Traditioneel ontwikkelen naar de nieuwe wereld

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosse
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-07 06:13
Sinds een jaar of 17 ontwikkel ik al software maar met name op een IBM mainframe oftewel COBOL/CICS/DB2 en PL/1 icm IMS. Nu wil ik me wat meer verdiepen in de "nieuwe" wereld om het ontwikkelen ook eens met een wat moderner jasje te doen ipv met die fraaie groene schermen (voor de kenners).

Nu heb ik zitten kijken en dacht ik zelf aan twee zaken:
1 Dreamweaver en daarmee web 2.0 applicaties leren maken icm mysql en PHP
2 Visual studio express en dan bijvoorbeeld C# met SQL express databases.

Kan een van jullie misschien wat voor en tegens bedenken wat verstand zou zijn? Het mooie van optie 1 vind ik zelf dat het platformonafhankelijk is nadeel is gelijk weer als een applicatie wordt gemaakt deze lastiger is te installeren....

Suggestie wat verstandig is zou welkom zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:27
Ik denk dat je jezelf nogal beperkt in je keuze :)

Niet om het nog lastiger voor je te maken, maar heb je ook al gedacht aan Python (bijvoorbeeld in combinatie met Django)?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosse
Ik begrijp dat er inderdaad nog meer combinaties mogelijk zijn maar op een gegeven moment moet je toch kiezen...
Ik vraag me af of er veel applicaties voor thuisgebruik worden ontwikkeld met Dreamweaver aangezien je dan bent gebonden aan een webserver die geinstalleerd moet zijn. Ongeacht wat je gaat gebruiken of dit nu php is of gewoon html...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Waarom ga je niet met Java aan de slag? Platformonafhankelijk, goede documentatie beschikbaar, populair en van hoog niveau. Een goede editor is het overbekende Eclipse. Al kun je Eclipse ook voor vele andere talen gebruiken, o.a. PHP.

Offtopic: Met PHP en C# kun je overigens nog vele andere databases aansturen, de twee smaakjes die je hier nu noemt, zijn een zeer beperkte greep uit het aanbod. Zelf gebruiken we PostgreSQL, enigzins vergelijkbaar met Oracle, maar dan gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-07 15:37
Waarom wil je overstappen? Wat wil je maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosse
Waarom ik wil overstappen ik weet niet of jij mainframes kent maar ze zijngeweldig voor bulkverwerking maar de interface naar de gebruiker is dramatisch. Nu is er van alles mogelijk op het mainframe alleen wordt het weinig toegepast. Je kunt met java werken en met html etc maar ik zie het nog weinig.
Ook is het lastig thuis te ontwikkelen voor het mainframe en om iets te maken voor de tennisclub bijvoorbeeld. Dat is de reden dat ik ook iets anders zou willen. Nu is het ook zo dat ik voor een kennis het eenenander heb gedaan voor zijn praktijk maar die vraagt juist weer om client server applicaties waardoor bij mij het idee van dreamweaver met mysql naar boven kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
De installatie met PHP/MySQL zou juist geen probleem moeten zijn, aangezien je daar voornamelijk webapplicaties mee maakt. Zoiets installeer je namelijk niet op de computer van je gebruiker, maar op een server. Via een browser wordt er vervolgens verbinding mee gemaakt en kan de gebruiker taken uitvoeren.

Met C# kan dat vast ook wel, maar daarbij ga je denk ik sneller richting stand-alone applicaties die je op de computer van de gebruiker zelf moet installeren.

Als je als voorbeeld "iets voor de tennisclub" geeft, dan zou ik gaan voor PHP/MySQL. Een website maken, iedereen kan er bij (met een browser en internet), iedereen begrijpt het principe (want internet) en je kunt snel met iets aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:48
Voor de tennisclub zou je websites/webapps kunnen maken in PHP/MySQL, en dan vooral omdat hosting hiervoor erg goedkoop is en dus betaalbaar voor een clubje. Ik denk echter wel dat als je een hardcore programmeur bent je het maken van websites met alles wat daar bij komt (js,html,css,browsers) niet echt leuk zal vinden. Met C# icm (ASP).NET kan je beide kanten op, je kan websites maken maar ook windows applicaties. C# wordt afaik vaker gebruikt in wat grotere organisaties.

Kortom, wat is je doelgroep, wat wil je gaan doen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2022
C# dus.
Veel gemak van het .NET framework en je kunt zoals eerder genoemd ASP.NET (web applicaties) en applicaties voor windows mee maken.

Daarnaast is het een meer gevraagde vaardigheid dan b.v. php mocht je buiten de ontwikkelomgeving ooit willen overstappen naar een andere werkomgeving.

http://www.labee.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
op een IBM i-series heb je tegenwoordig het zend (apache+php+zf) platform wat native op het OS kan draaien, is best een krachtige combo om web 2.0 apps te maken voor je gebruikers en toch de kracht van de iseries te blijven gebruiken. Hier en daar moet je wel rekening houden met wat ebcedic -> ascii conversie's maar als je je libs goed bouwt is het dat een eenmalige zaak. En de performance van wat ik er van gezien heb is echt super goed.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosse
Het gaat mij niet zozeer om een betaalde boterham die kan ik met mijn huidige werk nog steeds goed verdienen. Ik vraag me alleen af wat een goede uitbreiding van mijn skills zou zijn en dan voel ik veel voor platformonafhankelijkheid.
Dynamische webapplicaties hebben dan een beetje min voorkeur, waarom weet ik niet maar met C# ben je denk ik wel gebonden......
Alhoewel je natuurlijk ook daarin weer zeer fraaie voorbeelden van hebt hoe je een fraaie applicatie zou kunnen maken...

Het blijft moeilijk en iedereen heeft een bepaalde voorkeur merk ik maar alle argumenten zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144479

Je kent toch wel meer dan COBOL neem ik aan? COBOL is niet echt een programmeertaal te noemen. Ik ben zelf ook helemaal voor .NET De base classes van .NET zijn erg uitbreid en zitten bovendien goed in elkaar vergelijke met PHP en Ruby. Je hebt dan ook nog eens een super IDE gecombineerd met Resharper of CodeRush. Rational Team Concert is tegenwoordig voor 10 developers gratis dus dat is ook mooi meegenomen. Dus C#, Visual Studio, .NET.

Overigens wat ik nogal vreemd vind is dat je als developer jezelf niet verdiept in andere programmeertalen, methodieken etc. Waarom blijf je 17 jaar het zelfde doen en ga je nu pas nadenken over iets anders? Of heb ik het verkeerd?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 144479 op 15-11-2009 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
goosse schreef op zondag 15 november 2009 @ 11:24:
Dynamische webapplicaties hebben dan een beetje min voorkeur
Wij maken deze met Java en PostgreSQL (t.b.v. internet & intranet), draait op zo'n beetje alles wat lijkt op een operating system. Officieel ondersteunen we RedHat, Windows Server 2003/2008 en HP-UX, maar er zijn klanten die nog weer andere OS-en gebruiken.

Java kun je ook laten communiceren met DB2, geen enkel probleem. Java wordt veel gebruikt voor zakelijke software, op je werk kun je er dus ook zeker punten mee scoren wanneer je hier e.e.a. vanaf weet.

PHP is leuk, maar ondanks dat je er best wel veel mee kunt, blijft het toch een beetje een hobbysfeer behouden. Dit is lang niet altijd terecht, maar ik ken genoeg projectmanagers die geen programmeurs in hun project willen hebben die ook PHP op hun CV benoemen. Ze vrezen de PHP-spagetti-code...

PHP is overigens wel de enige programmeer-/scripttaal die ik ken, maar dat hoeft niet iedereen te weten... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-07 14:58
Aan de ene kant is DB2 voor je database wel een logische keuze wanneer je al kennis hebt van DB2 op het mainframe. Er is een gratis DB2 Express variant, dus dat is het probleem niet. Maar aan de andere kant: DB2 op z/OS verschilt best wel van DB2 op luw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cariolive23 schreef op zondag 15 november 2009 @ 11:40:
[...]

Wij maken deze met Java en PostgreSQL (t.b.v. internet & intranet), draait op zo'n beetje alles wat lijkt op een operating system. Officieel ondersteunen we RedHat, Windows Server 2003/2008 en HP-UX, maar er zijn klanten die nog weer andere OS-en gebruiken.

Java kun je ook laten communiceren met DB2, geen enkel probleem. Java wordt veel gebruikt voor zakelijke software, op je werk kun je er dus ook zeker punten mee scoren wanneer je hier e.e.a. vanaf weet.

PHP is leuk, maar ondanks dat je er best wel veel mee kunt, blijft het toch een beetje een hobbysfeer behouden. Dit is lang niet altijd terecht, maar ik ken genoeg projectmanagers die geen programmeurs in hun project willen hebben die ook PHP op hun CV benoemen. Ze vrezen de PHP-spagetti-code...

PHP is overigens wel de enige programmeer-/scripttaal die ik ken, maar dat hoeft niet iedereen te weten... :X
Misschien zegt dat meer over de gebrekkige kennis van die zogenaamde project managers? Je kan rommel maken in elke programmeertaal. Helaas zegt een c.v. van een programmeur heeeeel erg weinig. PHP komt tegenwoordig ook een heel eind. Zend/Kohana/Doctrine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CubicQ schreef op zondag 15 november 2009 @ 12:06:
Aan de ene kant is DB2 voor je database wel een logische keuze wanneer je al kennis hebt van DB2 op het mainframe. Er is een gratis DB2 Express variant, dus dat is het probleem niet. Maar aan de andere kant: DB2 op z/OS verschilt best wel van DB2 op luw.
Als je idd in die hoek zit kan je misschien ook beter voor Eclipse/Java/RTC kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosse
Anoniem: 144479 schreef op zondag 15 november 2009 @ 11:33:
Je kent toch wel meer dan COBOL neem ik aan? COBOL is niet echt een programmeertaal te noemen. Ik ben zelf ook helemaal voor .NET De base classes van .NET zijn erg uitbreid en zitten bovendien goed in elkaar vergelijke met PHP en Ruby. Je hebt dan ook nog eens een super IDE gecombineerd met Resharper of CodeRush. Rational Team Concert is tegenwoordig voor 10 developers gratis dus dat is ook mooi meegenomen. Dus C#, Visual Studio, .NET.

Overigens wat ik nogal vreemd vind is dat je als developer jezelf niet verdiept in andere programmeertalen, methodieken etc. Waarom blijf je 17 jaar het zelfde doen en ga je nu pas nadenken over iets anders? Of heb ik het verkeerd?
Wow COBOL geen programmeertaal geloof dat ik even in moet grijpen De taal waar het meest in is geprogrammeerd. De taal waar het complete financiele systeem van de westerse wereld in is geschreven.
Ik heb bij praktisch alle grote banken gezeten als zowel consultant als programmeur en wat talen als cobol en pl/1 doen moet andere moderne als een Java nog maa rbewijzen dat het dit aankan.
Alleen deze opmerking is al funest en geeft aan dat je iets beter moet verdiepen vrees ik....
Ik heb trouwens niet 17 jaar hetzelfde gedaan maar gaat me iets te ver om mijn CV hier neer te zetten :)
Wat ik wel wil zeggen is dat een goede programmeur niet in een half jaar of een jaar kan programmeeren. De echt goede zijn hier een behoorlijke tijdje mee bezig en dat geldt voor alle talen. Ongeacht of dit COBOL Visual C# is of Java. Programmeren bestaat uit meer dan de elementaire zaken als een if then else constructie kunnen schrijven.
Ik heb genoeg jongens gezien vers van de opleiding die het allemaal wel weten en dan na een paar weken er achter komen dat ze toch best wel nog het eenenander moeten leren...

Als voorbeeld ik heb laatst nog een uitgebreid overleg gehad met een aantal consultants van IBM om stukken van onze programmatuur om te zetten van een PL/1 (voor de leken een taal vergelijkbaar met Cobol) naar Java. Probleem was alleen dat we met Java de doorlooptijd niet gingen halen waardoor de volgende ochtend de gebruikers niet het on-line gedeelte konden gaan gebruiken omdat de verwerking van de afgelopen nacht niet op tijd klaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
Is dit dan niks voor je: isCOBOL, kun je COBOL compileren naar Java en is jouw oude code (en kennis) dus gewoon weer bruikbaar in de Java-wereld. Wanneer je dan met Java aan de slag gaat, kun je de COBOL-objecten gewoon als Java-objecten aanroepen. Zo kun je dan langzaam maar zeker gaan uitbreiden richting Java zonder dat je direct alles opnieuw moet gaan leren en bouwen.

En inderdaad, COBOL is inmiddels 50 jaar oud, dat heeft zich dus wel bewezen.
Pagina: 1