• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Vandaag kwamen mijn onderdelen voor mijn nieuwe computer toe, maar nadat ik alles in elkaar gezet had gebeude iets heel raars:

De CPU koeler draaide maar voor 2 seconden en viel dan weer uit. Ik kreeg ook geen beeld, maar het rare is dat de andere ventilators (van mijn kast) wel bleven draaien.

Hierna heb ik alles proberen opstarten buiten de kast, maar dat leverde hetzelfde resultaat op.

Dan heb ik hem proberen opstarten met enkel het geheugen en de CPU, maar dat leverde weer hetzelfde resultaat op.

Dan heb ik alles maar eens proberen opstarten met de CPU en de voeding alleen maar alles viel na 2 seconden weer uit met de ventilators van mijn kast die nog draaiden.

Nu vraag ik mij af of er ergens kortsluiting kan zijn, maar aangezien ik alles buiten de kast heb geprobeerd lijkt het toch iets anders te zijn.

Wie kan mij verder helpen? Want ik ben teneinde raad...

Speceficaties:

-mem : corsair xms2 2x 1gb 800mhz 2.1v
-cpu : AMD phenom II 545
-gpu : Geforce 9600 GT
-mobo : Gygabyte MA785g-UD3H
-psu : Corsair 400W

[ Voor 7% gewijzigd door egonolieux op 14-11-2009 00:51 ]

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-02 15:42

VIPER2001

[GOT]The Source

wat meer info mag ook wel,wat voor een mobo enz...

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
ok, ik heb ze er even bijgezet

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen en volledige specs te geven, ik mis bijv wat voor mem je gebruikt.

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:12
Dit is volgens mij normaal gedrag van nieuwe moederborden.. probeer eens aan te zetten, dan gaat hij uit 5 sec wachten, dan moet hij weer aan gaan.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:16
P4 stekker aangesloten?

My favorite programming language is solder.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Als ik alles laat aanstaan dan krijgt de ventilator van mijn cpu koeler om de seconde stroom waardoor hij maar om de seconde een centimeter verplaatst word, niet echt normaal dus.

De 4pin atx zit er ook in...

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Hmm, het kan zijn dat de ventilatorregeling van het mainboard niet compatible is (of de instellingen) danwel defect is. Werkt je systeem wel, d.w.z. krijg je wel beeld of werkt dat ook niet ? Het kan zijn dat de fan nog niet opstart omdat de temperatuur nog te laag is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

egon088 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 00:57:
Als ik alles laat aanstaan dan krijgt de ventilator van mijn cpu koeler om de seconde stroom waardoor hij maar om de seconde een centimeter verplaatst word, niet echt normaal dus.

De 4pin atx zit er ook in...
Nogmaals:
TERW_DAN schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 00:42:
Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen en volledige specs te geven, ik mis bijv wat voor mem je gebruikt.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
tot zo ver ik weet draait de ventilator van de scythe mugen altijd, en nee, ik heb totaal geen beeld :(

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
ik heb de troubleshooter al meermaals doorlopen maar het verduidelijkt mijn probleem niet echt...

Verwijderd

Misschien ten overvloede, maar zit de 4 pin stekker van de scythe mugen 2 koeler op de CPU_FAN connector van het moederbord? Op de juiste manier (als dit op twee manieren kan)?

Ook adviseert de handleiding van Gigabyte een 500 Watt voeding. Ook omdat je er een graka bij hebt...

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
de stekker zit op de juiste plaats en zelfs met alleen de cpu en het geheugen wil hij niet opstarten, dus ik denk niet dat het een voedingprobleem is.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:06
egon088 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 01:22:
ik heb de troubleshooter al meermaals doorlopen maar het verduidelijkt mijn probleem niet echt...
Dat het de troubleshooter niet direct je probleem oplost is vervelend. Mischien is het handig om de resultaten van de troubleshooter hier te posten zodat men kan zien wat er wel en niet werkt en je dan vervolgens beter op weg kunnen helpen.

over de fan: het komt soms voor dat de processor koel genoeg is dat de fan niet gaat draaien. Ik heb dit meerdere malen gezien (heeft te maken met temperatuur regulatie welke je in de bios kan wijzigen, waar natuurlijk wel eerst je systeem beeld voor moet geven ....)

Verwijderd

Misschien eens proberen met een oudere cpu. Misschien dat de juiste bios er niet op staat

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
resultaten van de troubleshooter:

Bij de categorie voeding wordt ik verwezen naar het moederbord door ofwel een kortsluiting ofwel de voeding die niet genoeg stroom levert.

In dat laatste geval zegt de troubleshooter dat dan alle ventilatoren moeten stotteren of niet aan willen, maar dat is dus bij mij niet het geval. Bij mij draaien alle ventilatoren, behalve die van de CPU koeler die stottert. Ook krijg ik geen beeld,

dus waarschijnlijk zal het kortsluiting op het moederbord zijn.

Bij het moederbord zeggen ze gewoon dat het kapot is... En daar vrees ik voor, maar het is nog maar juist nieuw uit de doos dus ik wil eerst 100% zeker zijn.

[/quote]Misschien eens proberen met een oudere cpu. Misschien dat de juiste bios er niet op staat[quote]

Moest dat het geval zijn zou de vantilator van mijn CPU koeler niet stotteren. Alles wijst erop dat er een soort van kortsluiting is op het moederbord. En waar zou ik in godsnaam een AM2/AM3 CPU moeten vinden?.. Ik heb geen zin om een andere te kopen om hem alleen maar uit te testen.

[ Voor 23% gewijzigd door egonolieux op 14-11-2009 10:55 ]

• AntonH
  • Laatst online: 13-08-2022
egon088 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 00:10:

-mem : corsair xms2 2x 1gb 800mhz 2.1v
Dat voltage is niet bepaald standaard. Weet je zeker dat dat geheugen 2.1 V nodig heeft? Ik gebruik hier ook XMS2 geheugen (2*2 GB) en dat heeft 1.9 V nodig. Je zou het dus nog kunnen proberen met ander 1.8 V (standaard) geheugen. Als het dan wel werkt, moet je handmatig het voltage aanpassen (in het bios) en daarna het Corsair geheugen terugzetten.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
anton121 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 10:55:
[...]

Dat voltage is niet bepaald standaard. Weet je zeker dat dat geheugen 2.1 V nodig heeft? Ik gebruik hier ook XMS2 geheugen (2*2 GB) en dat heeft 1.9 V nodig. Je zou het dus nog kunnen proberen met ander 1.8 V (standaard) geheugen. Als het dan wel werkt, moet je handmatig het voltage aanpassen (in het bios) en daarna het Corsair geheugen terugzetten.
Het geheugen stond als ondersteund bij het moederbord op de site van gigabyte zelf

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-02 21:04
klinkt toch echt als een typisch voedingsprobleem. Ik zou even een andere voeding proberen. Dan kan je daarna uitzoeken wat er mis is met de voeding.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• Giem
  • Laatst online: 16:12
anton121 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 10:55:
[...]

Oudere typen hebben allemaal 2.2v of 2.1v nodig, dus heel normaal.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
onzichtbaar schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:04:
klinkt toch echt als een typisch voedingsprobleem. Ik zou even een andere voeding proberen. Dan kan je daarna uitzoeken wat er mis is met de voeding.
De voeding zat al in een andere PC en werkte nog perfect. Het zou raar zijn dat ze op 3 uur tijd ineens niet meer zou werken. Ik zou het wel eens willen testen met een andere voeding, maar ik zou niet weten waar ik aan een andere kan geraken van 400+W

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gewoon stap voor stap door. Vervang dus ook alle hardware als dat aangegeven staat. Dus probeer ander mem, andere cpu, ander mobo etc, alleen op die manier kun je dit soort problemen achterhalen.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
ik heb zojuist een andere voeding uitgeprobeerd maar dat gaf nog steeds hetzelfde resultaat....

• Stannieman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-10-2025
En als je het luidsprekertje op het mobo aansluit, piept die dan niet?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

egon088 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 12:17:
ik heb zojuist een andere voeding uitgeprobeerd maar dat gaf nog steeds hetzelfde resultaat....
En wat heb je verder gedaan?

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik heb daarjuist eens alles terug losgedaan en de stock koeler van AMD erop gezet. Hierna bleek hij dus wel op te starten. Ik denk dat de backplate van mijn Mugen 2 ergens kortsluiting maakte met het moederbord. De voeding/moederbord waren dus niet kapot :).

Toch begrijp ik niet hoe de koeler kortsluiting kon maken, ik had alles goed bevestigd en alles nog eens goed nagekeken. Voorlopig laat ik de stock koeler er dus opzitten, en zal ik zien wat ik van de temperaturen vind en of ik er tevreden mee ben of niet.

Toch bedankt iedereen voor de hulp :)
Pagina: 1