Externe speakers: welk type

Pagina: 1
Acties:

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:15
Beste Tweakers,

Graag zou ik advies willen over het volgende. Niet lang geleden heb ik heb een Panasonic Vierra Plasma TV gekocht en later heb ik daar een LG Blu-Ray speler los bijgekocht. Geen gehele set incl. speakers.

Nu merk ik toch, bij oa het muziek dvd's of muziek via USB, dat het geluid uit de TV niet echt mooi is. Voor normaal TV gebruik is het overigens prima.

Nu zit ik dus met een LG Blu-Ray speler zonder boxen. Volgens mij zijn er nu 2 opties:

1. Een 3de apparaat aanschaffen die voor de audio gebruikt zal worden. Maar volgens mij zit hier vaak standaard ook een afspeelmogelijkheid voor cd/dvd/BR bij. Daar hoef/wil ik dus niet voor te betalen.

2. Externe boxen. Ik vraag me alleen af hoe je zoiets aansluit aangezien zowel mijn TV als Blu-Ray speler een soort van tulp aansluiting bevatten. Hierdoor kan ik ook de boxen van de DVD set van mijn ouders niet aansluiten omdat deze via koperdraad aangesloten worden op de DVD speler.

Aangezien ik in een appartement woon heb ik helemaal geen behoefte aan een enorme installatie waar een immens geluid vanaf komt. Gewoon fatsoenlijk helder en mooi geluid voor niet teveel geld.

Wat adviseren jullie me? Alvast super bedankt!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38

FeaR

In GoT we trust

Wat meer informatie geven :+

Zonder gekheid, je roept dingen als "gewoon fatsoenlijk helder en mooi geluid". Als eerste is daar al niets over te zeggen. Want wat de één goed vind kan de ander wel niet om aan te horen vinden. Dus dingen als "goed" zijn er in de hifi eigenlijk niet. Geluid is smaakafhankelijk en daarvoor moet je altijd zelf gaan luisteren naar speakers alvorens je tot koop over gaat.
Idem geldt voor voor "niet teveel geld". Zeg gewoon wat je budget is, want dat zoekt een stuk makkelijker. Want voor de één is "niet te veel geld" een maandsalaris van de ander...
En als laatste zou het ook handig zijn als je aangeeft wat je wilt: wil je alleen 2.0 geluid, 2.1 of gewoon surround en dan dus 5.1 of meer?

De eerste optie die je noemt van een complete home-cinema is inderdaad een optie. Daarbij zit veelal al een DVD speler of tegenwoordig een Blu-ray speler. Soms zit de versterker voor de speakers in de speler zelf gebouwd maar soms krijg je er een kleine receiver bij. Voordeel is dat je met één set als deze in één keer klaar bent. Nadeel is wel dat je dus de hele set moet nemen zoals deze is en de upgrademogelijkheden voor later niet al te best zijn. Plus dat de meeste kant-en-klare sets ook maar enkele ingangen hebben om apparatuur als tv's op aan te sluiten.

Andere optie is om een receiver te kopen en daarbij losse speakers (welke opstelling is dus nog de vraag). Voordeel is dat je met zulke sets veelal meerdere aansluitingen hebt en ook een optie om te upgraden is wat makkelijker dan bij de sets hierboven beschreven. Alleen heb je wat verschillende versies van kant-en-klare setjes. Zo heb je dus de set zoals hierboven beschreven met de DVD-speler er bij, maar je hebt ook setjes met alleen een receiver en speakers. Andere optie is om alles los te kopen: dus receiver, speakers en speakerkabel.

Hoe je de Blu-ray-speler en de tv aan de set aan moet sluiten hangt van de ingangen van de set af en van de uitgangen van de andere apparaten. Maar veelal hebben beide apparaten wel iets van een digitale uitgang om deze aan te sluiten op een receiver/set. Anders heb je altijd nog wel analoge uitgangen. Blu-ray-speler zou sowieso wel digitaal aangesloten moeten kunnen worden, want anders kan je niet van dingen als Dolby Digital en DTS genieten. Maar zoals gezegd moet je te kopen set dan wel over de ingangen beschikken...

Edit:
Te snel gelezen... Zie nu pas dat je een Blu-ray speler hebt en geen gewone DVD-speler :$
Bovenstaande verhaal gaat nog steeds wel op, maar Blu-ray gaat het beste via HDMI.

Maar het wat te kopen hangt dus nog steeds af van je wensen en budget. Want als je voor 2.0 of 2.1 wilt gaan dan maken dingen als DTS niets meer uit :)

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 14-11-2009 01:24 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09-2025
Je hebt een receiver nodig om je wil je je Blu-Ray speler goed te benutten, dan kan je je Blu-Ray speler namelijk via HDMI aansluiten, wat niet al te veel geld is zouden wij niet weten. Een mooie receiver voor niet al te veel geld vindt ik zelf de Cambridge Audio Azur 340R voor € 399,- bij Raf.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Swagger schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 01:18:
Een mooie receiver voor niet al te veel geld vindt ik zelf de Cambridge Audio Azur 340R voor € 399,- bij Raf.
Vind dat nogal veel geld voor de functies die de receiver biedt. Zo heef die receiver maar twee maal HDMI in en niet eens ondersteuning voor HD Audio. Nu is zoals gezegd dat laatste wellicht helemaal niet nodig, maar voor dat geld is er wel iets te krijgen met wat meer inputs en codecs.

Natuurlijk is Cambridge Audio wel een goed merk en daar betaal je ook voor. Maar voor normaal gebruik zou een andere "minder" merk ook volstaan. Maar dat hangt ook weer van het budget af natuurlijk..

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 14-11-2009 01:27 ]

• Juancho
Excuses voor de ontbrekende informatie. Bij deze.

* Omdat ik in een appartement woon, dus ook rekening moet houden met de buren, hoef ik geen op en top geluid wat de buren op 4 hoog ook kunnen horen. Dat bedoelde ik eigenlijk met fatsoenlijk geluid. Wat ik verwacht is betere kwaliteit dan wat uit mijn Plasma scherm komt. Daar zal de prijs dan ook naar moeten zijn, ik zat zelf te denken aan een max. van 150 euro.

* Ik heb dus geen DVD speler, maar een Blu-Ray speler. Ik heb dus geen behoefte aan een set boxen incl. een speler want dan betaal je alleen maar extra natuurlijk. De Blu-Ray is momenteel al aangesloten via HDMI aan mijn TV. Enige wat dus nog ontbreekt is fatsoenlijk geluid voor het afspelen van muziek dvd's of via een usb stick.

* 5.1/DTS geluid zou ik toch wel graag willen hebben omdat je daarmee het beste effect krijgt van bijv. muziek DVD's.

* Begrijp ik het goed dat als je een losse receiver koopt je vaak ook nog eens boxjes erbij moet kopen?

Ik hoop jullie hiermee meer inzicht te hebben gegeven. Zoniet, dan hoor ik het natuurlijk graag.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 14-11-2009 01:33 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Voor dat bedrag gaat het niet lukken. Wat een beetje in de buurt komt is een z5500 van logitech. Een speakerset met decoder. Daar kan je via een optische kabel je apparatuur verder op aansluiten.

PSN: Shiver23

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat wordt denk ik toch erg lastig...

Je wil dus meerkanaals geluid en DTS en Dolby Digital codecs. Dat houdt dus in dat je een 5.1 set moet hebben met digitale ingangen. Aangezien DTS en Dolby Digital op die manier verzonden worden en het 5.1 is. Kan ook wel analoog worden verzonden, maar met dit budget is daar geen sprake van.

En dat dus voor een budget van €150,- is héél lastig. Aangezien je dan voor dat geld dus de volgende dingen moet hebben:
  • 5 speakers
  • 1 subwoofer
  • 1 decoder met DTS en Dolby Digital Codecs
  • Speakerkabel
Normaal adviseer ik dingen als een Logitech Z-5500 of een Teufel Concept als je makkelijk en relatief goedkoop een 5.1 set wilt en de bijbehorende decoders. Maar die Z-5500 zit bijvoorbeeld al over de €265,-: De Teufels zijn alleen via internet te bestellen en liggen qua prijs nog wat hoger.

Dus al met al niet echt een makkelijke opgave en ik zou het zo ook niet weten wat te kopen...
En als je al iets zou vinden zou ik helemaal niet kieskeurig zijn betreffende het geluid.

Met Shiver dus :+
Juancho schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 01:30:
* Begrijp ik het goed dat als je een losse receiver koopt je vaak ook nog eens boxjes erbij moet kopen?
Ja en nee...
Veelal koop je eenreceiver los en kies je daar speakers bij. Al zijn dat veelal de wat hogere klassen dan waar we nu over praten. Maar er zijn sets waar een receiver wordt geleverd met speakers. Zo hebben Onkyo, Denon, Harman Kardon en dergelijke redelijk wat setjes die worden geleverd met receiver en speakers. Wat je ook wel eens ziet op sites als iBood is bijvoorbeeld een samengestelde set door een winkel: merk receiver en speakers is dan anders, maar zijn veelal leuke setjes om mee te beginnen.

Nadeel is dan wel dat dit soort setjes nog steeds vanaf drie maal jouw budget zijn...

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 14-11-2009 01:43 ]

• Juancho
Hmm, dat heb ik achteraf wellicht toch de verkeerde keuze gemaakt om alleen een losse Blu-Ray speler te kopen (140 euro) en geen hele set incl. boxen. Dan denk ik dat je goedkoper uitkomt.

Ik had persoonlijk gedacht dat ik alleen een setje boxen kon aanschaffen, deze aan kon sluiten op de Blu-rayspeler of TV en dat ik dan beter geluid zou hebben als wat uit de TV komt. Zoals gezegd gaat het me helemaal niet om het geweldige geluid omdat ik dat perse eis. Ik ben een simpele huis/tuin/keuken luisteraar die gewoon iets beter geluid wil dan wat er uit de TV komt. Zelfde verhaal met geluid uit een laptop, dat is ook niet perfect voor muziek/dvd's. De details, daar let ik idd niet op.

Als jullie het dan al hebben over bedragen over de 250 euro, dan kan het misschien nog beter zijn om mijn huidige blu-ray speler te verkopen en zelf een nieuw, volledig setje te kopen. Of misschien een (dom) alternatief, maar mijn oude stereo toren van zolder halen, en deze via een AUX kabeltje aansluiten zodat ik via die boxen beter geluid heb. Zo deed ik het ook met mijn PC.

Iig, ik zal morgen even kijken bij de Media Markt wat ze daar zeggen en hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Juancho op 14-11-2009 01:48 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

"Probleem" is dat de meeste speakers in de hifi wereld passief zijn. Daardoor moeten ze dus aangestuurd worden door een receiver. Er zijn wel actieve speakers, maar dan kom je echt uit bij de gemiddelde pc-set. En daar is 5.1 haast niet te krijgen. Er zijn ook wel kwalitatief goede actieve speakers. Dan spreek je over studiomonitoren, maar die zijn veelal ook alleen voor 2.0 bedoeld en ook zeer aan de prijs...

Dus wat jij wilt met en een 5.1 set-up en dan ook nog de codecs om DTS en Dolby Digital af te spelen wordt lastig. Ik weet overigens niet wat kant-en-klare setjes zo doen met Blu-ray spelers. Houd er dus wel rekening mee met dergelijke setjes dat deze over genoeg ingangen beschikken om je tv op aan te sluiten, maar als dat het enige apparaat is zal het wel lukken.
Ook zijn er kant-en-klare Blu-ray setjes die géén ondersteuning hebben voor dingen als Dolby TrueHD en DTS HD. Terwijl dit toch één van de voordelen is van Blu-ray. Maar al zou ik me daar niet te veel zorgen over maken aangezien je met dergelijke setjes het verschil toch niet zal horen...
Juancho schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 01:44:
Of misschien een (dom) alternatief, maar mijn oude stereo toren van zolder halen, en deze via een AUX kabeltje aansluiten zodat ik via die boxen beter geluid heb. Zo deed ik het ook met mijn PC.
Kan je ook doen. Je hebt dan wel maximaal 2.0 geluid en dus niets aan dingen als Dolby Digital en/of DTS, maar dergelijke speakers kunnen wel beter klinken dan de speakers uit je tv. Al hangt het natuurlijk wel van de speakers af. Maar als je die set hebt kan je het altijd testen natuurlijk :)
Juancho schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 01:44:
Ik zal morgen even kijken bij de Media Markt wat ze daar zeggen en hebben.
En dan ook weer even hier posten wat ze gezegd hebben.
Vind het altijd wel leuk wat die mensen daar voor advies geven en welke argumenten ze er bij gebruiken :P

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Homecinema setje inclusief boxen én blu-ray kost je > €350, dus dat is ook niet echt een alternatief. Je zal dan toch echt je budget moeten verhogen of je versterker van zolder halen.

PSN: Shiver23

• Juancho
Tja, zo'n stereoset gaat wel tegen mijn bedoelingen in. Ik wilde juist niet nog een 3de apparaat in mijn woonkamer hebben, naast de TV en Blu-Ray speler. Maar blijkbaar ontkom ik daar echt niet aan.

Dan is een stereotoren natuurlijk niet mooi in een nieuwe woonkamer. Ouderwets en niet weg te werken. Een receiver is dan wat simpeler en mooier. Maarja, dat kost blijkbaar ook meer geld dan ik had verwacht.

Ik zal natuurlijk even in deze topic terugkomen op wat ze bij de MM zeggen en adviseren.

• Juancho
Ik zat ook nog te denken, omdat mijn woonsituatie het niet toelaat om een flinke installatie aan te schaffen, is het geen alternatief (dus ipv mijn stereo) een goede PC speakerset te halen en deze aan te sluiten via de hoofdtelefoon ingang? De Logitech Z-5500 is dan een te duur, maar er zullen ongetwijfeld goedkopere varianten op de markt zijn lijkt me.

Het lijkt me wel dat je dan niet snel 5.1/DTS mogelijkheden hebt? Maar het geluid zal ongetwijfeld een stuk mooier, beter, zuiverder klinken dan wat er nu uit de TV komt.

En voor max. 150 euro kun je volgens mij toch best een prima setje halen? Of raden jullie dit alternatieve idee sowieso al gelijk af?

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 14-11-2009 14:05 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Juancho schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 01:55:
Dan is een stereotoren natuurlijk niet mooi in een nieuwe woonkamer. Ouderwets en niet weg te werken. Een receiver is dan wat simpeler en mooier. Maarja, dat kost blijkbaar ook meer geld dan ik had verwacht.
'Ouderwets' is wel een lelijk woord voor vintage audio-apparatuur. Er zijn genoeg simpele tweekanaals versterkertjes uit de jaren '70 - '80 die stukken beter zijn dan het gemiddelde nieuwe spul bij Mediamarkt. Tip: meer kilo's en minder knoppen is doorgaans beter. Je moet echter op een gegeven moment (eens in de 20 jaar of zo) wel de elco's laten vervangen. Bij versterkers uit de jaren 90 en later kun je er vaak niets meer aan doen als de elektronica versleten raakt (daar kunnen onderdelen in zitten die niet meer worden gemaakt zoals mosfets). En bij speakers is het een ander verhaal; voor een goedkoop tweedehands setje kun je dan beter iets modernere kopen, want oude budget speakers hebben vaak een papieren conus met een rubberen rand, wat na 30 jaar wel op instorten staat. Eventueel kun je die rand wel goedkoop zelf vervangen als je handig bent en een paar uurtjes de tijd hebt (zoek op 'speakers refoamen').

Als je niet van die 'ouderwetse' speakers zichtbaar in je kamer wilt, maar je hebt wel een grote wandkast staan of andere meubelstukken met een holle binnenruimte en goede demping, dan zou je ook een setje auto-speakers op de kop kunnen tikken en die kunnen inbouwen (bijvoorbeeld bij de autosloper, maar neem dan een versterker mee zodat je ze even kunt testen, en let op de impedantie [Ohm]). Leg een flinke pluk isolatiewol in de ruimte achter de speaker en zorg dat er geen dingen in de buurt zitten die kunnen gaan rammelen.

Bij mij thuis staan tweedehands B&W speakers (dat zijn lomp grote zuilen, maar je hebt wel compromisloos uitstekend geluid voor zo'n 150 euro). Voor de surround is dat aangevuld met de tv zelf en een tweede versterker met eenvoudige 3-weg speakers (gratis verkregen omdat de versterker een krakende volumeknop had, maar als je alles vanaf een geluidskaart of een voorversterker afspeelt hoef je die volumeknop niet verder te verslijten).

Verwijderd

Het hoeft natuurlijk geen oubollige steretoren te zijn, met onderin ruimte voor je LP's. :) Je hebt alleen een versterker en speakers nodig. Als 5.1 en DD/DTS echt een eis is, is je budget doodgewoon te laag. Wil je binnen je budget beter geluid dan de TV levert, dan zou ik 2e-hands gaan shoppen. Een mooie Marantz PM44 SE of een Arcam Alpha 3 versterker vind je op Marktplaats voor onder de 100 euro, idem voor 2 leuke speakers.

Overigens, als je TV net zo beroerd/beperkt klinkt als mijn Samsung 37" LCD, dan is een leuk 2.1 PC-setje al een verademing. Ik heb een tijd gedraaid met een Logitech X210 setje (low budget, 4 tientjes of zo) aangesloten op de line out van de TV, en dat klonk niet verkeerd! Enige nadeel was dat de "subwoofer" aan de wandel ging over m'n plavuizen, maar dat was simpel opgelost door er een 15x15cm stoeptegel op te leggen. :)

• Juancho
Nou dat laatste idee klinkt mij wel een stuk beter in de oren. Ik heb er gewoon niet de woonsituatie naar om een dure installatie te kopen wat een explosie aan geluid geeft. Dan moet ik de DTS/5.1 eis maar laten vallen, so be it. Bovendien heb ik helemaal geen zin om te gaan knutselen met apparatuur. Niet lui bedoeld, maar ik vind het gewoon absoluut niet mooi staan in mijn nieuwe, toch wat strakke, woonkamer.

Het geluid uit mijn Panasonic Vierra Plasma scherm is opzich niet slecht bij normaal TV gebruik. Zelfs prima eigenlijk. Alleen bij het afspelen van muziek, oa met bepaalde basslines, dan hoor je gewoon onhelder gekraak. Ik heb wel een Sennheiser koptelefoon voor als ik echt lekker hard muziek dvd's wil bekijken, maar als ik bezoek heb wil ik een beetje fatsoenlijk geluid hebben van de muziek.

Ik zal me dan ook eens gaan richten op goede PC set die interessant kan zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 14-11-2009 15:47 ]

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:04

FCC

Niet lullig bedoeld hoor, maar je weet dat er een volumeknop op receivers zit? M.a.w. het hoeft niet hard te zijn..
Je hebt een mooie TV en een Blu-Ray speler. Dan zou ik ook mooi geluid willen hebben en voor films zeker 5.1.
Ik woon ook in een appartement maar kan volop genieten zonder mijn buren te storen.
Als ik jou was zou ik nog ff sparen en een receiver plus speaker(tjes) kopen. Maar als jij gelukkig bent met een PC-setje moet je dat vooral doen. (Meen ik serieus, ik wil je niet afkraken.)

Waar een wil is, is een stopcontact....

• Juancho
Ik begrijp je punt hoor :) Met hard geluid bedoel ik overigens niet letterlijk het volume, maar meer het type installatie wat je dan vaak hebt voor veel meer geld. Als ik er veelvuldig gebruik van zou maken, als ik het echt super belangrijk zou vinden, dan zou ik zo mijn budget willen en ook wel kunnen verhogen.

Maar voor mij is het enige punt dat ik beter geluid wil dan wat er nu uit de TV komt en ik wil daar niet teveel geld voor betalen.

Ik heb even vluchtig gekeken naar PC setjes en de volgende spraken me dan opzich wel aan:

Logitech X-540
http://www.kieskeurig.nl/...540/specificaties/263128/

Logitech Z-2300
http://www.kieskeurig.nl/...300/specificaties/263189/

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:04

FCC

Ik ken deze sets niet maar als je de draden naar jouw smaak weg kunt werken zou ik voor de X-540 gaan. Als dat niet in je strakke inrichting past de Z-2300. Zal sowieso beter zijn dan het geluid dat uit je TV komt ;)

Waar een wil is, is een stopcontact....

Verwijderd

Vaag... Je laat 5.1 vallen en kiest toch een X-540? Neem dan de X-230, dat is z'n (oudere) 2.1 broertje.
De Z-2300 is prima, maar voor die prijs zou ik eerder kiezen voor een 2e-hands stereoversterker en 2 boekenplankluidsprekers. Maar dat had ik al gezegd.

Wil je 5.1 geluid met de X-540 en jouw BD-speler, dan kan dat ook prima, maar dan heb je nog een kastje nodig zoals de Teufel DecoderStation 5 (of een DecoderStation 3, maar die is discontinued). Maar ja, dan is je budget meteen op. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2009 17:45 ]

Pagina: 1