Toon posts:

Hoge pieptoon uit Linksys media extender dma-2100

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een Linksys media extender dma-2100 aangeschaft als aanvulling op mijn mediacenter. Nu hangt het apparaat ergens onder het bed op de slaapkamer, en omdat er geen koeling of niets in zit heeft dat erg prettig gewerkt. Totdat het apparaat sinds enige weken plotseling een continue hoge pieptoon uit zendt als het aan staat. Alles werkt verder nog prima. Ik vermoed dat er een spoeltje of iets dergelijks op het printboard defect is en zou deze graag vervangen. Solderen is geen probleem, maar omdat ik iets minder van de componenten af weet, vroeg ik me af of hier iemand enig idee heeft om welk onderdeel het zou kunnen gaan. Het is een vrij recht toe recht aan printboard, zoals hieronder afgebeeld:

Afbeeldingslocatie: http://motc.nl/IMG_0004.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Druk eens op die dingetjes met "100" erop, als het apparaat aanstaat.

Dat zijn spoeltjes namelijk.

Zet het apparaat sowieso eens aan als je hem open hebt liggen, dan kun je beter traceren waar het gepiep/gefluit weg komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik heb het apparaat aan gehad met de kappen eraf, maar doordat de piep zo hoog is kan ik niet goed bepalen waar het precies vandaan komt op het board. Ik heb al een beetje getikt op de spoeltjes en op andere componenten maar dat lijkt niet echt te helpen. Kan het nog iets anders zijn behalve die 100 spoeltjes? En zo nee, betekent het getal 100 op de spoeltjes dan 100 'mu-f'? Dan weet ik namelijk welke spoeltjes ik moet kopen om ze mee te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pientertje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
nee spoelen hebben de eenheid henry. Houd het op als je op de spoeltjes drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je weet ook zeker dat het apparaat zelf komt? En niet uit de voeding? Vaak wil een goedkope voeding ook nog wel eens fluiten/piepen/sissen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, juist, oeps :P, verkeerde uitdrukking, geen microfahrad.

Hoe dan ook, ik heb net weer een kwartier lang mijn oor op allerlei manieren gepositioneerd t.o.v. het apparaat en vervolgens mijn hand ertussen gehouden op veel plekken (componenten bedekken), maar het lukt me nog steeds niet echt om te bepalen waar het nu precies vandaan komt. Als ik op de spoeltjes tik verdwijnt het geluid niet, en omdat ik ze niet helemaal kan bedekken/afschermen t.o.v. mijn oor krijg ik het niet goed voor elkaar om te bepalen of het geluid weg is als ik ze afscherm :(.

Maaaaarr... ik denk niet dat er andere dingen zijn die een dergelijke hoge piep kunnen uitzenden op een printboard als deze, er zitten immers geen andere soorten spoelen op, in de vorm van trafo's transformers of wat dan ook.

En aanvullend: betekent het getal 100 dan in dit geval 100 henry? Is dat een aannemelijke waarde voor dergelijke spoeltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:19:
Je weet ook zeker dat het apparaat zelf komt? En niet uit de voeding? Vaak wil een goedkope voeding ook nog wel eens fluiten/piepen/sissen namelijk.
Mm, ja de grap is dat de adapter van het apparaat in de kamer ernaast in het stopcontact zit (lang verhaal). Ik heb het net even gecheckt, maar de adapter zelf piept niet. Het is dus echt het apparaat.

Eigenlijk vind ik het ook best vreemd dat het apparaat verder nog prima werkt, ondanks de irritante hoge piep als het aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Die spoeltjes zijn de meest waarschijnlijke oorzaak ("magnetorestrictie"), daar doe je weinig aan. Dat ze nu beginnen te piepen zal heel waarschijnlijk niet aan een defect component liggen, maar door een of ander effect (veroudering) is de piep nu in het hoorbare gebied aangekomen.
Een mogelijkheid is dat de afvlak-elco's zodanig verminderd zijn in waarde dat er hogere stroomvariaties zijn in de spoeltjes, gezien er vaak op elco's teveel bespaard wordt en deze sterk aan veroudering onderhevig zijn (= kassa kassa voor de fabrikant, elco versleten = nieuw toestel verkopen) kan je deze al eens preventief vervangen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 20:49:
Die spoeltjes zijn de meest waarschijnlijke oorzaak ("magnetorestrictie"), daar doe je weinig aan. Dat ze nu beginnen te piepen zal heel waarschijnlijk niet aan een defect component liggen, maar door een of ander effect (veroudering) is de piep nu in het hoorbare gebied aangekomen.
Een mogelijkheid is dat de afvlak-elco's zodanig verminderd zijn in waarde dat er hogere stroomvariaties zijn in de spoeltjes, gezien er vaak op elco's teveel bespaard wordt en deze sterk aan veroudering onderhevig zijn (= kassa kassa voor de fabrikant, elco versleten = nieuw toestel verkopen) kan je deze al eens preventief vervangen.
Ok, duidelijk. Elco's preventief vervangen. Allemaal of alleen de 4 tussen de spoeltjes?
En.. is het een idee om de spoeltjes in te smeren met nagellak o.i.d., om deze te fixeren en zo de trilling door magnetorestrictie te dempen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok. ik heb even rondgezocht hier in de buurt (Delft) en kan geen electronica winkel vinden. Daarom ga ik e.e.a. aan componenten bij Conrad bestellen. De elco's heb ik gevonden, maar nu nog de spoeltjes. Ik bestel de spoeltjes direct mee, zodat ik niet eventueel 2 keer een bestelling hoef te doen.

Kan iemand hier me vertellen wat voor spoeltjes dit zijn? Ik heb al gezocht op 'spoel 100' op conrad.nl, maar dat leverde niets op, gaat het hier om 100mH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 11:59:
Ok. ik heb even rondgezocht hier in de buurt (Delft) en kan geen electronica winkel vinden.
HEC, Molenstraat 4a :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat een fantastische tip! Zo zie je maar, elke stad heeft nog altijd 1 of 2 elektronica zaakjes. Hoe dan ook, ik ben langs HEC gegaan, en al snel bleek dat het een multilayer printplaat betreft. Dus elco's vervangen en/of spoeltjes vervangen is niet zo'n goed idee.

Nu heb ik een ander idee opgedaan gisteren, namelijk niet de oorzaak van het probleem (piepen) aanpakken, maar een workaround toepassen: is het een idee om de spoeltjes af te dichten met nagellak/lijm o.i.d.? Het zou zeker zorgen dat het piepen minder wordt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Jup, dat word vaker gedaan, vaak zelfs al in de fabriek, klodder kit ofzo erop

Zoek maar eens op "coil whine" dan vind je wel meer over fluitende spoeltjes.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2009 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 11:59:
Kan iemand hier me vertellen wat voor spoeltjes dit zijn? Ik heb al gezocht op 'spoel 100' op conrad.nl, maar dat leverde niets op, gaat het hier om 100mH?
Conrad moet je niet zoeken online, beter is in een cataloog als je die hebt liggen.

Courante waarden voor een spoel zijn inderdaad tussen 1nH en 100mH dus 100H is redelijk veel. Ik dacht dat als er een getal op staat dit in µH was maar daar kan ik ook mis in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 12:17:
... en al snel bleek dat het een multilayer printplaat betreft. Dus elco's vervangen en/of spoeltjes vervangen is niet zo'n goed idee...
Die moet je mij even uitleggen, volgens mij slaat dit als een tang op een varken :?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1