• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:54

Rudedadude

Maybe we were born to run

Topicstarter
Deze week is mijn 10 jaar oude televisie kapot gegaan. Dat was nog een mooie beeldbuistelevisie die ik gebruikte voor tv kijken (via de reguliere kabel) en gamen met de Wii. Ik sta dus nu voor een nieuwe aankoopbeslissing. Dat valt nog niet mee, maar met het nodige leeswerk weet ik inmiddels zo'n beetje wat voor mij van belang is.

Waar het mij om gaat is het volgende: ik heb 10 jaar met mijn huidige tv gedaan (die ik overigens indertijd al tweedehands kreeg) en wanneer ik nu een tv koop wil ik daar eigenlijk ook weer 10 jaar mee kunnen doen. Dat betekent dus dat ik niet over een paar jaar wil denken 'had ik maar hiermee, of had ik maar daarmee rekening gehouden'. Ik kan me namelijk prima voorstellen dat er hier genoeg mensen rondlopen die inmiddels aan hun tweede of derde lcd/plasma bezig zijn omdat de technologie zich nog zo snel ontwikkeld heeft. Dat wil ik dus het liefste voorkomen (zonder overigens duizenden euro's uit te willen geven aan een nieuwe tv).

Daarom de vragen:
Is het reeel om te denken dat ik nu een tv kan kopen die over 10 jaar nog prima meekan (en bedenk in dat opzicht dat ik nog niet het idee had dat ik op dit moment zwaar tekort kwam met mijn beeldbuistv, het gaat dus niet om pure 'specs')
Hoe lang doet de gemiddelde tweaker met zijn of haar tv, ben ik de enige met die wens om langere tijd met een tv te doen?
Wat zijn zaken waar ik toch echt rekening moet houden om een 'toekomstvaste' tv te kopen?

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik heb het gevoel dat de huidige LCD TV's minder lang meegaan dan de ouderwetse beeldbuis TV's. Ik heb een Panasonic die 1,5 jaar geleden 1000 euro kostte en die is al een keer ter reparatie geweest. Volgens mij hebben ze nog minder ervaringen (over een langere periode) met het maken LCD TV's tov de beeldbuis en merk je dat op termijn. Je mag blij zijn met 7 jaar. Dan daarbij worden de lampen bij veel TV kijken steeds minder fel. Kies daarom voor een LED, die heeft hier minder last van.

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
mijn vorige tv was een kleine beeldbuis-tv, en daar heb ik 8 jaar mee gedaan. toen heb ik, een jaar geleden, een panasonic lcd tv aangeschaft, en die voldoet prima. ik ben ook van plan er nog een aantal jaartjes mee te doen, en hoop dan ook dat dat gaat lukken.

die panasonic heb ik trouwens na lang beraad uitgekozen, mede om zijn kleurkwaliteiten. Vond ik op dat moment belangrijk. Misschien dat je ergens de degelijkheid van de componenten gereviewed kunt krijgen, maar ik betwijfel het.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 11:00
Inderdaad, koop een Panasonic plasma.

Echt een bijzonder goed merk en het beeld van een plasma is gewoon stukken beter dan een lcd. Bij zo'n lcd irriteer je je al binnen 2 jaar helemaal gek aan de minpunten van het beeld.

Een G10 van Pana heeft een goede prijs/kwaliteitsverhouding, maar als je niet het nieuwste van het nieuwste wilt hebben, is een hdready X10 ook prima. Ik heb zelf behoorlijk wat ervaring in hdtv's en de 42PX80 van maar €700 (de X10 is zelfs nog een stukje goedkoper) in mn huiskamer doet het echt geweldig goed.

Hoe lang je met de tv wilt doen ligt gewoon aan jezelf. Vroeger gingen de ontwikkelingen van tv's tergend langzaam. De enige echte veranderingen waren kleur en 100hz.
De ontwikkeling van hdtv's gaat echt met sprongen vooruit (full hd, hdmi, hdcp, 24p, ifc, interene hd tuners, internetaansluiting op de tv etc etc en daar komen binnen 2 jaar nog 3d en oled bij!).

Zonder die dingen kan jij gewoon nog dik genieten van je nieuwe hdtv, maar als je het belangrijk vindt om mee te gaan dan wordt het een ander verhaal.

Ikzelf ben nu aan mn 3de tot 4de hdtv bezig.
Ben begonnen met een 30 inch lcd, maar na een jaar begon ik me steeds meer te ergeren aan het beeld. Nadat ik die 2 jaar heb gehad, kocht ik een hdready 50 inch Panasonic en dat was een geweldig ding, wàt een beeld zeg!
Toen mn vrouw en ik een hdtv voor in de huiskamer zochten (de Pana stond in mn gamekamer), heb ik een Pana 42PX80 gekocht. Hoefde niet eens te testen, ik kende het prachtige beeld van Pana al.
Na 2 jaar heb ik mn Pana 50 inch ingeruild en een Pioneer 60 inch gekocht. Waanzinnig natuurlijk, maar totaal over the top ;)

Ik heb dus nogal wat ervaring (ik game sowieso iedere dag en internet ook op de tv's) en mijn ervaring zegt: koop een Panasonic plasma. Als je zoals ik iedere dag op de forums zit, lees je precies hetzelfde.

Zorg dat je geen paralelle import koop (zoals redcoon en andere webshops, niet allemaal), zodat er bij een defekt er een monteur bij je thuis komt!
Wil je een full hd en ga je veel hd kijken, dan neem je zo'n G10. Is het vooral voor gewoon tv kijken en dvd's, dan koop je een X10. Blu-rays zien er daar ook echt geweldig op uit, maar ook dvd's en gewone digitale tv zien er perfekt uit.
Analoog kan natuurlijk niet op een hdtv, dat moet je niet doen.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
ik heb een eerste serie sony bravia, lcd (die met een ps3 kwam) en die doet het na 3 jaar nog prima

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Niemand weet natuurlijk welke ontwikkelingen er binnen nu en 10 jaar zich nog allemaal gaan voordoen. Heb zelf een paar maanden geleden (na 10 jaar een crt te hebben gehad) bewust een 720p plasma-tv gekocht. Plasma vind ik nl. op dit moment gewoon het beste beeld geven vergeleken met lcd's in dezelfde prijsklasse. Vooral bij sd-uitzendingen en dat is 90% waar ik naar kijk. Veel mensen kopen nu met het oog op de toekomst een 100cm full hd lcd, maar door de hogere resolutie wordt het lage resolutie sd-beeld behoorlijk uitgesmeerd over je grote scherm. Dat vind ik niet mooi en dan koop ik liever voor de korte termijn een tv waar ik op dit moment uitstekend beeld op heb. Het is nl. nog maar de vraag wanneer het grootste gedeelte van de uitzendingen in hd is. Zou me niks verbazen als dat nog wel 5 jaar duurt (ja, ned 1, 2, 3 zijn in hd, maar meeste uitzendingen op die zenders niet).
Mocht mijn tv over een paar jaar niet meer voldoen dan zie ik het dan wel weer. Heb ook bewust niet een te dure tv gekocht (550 euro), waardoor ik er ook niet zo'n prpbleem mee heb om over een jaar of 3 een nieuwe te kopen. Bij een tv van 2000 euro wordt het wel een ander verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 14-11-2009 11:24 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:54

Rudedadude

Maybe we were born to run

Topicstarter
Hmm, ik moet zeggen dat ik plasma tv's nog niet heel serieus had beoordeeld, maar ik loop tegen een "groot" probleem aan: ik wil eigenlijk geen tv die groter is dan 32" ivm mijn woonkamer, en dan loop je met plasma toch wel vast, het begint zo'n beetje bij 37".

De led suggestie vind ik een goede, ik ben nu daarnaar aan het kijken, maar helaas is op het moment dit met name ingebouwd bij de duurdere en grotere modellen en is het nog geen gemeengoed bij de meer standaard tv's. Alleen Sharp heeft volgens mij een tweetal toestellen in het wat betaalbaardere segment.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:43
Ik heb nu 3 jaar een philips lcd 32inch die wellis waar toen een wat duurdere was maar ben zeer tevreden en ga dan ook niet mee mee met de vele van hier die vinden dat lcd niet goed zou zijn.
Qua levensduur durf ik als tv monteur toch wel te zeggen dat er nu ondertussen heel veel plasma's van een jaar of 5 a 6 onherstelbaar defeckt gaan.(scherm defeckt en onrendabel om te repareren). Dit zegt overigens niet zo veel over de tv's die je nu koopt. Neem een bekent merkt die niet al te goedkoop is vergeet niet vooraf zelf het beeld te beoordelen en voor de rest is het geluk of pech hebben.
En tenslotte 10 jaar zul je in mijn ogen zomaar niet halen met de tv's van tegenwoordig, verder ben ik van mening hoe groter hoe korter de levensduur. Nu zullen velen zeggen wat een onzin maar neem van mij aan dat het waar is. Veel tv chassis worden voor meerdere beeldmaten gemaakt en hoe groter het scherm hoe zwaarder het chassis belast wordt en daarmee wordt alles warmer wat de levensduur verkort.

[ Voor 25% gewijzigd door snameroc op 14-11-2009 19:17 ]

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• Ferry34
Als je maximum een 32 inch is, dan valt plasma al af.
Leds zijn dan ook niet echt nodig, want de tv is domweg te klein om daar grote voordelen van te hebben. Bovendien hebben de huidige edge lit leds alleen maar nadelen, behalve het lage stroomverbruik.

Inkijkhoek is gewoon slecht, dus met het hele gezin kijken zou ik niet aanraden.

Ik weet niet hoe de indeling van je huiskamer is en hoe groot de kijkafstand is, maar ik zou echt met klem aanraden om zo'n 37 inch plasma van Panasonic te bekijken.
Die dingen laten niet alleen HD heel erg goed zien, maar ook SD (gewone digitale tv met scart en dvd's) echt heel mooi zien.
Ikzelf heb de 42 inch en het 20.00 uur journaal lijkt soms wel een reisprogramma, zó mooie beelden uit het buitenland ;) Iedere week zeggen mn vrouw en ik wel tegen elkaar: wat een mooi beeld hè? Vooral bij sport zoals Formule 1 of voetbal en films is het genieten.
Goedkopere kleine lcd's haal ik er zo uit, vooral de beeldfouten, zwartweergave en kleuren vind ik verschrikkelijk.

Ook heeft een plasma geen enkel probleem met een kijkhoek. Ik kan echt zo goed als naast mn tv gaan kijken en dat zijn kleuren en zwartweergave hetzelfde als degene die er recht voor zit.

Als je een hdready koopt zoals een Panasonic TX-P37X10, dan koop je voor ongeveer 600 euro (dat is toch heel weinig geld) een tv waarmee je jaren vooruit kunt en het gemiddelde cijfer voor beeldkwaliteit wordt door de eigenaren gezet op een 9,1 op kieskeurig.nl
http://www.kieskeurig.nl/...nasonic/tx-p37x10/315107/

Een maat van me heeft m )op mijn aanraden) en is helemaal lyrisch erover. Ik kom zelf veel in tv winkels en heb wat vrienden met zo'n 32 inch lcd en persoonlijk (!) vind ik het beeld daarvan waardeloos.
Zelfs met een HD decoder krijgen ze nog niet zo'n mooi beeld als op mijn SD decoder op mn hdready plasma!

Ga gewoon zelf testen in de winkel (geloof mij niet op mn woord, maar vertrouw je eigen ogen).

Nou zullen mensen over mij roepen: die jongen is plasma fanboy en heeft zelf zo'n Pana en verdedigt gewoon zn eigen aankoop.
Nou, mn eerste hdtv was een hdready lcd van 30 inch. Mn 2de tv was een Pana 50 inch hdready plasma (isf gecalibreerd) en in onze huiskamer staat een Pana PX80 waar we tv en dvd's op kijken.
De 50 inch Pana is ingeruild en er staat nu een 60 inch full hd Pioneer Kuro waar ik alleen maar HD op kijk, dus ik weet wel iets van beeldkwaliteit ;)

Ik volg al jaren de Panasonic plasma forums op gathering tweakers en mensen zijn echt bijzonder tevreden. Heel wat anders dan de mensen op de Samsung lcd forums bijvoorbeeld.

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-02 18:16
No-way dat je nieuwe tv 10 jaar meegaat. Na 5 jaar mag je een gat in de lucht springen. Plasma is gewoon het panel op, lcd de voeding of backlight al lang uit z'n dak gegaan.

Ik kijk nu via een antieke 50hz CRT (niet eens breedbeeld), en ben eigenlijk nog altijd zeer tevrede met het beeld. Ik kijk vooral SD, en geen enkele flatscreen kan SD net zo goed weergeve als een normale 50hz CRT. Overstappen doe ik pas als deze kapot gaat of als er heel veel HD aanbod is.

En inderdaad was 100hz een grote verandering. Het begin van de digitale beeldbewerkers. Voor sommige mensen de hemel voor andere de hel. als je de vlakflikker van 50hz niet irritant vond, dan was je met elke CRT vanaf de hogere middenklasser qua beeld slechter uit als low-end toestellen. De duurste high-end toestellen volgepropt met digitale rotzooi die niet uitkon, vond ik slechter beeld geven dan een goedkope 50hz Vestel. Beeldverbeteraars waren alleen nuttig als het signaal slecht was, maar bij goed signaal altijd een nadeel en je kon ze nooit allemaal uitzetten (op uitzondering van PALplus)

Gelukkig is dit nu min of meer voorbij, iedergeval dan toch bij native HD (1080P)
Voor HD ben je het beste uit met de panasonic neopdp schermen die gewoon heel mooi beeld geven op HD, zoals Ferry34 al enthausiast vertelde :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ferry34 schreef op zondag 15 november 2009 @ 23:19:
Als je maximum een 32 inch is, dan valt plasma al af.
Ze bestaan dus wel ;) Ik heb een 32" plasma van LG. Is een van de weinige 32" plasma-schermen. Ik wilde nl. ook niet groter, maar wel plasma.

• Ferry34
Ja, ik wist van het bestaan van de LG, maar volgens mij wordt die niet meer verkocht of gemaakt?
Pagina: 1