Computer start volgende ochtend niet op, pas na 10 x.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:44
Ik heb een heel raar probleem.

Setup:

X2 550 Phenom MP 18.5, x 205.
HD4870 815/1034
Kingston hyperX-800.
M3A76-CM moederbord.
Chieftec 550W Voeding.

Sinds gister, wil ik de computer in de ochtend aanzetten, gaat hij aan, maar start uit het niet opnieuw op, geen BSOD helemaal niks.
krijg een zwart scherm, blijft daar gewoon de hele tijd hangen, soms start hij opnieuw op.
wat me opvalt is dat als hij uitvalt, dat de fans dan 100% gaan draaien, en dat hij dan weer bij bootscherm komt.
In bios is hij ook een paar keer uitgevallen....?
Ook met alles op std. settings valt hij ook uit.
soms doet hij het gewoon goed zoals nu, geen problemen, maar grootste moeite met dat ding aankrijgen.
Heeft hiervoor gewoon goed gewerkt?
Geheugen afzonderlijk getest, bij allebei problemen ( lijkt me ook niet dat dat het probleem is, anders zou die het niet nu goed moeten doen)
Harddisk zou misschien kunnen, ga ik zo testen.
iemand nog ideeën want dit is zwaar irritant....
Heb de FAQ al doorgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik gok dat er iets mis is met je voeding, of dat er ergens een condensator z'n lading niet vast weet te houden (maar hang me er niet aan op, technische electronica is niet mijn ding).
Als je nog ergens een andere voeding bij de hand hebt, zou ik daar even mee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Leuk, die voeding is 2 weken oud......

heb er wel 1 liggen idd, maar lijkt me sterk dat die na 2 weken kapot is?
valt er iets te meten, dan ga ik met de multimeter aan de slag namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Tja, in het geval van een productiefout kan je al vanaf dag 1 problemen hebben, of het komt wat later tevoorschijn.

Met doormeten kan ik je helaas niet helpen, maar er zijn ongetwijfeld Tweakers genoeg die je willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

start eerst eens met je overclock terug te zetten. Daarnaast is het ook handig om na te gaan of alle geheugen instellingen goed staan. Deze problemen heb ik ook als ik 4 reepjes geheugen gebruikt, maar het voltage niet iets hoger zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06 19:59
Dit heb ik vroeger ook eens gehad, toen startte de pc soms op en soms niet, en duurde het ellendenlang voordat ie opstartte. een nieuwe voeding bood uitkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Voeding of moederbord defect.

Ik heb precies hetzelfde gehad, ik heb eerst de voeding vervangen en dit verhielp het probleem niet daarna het moederbord vervangen en tot nu toe geen problemen meer gehad.

Voeding is het eenvoudigste te vervangen, misschien dat je die tijdelijk uit een andere computer kan halen?

Succes met het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Oc was al teruggezet, hij deed zelfs zo in bios.
Soms start hij in 1x soms niet. Zal even voedingen uitwisselen mocht hij weer raar doen.
Mobo is ook 2 maanden oud.
Probleem is plotseling gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Vandaag toegekomen aan het verwisselen van Voeding.
Voeding van andere pc is 420W.
Die ik er nu in heb is 550W.
Heb dus die van 420W in mijn pc gestopt, startte 2a 3 x goed op..
nou ik dus stressen voor veel stroomverbruik, dus fsx maar is aangezet ( Graka 4870 1GB, en processor op full door dat spel, pc valt dood, compleet dood, gaat niet meer aan.( denk voeding overbelast oid?, ga hem zo weer proberen)
zit nu op de 550W, waar hij net weer 2 x raar bij deed.
ik weet niet of het nu aan de voeding ligt, aangezien ik die van 420W maar kleine tijd kon gebruiken.....
maar met deze foutmelding erbij, denk ik toch dat het aan de mobo ligt, want zodra ik me mobo reset, doet hij het weer gewoon.....

Ook heb ik vwrevent log bekeken, elke keer als ik opstart als die uitgevallen is krijg ik dit:

Er is een onherstelbare hardwarefout opgetreden

Onderdeel: AMD Northbridge
Foutbron: Computercontrole-uitzondering
Fouttype: Fout met time-out van HyperTransport Watchdog
Processor-id: 0

Crashdumpinitialisatie is mislukt! een paar keer.
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
ook een paar keer.

Zie de detailweergave van deze vermelding voor aanvullende informatie.
Dan denk ik toch dat het me moederbord is?
Hopen dat de voeding van 420 watt nog leeft, misschien dat hij te heet was geworden oid.
ik denk dat het niet met de voeding te maken heeft.

Nog iets wat ik kan doormeten?
Beide pc's draaien wel precies dezelfde mobo's, alleen heb geen koelpasta @ the moment.....
Kan het ook door de bios komen?
2 weken geleden de bios geupdate namelijk....

EDIT: 420W Voeding gesneuveld, vanwege teveel stroomvraag van me systeem.
Probleem is tot nu toe nog niet voorgekomen( met oude 550W voeding erin), maar soms deed hij het wel goed en dan weer niet, dus ik kijk nog even aan, weet wel dat ik een nieuwe voeding voor me zusje's pc mag kopen.
Gelukkig is het een simpel Athlon x2 245 :)

[ Voor 13% gewijzigd door Mr.Joker op 16-11-2009 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
AMD Northbrigde ? Check eens vliegensvlug de temperaturen hiervan ? Hoe warm wordt het koelblok ?
Lijkt me dat het probleem dus ligt bij je AMD Northbridge (nee, echt ?) waardoor je het moederbord dus zal moeten terugsturen als geen enkele oplossing helpt.

Het is in ieder geval geen driver-issue, aangezien hij ook al in het BIOS uitvalt.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Hoe moet je de temps van de northbridge meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mr.Joker schreef op maandag 16 november 2009 @ 17:37:
EDIT: 420W Voeding gesneuveld, vanwege teveel stroomvraag van me systeem.
Dat zal dan eerder aan die voeding liggen dan aan je systeem. Die setup van jou trekt namelijk +/- 250W uit de muur. Met de Chieftec had je natuurlijk al een waardeloze voeding in huis; wat voor merk&type was die 420W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
1 of ander B-merk in ieder geval, die het altijd goed had gedaan met deze setup op die videokaart na......
Toen die videokaart kwam ging ik voor die 550W :)
Maar dit helpt niet met het oplossen van me probleem denk ik.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Niet?

Je hebt een mogelijk defecte voeding verruild voor een exemplaar dat het zeker weten niet ging trekken. Dan kan je natuurlijk moeilijk stellen dat het niet aan je PSU ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk anders eens of je Northbrigde cooler wel goed vast zit en of de koelpasta ertussen wel goed is.
Bij slecht kontakt overhit hij namelijk en dat is niet zo goed x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Die foutmelding hierboven heb ik niet voor niets.
elke keer als het me dan weer lukt om op te starten, krijg ik: Systeem is hersteld van een ernstige fout.
maargoed.
Pc draait gewoon goed nu.
heb alles even losgehaald daarnet.
ff koeling etc ook in orde gemaakt, alles ontdaan van stof.
Is er geen manier om dingen te meten met de multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Mr.Joker schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:51:
Hoe moet je de temps van de northbridge meten?
Hoeveel programma's wil je dat ik opsom ?
CPU-ID HW-Monitor, SpeedFan, OCCT, Everest, in het BIOS, in alle mogelijke software voor je moederbord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Bij Hwmonitor.
Staat Temp0 50 Graden.
Temp1 = 34 graden ( Die 34 graden is bij everest het moederbord)
GPU is 60 graden.
CPU = 42 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 07:26

JanW23

Mine mine mine mine

Gebruik je windows vista? Start eens op via de vista cd en klik voordat je de setup kan beginnen op "Problemen oplossen". Dan kijkt hij voor je of er opstartproblemen zijn die hij op kan lossen. Heb ik hier ook al regelmatig gezien en lost de vista dvd goed op! Valt te proberen. Kwaad kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
JanW23 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:58:
Gebruik je windows vista? Start eens op via de vista cd en klik voordat je de setup kan beginnen op "Problemen oplossen". Dan kijkt hij voor je of er opstartproblemen zijn die hij op kan lossen. Heb ik hier ook al regelmatig gezien en lost de vista dvd goed op! Valt te proberen. Kwaad kan het niet.
In dit geval zal dat niet werken. We hadden reeds vastgesteld dat het hier een hardware-probleem betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morbid2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-06 12:28
Had toevallig een week of 2 geleden ook last van soortgelijk irritant probleem. Moest de PC gemiddeld 5-10 keer opstarten voordat de PC in windows terecht kwam en daar overigens gewoon stabiel draaide. Geen BSODtjes e.d. gewoon uitvallen, en opnieuw opstarten.

Had elke morgen in ieder geval hetzelfde probleem. Bleek uiteindelijk gewoon de voeding te zijn. Vervangen en klaar.

Bovenstaand probleem klinkt in ieder geval als voeding, al is deze wel erg 'jong'...
Pagina: 1