Sata-300 op moederbord dat max sata-150 ondersteunt?

Pagina: 1
Acties:

• bananenbennie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05-2021
Hallo, ik heb een vraagje:

Ik wil een nieuwe harde schijf kopen, hier windows 7 opzetten, met als doel mijn computer wat sneller te laten lopen.

dit is mijn moedebord (uitgebreid tot 3GB werkgeheugen):
http://217.110.237.67/Man...%20v1.0%20-%20MS-7046.pdf

Ik zat te denken aan de WD Caviar Black 1TB 32MB Sata-300

volgens de manual wordt max sata-150 ondersteunt, dus hoe reageert mijn moederbord hierop?

als ik alleen kan kijken naar HD's sata-150 wat raden jullie mij dan aan, gezien mijn wensen?

vrgr

paul

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 08:53

Iska

In case of fire, use stairs!

in 99% van de gevallen is zo'n HDD ook backward-compatible en moet het dus gewoon werken

-- All science is either physics or stamp collecting

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:54

Compizfox

Bait for wenchmarks

Soms moet je nog wel een jumpertje omzetten.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-02 20:37
Volgens mij loopt hij dan gewoon tegen het maximum aan van je moederbord, niks aan de hand.

• edokter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-01 11:36
In principe is SATA in beide richtingen backward-compatible. Het moederbord en de schijf zoeken zelf de snelste verbinding. Heel misschien moet je een jumpertje op de schijf plaatsen die 150 MB/s forceert, als het automatisch niet goed werkt.

[ Voor 0% gewijzigd door edokter op 14-11-2009 14:19 . Reden: spelling ]

• bananenbennie
OK bedankt! nog een klein vraagje, ik zag een mooie aanbieding, de WD Caviar Green 1 TB voor 65 euro, is die ook geschikt om OS op te laten draaien, ik hoorde dat het minder snel zou zijn dan de WD Caviar black of is dat verschil verwaarloosbaar gezien mijn systeem?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

bananenbennie schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 15:10:
OK bedankt! nog een klein vraagje, ik zag een mooie aanbieding, de WD Caviar Green 1 TB voor 65 euro, is die ook geschikt om OS op te laten draaien, ik hoorde dat het minder snel zou zijn dan de WD Caviar black of is dat verschil verwaarloosbaar gezien mijn systeem?
De Green serie van Western Digital is toegespitst op energie zuinigheid. De hardeschijf draait bijvoorbeeld niet op 7200rpm wat voor hogere acces tijden zorgt in vergelijking met de Black serie. De Black serie is daar in tegen bedoeld als performance hardeschijf en zal inderdaad sneller zijn en daarnaast minder zuinig. Een middenweg is de Bleu serie wat eigenlijk de lijn is voor een standaard hardeschijf in een desktop Pc.

Verder is S-ATA150 en S-ATA300 gewoon volledig compatible met elkaar. Oudere S-ATA150 controllers konden nog wel eens voor problemn zorgen, maar daar heb ik al vrij lang niets meer over gelezen. De wat modernere controllers hebben hier geen problemen mee en anders kan er altijd nog terug geschakeld worden op de hardeschijf met behulp van een jumper of software tooltje. (Dit laatste is fabrikant afhankelijk)

Overigens een enkele hardeschijf zal een S-ATA150 controller/aansluiting niet eens vol trekken, er zijn inmiddels wel SSD's die dit wel voor elkaar zouden kunnen krijgen. :)

[ Voor 26% gewijzigd door _Dune_ op 14-11-2009 15:58 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> OM

• bananenbennie
Snap er de ballen van.. net zo'n samsung spinpoint f3 schijf gehaald bij de winkel, stekkers passen niet.. :(

Blijkbaar zit er nu een IDE schijf in. Maar in de manual staat toch ook dat SATA wordt ondersteund of lees ik dat verkeerd?

http://217.110.237.67/Man...%20v1.0%20-%20MS-7046.pdf

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

S-ATA == IDE, net als P-ATA dat is.
Maar je hebt S-ATA poorten, dan sluit je de schijf toch daar op aan?

• bananenbennie
moet ik daar dus nog een aparte kabel voor kopen neem ik aan..

mooi is dat.. winkels zijn net dicht.. had zo'n zin om dit weekend ff lekker bezig te gaan met installeren enz..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Daar heb je natuurlijk wel een S-ATAkabel voor nodig, net als de juiste stroomaansluitingen overigens, dus let er ook even op dat je die hebt.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Precies wat TERW_DAN aangeeft, veel mensen maken en blijven deze fout maken, zowel P-ATA als S-ATA vallen onder IDE. IDE staat voor Integrated Drive Electronics wat zowel P-ATA als S-ATA is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
pagina 26 in de pdf (2-16) staat een figuur van de kabel die je nodig hebt en waar je die moet aansluiten. Veel kans dat je die gewoon bij je moederbord gekregen hebt.

• bananenbennie
het is gelukt ik heb 2 kabels erbij nu, ik heb me net laten vertellen dat je bij installatie van xp ook sata drivers op floppy nodig hebt.. geldt dat ook als je windows 7 erop zet?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Windows 7 zal die drivers er standaard erin hebben zitten. XP heeft nog zo'n achterhaalde setup dat ze floppies nodig hebben voor niet geïntegreerde drivers, maar gelukkig is dat met nlite ook nog wel te fixen :P

• bananenbennie
Ik heb alles aangesloten, er wordt niks herkend door mijn huidige systeem (XP). Bij het opstarten van de Windows 7 installatie schijf wel, alleen wordt er vermeld: station niet gereed voor gebruik. Enige suggesties? Ik dacht een jumpertje erop zetten, alleen de jumpertjes die ik heb passen niet (IDE......). Als er nog andere oplossingen zijn dan hoor ik die uiteraard graag!

Verwijderd

Lijkt mij dat je gewoon een nieuwe partitie moet aanmaken tijdens de Windows 7 installatie?

• bananenbennie
ja dat wil helaas niet omdat er wordt vermeld: station (de nieuwe harde schijf dus) niet gereed voor gebruik, het wordt wel herkend maar kan er niks mee doen

[ Voor 33% gewijzigd door bananenbennie op 14-11-2009 19:38 ]

Pagina: 1