Toon posts:

Via Eden 1.6GHz vs. Nano 1.6GHz vs. C7 1.5Ghz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb mijzelf geregistreerd op dit forum omdat ik een vraag heb. Normaal gesproken vind ik de antwoorden op mijn computervragen hier wel op GOT of op Google, maar voor de vraag die ik nu heb daar kan ik geen antwoord voor vinden. Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.

Ik ben bezig om een klein thuis servertje (19") te bouwen voor opslag van diverse data (muziek, documenten etc) welke ik wellicht ook wil gaan gebruiken als FTP server. Nu heb ik een aantal weken geleden een 19" chassis van Morex (geloof de 7677) met een kleine beschadiging gekocht voor een habbekrats (60 euro).
Beschadiging is inmiddels weggewerkt, niets meer van te zien.

Nu ben ik op zoek gegaan naar een mooi moederbordje voor dit chassis. De volgens Morex aanbevolen typenummers van VIA leken me een beetje achterhaald en ik ben op zoek gegaan naar wat modernere bordjes die ook passen in dit chassis. Na wat zoekwerk kwam ik uit bij de volgende bordjes:

Jetway NF76-N1G6-LF (Via Nano 1.6GHz FSB 800MHz)
Jetway NF76-1G6E-LF (Via Eden 1.6GHz FSB 533MHz)
Jetway NF76-1G5-LF (Via C7 1.5GHz FSB 533MHz)
Jetway J7F21G5S (Via C7 1.5GHz FSB 133MHz)

Maar dan nu de vraag: welke van deze bordjes zou het snelst zijn en de meeste prestaties geven?

Wie kan mij hier wat verduidelijking in geven?

Alvast mijn dank!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Allereerst welkom op GoT :)

Wat heb je zelf al gevonden aan benchmarks? En waarom per se Via en niet een Intel Atom of een AMD based ding?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:20
Als ik me niet vergis is de Nano de nieuwste en de beste.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor de verwelkoming! Qua benchmarks heb ik wel wat gevonden maar niet in vergelijking met elkaar (ongetwijfeld zal het wel aan mijzelf liggen aangezien ik ook niet precies weet hoe dit werkt).

De reden dat ik niet voor een Atom ben gegaan is omdat ik ergens las dat de Nano sneller zou zijn dan de Atom, ik wilde eigelijk in de eerste instantie een Atom. Ik heb ook gezocht naar AMD boardjes maar niet één gevonden welke (mechanisch) in de Morex behuizing zou passen.

Inmiddels ben ik ook de Via VB8001 tegen het lijf gelopen. Zo op het eerste gezicht zou deze ook moeten passen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 23:09 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

dit formaat dus:
"Mainboard Size (mm): Mini-ITX Form Factor ( 170 x 170 )"

dat is een standaard mini-ITX formaat (millimeters). hier past elk ITX moederbordje op. En er zijn zelfs itx mobo's die veel meer power binnen hebben dan jouw via bordje. Dit soort dingen: pricewatch: Intel Desktop Board DG41MJ passen qua form factor ook . Misschien dat je qua hoogte niet uitkomt, maar er is veel mogelijk.

monster moederbord op ITX formaat: pricewatch: J&W Minix 780G-SP128MB

ja, helemaal gelijk. de hoogte is ook nog wel van belang in een 1u behuizing. 4 en een halve centimeter is niet veel. maar je weet zeker dat een standaard IO shield niet past?

[ Voor 36% gewijzigd door M2M op 13-11-2009 23:21 ]

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat alle boardjes dezelfde afmetingen hebben. Het gaat puur over de uitsparingen aan de achterzijde van deze behuizing. Er zit nu een plaatje bij wat puur bij deze behuizing hoort, een standaard I/O schildje wat bij elk moederbord verkocht wordt past niet, het is te hoog.

Zie het middelste plaatje op http://www.logicsupply.com/products/7677
Als je de foto aanklikt word hij uitvergroot.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 23:20 ]

• M2M
  • Nu online

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:17:
Ik weet dat alle boardjes dezelfde afmetingen hebben. Het gaat puur over de uitsparingen aan de achterzijde van deze behuizing. Er zit nu een plaatje bij wat puur bij deze behuizing hoort, een standaard I/O schildje wat bij elk moederbord verkocht wordt past niet, het is te hoog.
past het IO shieldje ook niet als je de bovenste halve centimeter er vanaf freest? (of gewoon zonder IO shield werken...)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:15:
dit formaat dus:
"Mainboard Size (mm): Mini-ITX Form Factor ( 170 x 170 )"

dat is een standaard mini-ITX formaat (millimeters). hier past elk ITX moederbordje op. En er zijn zelfs itx mobo's die veel meer power binnen hebben dan jouw via bordje. Dit soort dingen: pricewatch: Intel Desktop Board DG41MJ passen qua form factor ook . Misschien dat je qua hoogte niet uitkomt, maar er is veel mogelijk.

monster moederbord op ITX formaat: pricewatch: J&W Minix 780G-SP128MB

ja, helemaal gelijk. de hoogte is ook nog wel van belang in een 1u behuizing. 4 en een halve centimeter is niet veel. maar je weet zeker dat een standaard IO shield niet past?
Sorry voor 2 posts van mij achter elkaar, maar anders word het zo'n warboel omdat ik M2M nu zijn vraag wil beantwoorden.

Qua hoogte moet het met alle boardjes uitkomen. Een standaard IO shield past net niet, het scheelt maar een klein stukje maar ik kan het ook niet wegdremelen omdat ik dan de omgezette hoek aan de bovenkant ook weg moet halen.
M2M schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:23:
[...]

past het IO shieldje ook niet als je de bovenste halve centimeter er vanaf freest? (of gewoon zonder IO shield werken...)
Kan dat wel zonder I/O shield ivm luchtstromingen of iets dergelijks? Zonder IO shield kunnen nog niet alle ITX mobo's erin, ik heb hier nog een oud 500MHz ITX boardje liggen met "rechtopstaande" connectors voor de geluidskaart, de rand van de bovenste 3.5mm jack zit al strak tegen de behuizing.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 23:26 ]

• M2M
  • Nu online

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:23:
[...]

Sorry voor 2 posts van mij achter elkaar, maar anders word het zo'n warboel omdat ik M2M nu zijn vraag wil beantwoorden.

Qua hoogte moet het met alle boardjes uitkomen. Een standaard IO shield past net niet, het scheelt maar een klein stukje maar ik kan het ook niet wegdremelen omdat ik dan de omgezette hoek aan de bovenkant ook weg moet halen.
dan posten we toch een beetje door elkaar... sorry :)

enfin, als het bijna past maar net niet helemaal, dan kun je de IO shield ook geheel weglaten, of wegdremelen op de plekken waar het niet past / ombuigen als het niet helemaal past. Het zou in ieder geval bijna moeten passen zonet de grootte van een IO shield opgezocht. en op de duitse wiki geeft aan: Ihre Größe beträgt 160x45 mm, wat dus net zou moeten passen (of een paar millimeter niet...)

edit: en strak tegen de behuizing maakt niet uit... zeker niet met geluidsconnectortjes. Als je 'm enkel als server wil gebruiken kun je die geluidsconnectors er zelfs af halen / demonteren. Je bent je garantie dan waarschijnlijk wel kwijt, maar als je de audio-out / in toch niet gaat gebruiken omdat het geheel in een server park komt te staan...

ik zou me meer zorgen maken over processorkoeling en dergelijke. Er zijn wel low profile koelers voor S775 en AM2+ processors, maar of die kleiner zijn dan 4.5 cm, lijkt me sterk.

edit2: dit soort koelertjes voor je processor?

[ Voor 26% gewijzigd door M2M op 13-11-2009 23:32 ]

-_-

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:28:
[...]

dan posten we toch een beetje door elkaar... sorry :)

enfin, als het bijna past maar net niet helemaal, dan kun je de IO shield ook geheel weglaten, of wegdremelen op de plekken waar het niet past / ombuigen als het niet helemaal past. Het zou in ieder geval bijna moeten passen zonet de grootte van een IO shield opgezocht. en op de duitse wiki geeft aan: Ihre Größe beträgt 160x45 mm, wat dus net zou moeten passen (of een paar millimeter niet...)
Ik ben allang blij dat ik hier zo snel beantwoord word, 1000x dank hiervoor.

Het is idd kwestie van mm werk. Om de een of andere reden ligt het moederbord ok vrij hoog in de behuizing, de afstandsbusjes hadden best wel wat korter gekund. Aan de andere kant, ik heb zo mijn best gedaan om de behuizing weer 100% mooi te krijgen dat ik het zonde vind om er nu weer in te gaan hakken/breken etc.

De behuizing heb ik overgekocht van een vriend welke hem nog niet zo lang geleden nieuw had gekocht. Hij wilde hem uitbouwen voor een geheugen uitbreiding maar toen hij hem uit het rek wilde schroeven had hij zich verkeken op het gewicht en bij de laatste schroef liet hij hem op de grond butsen, bovenop een schroevendraaier. Met als gevolg dat de linker hoek flink verbogen was en de aan/uit schakelaar defect. Ik heb hem recht gebogen maar aangezien je de vouw toch nooit 100% wegkrijgt heb ik deze geplamuurd met wat autoplamuur, netjes geschuurd (jammer van alle letters maar ik weet heus wel wat een USB poort is :P ) en opnieuw gespoten met autoverf. Ziet er weer gelikt uit!

Qua koeling denk ik dat ik met de VB8001 het best wegkom, op alle foto's lijkt het alsof alle koelblokken even hoog zijn, maar bij de VB8001 zit deze IN het koelblok en niet OP het blok.

Edit: Zie net dat de VB8001 aan de onderkant een mini-PCI slot heeft zitten. Ik heb geen idee of dit gaat passen dus dat risico loop ik dan ook maar niet. Ik denk dat het dan de Jetway NF76-N1G6-LF (Via Nano 1.6GHz FSB 800MHz) gaat worden. Ik zag net ergens op google dat deze ook in de Travla C159 1HE hoge behuizing gebouwd kan worden, dus dan zal het toch ook wel werken in mijn behuizing?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 23:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik ook de keuze uit een AMD Genode 1.4GHz. Welke zou nu het snelst zijn?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 12:00:
Inmiddels heb ik ook de keuze uit een AMD Genode 1.4GHz. Welke zou nu het snelst zijn?
Misschien is het nuttig om even toe te lichten waarom het relevant is welke het snelste is :o

Je zegt dat dit ding eigenlijk alleen lichte servertaken gaat vervullen. Alles wat je noemt zou een oude Pentium 2 zonder enige probleem kunnen doen, en alle genoemde ITX oplossingen zijn snel zat daarvoor, of het nu gaat om de Via, AMD of Intel oplossingen. Dat is juist de hele gedachte achter het good enough designfilosofie.

Het lijkt mij daarom zinniger om op iets anders te richten wat wel onderscheidend kan zijn. Ik kan gelijk drie dingen bedenken die wel in praktijk onderscheidend kunnen zijn:
  • Stilte - afhankelijk van waar je zo'n systeem wil neerzetten kan het relevant zijn of hij geluid maakt of niet. Deze categorie CPUs verbruikt zo weinig dat passieve koeling mogelijk is, maar veel van de borden (vooral de goedkoopste Atom oplossingen) hebben desondanks irritante snerpfans die flink herrie maken. Maar goed, als het in de meterkast of CV hok ofzo komt te staan dan is het belang hiervan ook heel beperkt.
  • Features - en dan vooral dingen als type en aantal I/O poorten. Simpele ITX borden hebben vaak maar 2 SATA poorten en 1 NIC. Meer SATA kan nuttig zijn voor meer opslag, als je 2 NICs hebt kun je het systeem ook als router laten dienen, wat gelijk 1001 andere dingen mogelijk maakt (en een losse router bespaart)
  • TCO (Total Cost of Ownership) - in dit geval de optelsom van aanschafkosten en stroomverbruik over de geschatte levensduur (3 jaar bijv). Als er verder geen functioneel verschil is, dan kan het lonen om dit als leidend te nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 16:51:
[...]

Misschien is het nuttig om even toe te lichten waarom het relevant is welke het snelste is :o

Je zegt dat dit ding eigenlijk alleen lichte servertaken gaat vervullen. Alles wat je noemt zou een oude Pentium 2 zonder enige probleem kunnen doen, en alle genoemde ITX oplossingen zijn snel zat daarvoor, of het nu gaat om de Via, AMD of Intel oplossingen. Dat is juist de hele gedachte achter het good enough designfilosofie.

Het lijkt mij daarom zinniger om op iets anders te richten wat wel onderscheidend kan zijn. Ik kan gelijk drie dingen bedenken die wel in praktijk onderscheidend kunnen zijn:
  • Stilte - afhankelijk van waar je zo'n systeem wil neerzetten kan het relevant zijn of hij geluid maakt of niet. Deze categorie CPUs verbruikt zo weinig dat passieve koeling mogelijk is, maar veel van de borden (vooral de goedkoopste Atom oplossingen) hebben desondanks irritante snerpfans die flink herrie maken. Maar goed, als het in de meterkast of CV hok ofzo komt te staan dan is het belang hiervan ook heel beperkt.
  • Features - en dan vooral dingen als type en aantal I/O poorten. Simpele ITX borden hebben vaak maar 2 SATA poorten en 1 NIC. Meer SATA kan nuttig zijn voor meer opslag, als je 2 NICs hebt kun je het systeem ook als router laten dienen, wat gelijk 1001 andere dingen mogelijk maakt (en een losse router bespaart)
  • TCO (Total Cost of Ownership) - in dit geval de optelsom van aanschafkosten en stroomverbruik over de geschatte levensduur (3 jaar bijv). Als er verder geen functioneel verschil is, dan kan het lonen om dit als leidend te nemen.
Neem mij niet kwalijk als ik hierin niet duidelijk ben geweest. De server komt op mijn werkkamer te hangen. Zo af en toe moet hij ook gebruikt kunnen worden als "gewone" computer (MSN, email, zo nu en dan datasheet van een electronica component opzoeken, Word/Excel etc). Zware spellen of website's zullen er niet op gedraaid gaan worden.

Omdat ik toch wel van een beetje performance hou zoek ik het moederbord met de beste prestaties zodat het zo soepel mogelijk verloopt. Ook zijn de prijsverschillen van alle bordjes (in mijn ogen) minimaal dus leg ik er graag (ook met het oog voor de toekomst) het beste bord in.

Daarnaast zijn de standaard features die zo'n board bied prima voor mij (onboard geluid, onboard VGA, onboard NIC). Het enige wat ik belangrijk vind is dat er 2 Sata II poortjes op zitten, heb hier namelijk al 2 nieuwe Samsung LJ501 harddisks liggen welke ik graag in een RAID configuratie wil gaan gebruiken. De behuizing staat een slim line CD/DVD speler toe, die kan ik (uiteraard met een adapter printje) op de IDE poort zetten. Dat er meer als 1 gig intern geheugen in kan is mooi, maar niet noodzakelijk. Als OS zal ik waarschijnlijk gewoon Windows XP Home gaan draaien.

Wat betrefd het stroomverbruik: het door mij gekozen bordje is voorzien van een energiezuinige processor. Nu weet ik ook wel dat ik me niet alleen op die CPU moet blindstaren, er zit nog meer in zo'n ding en belangrijker is het rendement van de voeding. Maar ja, alle kleine beetjes helpen!

Wat betrefd de levensduur: Ik kan nu nog niet zeggen hoe vaak het apparaat aan zal staan. Ik heb zelf diverse computers gehad die na ca. 3 jaar werden vervangen. Niet omdat er iets defect aan ging, maar omdat er dan toch weer moderner spul op de markt kwam. Het is echter niet zo dat ik nu altijd het snelste van het snelste heb (ik werk nu met een AMD 4850E op een Asus M2N MX SE plus moederbordje met Samsung 400GB harddisk en 2GB geheugen) en dit bevalt mij uitstekend! Als de server berekend is voor zijn taken dan mag ie er wat mij betrefd ook 3 jaar over doen om vervangen te worden!

Wat ik ook nog even toe wilde voegen: Vroeger (jaar of 10 geleden) was ik altijd bezig met computers. Toen was het (voor een consumenten PC althans) de vaste regel: hoe meer MHz hoe sneller het ding. Harddisk poorten en geheugens waren vrij hetzelfde allemaal. Tegenwoordig is dat allemaal een stuk "lastiger" aangezien de "MHz'en" gelijk zijn maar er toch verschil zit in prestaties. Elke processor heeft zijn voor en nadelen. Vandaar dat ik het niet goed (meer) weet, ik ben er ook al een hele lange tijd echt uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2009 19:24 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 19:10:
[...]

Neem mij niet kwalijk als ik hierin niet duidelijk ben geweest. De server komt op mijn werkkamer te hangen. Zo af en toe moet hij ook gebruikt kunnen worden als "gewone" computer (MSN, email, zo nu en dan datasheet van een electronica component opzoeken, Word/Excel etc). Zware spellen of website's zullen er niet op gedraaid gaan worden.
Oftewel je wil een lichte desktopbak waar je toevallig ook een FTP progje op gaat draaien... dat is inderdaat iets totaal anders dan wat je in je topicstart leek te suggereren (headless bak ergens weggestopt met NIC en een minimaal OS erop en evt een Webmin interface ofzo).
Omdat ik toch wel van een beetje performance hou zoek ik het moederbord met de beste prestaties zodat het zo soepel mogelijk verloopt. Ook zijn de prijsverschillen van alle bordjes (in mijn ogen) minimaal dus leg ik er graag (ook met het oog voor de toekomst) het beste bord in.
Een Intel D945GCLF (met Atom 230) kost EUR 52, een Asus ITX-220 (met Celeron 220) heb je al voor EUR 46. De Jetways die je noemt kosten al gauw het dubbele of meer. Dat noem ik niet "minimaal".

Maar los daarvan, je gaat deze bak vermoedelijk 24/7 aan hebben staan. Dan wordt stroomverbruik significant tov de (lage) aanschafprijs. Om maar eens wat te noemen, een systeem met Atom 230 en i945GC chipset verbruikt rond de 40W, een identiek presterende met Atom N270 en i945GSE verbruikt rond de 20W. 20W verschil klinkt niet significant, maar over pakweg drie jaar heb je het dan over 20x24x7x52x3/1000=262kWh = EUR 78. Dat is nog steeds over drie jaar genomen natuurlijk niet veel, maar het kan makkelijk een schijnbaar duurder bordje een betere deal maken. Daarom had ik het juist over TCO en niet simpele prijs :o

Let hierbij op dat in deze categorie het verbruik van de chipset vaak hoger is dan van de CPU, extreem voorbeeld is de combo van een Atom 230 CPU (TDP: 4W) en i945GC chipset (TDP: 29W :o ). Aangezien beide toch op het bord gesoldeerd zitten is het dus vooral handig om totaalverbruik per bord te bekijken.

Verder ga ik hieronder in op je opmerkingen over "het beste" bord. Die bestaat namelijk niet...
Daarnaast zijn de standaard features die zo'n board bied prima voor mij (onboard geluid, onboard VGA, onboard NIC). Het enige wat ik belangrijk vind is dat er 2 Sata II poortjes op zitten, heb hier namelijk al 2 nieuwe Samsung LJ501 harddisks liggen welke ik graag in een RAID configuratie wil gaan gebruiken. De behuizing staat een slim line CD/DVD speler toe, die kan ik (uiteraard met een adapter printje) op de IDE poort zetten. Dat er meer als 1 gig intern geheugen in kan is mooi, maar niet noodzakelijk. Als OS zal ik waarschijnlijk gewoon Windows XP Home gaan draaien.
Bedenk dat niet alle ITX borden PATA hebben... Het is misschien handiger om als eis te hebben dat je drie IDE poorten nodig hebt, waarvan minimaal twee SATA. Of die derde SATA of PATA is, boeit minder, maar je hebt wel degelijk een derde nodig.

Verder kan ieder bord met dit soort CPU minstens één DIMM van 2GB aan, en gezien je hier daadwerkelijk op wilt multitasken is het sterk aan te raden om daar ook gebruik van te maken.
Wat betrefd het stroomverbruik: het door mij gekozen bordje is voorzien van een energiezuinige processor. Nu weet ik ook wel dat ik me niet alleen op die CPU moet blindstaren, er zit nog meer in zo'n ding en belangrijker is het rendement van de voeding. Maar ja, alle kleine beetjes helpen!
Rendement voeding is zeker ook niet te verwaarlozen, maar punt is juist dat je weinig keuze hebt in behuizingen en voedingen (je wil een 19" rackmount mITX kast hebben, dat is even iets anders dan een full ATX miditower met standaardvoeding). Dat kun je bij benadering als vast gegeven beschouwen. Daar komt bij dat de ITX voedingen vaak een stuk efficienter zijn dan veel van de lompere full ATX voedingen. Als je voeding een vast gegeven is, en geheugen en HDD dat ook zijn, dan is mobo (chipset+CPU) juist datgene waar je de meeste speelruimte hebt en dus ook het meeste kunt winnen met een slimme keuze.
Wat betrefd de levensduur: Ik kan nu nog niet zeggen hoe vaak het apparaat aan zal staan. Ik heb zelf diverse computers gehad die na ca. 3 jaar werden vervangen. Niet omdat er iets defect aan ging, maar omdat er dan toch weer moderner spul op de markt kwam. Het is echter niet zo dat ik nu altijd het snelste van het snelste heb (ik werk nu met een AMD 4850E op een Asus M2N MX SE plus moederbordje met Samsung 400GB harddisk en 2GB geheugen) en dit bevalt mij uitstekend! Als de server berekend is voor zijn taken dan mag ie er wat mij betrefd ook 3 jaar over doen om vervangen te worden!
De echte servertaken kan hij hoogstwaarschijnlijk over 10 jaar nog probleemloos doen. Het is het oneigenlijk gebruik (desktop OS + applicaties) wat hier bepalend is.
Wat ik ook nog even toe wilde voegen: Vroeger (jaar of 10 geleden) was ik altijd bezig met computers. Toen was het (voor een consumenten PC althans) de vaste regel: hoe meer MHz hoe sneller het ding. Harddisk poorten en geheugens waren vrij hetzelfde allemaal. Tegenwoordig is dat allemaal een stuk "lastiger" aangezien de "MHz'en" gelijk zijn maar er toch verschil zit in prestaties. Elke processor heeft zijn voor en nadelen. Vandaar dat ik het niet goed (meer) weet, ik ben er ook al een hele lange tijd echt uit.
Dat het aantal MHz *ooit* een goede maat was voor prestatie, is een fabeltje. Ik herinner me levendig loze discussies op het schoolplein (jaren '80) van mensen die beweerden dat hun 3.44MHz Zilog Z80 stukken sneller moest zijn dat de 1MHz MOS 6502. Onzin. Welke sneller was hing af van specifieke apps, maar doorgaans won de 6502 (ook niet gek als je bedenkt dat delen van de core van de Z80 op 1/4 clock draaiden, dus juist trager bleken).

10 jaar geleden gold dat net zo. Een Athlon 500 was stukken sneller dan een vergelijkbaar geprijsde Celeron 800, en vele malen sneller dan een K6-2 550MHz. De P4 (die 9 jaar terug gelanceerd werd) maakte dat nog veel duidelijker - de eerste P4 1.3GHz was trager da een P3 op 1GHz en in de regel was een Athlon clock-for-clock meer dan anderhalf keer zo snel.

Maar goed, wat ook bij de P4 heel duidelijk was, was dat hij eigenlijk best goed was in sommige taken (denk aan high-throughput zaken als media encoding) en rampzalig slecht was in andere (games, of andere zaken waar de geheugencontroller van hot naar her moest springen of veel branches in de code zaten).

Dat speelt nu net zo. Iedere CPU design heeft bepaalde sterke en zwakke kanten. Juist in de "good enough" categorie speelt dat heel sterk. Je kunt je enorm gaan verdiepen in de theoretische zaken (hoeveel cores? hoeveel threads? hoeveel instructions per clock? hoe diep is de pipeline en hoe goed is de branch predictor? etc. etc.), maar veel zinniger is om gewoon op zoek te gaan naar benchmarks van de meest veeleisende dingen die jij wilt doen - zo te zien office apps draaien - en dan kijken naar de CPU+chipset combo (hier maakt het niet uit of de borden identiek zijn aan de dingen die je hier bekijkt, zolang CPU en chipset gelijk zijn zal performance ook gelijk zijn).

Om terug te komen op m'n opmerking over "de beste" - daarom bestaat "de beste" niet. Er bestaat alleen "de beste in iets". En de enige die weet wat die "iets" is, ben jij zelf. Als je dit soort dingen gaat uitzoeken is dat altijd het belangrijkst: definieer voor jezelf zo nauwkeurig mogelijk wat de eisen zijn die je stelt, identificeer wat de hoogste eisen zijn (FTP heeft minder nodig dan MS Office, dus kies MS Office als benchmark) en ga dan gericht op zoek naar prestaties daarin. Het kan goed zijn dat je dan bij een andere CPU en dus bord uitkomt als je Office apps bekijkt dan als je gaming neemt, of database servertaken.

Maar...

Je maakt het jezelf wel moeilijk door een erg onlogische combinatie van taken te kiezen voor één PC. Je gaat met een beetje zoekwerk prestaties in lichte serverwerk vinden en in licht desktopwerk, maar je gaat vrijwel zeker geen benchmarks vinden waarin tegelijkertijd licht desktopwerk gedaan wordt en licht serverwerk op het achtergrond - en puur een gemiddelde nemen tussen twee sets benchmarks gaat je hier niet helpen.

Enige tip die ik daar kan geven (behalve de beslissing om deze taken in één bak te combineren te herzien) is om vooral multitasking-benchmarks zwaar te laten tellen, en in geval van twijfel dualcore te nemen. Dat wijst dus sterk in de richting van de Atom 330 (dualcore met ook nog eens HT erbij).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus je zegt dat ik beter voor een Atom kan gaan. Ik wilde dit in de eerste instantie ook al doen (niet alleen omdat ze wat goedkoper zijn) maar ik las ergens dat de Nano's betere performance zouden hebben ten opzichte van een Atom 330. De Jetway NC92-330-LF krijg ik er met wat bewerkingen ook wel in (de ronde S-video en TV-out connectors moeten dan verbouwd worden tot gaten voor de USB aansluitingen).
Het is niet zozeer dat ik vast zit aan Jetway, maar om de een of andere reden maken hun moederborden die mechanisch het beste bij mijn behuizing passen.

Wat betrefd dat ik desktoptaken op een server moet gaan doen, ik kan (op dit moment) niet anders. Mijn werkplaats is niet zo heel groot, heb zowiezo plek voor maar 1 monitor. Kan er wel een switch tussen zetten, maar die kost ook weer geld. Bovendien zou ik op dit moment echt niet weten waar ik een staande of desktop kast neer moet zetten. Ook heb ik 1 legale versie van XP home (met sticker) liggen. De reden dat ik voor 19" wil gaan is omdat ik onder mijn buro een 19" flightcase waar al mijn test apparatuur zit (voedingen, functie generator, versterker, cd speler, aansluitpaneel, stroomvoorziening etc.) heb gebouwd. Ik heb op dit moment nog 2HE over waar ik graag een servertje in wil hebben zitten. Misschien ben ik vanaf het begin af aan niet zo duidelijk geweest (ook niet naar mezelf toe) maar in principe moet het eigelijk meer een desktop computer worden dan een server (al gaat ie wel server taken krijgen).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 13:32:
Ok, dus je zegt dat ik beter voor een Atom kan gaan. Ik wilde dit in de eerste instantie ook al doen (niet alleen omdat ze wat goedkoper zijn) maar ik las ergens dat de Nano's betere performance zouden hebben ten opzichte van een Atom 330.
Die uitspraak heeft dus 0,0 waarde als je niet definieert waar dan exact in. Op single-thread performance (lees: één programma, bijvoorbeeld een spel, of een Excel spreadsheet met veel rekenwerk) is de Nano inderdaad vaak sneller dan de Atom, en bij een single thread heb je natuurlijk niets aan de meerwaarde van een dualcore CPU met hyperthreading, dus zal een Atom 330 niet noemenswaardig beter presteren dan een Atom 230.

Als je meerdere dingen tegelijk doet ga je wel baat hebben bij die twee cores, en (mogelijk, al is dat altijd maar de vraag) bij hyperthreading, wat de Nano niet heeft.

Of dat daadwerkelijk zo zwaar weegt dat het de Atom 330 een betere keuze maakt durf ik ook weer niet te zeggen, daarom dat ik aanraad om benchmarks op te zoeken, liefst multitasking benches.
De Jetway NC92-330-LF krijg ik er met wat bewerkingen ook wel in (de ronde S-video en TV-out connectors moeten dan verbouwd worden tot gaten voor de USB aansluitingen).
Het is niet zozeer dat ik vast zit aan Jetway, maar om de een of andere reden maken hun moederborden die mechanisch het beste bij mijn behuizing passen.
Je hebt het over een Morex? Iirc gebruiken ze dezelfde schroeflayout voor al hun behuizingen. Er zijn zat mensen die Intel en Via bordjes in hun kasten stoppen zonder hak- of zaagwerk. Zo heb ik een Via Epia-C en een Intel D945GCLF in Morex Cubid 2688 zitten. Morex is nota bene een officiele partner van Via voor barebone systemen 8)7
Wat betrefd dat ik desktoptaken op een server moet gaan doen, ik kan (op dit moment) niet anders. Mijn werkplaats is niet zo heel groot, heb zowiezo plek voor maar 1 monitor. Kan er wel een switch tussen zetten, maar die kost ook weer geld.
Dus :?

Een server hoeft geen monitor te hebben. Alle communicatie gaat bij een normale server via het netwerk.
Bovendien zou ik op dit moment echt niet weten waar ik een staande of desktop kast neer moet zetten. Ook heb ik 1 legale versie van XP home (met sticker) liggen.
Een server hoeft geen Windows (al dan niet XP) te draaien, je kunt kant-en-klare legale OSsen voor thuisservers downloaden - die doorgaans een stuk minder overhead hebben, wat leidt tot minder stroomverbruik 24/7 en betere prestaties op beperkte hardware.
De reden dat ik voor 19" wil gaan is omdat ik onder mijn buro een 19" flightcase waar al mijn test apparatuur zit (voedingen, functie generator, versterker, cd speler, aansluitpaneel, stroomvoorziening etc.) heb gebouwd. Ik heb op dit moment nog 2HE over waar ik graag een servertje in wil hebben zitten. Misschien ben ik vanaf het begin af aan niet zo duidelijk geweest (ook niet naar mezelf toe) maar in principe moet het eigelijk meer een desktop computer worden dan een server (al gaat ie wel server taken krijgen).
Daar zie ik twee mogelijkheden in:

1) twee 1U behuizingen, eentje met desktop (goedkope Athlon X2 bak ofzo), eentje met server (zuinige mITX)
2) een 2U behuizing met daarin uATX mobo voor desktop en erachter (plek zat in de gemiddelde 2U behuizing die op eATX berekend is) je mITX servermobo.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik zo nu en dan meerdere taken op het ding ga uitvoeren leek voor mij de Atom 330 de beste keuze. De benchmark die ik gezien heb (heb het nog even nagezocht) bleek om een 230 te gaan, een single core dus.

En zoals ik eerder al aangaf past NIET elke ITX in deze behuizing. De afmetingen van die dingen zijn allemaal hetzelfde, de uitsparingen aan de achterzijde zijn ANDERS! Ik heb geen mogelijkheid om het uit te wisselen met andere schildjes! Een link heb ik hier ergens gepost van de binnenzijde van de behuizing.

En mijn server zal echt wel een monitor en windows XP nodig hebben als ik hem ook ga gebruiken voor andere applicaties.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 15:01:
Aangezien ik zo nu en dan meerdere taken op het ding ga uitvoeren leek voor mij de Atom 330 de beste keuze. De benchmark die ik gezien heb (heb het nog even nagezocht) bleek om een 230 te gaan, een single core dus.
Je hebt het steeds over dingen horen, over benchmarks zien, maar je geeft totaal geen bronnen waar je die info vandaan hebt :o

Als je wilt dat wij met je meedenken, wees dan eindelijk eens een keer volledig en post links of geef minimaal details van wat je gezien hebt (bijv welke apps getest werden onder welk OS)

Sowieso, ik gaf alleen een vermoeden aan, een suggestie dat het handig was om ook de Atom 330 mee te nemen in je zoektocht. Het is erg kort door de bocht om dan gelijk dat (schijnbaar) zonder verder onderzoek over te nemen van me. Ik heb die benches ook niet opgezocht, dat laat ik mooi aan jou over (het is hier geen helpdesk...)
En zoals ik eerder al aangaf past NIET elke ITX in deze behuizing. De afmetingen van die dingen zijn allemaal hetzelfde, de uitsparingen aan de achterzijde zijn ANDERS! Ik heb geen mogelijkheid om het uit te wisselen met andere schildjes! Een link heb ik hier ergens gepost van de binnenzijde van de behuizing.
Gare behuizing als ik die pic zo zie - andere Morex gevallen hebben gewoon een normale I/O shield. Dat gezegd, met een dremel kun je hier prima een rechthoekig gat van het juiste formaat in maken. Geeft je gelijk een stuk meer keuze.

Edit:
Kijk voor de grap eens op de derde foto achter die link die je gaf: er zijn wel degelijk andere I/O shields voor te krijgen, en als het bord wat het best bij jouw behoeftes past daar ook al niet in past, kun je de I/O shield gewoon weglaten. We hebben het per slot van rekening over iets dat in de achterkant van een flightcase uitmondt, daar boeit dat echt niet...
En mijn server zal echt wel een monitor en windows XP nodig hebben als ik hem ook ga gebruiken voor andere applicaties.
Lees anders ook eens wat ik ervoor & erna schreef - jij beweerde dat je geen aparte server+lichte desktop kon doen omdat je maar één monitor had. Dat hoeft bij een losse server geen probleem te zijn. Dat was waar ik het over had, de situatie met losse server en lichte desktop (waarbij ik zelfs voorstelde om beide in één 2U behuizing te stoppen). Je betrekt het hier ten onrechte op een situatie met één PC.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 16-11-2009 01:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1