI op dus dan zal dat ding wel geluid van het HDMI signaal af kunnen halen. Maar dan blijkt er nog zoiets te zijn als HDMI Processing en HDMI Switching... Nu is daar wel makkelijker achter te komen dan waar het hier om draait, maar het zijn toch van die dingen waar je niet blind van uit mag gaan...

• DaVaRiOuS
Heb het het deze beste man ook even gevraagd.
Wellicht dat hij dit kan testen!
productreview: HP Pavilion dv8-1080ed (VL125EA) review door Thessalo

Ik wacht het even af...

Tot zover ben ik nog niet erg veel wijzer helaas ;(

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DaVaRiOuS schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:26:
Tot zover ben ik nog niet erg veel wijzer helaas ;(
Had nog even voor de zekerheid nagevraagd of ik wel goed zat met dat HDMI niet altijd meerkanaals geluid uit stuurt. Dus aan iemand die wat meer verstand heeft van laptops dan ik doe (DaMarcus :> )
Q:
Als een laptop een Blu-ray drive en een HDMI uit heeft, dat wil toch lang niet altijd zeggen dat het beestje dan ook DTS HD door kan sturen?

A:
Klopt, geluidskaart / GPU dient dit ook te ondersteunen
Ik ken zelfs laptops met HDMI die zelfs geen geluid er doorheen jassen.
Dus toch nog maar even verder gaan met checken, want de zorgen zijn dus niet voor niets :)

• DaVaRiOuS
FeaR1986 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:13:
[...]

Had nog even voor de zekerheid nagevraagd of ik wel goed zat met dat HDMI niet altijd meerkanaals geluid uit stuurt. Dus aan iemand die wat meer verstand heeft van laptops dan ik doe (DaMarcus :> )

[...]

Dus toch nog maar even verder gaan met checken, want de zorgen zijn dus niet voor niets :)
Oke duidelijk.. bedankt voor de info.
De laptop zelf geeft wel HD surround audio uit de laptop zelf, maar inderdaad of die daad ook uit de HDMI poort spuugt blijft even de vraag.

Misschien eens van het weekend ff langs de MediaMarkt, ff vragen of ze dat daar kunnen testen :)

• DaVaRiOuS
Ik wilde even mededelen dat ik inmiddels de laptop heb aangeschaft en alles perfect werkt.
Dus ook de HD audio over HDMI naar Receiver / TV.

Ook als ik de HDMI 1.3a kabel aansluit op de TV en stel me receiver in op TV dan pakt die ook het HD / 5.1 geluid op.
Pagina: 1