Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vista partitie "kopieren" naar nieuwe schijf

Pagina: 1
Acties:

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 10:59
Ik heb er veel naar gezocht, maar een eenduidig antwoord op mijn, volgens mij simpele probleem, kan ik niet vinden.

Ik zoek een tool die het volgende kan doen:

Mijn Vista-partitie (247GB, 60GB gebruikt) van mijn 1TB schijf kopieren / clonen naar een een andere schijf, een 320GB schijf, ongepartitioneerd. Eventueel kan het ook een partitie naar partitie cpy worden natuurlijk.. Opstartbaar vanaf een cd of dvd.

HDclone zou dit partition to disk copy noemen, maar dit kan alleen met de basic versie of beter en die moet je kopen. Met paypal gaat dat tussen de 4 a 5 dagen duren ivm E-Check, (ik heb geen creditcard) is er een ander tool die dit ook kan? Want ik wil het graag dit weekend regelen. De 1TB schijf moet naar mijn mediacentertje en daar heb ik al installatie werk genoeg aan :-)

Mijn vista gebruikt verder geloof ik nog een soort bootloader, gaat die bij een partitie naar disk copy ook gewoon over?

• lredev
Kickje, ik heb wat opties voor ogen, toch gewoon hdclone gebruiken ~ maar dan via andere weg verkregen maar wat zekerheid is toch wel prettig!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Clonezilla is ook zo'n soort programma, en heb ik goede resultaten mee bereikt.

Wel heel erg goed opletten met welke schijf de bron en welke de bestemming is. ;)

En zolang je geen Pata Sata omzetting gaat doen zou het gewoon moeten werken.

Heb je nog meer partities op je Bron schijf staan ?
Anders is hd to hd copy waarschijnlijk het meest eenvoudig.

Abort, Retry, Quake ???

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:34
Ghost werkte bij mij perfect.

• lredev
aZuL2001 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 15:11:
Clonezilla is ook zo'n soort programma, en heb ik goede resultaten mee bereikt.

Wel heel erg goed opletten met welke schijf de bron en welke de bestemming is. ;)

En zolang je geen Pata Sata omzetting gaat doen zou het gewoon moeten werken.

Heb je nog meer partities op je Bron schijf staan ?
Anders is hd to hd copy waarschijnlijk het meest eenvoudig.
Clonezilla klinkt als OS, dus gaan we eens naar kijken! Mijn bronschijf is 1Tb en heeft inderdaad 2 andere partities die moeten blijven zoals ze zijn!
Ja, alleen vind ik dat een beetje prijzig en wil liever geen torrentje gebruiken voor deze redelijk vitale handeling..

EDIT:

Clonezilla klaart de klus nog vlotjes ook:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8cjT9yx1FL1ysHT0fF995bTX/full.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door lredev op 14-11-2009 16:21 ]

• lredev
Ok te vroeg gejuigd...

Bootmgr ontbreekt
Druk ctrl-alt-del om opnieuw op te starten. Is er een manier dat terug te zetten op een simpele manier..? I'll be searching.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Met een partition naar disk, doe je zoals de naam het zegt alleen dat.
Je mist dus de bootsector. Dit zit namelijk niet in de partitie.

Nou zijn er vast wel tools om een nieuwe bootsector & bootmanager aan te maken.
Desnoods met de vista disc (recovery mode).

Maar de makkelijkste manier vind ik: Disk tot disk clone.
Dan kan je de partities wissen.. en doe je daarna een partition to disk.
Andere oplossing is eerst vista installeren op die nieuwe schijf.. daarna partition naar disk clone.

[ Voor 21% gewijzigd door job op 14-11-2009 16:34 ]

• lredev
Disk to disk kon niet, omdat de bronschijf veel groter is. Ik ben nu even een vista recovery disk aan het binnenhalen, ik heb inderdaad begrepen dat het daarmee moet lukken.

If not, zal ik de oplossing uit jou laatste regel proberen. Klinkt erg zinnig!

Verwijderd

Van vista cd opstarten dan in recovery mode fixmbr ;)

• lredev
Daarmee inderdaad aan het werk, nu werkte het de eerste keer niet, want na een herstart gaf hij:

Disk read error
ctrl-alt... etc

Nu heb ik de betreffende schijf verbonden met poort 0 op het mobo, waar eerder ook de 1TB schijf hing, en was de melding weer: "bootmgr ontbreekt" we'll keep on trying!

Hm, in het venstertje waarin ik een windows moet kiezen, staat bij mij geen enkele vermeld.

[ Voor 13% gewijzigd door lredev op 14-11-2009 17:01 ]

Verwijderd

Probeer anders eens fixmbr \Device\HardDisk0

fixboot c: zou ook kunnen helpen.

Het kan ook voorkomen dat je eerst de sata driver moet laden voordat windows de schijf kan zien dan zou je job zijn laatste oplossing eens kunnen proberen

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2009 17:18 ]

• lredev
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 17:12:
Probeer anders eens fixmbr \Device\HardDisk0

fixboot c: zou ook kunnen helpen.

Het kan ook voorkomen dat je eerst de sata driver moet laden voordat windows de schijf kan zien dan zou je job zijn laatste oplossing eens kunnen proberen
Sata driver zou niet nodig moeten zijn, heb deze gewoon op legacy staan in bios en AHCI en RAID uit, daarbij heb ik vaker vista geinstalleerd op deze schijf.

Hm nu wordt het nog gekker, ik had een gedownloade recovery dvd gebruikt, deze gaf de laatste keer wel aan dat er een vista ultimate aanwezig was, maar meldde dat de recovery niet compatilbe was met deze versie van windows, dus heb ik even installatiedvd erbij gezocht en hiermee de recovery gestart, maar krijg ik dezelfde melding.. :?

Een consoleachtige recovery kan ik trouwens niet vinden...

Het lijk erop dat Vista installeren op deze schijf, en daarna mijn partitie van de 1TB schijf erover heen klonen dan de meest voor de handliggende optie is. Wellicht heb ik bij het clonen een optie op de bootmgr mee te nemen over het hoofd gezien.. dus eerst dat nog maar eens doorlopen...

[ Voor 23% gewijzigd door lredev op 14-11-2009 17:25 ]

Verwijderd

sp1 cd's in plaats van sp2 ?

• lredev
Hm dat zou kunnen, heb wel geupdate... Maar weet neit meer zeker of dat naar sp2 was... Maar dat zou niet uit mogen maken lijkt me, aangezien vrijwel iedereen met een sp1 cd uiteindelijk sp2 gaat gebruiken...

------edit-----

Ik heb het clonen overnieuw gedaan, maar nu disk to disk. Hoewel hij aangaf dat dit niet ging passen, vroeg hij wel of ik de bootsector naar sdb wilde schrijven en ging vervolgens alsnog clonen, wie weet heb ik zo meteen een schijf met een werkende sdb0 partitie en opstartende vista waarbij sdb1 niet volledig en en sdb2 helemaal niet gecloned zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door lredev op 14-11-2009 17:36 ]

• lredev
Ok, disk to disk leverde geen werkbaar resultaat op, ik ga nog wat dingen proberen, en mocht er wel wat lukken, dan laat ik het hier zeker weten. Mocht iemand nog tips hebben, welkom!
Pagina: 1